Raxu taas otsikoissa, aah, aah, jo olikin joku päivä taukoa
Raakel täyttää joulukuussa 48 vuotta. Onko ikäkriisi iskenyt?
– En ole aiemmin juurikaan ajatellut asiaa, mutta ikääntyminen on
äsyttävää. Siihen liittyy luopumista, mutta itse asiassa siihen liittyy
myös asennemuutosta, Raakel Lignell sanoo.
Hän myöntää, että paikkoja kolottaa, ikänäkö vaatii lukulasit, hälinä ärsyttää ja välillä tuntuu, että kaikki siirtymät vievät enemmän aikaa niin
fyysisesti kuin psyykkisestikin.
– Tietenkin ikääntyminen tuo mukanaan myös vapautta ja uusia mahdollisuuksia, hän sanoo.
Raakel on huomannut, että vanhenemisen myötä asiat voi tehdä rennommin omalla tyylillä ja omaan tahtiin. Välillä voi jo väistelläkin
tai vaihtaa suosiolla suuntaa.
– Ei ole niin tarvetta enää pissata reviiriä tai mennä läpi harmaan kiven.
Raakelin mukaan ikääntyminen on itsensä hyväksymisen loputonta koulua.
– En ole ikinä ollut ulkonäkökeskeinen, mutta yhtäkkiä saankin itseni kiinni siitä, että ajattelen: "Voi herranen aika, mikä vanha kurppa!".
– Kesällä sain itseni kesämökillä kiinni miettimästä, että enhän mä voi tässä mekossa lähteä ihmisten ilmoille, koska allini näkyvät.
– Hei, ketä oikeasti kiinnostaa allini – ei ketään. Mistä ne paineet itselleen tulevat?
Raakel pohtii, miksi naisten ikääntymisestä puhutaan niin vähän. Miksi se on tabu?
– On huvittavaa, että olen paljon paremmassa kunnossa kuin kolmekymppisenä ja koen, että minulla on ihan erilainen draivi päällä. Silti ajattelen kaikkea sitä, mikä ei ole enää saatavillani.
Raakelin mukaan maailma ei ole enää täynnä lupauksia, vaan ikääntyvä ihminen joutuu miettimään, mihin pystyy ja ehtii.
– Se on älytöntä, koska missä vain iässä voi tehdä ihan mitä vain. Olenhan minäkin moneen kertaan luonut nahkaani ja vaihtanut esimerkiksi töiden suuntaa.
Iän myötä Raakel on oppinut olemaan itselleen armollisempi.
– Ehkä se on myös sitä, että ajattelee, mitä suo itselleen ja onko minulla oikeus olla sellainen kuin olen. Ottaa elämä sellaisena kuin sen haluaa.
– Tähän saakka on miettinyt, mikä minusta tulee isona. Nyt tajuan, että
nythän minä olen se isona enkä vieläkään tiedä, mikä minusta tulee.
Kommentit (3)
Selvät vaihdevuosioireet! Normaalit asiat alkavat ottaa päähän, nitsensä tarkkailu lisääntyy jne. Odotellaans nyt ihan rauhassa semmoiset viisi vuotta ja katsotaan sitten, millaisessa kunnossa daami on ja onko liiat kilot pysyneet poissa. Vanha viisaus nimittäin on, että kun ikä alkaa viidellä, ei paino enää putoakaan niin helposti kuin ennen.
On muuten jäänyt moni - ehkä hyväkin - lehti ostamatta, kun ko. daamin naama on virnottanut kannessa tai vaikkei kuvaa olisi ollutkaan, mutta kansi mainostaa juttua sisäsivuilla. Vaihtakaa lehdet jo "kansikuvatyttöä"!
Siitä tuli tosi ryppyinen kun se laihdutti. Vanhensi vapaaehtoisesti itseään 20 vuotta.
http://www.iltasanomat.fi/muoti-kauneus/art-1288751287067.html