Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttaisitko vaikeuksissa olevaa ystävää, joka ei aikanaan auttanut sinua? Iso ristiriita..

Vierailija
09.09.2021 |

Ollaan tunnettu lapsuudesta asti henkilön kanssa, joka nyt on hurjassa jamassa. Kuuntelen ja tuen häntä kyllä ja periaatteessa haluaisin auttaa ahdingossa olevaa myös taloudellisesti, mutta… tässä kohtaa tulee aina mieleen se aika, jolloin hän olisi voinut helposti auttaa minua, mutta ei halunnut sitä tehdä.

Jouduin vuosia sitten tilanteeseen, jossa olin niin valtavassa taloudellisessa ahdingossa, etten pystynyt ostamaan eräänä viikonloppuna edes vessapaperia ruuasta puhumattakaan. Hän oli tulossa luokseni käymään ja kysyin, voisiko tuoda tullessaan rullan tai pari wc-paperia. Ei tuonut. Sanoi saapuessaan näillä sanoin; ”kyllä jokaisen täytyy pystyä hankkimaan omat vessapaperinsa itse”. Tuohon aikaan hän oli erittäin hyvin toimeentuleva, minä taas opiskelija.

Olihan hän periaatteessa noissa sanoissaan oikeassa, mutta nyt hän tarvitsisi itse apua. Koen erittäin isoa ristiriitaa tässä tilanteessa ja haluaisin auttaa, mutta… jotenkin se vessapaperikommentti ja oma silloinen ahdinko (josta hän oli tietoinen) haraa vastaan..

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisin. Jos osaisin.

Vierailija
22/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ystävälläsi on jotain tavaraa, mitä tarvitsisit, niin voit tarjoutua ostamaan itsellesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan itse auttaisi. Saapahan ainakin miettiä nyt mitä tuli aikanaan tehtyä

Vierailija
24/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En auttaisi. Toimeentulotuki on olemassa, samoin diakoniatyö, leipäjonot jne joista voi hakea apua.

Vierailija
25/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En auttaisi enkä varsinkaan lainaisi rahaa. Kaikkein varmimmin ystävyyssuhteet saa pilattua rahaa lainaamalla.

Vierailija
26/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En auttaisi enkä olisi missään tekemisissä, jos on niin vittumainen, ettei vessapaperia voisi lainata. Ihan vittuillessani auttaisin sitä antamalla sille vajaan vessapaperirullan ja sanoisin, että tämä on jo paljon enemmän kuin mitä sinulta sain, kun tarvitsin apua.

Vierailija
27/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaista apua hän on pyytänyt? 

Ihan rahaa, sitten esim. tuomaan jotakin kaupasta, käsikauppalääkkeitä jne.

Vie sille sitä vessapaperia ja kerro että aikanaan ei itse sitä sinulle tuonut kun pyysit. Sanot että näin kuuluu ystävää hädässä auttaa :) Samasta rullasta saa paperia myös kyynelien pyyhkimiseen.

Vierailija
28/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että eikös hän muista kuinka neuvoi sinua aikanaan, että kyllä jokaisen pitää omat vessapaperinsa ostaa. Olisi hauska kuulla mitä vastaa. Niin ja en auttaisi.

Vierailija
29/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä auttaisin, mutta kysyisin onko mieli muuttunut.

Vierailija
30/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tietenkään auta ap.

Sulle on tehty selväksi, että tämän kyseisen henkilön kanssa pidät huolta omista resursseista ja se omista.

Silloin, jos lähipiiri on tuollaista ns. lokkeilua, grifting, niin kaikki sun resurssit ja voimavarat menee sulle itselle, koska hätätilanteessa tarvitset apua ITSELTÄSI, et saa sitä muilta, joten kaikki mitä sulla on menee sulle ja talteen hätätilannetta varten.

Auttaminen on ihmisille, jotka voi sitten myös tukeutua muihin.

Vierailija
31/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koskaan tuu mieleen et olis joku auttanut mutta varastamassa on monet käynyt kyllä. Yksi tunnusti että oli ottanut luuli ettei oltu huomattu sitä. Ei muistu mieleen aikaa että joku olisi antanut rahaa vessapaperia ruokaan mutta vieneet kyllä ovat. Niin on lähtenyt kävelemään kenkää takkia kuin ruokaa rahaa koruja oli sitten mikä uskonto tahansa. On tullut maksettua monen etelän matka myös. Luvannut maksaa osansa ei ole näkynyt. Muistin menetys koskee useimmin takaisinmaksua. Meillä on toi Jeesuksen opetus että antaa anteeksi ja saa anteeksi. Olkaa kärsivällisiä toisianne kohtaan. Sietäkää toisianne. Rakkaus kaiken se kestää kaiken kärsii.Aina vaan antaa anteeksi niin se menee.Sitten saa itsekin anteeksi ainakin Jeesukselta.Rakkaus poistaa syntien paljouden.Harvoin ne varkaat ajattelee että se toinen jää ilman ruokaa mutta samoin ei sitä usein ajattele mitään kun vie toiselta.Syntien seuraukset on kauheat niistä me kaikki kärsimme koko maapallo. Siksi annetaan siis anteeksi ja autetaan. Jeesus käski auttaa niitä joita kaikki inhoaa ja antaa niille jotka sua vihaa. Että vihollisen rakastaja ei odota saavansa takaisin kun antaa jotain eikä muukaan antaja odota saavansa takaisin . Se on antamista.

Vierailija
32/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit voinut hakea sossusta vessapaperi rahaa toimeentulotukena tai leipäjonosta leipää mitä useimmat tekee siellä on myös makkaraa ja maitoa joskus kasviksia . Ettei ole mikään pakko varastaa tuttavilta eikä vierailta .

Vierailija
33/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi rahan lainaaminen panttia vastaan on hyvä idea.

Ja ensin kyllä juttelisin aiemmista tapahtumista. Enkä lähtisi kuskiksi, saat olla sitä aina.

Voisi ainakin kysyä että mitä niille aiempien vuosien periaatteille tapahtui? Voi onko hänellä eri säännöt nyt kun on itse pulassa?

Ja jos on ollut hyvätuloinen niin missä ne rahat on nyt? Onko aiheuttanut ahdinkonsa omilla toimillaan?

Vierailija
34/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä miettisin, että onko jotain lieventäviä seikkoja, kuten ystäväsi oli nuori ja itsekäs. En tuomitsisi suoraan sen perusteella, millainen joku on ollut esim. 10 vuotta sitten vaan yrittäisin antaa mahdollisuuden.

Toki tunnet varmasti ystäväsi paremmin, yrittääkö hän käyttää sinua hyväkseen vai tuntuuko hän aidosti olevan avusta kiitollinen.

Vierailija
35/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ottaisin puheeksi ihan suoraan, että muistaako ystävä, kun olit ahdingossa ja pyysit vessapaperia, eikä hän voinut sen vertaa auttaa, ja mitä mieltä hän on nyt omasta käytöksestään tuolloin.

Vierailija
36/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tulikin mieleeni kun opiskelin 90-luvulla TKK:lla ja joskus jostain syystä kävin päärakennuksen aulan miestenvessassa (olen nainen), oli siellä siivoojan jättämä heippalappu, missä kiellettiin vessapaperin nyysiminen. Joku oli siihen kirjoittanut alle, että "kiitos, hyvä idea, en olisi itse keksinytkään".

Vierailija
37/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En auttaisi taloudellisesti tuossa tilanteessa. Ihmeellistä, että sinulta tällaista edes ruinaa. 

Vierailija
38/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha-asiat kannattaa aina pitää ystävyydestä erillään, muuten on entinen ystävyys kyseessä.

Vierailija
39/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuissosiaalityö, toimeentulotuki, kirkon diakoniapalvelut, leipäjonot

Ohjaa hänet yhteiskunnan tukien äärelle, ne on varsin kattavat.

Ainoastaan auttavat, jos ei omista mitään.

Vierailija
40/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi rahan lainaaminen panttia vastaan on hyvä idea.

Ja ensin kyllä juttelisin aiemmista tapahtumista. Enkä lähtisi kuskiksi, saat olla sitä aina.

Voisi ainakin kysyä että mitä niille aiempien vuosien periaatteille tapahtui? Voi onko hänellä eri säännöt nyt kun on itse pulassa?

Ja jos on ollut hyvätuloinen niin missä ne rahat on nyt? Onko aiheuttanut ahdinkonsa omilla toimillaan?

Erosi ja putosi ns. tyhjän päälle. Työtön itse, uusi poikaystävä ei elättänytkään ja jäi yksin nopeasti. Erossa saadut rahat käytti äkkiä loppuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi