Tulipa taas valvottua koko yö - sympaattinen hermosto ylikierroksilla
Unettomuutta takana jo 10v. Vain satunnaisesti nukkunut jaksoja ilman lääkkeitä (raskaus, imetys) ja nyt kun yritän jättää lääkkeet pois, en näköjään nukahda lainkaan.
Tällä hetkellä käytössä 1/4 tabletti ketipinoria nukahtamiseen eli tosi pieni annos. Oon vähentänyt kokonaisesta mutta kokonaan ilman ei tule uni.
Onko muita vakavasta unettomuudesta kärsineitä? Miten opit rauhoittamaan itsesi/nukkumaan, pääsitkö eroon lääkkeistä? Saa antaa myös vinkkejä mutta tavallisimmat on jo moneen kertaan kokeiltu.
Kommentit (10)
Kannattaa välttää kahvin ja energiajuomien liikakäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
En juo energiajuomia lainkaan. kahvia juon lähinnä aamuisin. Aloitin juuri kokeilemaan että korvaisin tavallisen kahvin kofeiinittomalla, jos sillä olisi vaikutusta. ap
Kuuntelen äänikirjaa. Se kummasti rauhoittaa. Jossain vaiheessa huomaa, ettei pysty enää keskittymään ja siinä vaiheessa on aika sammuttaa äänikirja, ja uni tulee nopeasti.
Hengitysharjoitukset, meditaation kuuntelu iltaisin, kasvojen nopea kastaminen jääkylmään veteen (aktivoi vagushermoa).
mulla lähti hermosto ylikierroksille enkä juuri nukkunut ku esivaihdevuodet alkoi 34-vuotiaana. oli kamalaa aikaa. onneksi estrogeeni auttaa. samoin raudanpuutteen hoito eli ferritiini reilusti yli 100.
joillakin myös keltarauhashormoni auttaa uneen jos on (esi)vaihdevuosissa.
Ajan kanssa siihen tottunee. Itse vieroitin itseni hetkeksi ketipinorista viime talvena. Alkuun ei nukuttanut mutta univelan kertyessä rupesi nukuttamaan. Lisäksi piti harrastaa liikuntaa alkuillasta niin että illalla väsytti fyysisesti. Käytän pieniä korvatulppia, nukun viileässä ja pimeässä mutta paksun peiton kanssa. Orgasmi auttaa unensaantiin. Nyt on taas stressaavaa joten syön puolikasta pilleriä, mutta iltojen pimetessä aion yrittää vieroitusta uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko, että 10 vuotta unettomuudesta kärsinyt ihminen ei olisi tätä neuvoa jo kuullut? Toisekseen kahvilla ja energiajuomilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa enää siinä vaiheessa, kun unettomuuden takia valvoo kokonaisia öitä.
Vierailija kirjoitti:
mulla lähti hermosto ylikierroksille enkä juuri nukkunut ku esivaihdevuodet alkoi 34-vuotiaana. oli kamalaa aikaa. onneksi estrogeeni auttaa. samoin raudanpuutteen hoito eli ferritiini reilusti yli 100.
joillakin myös keltarauhashormoni auttaa uneen jos on (esi)vaihdevuosissa.
Esivaihdevuodet on varmaan hyvinkin jo käynnissä, kierto lyhentynyt ja ikää jo vähän yli 40v.
Eihän se nyt niin voi olla että naiset alkaa nukkua huonosti 30-40 -vuotiaan ja huono uni jatkuu loppuelämän! En alistu!
En taida uskaltaa käyttää hormonikorvaushoitoa mutta jotain luonnonmukaisia keinoja voisi koittaa, nämä vielä pääosin hyödyntämättä.
ap
Hengitykseen pystyy itse vaikuttamaan helposti ja heti, hengitän erittäin syvään ja hitaasti, lisäksi puhelimesta taustalle pientä puheensorinaa.