Kestääkö villasukka, jos siinä ei ole vahvistettu kantapää?
Vai vahvennettu(?)
Olen aina neulonut tuon kantapään ja on alkanut kyllästyttää. Ja käsiin sattuu sen tekeminen. Joutuu kiristämään paljon, kun puikko meinaa tippua. Sama juttu sileän kantalapun kanssa.
Mikä olisi hyvä vaihtoehto?
Kommentit (14)
Kestää. Itseasiassa totuus vahvistetusta kantapäästä on se, että se ei ole lainkaan kestävämpi. Ainoastaan hiukan paksumpi. Aivan samoin, kuin normaalisti neulotussa kantapäässä, ne langat kuluvat käytössä, sillä yhtälaillahan ne osuvat maahan. Olen kokenut neuloja.
Munkin mieelstä siinä kestossa ei ole eroa, ennemminkin se tekee kantapäästä tukevamman, jolloin koko sukka pysyy paremin muodossaan. Jos haluaa jotenkin kantapäätä vahvistaa, niin voi ostaa tarkoitukseen suunniteltua nylon-lankaa, tai siten ihan ompelulankaa.
Munkin mieelstä siinä kestossa ei ole eroa, ennemminkin se tekee kantapäästä tukevamman, jolloin koko sukka pysyy paremin muodossaan. Jos haluaa jotenkin kantapäätä vahvistaa, niin voi ostaa tarkoitukseen suunniteltua nylon-lankaa, tai siten ihan ompelulankaa.
Voisihan sitä kantapäätä vahvistaa sukan valmiiksi neulomisen jälkeen. Tarkoitan, että neulalla ja käyttämällä sitä samaa lankaa, millä sukat on alun alkaenkin neulottu. Sillä vain vetelisi nurjalle kantalappuun vahvistusta (esim. korinpohjamalliin). Tämä nyt tuli mieleeni rutinoituneena sukkien neulojana ja muutenkin melkein koko ikäni paljon neulomista harrastaneena :)
t. metriletti -77
Joskus neuloin kantapään sileänä ja huomasin saman, että se levahtaa. Luulin, että se johtui löysästä käsialastani.
Ullaneuleen sivulla oli ohjeet lyhennetyillä kerroksilla tehtävään kantapäähän. (Sileää neuletta). Ehkä sekin leviää käytössä?
Ompelulankaa en ole koskaan lisännyt sukkaan. Sukkalankaa käytän aina.ap
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 00:07"]Voisihan sitä kantapäätä vahvistaa sukan valmiiksi neulomisen jälkeen. Tarkoitan, että neulalla ja käyttämällä sitä samaa lankaa, millä sukat on alun alkaenkin neulottu. Sillä vain vetelisi nurjalle kantalappuun vahvistusta (esim. korinpohjamalliin). Tämä nyt tuli mieleeni rutinoituneena sukkien neulojana ja muutenkin melkein koko ikäni paljon neulomista harrastaneena :)
t. metriletti -77
[/quote]
Hyvä idea!
Mitä se vahvistetvahvistettu neule on? En ymmärrä..
voit neuloa kahdella langalla kantapään
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 07:08"]Mitä se vahvistetvahvistettu neule on? En ymmärrä..
[/quote]
Nurja kerros nurin, oikea kerros joka toinen silmukka nostetaan neulomatta joka toinen neulotaan oikein.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 15:21"]
Miten saatte kantapäästä tarpeeksi korkean? Novitan ohjeissa ainakin kantapää on usein liian matala ja jää liian alas. Vai olenko tehnyt väärin?
[/quote]
Jos ohjeenmukainen kantapää on liian matala, niin kannattaa neuloa kantalappuun enemmän kerroksia (jolloin tietysti silmukoita poimitaan kantalapun reunasta enemmän ja myöskin kavennuskerroksia tarvitaan useampia).
Itse teen vahvistetun kantapään jättämällä nurjalla kerroksella jokatoisen kutomatta, mielestäni helpompi eikä tule niin löysä, kuin yleensä malleissa on oikealla pudotus. Oikealla kerroksella sitten saa kirittyä käsialan kuntoon eikä kantapää jää lutruksi. Samoin voi kutoa kaksinkertaisella langalla. Mutta kertokaas te minulle miten jalan mittaa voi muuttua eri mallien välillä. Jos teen 7 veljeksestä koon 40 sukan sen sanotaan olevan 27 senttiä pitkä, ja toisessa ohjeessa tehtiin eri langalla koon 40 sukka ja vain 25 senttiä pitkä. Ja puhuttiin siis kokonaispituuksista. Mistä löydän kunnon mitat minkä mittainen sukka mihinkin kokoon?
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 15:07"]
Mistä löydän kunnon mitat minkä mittainen sukka mihinkin kokoon?
[/quote]
Näillä minä olen neulonut: http://www.novita.fi/cms.php?cms_cid=30166&oid=90174
Miten saatte kantapäästä tarpeeksi korkean? Novitan ohjeissa ainakin kantapää on usein liian matala ja jää liian alas. Vai olenko tehnyt väärin?
Riippuu langasta. Muovilanka kestää ohuenakin. Villa ei hankaamista paksunakaan. Miksi nähdä suuri vaiva käsityössä ja tehdä sitten huonoa.