Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten entisaikaan pärjättiin kuukautiskipujen kanssa?

Vierailija
09.09.2021 |

Erilaisista kuukautissuojista olen lukenut, mutta oliko jonkinlaista kivunlievitystä keksitty?
Kun on itse tullut monesti maattua kouristellen ja itkien odottamassa, että särkylääke alkaisi vaikuttaa, niin karmeaa ajatella kuinka entisaikaan piti selvitä ilman lääkkeitä.

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen on ollut nykyään huumausaine luokitukseen meneviä astetta tujumpia lääkkeitä.

Vierailija
2/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aika kovia kipuja mutta liikunta auttaa niihin. En oo koskaan ottanut särkylääkettä, vaikka joskus kipu on lähes jalat alta vievää. Kun vaan väkisin lähtee kävelemään tms. niin se  helpottaa aika pian. 

Ehkä myös ennen on ollut  vähemmän menkkoja. naiset on ollut joko raskaana tai sitten puutteellinen ruoka on vienyt menkat kokonaan mennessään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heroiinia sai apteekista vanhoina hyvinä aikoina

Vierailija
4/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakansavua puhalleltiin pil l uun kipua lievittämään

Nyt sotket sen siihen, että entisvanhaan puhallettin tupakansavua lapse korvaan jos se oli kipeä. Tuosta savup*llusta en ole kuullutkaan 😂

Vierailija
5/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnonlääkkeillä, esim pajun kuori. Särkyyn ja kipuihin on pitkään osattu käyttää oikeat yrtit

Vierailija
6/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ihmiset eivät olleet nössöjä ruikuttajia vaan keskityttiin oleellisiin asioihin.

Vierailija
7/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erottiko niitä edes hammaskipujen ym seasta

Vierailija
8/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöh burana on keksitty. Ei se nyt mikään huume ole. Saako joku kiksit buranasta. Onnea jos niin on.

Vierailija
9/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa muuten sanoa kuin että ennen kunnollista ehkäisyä naiset tuppasivat olemaan enemmän raskaana/imettäviä kuin tätä nykyä. Lisäksi ravinto oli niukempaa, mikä on vaikuttanut hormonitoimintaan. Siinä mielessä tämä meidän "menkat kerran kuukaudessa teini-iästä vaihdevuosiin"-rytmi on aika uusi ilmiö. Lisäksi runsas ravinto, ylipainon yleisyys ja ympäristöstä/ruoasta saatavat hormonit lisäävät kuukautishäiriöitä.

Vierailija
10/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei onneksi ole koskaan pahoja kuukautiskipuja ollut, että toivotaan ettei suurimmalla osalla ollut muinoinkaan. Sitä olen kyllä miettinyt kanssa, että miten pahojen kipujen kanssa on pärjätty, esim hammaskipujen, jotka ei helpotu missään vaiheessa vaan vain pahenevät. Hyi hemmetti.

Mietin myös luontodokkareita katsoessani miten eläimet kestävät hammas- ja muut vaivat niin urhoollisesti. Yhdelläkin leijonasoturilla (naaras tietenkin) oli niin paha ja syvä haava kehossa että sisuskalut paistoi, olin varma että loppu tuli, mutta niin vain otti rauhallisesti kunnes haava umpeutui ja takasin töihin. Uskomattomia on leijonat, varsinkin naaraat, ihailen suuresti. Kunpa olisin itsekin osa sellaista laumaa.

Vierailija
11/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luonnonlääkkeillä, esim pajun kuori. Särkyyn ja kipuihin on pitkään osattu käyttää oikeat yrtit

Poimulehteä ja vadelmanlehteä on käytetty myös.

Vierailija
12/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykyäänkään moni edes tarvitse lääkkeitä kuukautiskivun lievitykseen, joten ei se kipu kaikilla ole sellaista ollut, että olisi tarvinnut jotenkin lievittää. Entisaikoina muissakin asioissa, esim hammashoidossa oli heikompi kivunlievitys. Käytettiin niitä lääkkeitä/huumausaineita, joita saatavilla oli. Ehkä myös lämpötyynyt ovat menkkakipuja auttaneet.

Vierailija
13/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niitä pahoja menkkakipuja yleensä niillä e-pillerien syöjillä? Mietin vain kun ei itselläni ole koskaan ollut menkoistya mitään tuskaa. Joskus ovulaatioaikaan polttaa mahaa hetken, mutta menkkojen aikaan yleensä vain jalkoja särkee ja nukuttaa.

Vierailija
14/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aika kovia kipuja mutta liikunta auttaa niihin. En oo koskaan ottanut särkylääkettä, vaikka joskus kipu on lähes jalat alta vievää. Kun vaan väkisin lähtee kävelemään tms. niin se  helpottaa aika pian. 

Ehkä myös ennen on ollut  vähemmän menkkoja. naiset on ollut joko raskaana tai sitten puutteellinen ruoka on vienyt menkat kokonaan mennessään.

Mulla liikunta ei auttanut, pahensi vain kipua. Kyllä olen kiitollinen että nykyään ei tarvitse kuukautisista kärsiä, jos ei halua.

Vierailija
15/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko niitä pahoja menkkakipuja yleensä niillä e-pillerien syöjillä? Mietin vain kun ei itselläni ole koskaan ollut menkoistya mitään tuskaa. Joskus ovulaatioaikaan polttaa mahaa hetken, mutta menkkojen aikaan yleensä vain jalkoja särkee ja nukuttaa.

Kivut oli kovat ennen pillereitä. Pillerit veivät pois kivut ja itse kuukautiset. Ihanaa.

Vierailija
16/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pajuvesi (pajunkuoria murskattuna/jauhettuna vedessä keitettynä) on aspiriinia nestemäisessä muodossa.

Vierailija
17/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa kuin flunssaan keitettyyn maitoon sipulia . Ja kuuma kääre mahan päällä esim.kuuma pyyhe. Onneksi on ehkäisypillerit niillä kivut puolittuu. Myös sterilointi vähentää kivut. Ennen oli viina myös lääke kunnon konjakki helpotti oloa hyvin nopeasti . Samoin saunassa kuumassa vatsakipu hellitti. Naisilla oli omat pesuvadit missä pestä pyllyä.Onbeksi tuli tamponit niiden kautta elämästä tuli helpompaa kuten työssä ja uidessa sekä saunassa. Nuorten opiskelu helpottui tampoonien ja ehkäisy pillereiden kautta paljon ja liikunta. Nykyään naisia on urheilussa ja lääkäreinä kun on helppoa. Naiset hiihtää kilpaa kun tamponit ja ehkäisypillerit auttaa siirtämään kuukautisia . Miesten jutuista ei kannata välittää eihän ne ymmärrä mitään.

Vierailija
18/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka niitä ehti miettimään?

Vierailija
19/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen on ollut nykyään huumausaine luokitukseen meneviä astetta tujumpia lääkkeitä.

Piriä ja heroiinia. Pienet tötshyt niin ei ole enää entisaikojen naisia juilinut. Meille annetaan vaan Buranaa ja ollaan muka pullamössöjä.

Vierailija
20/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen ihmiset eivät olleet nössöjä ruikuttajia vaan keskityttiin oleellisiin asioihin.

T. Mies