Onko psykologi tosiaan AMK-tutkinto?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Psykologia on sellasten semiskarppien arkojen kiusaajien go-to. 5,5 vuotta puolen vuoden pikakurssia venytettynä LOL
Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista. Luulis hävettävän tollanen kateus.
Vierailija kirjoitti:
No ainakin noi meillä työskentelevät psykot on ihan pilipali, vaikuttaa ihan amiksilta. Veetuttaa, kun tekevät täysin samaa työtä, kuin me psykiatriset sairaanhoitajatkin, eli eivät siis testaa tms. mutta saavat tonnin enemmän liksaa. 2-3 potilasta päivässä heillä, ei todellakaan työt tee heille stressiä. :D :D :D
Olet itkenyt samaa asiaa tällä palstalla jo aika pitkään. Katkeruutesi sinua korkeammin kouluttautuneita kohtaan alkaa saada huolestuttavia piirteitä. Ei tuollainen vatvominen tee sinulle itsellesikään hyvää. Eiköhän tämä nyt jo riitä, vai mitä ap?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopistotutkinto, johon on ainakin Jyväskylässä yksi vaikemipia päästä.
Ok! Vaikuttaa aika köykäiseltä, kuitenkin. Myös ufc-tappelijaksi on muuten hirveen vaikeaa päästä, mut ne ei taida olla edes amiksia?
Köykäiseltä? Menepä yliopistoon lukemaan vaikka vuodeksi tilastotieteitä. Tilastollinen tutkimus on osa psykologin tutkintoa eikä ihan köyläisemmästä päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ainakin noi meillä työskentelevät psykot on ihan pilipali, vaikuttaa ihan amiksilta. Veetuttaa, kun tekevät täysin samaa työtä, kuin me psykiatriset sairaanhoitajatkin, eli eivät siis testaa tms. mutta saavat tonnin enemmän liksaa. 2-3 potilasta päivässä heillä, ei todellakaan työt tee heille stressiä. :D :D :D
Jos olet psyk.sh ja psykologit samassa oaikassa töissä, todellakin testaavat. Sen lisäksi heillä on mahdollisesti terapia-asiakkaita, kuntoutusasiakkaita, he istuvat asiantuntijatyöryhmissä, diagnostisessa tiimissä jne. Toki moni on sen psykologikoulutuksensa lisäksi vielä jatkokoulutuksen käynyt erikoispsykologi. Silloin heidän palkkansa on kyllä selvästi suurempi. Onnea vaan katkeruudessasi 😀
Diagnostisessa tiimissä...juu ei
Juu, kyllä. Psykologi on osa diagnostista tiimiä. Tiedätkö miksi? Siksi, koska psykologi ne testit tekee, joiden perusteella lääkäri asettaa diagnoosin. Hyvin usein se psykologi sen diagnoosin itse asiassa bongaa, mutta hän ei sitä saa asettaa. Ottaako koville?
Ok. Mulla siis kokemusta ihan toiselta lääketieteen alalta, ja suoraan sanottuna psykiatria hoitotieteenä on aina tuntunut mulle vähän liian raakileelta: Tahtoo sanoa, epäeksaktilta (mahdollisesti tilapäisesti).
Ymmärrän siis ihan bisneksen kannalta tuon ”mielen hyvinvoinnin” toki.
Eli sanot siis niin, jos ymmärsin oikein, että psykologi testaa haastatteluin ja monivalintatehtävin, potilasta ja ikään kuin sovittaa tämän tulosten perusteella siihen-tai-tähän psykologiseen profiiliin? Mistä nämä profiilit ja niiden yhteydet testeihin tulevat? Kysyn siis korrelaation vahvuuden ja tämän perustelun perään.
Sit vielä, pakko sanoa, kuulostat hieman ”tyypilliseltä huonon vitsin sairaanhoitajalta” (sorry sh:t tiedetään kyllä että todellisuus on toinen) asettaessasi psykiatrin ikään kuin kumileimaisimen rooliin. Onko tämä yleistäkin psykologille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopistotutkinto, johon on ainakin Jyväskylässä yksi vaikemipia päästä.
Ok! Vaikuttaa aika köykäiseltä, kuitenkin. Myös ufc-tappelijaksi on muuten hirveen vaikeaa päästä, mut ne ei taida olla edes amiksia?
Köykäiseltä? Menepä yliopistoon lukemaan vaikka vuodeksi tilastotieteitä. Tilastollinen tutkimus on osa psykologin tutkintoa eikä ihan köyläisemmästä päästä.
Voin sanoa et sellasta iisiä lukiomatikkaa toi osalle meistä 🙂
Jos mulle olisi vaikeimpina aikoina joku sairaanhoitaja ollut ainut juttukaveri niin en olisi tässä. Epäilen, että teillä on kykyä saati ammattitaitoa ohjata niin syvissä vesissa uivaa henkilöä teidän koulutuksillanne. Ettehän te saa edes lääkkeitä määrätä tai käy yhtä syvällisesti ihmisen kokonaisvaltaiseen mielenterveyteen vaikuttavia asioita läpi?
Siinä vaiheessa kun asiakas soittaa töistä, että nyt tuli henkinen romahdus, jota ollaan kaksi kuukautta odotettu ja että joko tapan itseni tai saan jonkin akuuttiajan niin te olisitte luultavasti lähettäneet paljon hyvää mieltä ja pyytäneet miettimään, kuka sun elämää ohjaa. Mieti bussia ja sen matkustajia. Luojan kiitos olin ammattilaisella hoidossa tuohon aikaan ja sain tunnin päähän akuuttiajan ja aloitimme hoidot. Tuosta puolivuotta niin olin takaisin töissä ja saanut traumaa käsiteltyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykologia on sellasten semiskarppien arkojen kiusaajien go-to. 5,5 vuotta puolen vuoden pikakurssia venytettynä LOL
Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista. Luulis hävettävän tollanen kateus.
Ootsie vähä tyhmä? Ne pihlajamarjat ovat happamia ihan kuten sanotaankin ja sama pätee tuohon psykologin koulutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Taas joku autisti, joka ei saa hoitoa luulotautiinsa täällä avautuu. Taitaa olla ihan kova elämänkoulupohja AP:lla itsellä.
Tää kommentti kertoo ihan superheikosta mielikuvituksesta.
Hyviä kysymyksiä. Omana opiskeluaikanani psykologia ja sosiologia olivat statusasteikossa samalla viivalla. Niistä on aikaa toki 30+ vuotta.
Haha, mä luulin joskus lapsena että psykologi on lääkäri, kunnes yks lääkäri ojensi.
Yliopistossa opiskellaan. Suojattuna ammattinimikkeenä psykologi kuitenkin ”sus af”.
ne on wannabe-psykiatreja.
vain lääkäri on lääkäri.
muut ovat olevinaan, mutta eivät ole
Psykologista ei oo mulle mitään hyötyä kun vain psykiatri voi määrätä bentsoja ja Lyricaa =)
Psykologihan on vaan eräänlainen konsultti. Voit keksiä itse jonkin terapeuttinimikkeen ja voit päästä vaikka oikeuteen todistamaan palautetuista muistoista tai astraalikehoista.
Vierailija kirjoitti:
Psykoterapeutiksi voi opiskella amk-pohjalta sosionomin ja sairaanhoitajan taustoilla.
Psykoterapeutti on täysin eri asia kuin psykologi.
Jos sinulla on lääketieteellistä koulutusta, olettaisin että tietäisit psykologian olevan ihan eri asia kuin psykiatria. Psykiatrit ovat ymmärtääkseni valmistuneet ensin lääkäreiksi ja vasta sitten erikoistuneet psykiatriaan. Heillä on siis erittäin pitkä koulutus. Psykologit eivät ole lääkäreitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on lääketieteellistä koulutusta, olettaisin että tietäisit psykologian olevan ihan eri asia kuin psykiatria. Psykiatrit ovat ymmärtääkseni valmistuneet ensin lääkäreiksi ja vasta sitten erikoistuneet psykiatriaan. Heillä on siis erittäin pitkä koulutus. Psykologit eivät ole lääkäreitä.
Ohis: Täällä ehkä useampi vastaaja?
Ei päivää ilman AMK-dissausta tai muuta AMK:hon liittyvää ihmettelyä. Montako vastausta olet saanut ennätysketjuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis: Täällä ehkä useampi vastaaja?
Ohis?
Voi voi, vähänpä tiedät. Psyk.poleilla nimenomaan psykologin työ on juuri tuota.