Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten isät saadaan jakamaan vastuu jälkikasvusta tasapuolisesti äitien kanssa?

Vierailija
18.10.2014 |

Ehdotuksia? Miten naisten äitiyslomien, lapsivapaiden ja lasten sairaslomien jakamisen aiheuttama huono palkkakehitys saataisiin pysäytettyä? Miten isien työnantajat saataisiin tajuamaan, että miehellä on äidin kanssa yhtäläinen oikeus aikaan lapsen kanssa? Miten isät saataisiin kotiin, jakamaan taakkaarjen pyörityksestä (missä sukat? kuka vie lääkärikäynnille? Kuka hoitaa keskustelun opettajan kanssa jne.) Jos miehesi on "perinteinen" mikä saisi hänet vastuullisemmaksi ja jos miehesi on vastuullinen, mitkä asiat ovat vaikuttaneet hänen loistaviin valintoihinsa?

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa aloitetaan siitä, että ei syyllistetä äitejä, jotka eivät 100% uhraudu lapsilleen! Tämä muutos antaisi tilaa isillekin olla vanhempi.

Vierailija
22/64 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 13:21"]

Ehdotuksia? Miten naisten äitiyslomien, lapsivapaiden ja lasten sairaslomien jakamisen aiheuttama huono palkkakehitys saataisiin pysäytettyä? Miten isien työnantajat saataisiin tajuamaan, että miehellä on äidin kanssa yhtäläinen oikeus aikaan lapsen kanssa? Miten isät saataisiin kotiin, jakamaan taakkaarjen pyörityksestä (missä sukat? kuka vie lääkärikäynnille? Kuka hoitaa keskustelun opettajan kanssa jne.) Jos miehesi on "perinteinen" mikä saisi hänet vastuullisemmaksi ja jos miehesi on vastuullinen, mitkä asiat ovat vaikuttaneet hänen loistaviin valintoihinsa?

[/quote]

Jonkun on työtäkin tehtävä että saadaan sitä ruokaa pöytään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 17:49"]

[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 17:31"]

Aloitetaan siitä, että äidit lopettavat omimasta vauvaa itselleen ja jättävät isän ulos lapsenhoidosta.

[/quote]En usko, että kukaan voi jättää toista ulos oman lapsensa hoidosta ellei itse anna sille toiselle sitä ensisijaisen hoitajan roolia. Tietysti se on alkuun vaikeaa, kun äiti ja vauva ovat imetyksessä toisiinsa niin sidottuja, mutta puolisolle on tehtävä selväksi teoin, että "katso, minä rakastan lastani, minä olen ottanut asioista selvää, olen kiinnostunut, pystyn hoitotoimiin erinomaisesti ja minulla on oikeus tutustua lapseeni kaikessa rauhassa ja opetella tätä vanhemmuutta".

[/quote]

Paitsi kun tulee ero ja nainen saa aina lapsen huoltajuuden

Vierailija
24/64 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 17:58"]

Yhteiskunnan tulisi avustaa lastenhoitajien palkkaamisessa, ikäänkuin henkilökohtaisen avustaja tapaan. Tällöin molemmat vanhemmat voisivat työskennellä, tai harrastaa jotain kehittävää. Opiskellakin voisi helpommin.

Kannatan tätä ehdotusta yksimielisesti!

[/quote]

Yhteiskunnan EI pidä ottaa enää minkäänlaista lisäroolia lastenhoidossa. Se ei ole yhteiskunnan asia

Vierailija
25/64 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millasia ukkoja teillä oikein on? Tuollainen ajattelutapa on viime vuosisadalta!

Me molemmat olemme töissä ja ihan tasapuolisesti molemmat jäi kotiin jos lapsi sairastui. Oikomishoidossa kun on lapsi, niin pääasiassa mies hoitaa sen, kun hänen on helpompi päivällä järjestää töistään sille aika. Vanhempainvartit ja muut seellaiset käymme yhdessä.

Vierailija
26/64 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 18:10"]

Olen mies ja kotona lapsen kanssa. Vanhempainvapaalla äiti jos työskentelee arkisin, saa hän siltä päivältä vähimmäispäivärahan. Isä ei saa vanhempainvapaalla työskennellä! Tasa-arvoista?http://www.kela.fi/vanhempainvapaa Eikö kannattaisi sopia ko. Asioista miehen kanssa ennen lapsen hankintaa? Kuten me ainakin sovimme!

[/quote]

Juuri niin. Tässä yhteiskunnassa ihmetellään miksi miehet ei ota vastuuta lapsista. Samaan aikaan on useita lakeja joissa miestä syrjitään vanhempana. Tämä niistä vain yksi!

Vierailija
27/64 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 13:53"]Isille porkkanaa ja isien työnantajille piiskaa. Meillä ainakin oli niin, että mies olisi tahtonut tehdä lyhennettyä työaikaa lapsen mentyä kouluun, mutta työnantaja teki sen käytännössä mahdottomaksi. Monessa miesvaltaisessa työpaikassa on vallalla vanhakantainen ajatus, että jos mies on lapsen takia pois töistä se "lusmuaa" tai on "rokulilla", koska äitihän sen lapsen kuitenkin hoitaa. Useassa työpaikassa esim. isä joutuu todistamaan heti lapsen ensimmäisestä sairaslomapäivästä, että lapsi on todellakin sairas JA että äiti on oikeasti töissä. Opiskelu ei kelpaa. Minusta isän oikeuksia loukkaaville työnantajille pitäisi lyödä tuntuvia sanktioita! Isiä sen sijaan voisi houkutella käyttämään oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan kannustimilla.
[/quote]

No ei vissiin ole vaikea pyytää lääkäriltä todistusta lapsen lääkärikäynnistä jos se siitä on kiinni. Se on ihan miehistänne kiinni. Kun eivät ole kiinnostuneita lapsistaan, niin on helppo laittaa asia työnantajan piikkiin.

Vierailija
28/64 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 18:10"]

[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 17:53"]

Miehet ei halua sitä roolia ja vastuuta. Siinä se perimmäinen ongelman ydin on.

[/quote]Ei, ongelma on siinä, että työnantajat joutuvat kustantamaan työntekijöidensä lisääntymisen. Se ei ehkä tunnu missään joillain isolla firmalla, mutta pienyritykset ovat 'lirissä' näiden kustannusten kanssa. Eli poistetaan työnantajan (omituinen ja käsittämätön) vastuu työntekijöidensä lisääntymisestä ja siirretään se vastuu sinne, minne se kuuluu.

Esim. irtisanomisen vaikeus - mahdottomuus - Hohhoijaa, sen kerran kun palkkaat vakinaiseksi nuorehkon naisen, niin ei mene kuin kk sopparin kirjoittamisesta, niin tyyppi on raskaana. Sitten niitä tehdään sen kolmen vuoden välein ja ollaan pois töistä helposti lähes 10 vuotta. Eikä sittenkään työnantajalla ole oikeutta palkata siihen paikalle ihmistä, joka onkin sitoutunut ja tekee sijaisuutensa erinomaisesti. Ei, takaisin täytyy ottaa tämä työelämän vaatimuksista pois tipahtanut, ammattitaitonsa unohtanut/taitojaan päivittämätön ihminen, joka on vähintään kerran kuussa pois lasten sairastamisen takia...

Ja niin 'inhimillistä' kuin lapset ja sairastelut sun muut onkin, niin se ei ole firman kannalta kannattavaa toimintaa. Tässä kun kuitenkin yritetään pitää itsensä ja jokunen työntekijä 'leivässä'.

Tästäkin syystä meille pieneen firmaan palkataan vain miehiä tai yli 40-v naisia.

[/quote]

Tämä on täysin totta!

Vierailija
29/64 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 09:26"]

[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 13:53"]Isille porkkanaa ja isien työnantajille piiskaa. Meillä ainakin oli niin, että mies olisi tahtonut tehdä lyhennettyä työaikaa lapsen mentyä kouluun, mutta työnantaja teki sen käytännössä mahdottomaksi. Monessa miesvaltaisessa työpaikassa on vallalla vanhakantainen ajatus, että jos mies on lapsen takia pois töistä se "lusmuaa" tai on "rokulilla", koska äitihän sen lapsen kuitenkin hoitaa. Useassa työpaikassa esim. isä joutuu todistamaan heti lapsen ensimmäisestä sairaslomapäivästä, että lapsi on todellakin sairas JA että äiti on oikeasti töissä. Opiskelu ei kelpaa. Minusta isän oikeuksia loukkaaville työnantajille pitäisi lyödä tuntuvia sanktioita! Isiä sen sijaan voisi houkutella käyttämään oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan kannustimilla.
[/quote]

No ei vissiin ole vaikea pyytää lääkäriltä todistusta lapsen lääkärikäynnistä jos se siitä on kiinni. Se on ihan miehistänne kiinni. Kun eivät ole kiinnostuneita lapsistaan, niin on helppo laittaa asia työnantajan piikkiin.

[/quote]

Ei lasta viedä lääkäriin jonkun flunssan takia

Vierailija
30/64 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 18:10"][quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 17:53"]

Miehet ei halua sitä roolia ja vastuuta. Siinä se perimmäinen ongelman ydin on.

[/quote]Ei, ongelma on siinä, että työnantajat joutuvat kustantamaan työntekijöidensä lisääntymisen. Se ei ehkä tunnu missään joillain isolla firmalla, mutta pienyritykset ovat 'lirissä' näiden kustannusten kanssa. Eli poistetaan työnantajan (omituinen ja käsittämätön) vastuu työntekijöidensä lisääntymisestä ja siirretään se vastuu sinne, minne se kuuluu.

Esim. irtisanomisen vaikeus - mahdottomuus - Hohhoijaa, sen kerran kun palkkaat vakinaiseksi nuorehkon naisen, niin ei mene kuin kk sopparin kirjoittamisesta, niin tyyppi on raskaana. Sitten niitä tehdään sen kolmen vuoden välein ja ollaan pois töistä helposti lähes 10 vuotta. Eikä sittenkään työnantajalla ole oikeutta palkata siihen paikalle ihmistä, joka onkin sitoutunut ja tekee sijaisuutensa erinomaisesti. Ei, takaisin täytyy ottaa tämä työelämän vaatimuksista pois tipahtanut, ammattitaitonsa unohtanut/taitojaan päivittämätön ihminen, joka on vähintään kerran kuussa pois lasten sairastamisen takia...

Ja niin 'inhimillistä' kuin lapset ja sairastelut sun muut onkin, niin se ei ole firman kannalta kannattavaa toimintaa. Tässä kun kuitenkin yritetään pitää itsensä ja jokunen työntekijä 'leivässä'.

Tästäkin syystä meille pieneen firmaan palkataan vain miehiä tai yli 40-v naisia.
[/quote]

Työnantajana tiedät varmaan senkin, että kela maksaa sulle suurimman osan, et sinä itse.

Mitä sä höpötät, mikä estää palkkaamasta ihmistä äitiys/hoitovapaan ajaksi, ei mikään.

Vierailija
31/64 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 09:28"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 09:26"][quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 13:53"]Isille porkkanaa ja isien työnantajille piiskaa. Meillä ainakin oli niin, että mies olisi tahtonut tehdä lyhennettyä työaikaa lapsen mentyä kouluun, mutta työnantaja teki sen käytännössä mahdottomaksi. Monessa miesvaltaisessa työpaikassa on vallalla vanhakantainen ajatus, että jos mies on lapsen takia pois töistä se "lusmuaa" tai on "rokulilla", koska äitihän sen lapsen kuitenkin hoitaa. Useassa työpaikassa esim. isä joutuu todistamaan heti lapsen ensimmäisestä sairaslomapäivästä, että lapsi on todellakin sairas JA että äiti on oikeasti töissä. Opiskelu ei kelpaa. Minusta isän oikeuksia loukkaaville työnantajille pitäisi lyödä tuntuvia sanktioita! Isiä sen sijaan voisi houkutella käyttämään oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan kannustimilla.
[/quote]

[/quote]

Ei lasta viedä lääkäriin jonkun flunssan takia
[/quote]

Kyllä viet jos työnantja haluaa sen todistuksen. Mutta mamma vaan haluaa, että ukkonsa ei hoida lastaan ja keksii tekosyitä.

Vierailija
32/64 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 09:25"][quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 18:10"]

Olen mies ja kotona lapsen kanssa. Vanhempainvapaalla äiti jos työskentelee arkisin, saa hän siltä päivältä vähimmäispäivärahan. Isä ei saa vanhempainvapaalla työskennellä! Tasa-arvoista?http://www.kela.fi/vanhempainvapaa Eikö kannattaisi sopia ko. Asioista miehen kanssa ennen lapsen hankintaa? Kuten me ainakin sovimme!

[/quote]

Juuri niin. Tässä yhteiskunnassa ihmetellään miksi miehet ei ota vastuuta lapsista. Samaan aikaan on useita lakeja joissa miestä syrjitään vanhempana. Tämä niistä vain yksi!
[/quote]

Miksi mies ei ole vanhempainvapaalla? Tekosyy.

Vierailija
33/64 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 09:16"]

[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 13:21"]

[/quote]

Jonkun on työtäkin tehtävä että saadaan sitä ruokaa pöytään

[/quote]Totta. Ja sen töissäkäynnin voi lapsen kotihoidon aikana jakaa tasan. Se olisi reilua.

Vierailija
34/64 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
35/64 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 09:26"]

[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 13:53"]Isille porkkanaa ja isien työnantajille piiskaa. Meillä ainakin oli niin, että mies olisi tahtonut tehdä lyhennettyä työaikaa lapsen mentyä kouluun, mutta työnantaja teki sen käytännössä mahdottomaksi. Monessa miesvaltaisessa työpaikassa on vallalla vanhakantainen ajatus, että jos mies on lapsen takia pois töistä se "lusmuaa" tai on "rokulilla", koska äitihän sen lapsen kuitenkin hoitaa. Useassa työpaikassa esim. isä joutuu todistamaan heti lapsen ensimmäisestä sairaslomapäivästä, että lapsi on todellakin sairas JA että äiti on oikeasti töissä. Opiskelu ei kelpaa. Minusta isän oikeuksia loukkaaville työnantajille pitäisi lyödä tuntuvia sanktioita! Isiä sen sijaan voisi houkutella käyttämään oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan kannustimilla. [/quote] No ei vissiin ole vaikea pyytää lääkäriltä todistusta lapsen lääkärikäynnistä jos se siitä on kiinni. Se on ihan miehistänne kiinni. Kun eivät ole kiinnostuneita lapsistaan, niin on helppo laittaa asia työnantajan piikkiin.

[/quote]Juu. Ensin lievästi nuhakuumeinen lapsi kuluttamaan sairaana voimiaan ja lääkärin kallista aikaa siksi, että työnantaja ei usko lapsen sairauteen, sen jälkeen nolosti pyydetään vaimon työnatajalta todistus siitä, että vaimo on ollut ko. päivänä töissä. Ei vissiin ole helpompi vaimon jäädä omalla ilmoituksella kolmeksi päiväksi...

Vierailija
36/64 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset voisivat lisääntyä itseään huonommin palkattujen miesten kanssa, jolloin olisi taloudellisestikin järkevää, että isä jää hoitamaan lapsia kotiin eikä äiti.

Vierailija
37/64 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehille palkanalennus jokaisesta lapsesta.

Vierailija
38/64 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainsäädännön täytyy olla tasapuolinen. Kaikki isiä sorsivat käytännöt on lopetettava. Femakko

Vierailija
39/64 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 18:04"]

Yksinkertaista: hanki lapsia miehen kanssa vain, jos tämä todella haluaa lapsia ja ymmärtää, mihin on sitoutumassa.

Tämä kyllä tarkoittaa, että kaikki teistä eivät lapsia tule saamaan, joten joudutte kiperän valinnan eteen.

[/quote]

Minun mieheni todella haluaa lapsia. Mutta mistä voin tietää, ymmärtääkö hän "todella", mihin on sitoutumassa? Olen keskustellut asiasta hänen kanssaan, kertonut miten pikkulasten vanhemmat usein kokevat menettävänsä itsensä kokonaan ja jos lapsi onkin haastava, jokainen valveillaolohetki voi jossain vaiheessa tuntua pelkältä työltä. Huoli ja vastuu ei pääty ikinä! Olen kysynyt, onko mies ihan oikeasti ottanut asioista selvää ja todellako hän haluaa menettää mahdollisuutensa itsenäiseen elämään loppuiäkseen. Mies vain toistelee että kyllä, hän tietää mitä haluaa. Miksi minua silti epäilyttää tämä?

Sitä paitsi, miten kukaan lapseton edes voi ennalta tietää, mihin on ryhtymässä? En minä ainakaan tiedä, ja vanhemmuus aidosti pelottaa minua. Varsinkin jos sattuisi käymään niin, että miestä ei vauvan tultua enää kiinnostakaan ja vastuu jää yksin minulle. Kokisin, että elämäni on silloin pilalla, koska yksinhuoltajaksi en toden totta halua - ennemmin valitsisin vaikka lapsettomuuden.

Vierailija
40/64 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 10:25"]

[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 18:04"]

Yksinkertaista: hanki lapsia miehen kanssa vain, jos tämä todella haluaa lapsia ja ymmärtää, mihin on sitoutumassa.

Tämä kyllä tarkoittaa, että kaikki teistä eivät lapsia tule saamaan, joten joudutte kiperän valinnan eteen.

[/quote]

Minun mieheni todella haluaa lapsia. Mutta mistä voin tietää, ymmärtääkö hän "todella", mihin on sitoutumassa? Olen keskustellut asiasta hänen kanssaan, kertonut miten pikkulasten vanhemmat usein kokevat menettävänsä itsensä kokonaan ja jos lapsi onkin haastava, jokainen valveillaolohetki voi jossain vaiheessa tuntua pelkältä työltä. Huoli ja vastuu ei pääty ikinä! Olen kysynyt, onko mies ihan oikeasti ottanut asioista selvää ja todellako hän haluaa menettää mahdollisuutensa itsenäiseen elämään loppuiäkseen. Mies vain toistelee että kyllä, hän tietää mitä haluaa. Miksi minua silti epäilyttää tämä?

Sitä paitsi, miten kukaan lapseton edes voi ennalta tietää, mihin on ryhtymässä? En minä ainakaan tiedä, ja vanhemmuus aidosti pelottaa minua. Varsinkin jos sattuisi käymään niin, että miestä ei vauvan tultua enää kiinnostakaan ja vastuu jää yksin minulle. Kokisin, että elämäni on silloin pilalla, koska yksinhuoltajaksi en toden totta halua - ennemmin valitsisin vaikka lapsettomuuden.

[/quote]Et anna muuta mahdollisuutta. Jos mies ei kanna vastuutaan ja sinä kieltäydyt kantamasta sitä hänen puolestaan, miehen vaihtoehdot ovat joko aikuistua tai antaa kersa lastensuojelulle. Ei sinulla ole ihan oikeasti yhtään sen suurempaa velvollisuutta kuin miehelläkään. Älä ikinä alistu siihen, että mies "auttelee" OMAN lapsensa hoidossa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän