Älkää pelätkö hammaskiven poistoa, pyytäkää puudutusgeeli!
Lykkäsin hammaskiven poistoa melkein vuoden kun pelkäsin, sattui niin perhanasti viime kerralla, hammaskiveä ientaskuissa ja muutenkin paha tilanne. Ei olisi kannattanut. Tällä kertaa ihana hygienisti antoi minulle puudutusgeeliä, aina laittoi lisää kun vähänkin vihlaisi.
Että vaan vinkiksi!
Kommentit (57)
Kävin yksityisellä suuhygienistillä nyt ensimmäistä kertaa, enkä mene toiste: Ultraäänestä tuli niin kova ääni alussa, että korvani jäivät soimaan. Tällaista ei ole kunnallisella puolella tapahtunut.
Kukaan ei ole varoittanut, että ultraäänestä vois syntyä tinnitys. Kun menette suuhygienistille, niin sanokaa heti, että ultraäänen teho täytyy olla minimissä.
Olen tähän asti käynyt julkisella puolella kaksi kertaa vuodessa hammaskiven puhdistuksessa. Nyt erehdyin käymään yksityisellä suuhygienistillä, ja korvani oli särkyä, kun hän aloitti ultraäänellä puhdistuksen. Sen jälkeen hän heti kysyi, haluanko puudutuksen. Puudutusta en ole joutunut eläessäni käyttämään kuin ainoastaan viisaudenhampaiden poistossa.
Kun en halunnut puudutusta, niin suuhygienisti oli vähentänyt ultraäänen tehoa, minkä hän vasta jälkeenpäin kertoi minulle. Ihmettelinkin, kun en sen jälkeen kuullut mitään korkeaa ja vinkuvaa ääntä korvissani. Pienemällä teholla hammaskivenpoisto sujui ilman korvia särkevää vingutusta.
Tämän hammaskiven poiston jälkeen kuulotutkimuksen mukaan kuuloni oli kuitenkin huonontunut merkittävästi ja mikä pahinta, niin korvani ovat soineet jatkuvasti siitä lähtien.
Yhtenä tinnituksen syynä mainitaan melun lisäksi hammaslääkärillä käynti, mutta en ole vielä löytänyt tietoa siitä, minkä vuoksi tinnitus niin monella on alkanut hammaslääkärissä käynnin jälkeen. Lieneekö syynä juuri ultraääni?
Löysin vuonna 2017 tehdyn tutkimuksen, jonka mukaan ultraääni ei olekaan mikään vaaraton työkalu, etenkään osaamattomien käsissä. Kysykää aina ennen ultraäänihoitoa, mitä tehoa suuhygienisti tai hammaslääkäri ultraäänilaitteessaan käyttää. Korvien soiminen on todella raivostuttava vaiva, jota en kenellekään soisi.
Masokistina menin ilman puudutusta, kahteen kertaan piti käydä. Totesivat vaan, että hermosto on ainakin kunnossa kun pariin kertaan sain kunnon sätkyt. Sitten revittiin kaikki viisurit pois, luonnollisesti puudutettuna.
Kaverini on poistanut itseltään tulehtuneen hampaan leathermanin pihdeillä, en suosittele. Hammaslääkäri oli hamaskarttaa katsoessan ollut ihmeissään ja kysynyt minne sulta on yksi hammas kadonnut. Siinähän olisi voinut irrota kallosta pala ja tulla massiivinen verenvuoto.
Syljen koostumus vaikuttaa siihen hammaskiven kertymiseen, tämän sain viimeksi selville.
On kyllä inhottava operaatio tuo ultraäänellä tehty hammaskiven poisto. Vihloo ja kipuilee tehtäessä ja itselläkin kävi korvaan tuo ääni :(
Ei tule hammaskiveä, jos pesee hyvin ja katsoo mitä syö. Eli sinä, joka väität syöväsi terveellisesti ja puhdistavasi hampaat, valehtelet.
Vierailija kirjoitti:
Voi myös huolehtia, ettei hammaskiveä tule.
Jaaha, omanonnenseppä löysi tähänkin ketjuun.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule hammaskiveä, jos pesee hyvin ja katsoo mitä syö. Eli sinä, joka väität syöväsi terveellisesti ja puhdistavasi hampaat, valehtelet.
Älä sössötä asioista, mistä et mitään ymmärrä. Teet vain itsesi naurettavaksi.
Herkimpiä se geeli voi ärsyttää. On sii todella pahan makuista ja minulta hajosi kieli. Ihan haavoilla.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se ultraäänellä tehty puhdistus edes satu.
Paitsi silloin, kun sen tekee tumpula. Sen ei tarvitse sattua, mutta kaikki eivät osaa.
Hammaskivi ei riipu pesutekniikasta ollenkaan. Suun sylki on se joka auttaa asiassa,hyvään tai huonoon suuntaan. Mulle kertyy paljon pariin paikkaan vaikka käytän hammasväliharjaa ja sähköharjaa ja lankaa. Vartavasten kysyin just kun kävin,siks tiedän nyt tuon.
Siis miten voi olla ettei ultraäänellä muka lähde kovakin hammaskivi? Olen hoitajana hammashoitoja tekevässä eläinsairaalassa ja teen hammaskivenpoistoja 4-5 krt/vko ja laitteistona meilla on samat ultraäänet kuin ihmispuolella. Kertaakaan ei ole hammaskivi ollut niin kovaa, ettei sitä olisi saanut muutamassa sekunnissa hampaista irti. Joskus viimeistely vaatii sen, että palaan myöhemmin saman hampaan kohdalle ja käyn sen uudestaan läpi, jotta sen pinnalle ei jää lainkaan näkyvää kiveä, mutta ikinä ei ole ainakaan vielä tullut vastaan hammasta, jossa olisi ollut ultralle liian kovaa kiveä. Ja trust me, olen nähnyt vaikka millaista suuta.
Vierailija kirjoitti:
Pyytäkää mielummin ultraäänipesuri. Ei ole sekään miellyttävä, mutta paljon parempi kuin se koukulla kaivaminen.
Minusta se koukulla kaivaminen oli parempi. Se ei tuntunut paljon miltään, kun taas se pesuri jota nykyään käytetään, tuntuu epämiellyttävämmältä. Ei sekään kyllä satu varsinaisesti.
Hammaskivi on täysin itse aiheutettua!!!!!!
Voiko ultra aiheuttaa hampaille jotain ongelmia? Minulle tullut runsaasti halkeamia hampaisiin enkä löydä muuta selitystä kuin kerta kk tehty ultra putsaus:(
Minulla ei yleensä ole paljoa hammaskiveä. Sitten vaihdoin sähköhammasharjamerkkiä oral-b:stä philipsiin. Alkoi tulla hammaskiveä niin että 2 kertaa vuodessa piti käydä poistossa, kipu oli kova vielä poiston jälkeenkin koko päivän. Nyt minulla on taas oral-b ja itselleni sopivat harjakset(kuppimainen muoto) ja viime kerralla vain parissa hampaassa oli kiveä ja hammaslääkäri rapsutti sen parissa sekunnissa pois tarkastuskäynnillä.
Mullakin on 55-vuotisen elämäni aikana poistettu hammaskiveä 2 kertaa. Eikä tuntunut miltään. En ole mikään yli-innokas harjaaja, eli väitän kyllä, että sillä syljen koostumuksella on suuri merkitys muodostuuko sitä hammaskiveä.
Just kävin ja sanottiin, että kolmen vuoden päästä uudelleen. Jotkut käyvät ketjun mukaan jopa parikin kertaa vuodessa.
Mene hygienistille niin saat ua-putsin.