Kauheita hajuvesipilviä pitää kestää jopa kadulla kävellessä
Vastaan tulee nainen. Kun hän on mennyt ohi, häntä seuraa hajuvesipilvi. Vastaan tulee toinen nainen. Erihajuinen hajuvesipilvi.
Voi vain kuvitella, millaista olisi kohdata nuo samat naiset sisätiloissa.
Kommentit (52)
Kyllä tuoksuja käyttävät ovat yleensä niitä huolitelluimpia ja hygieenisimpiä yksilöitä muutenkin, että ihan turhaan v*ttuilette siitä hajujen peittämisestä.
Minusta EU:n pitäisi kieltää tuoksuminen ja haiseminen.
Suomalaiset ovat muutenkin varovaisia käyttämään tuoksuja, ja nyt vielä on alkanut ilmaantumaan näitä yliherkkiä. Mielestäni tuoksuja saisi käyttää rohkeammin, harvoin kenestäkään haistan edes hajuvettä.
Esimerkiksi Ranskassa hajuvesiä käytetään paljon ja tuoksut ovat mausteisempia ja voimakkaampia kuin Suomessa. Ihmiset ovat kai tottuneet tuoksuihin muutenkin etelämpänä, kun ihan jo ruusuista lähtee voimakas tuoksu. Eli tottumuksesta kyse tässä, en oikein usko noihin yliherkkyyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt korona-aikana on kyllä uskaltanut taas käyttää hajuvesiä, pysyypähän etäisyydet jos käy jonkun nenään.. just hajuherkkien takia lakkasin aikoinaan käyttämästä.
Asiakaspalvelussa on ihan hirveää, kun joku löyhäyttää parfyyminsa ja se lemu tunkee maskin alle. Olisi pakko päästä pois tuulettamaan maski, mutta kun ei voi :(
Hajuvettä voi käyttää, mutta ei tarvitse kaataa koko pulloa siihen kehoonsa. Riittää yksi suihkaus.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat muutenkin varovaisia käyttämään tuoksuja, ja nyt vielä on alkanut ilmaantumaan näitä yliherkkiä. Mielestäni tuoksuja saisi käyttää rohkeammin, harvoin kenestäkään haistan edes hajuvettä.
Esimerkiksi Ranskassa hajuvesiä käytetään paljon ja tuoksut ovat mausteisempia ja voimakkaampia kuin Suomessa. Ihmiset ovat kai tottuneet tuoksuihin muutenkin etelämpänä, kun ihan jo ruusuista lähtee voimakas tuoksu. Eli tottumuksesta kyse tässä, en oikein usko noihin yliherkkyyksiin.
No, kun: "Jos itse haistat oman tuoksusi, sitä on jo liikaa!" ja "hajuvettä pitää olla vain sen verran että sen haistaa jos halaa". Kyllä se on ihan vissi, että jos itsekään et tuoksua aisti niin ei sitä huomaa kukaan muukaan. Ja ainakaan minä en käytä tuoksua vain itseäni varten. Halailuetäisyydelle harvoja päästetään suomalaisessa kulttuurissa, joten naurettava tuokin neuvo.
Vierailija kirjoitti:
Hajuvettä voi käyttää, mutta ei tarvitse kaataa koko pulloa siihen kehoonsa. Riittää yksi suihkaus.
Sori, mutta riippuu ihan tuoksusta riittääkö yksi suihkaus.
Vierailija kirjoitti:
Minusta EU:n pitäisi kieltää tuoksuminen ja haiseminen.
Eiköhän tämä ole tulossa. Kohta ajetaan kaikki pyörällä töihin harmaanruskeissa univormuissamme ja muutenkin on meno kuin kunnon kommunismimaassa pitääkin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuoksuja käyttävät ovat yleensä niitä huolitelluimpia ja hygieenisimpiä yksilöitä muutenkin, että ihan turhaan v*ttuilette siitä hajujen peittämisestä.
Olen töissä paikassa, jossa liikkuu paljon ihmisiä.
Parfyymit ovat vanhempien naisten juttu.
Myös jotkut ei-suomalaistaustaiset voi käyttää reippaastikin.
Joskus osuu nenään nämä hajuvedellä suihkuveden korvanneet - voi olla melkoisen järkkyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kun: "Jos itse haistat oman tuoksusi, sitä on jo liikaa!" ja "hajuvettä pitää olla vain sen verran että sen haistaa jos halaa". Kyllä se on ihan vissi, että jos itsekään et tuoksua aisti niin ei sitä huomaa kukaan muukaan. Ja ainakaan minä en käytä tuoksua vain itseäni varten. Halailuetäisyydelle harvoja päästetään suomalaisessa kulttuurissa, joten naurettava tuokin neuvo.
Minä taas käytän vain ja ainoastaan itseäni varten. Halausetäisyydelle pääsee kaksi ihmistä, juuri se on se juttu, tuoksu ei ole kaikkien nenille. Olen myös tehnyt onnistuneesti 20 vuotta töitä hajusteettomassa työpaikassa.
Vähemmän on monesti enemmän juuri siksi, ettei nenä totu, jolloin seurauksena on hajuaistin turtuminen, "olfactory fatigue". Samasta syystä tuoksua vaihdellaan. Toki aistiherkkyydessä ja tuoksujen kokemuksissakin on eroa.
Näin harrastajana ajatus siitä, että parfyymilla peitettäisiin likaa ja hajuja, on älytön. Ne, jotka arvostavat tuoksuja ja vaalivat ehkä hankalastikin hankittuja tai rahanarvoisia kokoelmiaan, ymmärtävät kyllä nauttia tuoksuistaan puhtaalla iholla, ilman riitasointuja kosmetiikasta tai huuhteluaineista....tai näin luulen. Uskoisin samaan ideaan myös satunnaiskäyttäjän kohdalla.
En usko yliherkkyyksiin. Uskon vain siihen, että kun keskität huomiosi johonkin asiaan, huomaat vain sen. ''Yliherkillä'' on tällainen taipumus; haista ohimennen haju, jää haistelemaan sitä, haistele sitä vielä lisää, ja vielä vähän lisää ja mene sitten valittamaan jollekin kuinka tämä haju häiritsee. Haju ei todellisuudessa häiritsisi jos et keskittäisi koko elämääsi sillä hetkellä juuri siihen sinun mielestäsi epämiellyttävään hajuun.
Olen itse astmaatikko ja kyllä sen astmakohtauksen aiheuttaa ihan muut asiat kuin tuoksut. Mieluummin haistelen hyväntuoksuisia ihmisiä, kuin pskalle ja hielle haisevia ihmisiä. Hyvät tuoksut tuovat hyvää mieltä.
Ja kyllä, käytän jatkossakin ihania hajuvesiäni vaikka ''yliherkät'' sanoisivat mitä. Suomessa hajuvesiä ei edes käytetä paljoa.
Mikä tässä itse asiassa on niin kamalaa? Ei sairaalassa ole keskimäärin sen hajuherkempiä ihmisiä kuin muuallakaan.