Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten entisaikaan pärjättiin kuukautiskipujen kanssa?

Vierailija
09.09.2021 |

Erilaisista kuukautissuojista olen lukenut, mutta oliko jonkinlaista kivunlievitystä keksitty?
Kun on itse tullut monesti maattua kouristellen ja itkien odottamassa, että särkylääke alkaisi vaikuttaa, niin karmeaa ajatella kuinka entisaikaan piti selvitä ilman lääkkeitä.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen elämä on ollut aika kivuliasta, sairauksista ei ole ymmärretty juuri mitään, lääkkeet on olleet jopa hengenvaarallisia, synnytys kipuja ei edes ole jossain vaiheessa saanut lääkitä, sellainen kun on ollut jumalanpilkkaa.. elinolot ja elinikä on muuttunut kovasti ajan myötä.

Vierailija
22/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavillinen "korpikuusenkyyneleitä" lievittää kipuja ja muuttaa surut hetkessä iloksi. Jos ei sauna, terva ja viina auta, on se kualemaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskaupasta saa ostaa erilaisia rohtoja missä rautaa vitamiinia ja myös laihdutuslääkkeitä . Apteekista nuttilett pussikeittoja ja lieviä kipulääkkeitä . Flunssaan on kuumaan veteen laitettavia pussijauheita . Apteekissa.

Vierailija
24/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi jo synnytyskipuihin saa esilääkkeitä . Älytöntä ollut ihmisten kidutus . Hampaita kiskottu irti ilman puudutusta mutta nykyään revitään ehjiä hampaita pois tai juuri hoidettuja. Ennen oli kylmät alusastiat metallia onni on muoviset . Kyllä muovi pelasti ihmiskunnan .

Vierailija
25/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aika kovia kipuja mutta liikunta auttaa niihin. En oo koskaan ottanut särkylääkettä, vaikka joskus kipu on lähes jalat alta vievää. Kun vaan väkisin lähtee kävelemään tms. niin se  helpottaa aika pian. 

Ehkä myös ennen on ollut  vähemmän menkkoja. naiset on ollut joko raskaana tai sitten puutteellinen ruoka on vienyt menkat kokonaan mennessään.

Mulla nimenomaan päin vastoin. Noin vuosikymmenen kidutin ja kiusasin itseäni vaatimalla itseltäni liikuntaa, liikkumista ja normaalia suoritustehoa asioissa menkkojen aikaan. Rajuja kipuja oli myös joita lievitin sekä reseptilääkkeillä että käsikauppalääkkeillä. Kohtu myös ultrattiin endoepäilyn vuoksi.

No kappas, nyt korona-aikaan tuli väkisinkin paussia ja viime keväänä menkkojen aikaan kokeilin ihan vaan levätä ne vaikeimmat päivät. Lopputulos: täysin kivuttomat menkat. Tällä hetkellä kaapissa ei edes ole kipulääkkeitä paria vanhaa ibuprofeenia lukuunottamatta. Opin nyt sitten hyväksymään sen, että itselläni se menkkojen ensimmäinen päivä varsinkin on vaikea ja silloin täytyy levätä.

Vierailija
26/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti. Kuukautisetkin oli mustavalkoiset.

Vierailija
27/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmin haude alaselkään ja konjakkiryppy auttaa.

Vierailija
28/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aavistustakaan, miten ennen on pärjätty, mutta itse selviän eka päivän kaameista kivuista rentoutusharjoitusten avulla. Kehitin systeemin itse joskus myöhäisteini-iässä. 20-30 minuuttia sängyllä selällään ja harjoitus läpi. Harjoituksen päätteeksi olen niin rento, että saatan nukahtaakin. Yksi harjoitus poistaa kivun kokonaan ja tehokkaasti, se ei palaa enää ennen seuraavia kuukautisia (joskus ei silloinkaan).

Ainoa huono puoli oli joskus se, että tarvitsin rauhallisen paikan ja sen puolisen tuntia rauhallista aikaa. Myöhemmin opin rentoutumaan vaikka kesken autolla ajon, mutta siihen meni vielä vuosia.

Vierailija
29/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoäidiltäni näitä joskus kyselin ja käytössä oli vadelmanlehtitee, pajunkuoriuute (nykytiedon mukaan sisältää samaa vaikuttavaa ainetta kuin aspiriini) ja kuumavesipullo tai kääre. 

Olen itsekin käyttänyt nykyään näitä, toimii yllättävän hyvin kunhan ottaa jo ajoissa eikä vasta kun kouristukset on synnytyssupistustasoa.

Vierailija
30/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika 18v kirjoitti:

Kyllä te naiset olette heikkoja kun ette edes tuollaisia pieniä kipuja kuten kuukautiskivut tai synnytyskivut kestä ilman lääkitystä. Jos meillä miehillä olisi kuukautiset ja miehet synnyttäisivät niin me kestäisimme ne valittamatta ilman lääkitystä tai mitään muitakaan kivunlievitystä. Emmekä me synnytyksessä itkisi, huutaisi, rääkyisi ja kiroilisi sillä tavalla kun te naiset teette synnyttäessänne. Kyllä se on nähty ja kuultu kun minä olen nähnyt televisiosta aitoja tilanteita jossa nainen synnyttää niin hän rääkyy niin kovaa kuin pystyy, huutaa, itkee, kiroilee ja ulisee kuinka sattuu vaikka hän olisi saanut minkälaiset lääkkeet tahansa.

No tämähän on provo, mutta vastaan silti. Itse olin niin keskittynyt synnyttämiseen, että olin osittain muissa maailmoissa, vähän kuin transsissa. Mies oli mukana ja kertoi, etten huutanut lainkaan, ähisin ja puhisin vain. Jotkuthan jopa laulaa synnytyksessä, mutta he ovat ymmärtääkseni jotenkin opiskelleet sen tekniikan etukäteen. Siinä lienee kysymys rentouttamisesta.

Vierailija
31/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen on ollut nykyään huumausaine luokitukseen meneviä astetta tujumpia lääkkeitä.

Alapeukuttajilta mennyt vissiin ohi, kuinka paljon unikko, morfiini, kokaiini amfetamiini pohjaisia ns. käsikauppa lääkkeitä on vuosien varrella ollut yskänlääkkeinä ts.

Ja jos mietitään sitä yhtä hyvin suosittua virvoitusjuomaa, joka alun perin kehiteltiin morfiini riippuvuuden hoitoon. Kokapensaan lehdistä.

Ei silloin ollut niin justiinsa. Tosin kaikkina aikoina saatavuus ei niin helppoa. (Sota ja pula ajat)

Vierailija
32/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko niitä pahoja menkkakipuja yleensä niillä e-pillerien syöjillä? Mietin vain kun ei itselläni ole koskaan ollut menkoistya mitään tuskaa. Joskus ovulaatioaikaan polttaa mahaa hetken, mutta menkkojen aikaan yleensä vain jalkoja särkee ja nukuttaa.

Endometrioosista kärsineenä ei voi muuta sanoa kuin että pidä suusi kiinni asioista joista et mitään tajua. 

Vierailija
33/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän naiset olleet useammin raskaana, joten kuukautisia oli harvemmin ja sittenhän monet kuolikin pois jo verraten nuorena.

Vierailija
34/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varakkailla tosiaan oli, kuten jotkut sanovatkin, nykyaikaa tehokkaammatkin keinot käytössä koska monia nykyään laittomia aineita sai apteekista. Esim. kannabis on ollut varsinkin Keski-Euroopassa suosittu kuukautiskipulääke, jota kuningatar Viktoriankin kerrotaan käyttäneen. Mutta esim. opiaatteja sai Suomestakin apteekeista ja niitä määrättiiin aika helposti.

Köyhät maalaismökin muijat sen sijaan joutuivat joko kestämään ilman apua tai jos oli joku yrttitietäjä suvussa tai kylillä, tämän tropeista saattoi saada jotain apua. Vadelmanlehti, poimulehti, ja pajunkuoresta tehty uute tai tahna oli yleisimmät sisäisesti käytetyt. Ulkoisesti käyttöön oli erilaisia yrttisalvoja, joita hierottiin alavatsalle kun krampit on päällä. Näitä sekoitteli apteekkarit tai kylien lapsenpäästäjät ja muut yrttitietäjät. Esimerkiksi siankärsämö ja koiranheisi (englanniksi Cramp Bark mikä viittaa juuri kouristusten lievittämiseen) oli suosittuja aineosia niissä. Jotain lämmittävää kuten inkivääriä ja pippuria saatettiin myös lisätä jos niitä oli saatavilla.

Vierailija
35/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko niitä pahoja menkkakipuja yleensä niillä e-pillerien syöjillä? Mietin vain kun ei itselläni ole koskaan ollut menkoistya mitään tuskaa. Joskus ovulaatioaikaan polttaa mahaa hetken, mutta menkkojen aikaan yleensä vain jalkoja särkee ja nukuttaa.

Endometrioosista kärsineenä ei voi muuta sanoa kuin että pidä suusi kiinni asioista joista et mitään tajua. 

Olen pahoillani endometrioosista, mutta sinulle ja muillekin, jotka kehottavat muita sulkemaan suunsa, haluan sanoa, että kaikilla on oikeus täällä kirjoittaa. En ole tuo kenelle vastasit, mutta tuskinpa hänen tarkoituksensa oli pahoittaa mieltäsi. Kunhan pohdiskeli.

Vierailija
36/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen naisilla ei ollut kuukautisia kuten nykyään. Naiset oli suurimman osan ajasta joko raskaana tai imetti, joten kuukautiset oli harvinaisempi juttu. Kuukautiset alkoi myös myöhään, vasta noin 15-vuotiaana.

Vierailija
37/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlaa endometrioosi. Mitkään e-pillerit ei niitä kuukautiskipuja aiheuta.

Vierailija
38/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen naisilla ei ollut kuukautisia kuten nykyään. Naiset oli suurimman osan ajasta joko raskaana tai imetti, joten kuukautiset oli harvinaisempi juttu. Kuukautiset alkoi myös myöhään, vasta noin 15-vuotiaana.

Riippuu kuinka vanhasta ajasta puhutaan. Mutta aika pitkään, vuosisatoja jo, varsinkin varakkaammat on säädelleen lapsimääräänsä. Äitini aina lapsena 1940-luvulla ihmetteli, kun heidän köyhään pirttiiin syntyi lapsi joka vuosi vaikkei entisiäkään oikein ollut varaa ruokkia, mutta isoissa taloissa oli usein vain pari lasta. 

Vierailija
39/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlaa endometrioosi. Mitkään e-pillerit ei niitä kuukautiskipuja aiheuta.

Haloo... ei kaikki kuukautiskivut johdu endometrioosista. Ystäväni on kärsinyt sellaisesta ja tiedän, että kivut on tosi pahat. Kivun mittaaminen on hankalaa, joten en voi tietää, ovatko omat kipuni olleet yhtä pahoja vai lievempiä, mutta pahoja ne on mullakin olleet. Kouristelua, pahoinvointia ja kaikkea. Ja endometrioosia ei siis ole mulla diagnosoitu, kyseessä ihan "normaalit" kuukautiskivut.

Vierailija
40/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani endometrioosista, mutta sinulle ja muillekin, jotka kehottavat muita sulkemaan suunsa, haluan sanoa, että kaikilla on oikeus täällä kirjoittaa. En ole tuo kenelle vastasit, mutta tuskinpa hänen tarkoituksensa oli pahoittaa mieltäsi. Kunhan pohdiskeli.

Ja endometrioosista kirjoittaneella oli ihan yhtäläinen oikeus vastata kärkkäästi.

On todella ärsyttävää että ketjussa aiheesta X aina löytyy joku, jolla ei ole mitään kokemusta aiheesta X ja käy sitten jeesustelemassa täällä, miten "X ei ole mulle mikään ongelma". Sellainen on vain silkkaa toisten kokemusten mitätöintiä.

Silloin on ihan aiheellista kommentoida, että ole nyt hiljaa, kun et asiasta mitään tiedä.

- eri