Älkää pelätkö hammaskiven poistoa, pyytäkää puudutusgeeli!
Lykkäsin hammaskiven poistoa melkein vuoden kun pelkäsin, sattui niin perhanasti viime kerralla, hammaskiveä ientaskuissa ja muutenkin paha tilanne. Ei olisi kannattanut. Tällä kertaa ihana hygienisti antoi minulle puudutusgeeliä, aina laittoi lisää kun vähänkin vihlaisi.
Että vaan vinkiksi!
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 09:42"]
Turha alapeukutella. Teen parhaani ja olen käynyt hammaslääkärissä. On putsattu hammaskivet ja olen joskus syönyt pahaan ientulehdukseen antibiottikuurinkin. Ei tunnu mikään auttavan.
[/quote]
Hoidat oireita, mutta et syytä.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 09:47"]
Turha alapeukutella. Teen parhaani ja olen käynyt hammaslääkärissä. On putsattu hammaskivet ja olen joskus syönyt pahaan ientulehdukseen antibiottikuurinkin. Ei tunnu mikään auttavan.
[/quote]
[/quote]
Totta kai yritän hoitaa oireita. Syytä hammaskiven kertymiselle en tiedä. Yritän pitää puhtaana. Jos viittaat tuohon syömisjuttuun, niin pyrin syömään monipuolisesti ja terveellisesti. Paljon kasviksia, vähän höttöä, liha maustamatonta enkä syö mitään sokerijogurtteja, limsoja tai mehuja.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 09:45"]
Toi, että verta tulee joka hammaspesun yhteydessä, ei kuullosta hyvältä. Milloin olet viimeksi käynyt hammaslääkärissä? Ikenet ovat varmaan aika tulehtuneet, jos noin usein vuotavat jo harjatessakin. Se tulehdus kannattaa oikeasti hoitaa, koska joillain ihmisillä pitkään jatkunut tulehdus aiheuttaa sen, että hampaan kiinnityskudos alkaa tuhoutua ja hampaita voi ihan oikeasti lopulta tippua pois. Tähän menee aikaa vuosikausia, mutta helpompi hoitaa ennen kuin tilanne mennyt pahaksi.
[/quote] Tiedän kyllä mitä se tekee. Olen itsekin siitä huolissani, olen myös ymmärtänyt, että nostaa sydänkohtausriskiä, meillä on suvussa sydänkohtaustapauksia runsaasti ja minulla on myös rytmihäiriöitä ollut jo 23vuotiaasta. Viimeksi hammaslääkärissä poistettiin tosiaan hammaskiveä, kerroin ettei mikään auta edelleenkään verenvuotoon. Tätä on siis jatkunut eräästä kurkusta levinneestä pahasta tulehduksesta->antibioottikuurista asti. Hammaslääkäri sanoi, että jos vähänkin tuntuu, että on taas hammaskiveä, niin pääsen jonojen ohi kun soitan vain. Ja että joillakin ihmisillä on vain pehmeät ikenet jotka vetäytyvät herkästi. Ei saa pestä yhtään pystysuuntaan ja kaikki maholliset langat ja tikut ja suuvedet yms on käytettävä päivittäin.
Tuli vain mieleen, että tupakoitko, onko diabetesta? Onko jotain lääkityksiä, joiden haittavaikutuksena on suun kuivuminen? Nämä ainakin vaikuttavat suun terveyteen. Voisit kokeilla apteekista saatavaa Gum Paroex-purkusttelua 2 viikon ajan kerran päivässä. Siinä on hieman antibakteerista klooriheksidiiniä, joten helpottaa tulehdusta. Saa ilman reseptiä.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 09:55"]
Tuli vain mieleen, että tupakoitko, onko diabetesta? Onko jotain lääkityksiä, joiden haittavaikutuksena on suun kuivuminen? Nämä ainakin vaikuttavat suun terveyteen. Voisit kokeilla apteekista saatavaa Gum Paroex-purkusttelua 2 viikon ajan kerran päivässä. Siinä on hieman antibakteerista klooriheksidiiniä, joten helpottaa tulehdusta. Saa ilman reseptiä.
[/quote]
En ole tupakoinut enää moniin vuosiin. Diabetesta ei ole. Vähähiilarinen->vähemmän oireita. Lääkärit ei ota todesta kun soitin, että söin kakkua ja limsaa synttäreillä ja sormet muutui sinisiksi ja meinasi taju lähteä. Sanoivat että soittele puolen vuoden päästä uudelleen, nyt ei ole aikoja, älä syö sokeria.
Ei ole mitään lääkityksiä. Joku joskus vinkkasi aloevera-hammastahnasta, piti ostaa, mutta unohtui, kun ei kertonut mistä sitä saa ostettua ja onko jotain tiettyä.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 09:50"]
[/quote]
[/quote]
Totta kai yritän hoitaa oireita. Syytä hammaskiven kertymiselle en tiedä. Yritän pitää puhtaana. Jos viittaat tuohon syömisjuttuun, niin pyrin syömään monipuolisesti ja terveellisesti. Paljon kasviksia, vähän höttöä, liha maustamatonta enkä syö mitään sokerijogurtteja, limsoja tai mehuja.
[/quote]
Syötkö viljaa?
No mitäs ihmeen pelkäämistä siinä on?? Tai hammaslääkärissä yleensäkään?
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 10:02"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 09:50"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Syötkö viljaa?
[/quote]
Harvemmin.
Kookosöljyllä purskuttelua aamuisin 20min.
Se ultraäänilaite on aivan kamala vehje, vihloo niin perkeleesti. Ainoa kerta kun olen pyytänyt hammaslääkäriä lopettamaan työnsä kesken, sanoin, että jatketaan ensi kerralla ja sitten käytät sitä perinteistä metallista koukkua.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 10:05"]
No mitäs ihmeen pelkäämistä siinä on?? Tai hammaslääkärissä yleensäkään?
[/quote]
Pelkään kun se sattuu joka kerta niin kamalasti, veri vaan lentää ja ikenet kipeät ja turvonneet kolme päivää sen jälkeen. Mielummin synnyttäisin luomusti uudestaan.
Jos hammaskiveä tulee 2 x/vrk huolellisen harjaamisesta ja langoituksesta huolimatta, voi tästä vetää johtopäätöksen: puhdistus on tehty huonosti. Hammaskiveä ei tule jos kaikki plakki saadaan edes kerran päivässä/ kahdessa päivässä pois.
Sähköhammasharja ja sillä 3 min/2 x päivässä, napakalla harjaspäällä tekee kyllä temppunsa. Käsiharjalla ei tee mitään, ellei erityisesti hammaslääkäri tai shg ole maininnut, että on riittävä puhdistus. Tämä tarkoittaa sitä, että ikenet eivät ole tulehtuneet ja hammaskiveä kertyy lähinnä alaetalueelle, kerran vuodessa poistettavaksi. Harvat pääsee käsiharjalla tähän.
Jos ikenistä vuotaa harjattaessa verta ei apu ole klooriheksidiinihuuhde (joka ei poista plakkia, tappaa vain plakista pinnalliset bakteerit paikoilleen, plakki kovettuu myöhemmin hammaskiveksi) vaan huolellisempi harjaus ja ellei sillä parane parissa päivässä, on syynä hammaskivi joka pitää poistaa jotta kotihoito onnistuu jatkossa.
Julkinen hygienisti oli millä kävin, ja siellä tehdään aina kivenpoistot ultralla. Ei satu, korkeintaan pienesti vihlaisee välillä mutta se on niin lyhytaikainen kipu että sen sietää hyvin.
t. hammaslääkärikammoinen
Kävin hygienistillä, ei suositellut ultraa koska esimerkiksi viisaudenhampaiden ientaskuissa olevaa kiveä ei sais ultralla pois. Sain myös puudutusgeelin, ei sattunut.
Hammaskiven kertymiseen vaikuttaa eniten syljen mineraalikoostumus. Jos on todella mineraalipitoinen sylki, niin sitä kertyy enemmän.
Positiivisena puolena on sitten se, että hampaat ei onneksi reikiinny niin helposti.
Hammaskiven poisto tuntuu kivalta, ei ole ikinä sattunut :o
Kyllä geeli auttaa, mutta on se vaan silti niin hirveää touhua - viimeksikin kyyneleet virtasi ja poistuin vastaanotolta kalpeana kuin aave. Mutta turha lähteä lykkämään toimenpidettä, pitää vaan purra hammasta yhteen (hehhe).
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 13:49"]
Jos hammaskiveä tulee 2 x/vrk huolellisen harjaamisesta ja langoituksesta huolimatta, voi tästä vetää johtopäätöksen: puhdistus on tehty huonosti. Hammaskiveä ei tule jos kaikki plakki saadaan edes kerran päivässä/ kahdessa päivässä pois.
Sähköhammasharja ja sillä 3 min/2 x päivässä, napakalla harjaspäällä tekee kyllä temppunsa. Käsiharjalla ei tee mitään, ellei erityisesti hammaslääkäri tai shg ole maininnut, että on riittävä puhdistus. Tämä tarkoittaa sitä, että ikenet eivät ole tulehtuneet ja hammaskiveä kertyy lähinnä alaetalueelle, kerran vuodessa poistettavaksi. Harvat pääsee käsiharjalla tähän.
Jos ikenistä vuotaa harjattaessa verta ei apu ole klooriheksidiinihuuhde (joka ei poista plakkia, tappaa vain plakista pinnalliset bakteerit paikoilleen, plakki kovettuu myöhemmin hammaskiveksi) vaan huolellisempi harjaus ja ellei sillä parane parissa päivässä, on syynä hammaskivi joka pitää poistaa jotta kotihoito onnistuu jatkossa.
[/quote]
Kysyin hammaslääkäriltä, enkö puhdista hampaita kunnolla vai missä ongelma. Sanoi, että koska reikien kehittyminen on pysähtynyt, eikä niitä tarvitse porata, niin harjaaminen on riittävää. On myös sanonut hammasharjasta, että mahdollisimman pehmyt mikä vain löytyy, ettei ikeniä saa rääkätä enempää. Hammaskiven poiston jälkeenkin jatkan harjaamista, suuveden käyttöä, hammasvälien tikuttamista yms, silti sitä vain tulee. Nyt ostin sen aloeverahammastahnan ja jos ei alta kuukauden ole paremi, niin ostan sähköhammasharjankin.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 13:54"]
Julkinen hygienisti oli millä kävin, ja siellä tehdään aina kivenpoistot ultralla. Ei satu, korkeintaan pienesti vihlaisee välillä mutta se on niin lyhytaikainen kipu että sen sietää hyvin.
t. hammaslääkärikammoinen
[/quote]
Minä kävin eilen julkisella ja ultraa ei käytetty vaikka pyysin.
Toi, että verta tulee joka hammaspesun yhteydessä, ei kuullosta hyvältä. Milloin olet viimeksi käynyt hammaslääkärissä? Ikenet ovat varmaan aika tulehtuneet, jos noin usein vuotavat jo harjatessakin. Se tulehdus kannattaa oikeasti hoitaa, koska joillain ihmisillä pitkään jatkunut tulehdus aiheuttaa sen, että hampaan kiinnityskudos alkaa tuhoutua ja hampaita voi ihan oikeasti lopulta tippua pois. Tähän menee aikaa vuosikausia, mutta helpompi hoitaa ennen kuin tilanne mennyt pahaksi.