Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttaisitko vaikeuksissa olevaa ystävää, joka ei aikanaan auttanut sinua? Iso ristiriita..

Vierailija
09.09.2021 |

Ollaan tunnettu lapsuudesta asti henkilön kanssa, joka nyt on hurjassa jamassa. Kuuntelen ja tuen häntä kyllä ja periaatteessa haluaisin auttaa ahdingossa olevaa myös taloudellisesti, mutta… tässä kohtaa tulee aina mieleen se aika, jolloin hän olisi voinut helposti auttaa minua, mutta ei halunnut sitä tehdä.

Jouduin vuosia sitten tilanteeseen, jossa olin niin valtavassa taloudellisessa ahdingossa, etten pystynyt ostamaan eräänä viikonloppuna edes vessapaperia ruuasta puhumattakaan. Hän oli tulossa luokseni käymään ja kysyin, voisiko tuoda tullessaan rullan tai pari wc-paperia. Ei tuonut. Sanoi saapuessaan näillä sanoin; ”kyllä jokaisen täytyy pystyä hankkimaan omat vessapaperinsa itse”. Tuohon aikaan hän oli erittäin hyvin toimeentuleva, minä taas opiskelija.

Olihan hän periaatteessa noissa sanoissaan oikeassa, mutta nyt hän tarvitsisi itse apua. Koen erittäin isoa ristiriitaa tässä tilanteessa ja haluaisin auttaa, mutta… jotenkin se vessapaperikommentti ja oma silloinen ahdinko (josta hän oli tietoinen) haraa vastaan..

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisin, MUTTA sanoisin ensin tuosta asiasta.

Kysyisin, et muistatko kun sanoit silloin minulle noin, ja että mitä nyt ajattelee sanomisestaan. 

Vierailija
42/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit AP todeta sille ystävällesi, että jokaisen tulee tässä maailmassa huolehtia itsestään.

En lainaa rahaa enkä tavaraa enää kenellekään, koska niitä et tule koskaan enää näkemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi auttaisit. Toinen ei auttanut. Ja lokkeilee selkeästi miesten ja ystävien kukkarolla.

Ennemmin unohtaisin tuollaisen ”ystävän”.

Jos haluat jatkaa ”ystävyyttä” niin älä anna senttiäkään. Ystäväsi vaikuttaa sellaiselta että ottaa kaiken minkä saa mutta ei anna mitään takaisin. Etkä pelasta ystävää antamalla rahaa. Jos annat 50€ niin huomenna hän tarvii 100€.

Vierailija
44/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, että miten edes jäit tuommosen kaveriksi? Sukulaiset ymmärtäisin, niistä ei ihan niin pääse eroon. 

Vierailija
45/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainata voit rahaa vain virallisella velkakirjalla, jotta saat omasi takaisin korkojen kera vaikka raastuvan kautta jos ei muuten. Mikäli tämä ei ystävällesi käy, hänellä ei ole aikomustakaan palauttaa rahoja ja silloin kannatan myös vajaan vittuiluvessapaperirullan antamista.

P.s. Mutta kuka edes tarvitsee vessapaperia Suomessa? Pillupuhelimella saa paikat puhtaammiksi.

Vierailija
46/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä auta ellei toinen pyydä anteeksi aikaisempaa käytöstä.

Epäilen, ettei hän edes muista tätä kommenttiaan. Oli muitakin tilanteita toki, mutta tämä oli räikein.

Miksi kutsut tuollaista ihmistä 'ystäväksesi'?

Vierailija
47/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lainata voit rahaa vain virallisella velkakirjalla, jotta saat omasi takaisin korkojen kera vaikka raastuvan kautta jos ei muuten. "

Jos olisin normaalin pienehkö tuloinen niin en lainasi itse. Jos on rahasta puute niin sitä varten on pankit ja sosiaalitoimisto.

Vierailija
48/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä sinun pitäisi auttaa häntä? Arvosta itseäsi mieluummin kuin tuollaista "ystävää". Kun "ystäväsi" elämä on päässyt taas uomiinsa, hän pyyhkii sinulla taas lattiaa mennen tullen. Sitäkö haluat?

Vierailija
49/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaista apua hän on pyytänyt? 

Ihan rahaa, sitten esim. tuomaan jotakin kaupasta, käsikauppalääkkeitä jne.

Vastaat, kun pyytää jotakin, esim. ruokaa, että sinä itse opettanut, että kyllä jokaisen pitää pystyä oma ruokansa ostamaan.

Vierailija
50/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sun auttaminen jäi wc paperi rullasta kiinni niin et todellakaan auta.

Vierailija
51/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tietenkään auta, jossei toinen voinut sulle hädän hetkellä edes vessapaperia antaa.

Vierailija
52/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä auta. Muuttuu taas yhtä itsekkääksi kunhan oma tilanne paranee.

Vierailija
53/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kai sitten pikkumainen, mutta minä en kyllä rahaa antaisi jos minulle olisi noin tehty aikoinaan. Rahan lainaaminen/antaminen on muutenkin aina vähän riski, se voi johtaa ihmissuhteissa aika rumille urille pahimmillaan.

Vierailija
54/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä tikulla silmään,joka vanhoja muistelee. Olitte tuolloin nuoria ja naiiveja? Mitä ystäväsi sanoi kun toit esille tämän asian? Vai oletko edes puhunut hänen kanssan asiaa läpi?

Jos todella on kyse tuosta ja ystävä on kasvanut ja muuttunut , niin auttaisin sen verran kuin on ihan välttämätöntä. Sen sijaan , jos hän on sama kuin ennenkin , etkä usko että hän auttaisi sinua nytkään, en taitaisi vaivautua.

Vierailija
55/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse rahallisesti auttaa ketään. Vaikuttaa siltä että olet tossun alla ystävyydessä.

Ei toista myöskään tarvitse tukea loputtomiin asti, varsinkin jos itse et saa takaisin mitään.

Onko ystäväsi oikeasti edes ystävällinen sinulle? Vai käyttääkö sinua kynnysmattona?

Vierailija
56/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse et saanut hädän hetkellä edes takapuoltasi pyyhittyä. En auttaisi. En halua muutenkaan että ystävyyssuhde muuttuu velkasuhteeksi. Jos olisin oikein hyvätuloinen ja ystävä olisi hyvä, niin saattaisin vähän lahjoittaa kertaluonteisesti.

Vierailija
57/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei rahaa ostaa mitään ruokaa, voisin viedä vitosella ruokatarvikkeita. Sen verran panisin rahojani tarjoiluun silloinkin, jos hän tulisi käymään. Kannustus ja rahahanojen äärelle ohjaaminen on parasta apua tässä tilanteessa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan