Loppu voimat. Einestä pöytään.
Eilen totesin olevani niin väsynyt (lähinnä henkisesti ja univajetta) että ruokaharrastuksestani riippumatta en jaksa kokata. En haluaisi tehdä viikkoon mitään. latasin kaupassa kärryyn pinaattilettuja, siivutettua leipää, nakkeja, punajuurisalaattia, kinkkusuikaleita, juustoja (valmista raastetta) ja jauhelihaa sun muuta ja yritän päästä helpolla.
Tällä viikolla vaan uuvahdin. Kolme pientä lasta ja mies on mutta töiden kanssa kiireinen ja muutenki vähän aloitekyvytön joten arki on paljolti mun vastuulla. Torstaina tuntui että halkean.
Tänään yritin vain lähinnä olla lasten kanssa ja lepäillä. Unohdin ulkoilut ja suursiivoukset. Nyt on vaan pakko höllätä.
Tuntuu pahalta itseni ja perheen puolesta. En ole edes tajunnut että olen tässä jamassa.
Kommentit (14)
6: voit olla sikäli oikeassa että kotona päivät ovat tavallaan aika samanlaisia ja siksi työhön verrattuna väsyttäviä. Mutta haluan olla kotona. Ehdottomasti haluan.
En vain tiedä onko tämä väsymystä vai masennusta vai rakoileeko mulla mielenterveys. Mielialat vaihtelee päivän mittaan mutta nyt viime päivinä olen karjunut lapsille.
Miehelle yritin selittää mutta en usko että se ymmärtää. Se puhuu koko ajan väsymyksestä ja että mun pitää saada nukkua. Ehkä se tosiaan on niin.
Mutta kuulkaa einekset on nyt hetkellisesti helpottanu mua joten näköjään niilläkin paikka tässä maailmassa on. Hävetti vaan sekin kassalla että eikö tuo ruokaakaan noille laita.
Ja nyt ymmärrän miksi on niin vaikea sanoa ääneen jos on väsynyt. Vaikea saada apua. Koska Suomessa on joku ihme kulttuuri et käydään haukkumaan ja ivaamaan et mitäs hankit kolme lasta. En tiedä sanotaanko työuupumuksesta kärsivälle että mitäs menit töihin ja mielenterveysongelmaisille milloin mitäkin.
Onko muita ja miten ootte saanu ittenne ylös suosta?
Hyvä että hellität ja keräät voimia, se on kaikkien etu. Minullakin on kolme lasta ja harrastan kokkailua, mutta en näe mitään pahaa noissa ostoksissa. Kotityöt pitää hoitaa tilanteen mukaan, ei minkään säännön. Meillä jo lapset isoja (nuorin 9 v.). Mun työviikko ollut se verran rankka, että hoidan viikonlopun ruuat kevyen kaavan mukaan. Otin eilen pakkasesta possunkyljyksiä ja työnnän ne juuresten kanssa uuniin. Kun ne ovat siellä, otan sohvalla tirsat. Hyvää elpymistä! :)
Fiksusti toimittu. Hienoa, kun huomat oman jaksamisesi rajat.
mä en aina huomaa ja sit tulee turhaan "kiljuttua.
alan kyl pikkuhiljaa oppia.
Meillä toimi lastenleffa ja itse pitkälleen. Lapset rakentelivat legoilla päälleni ja itse sain vähän torkuttua, sellaista äitiunta.
Ihan normaalia ja hyväksi välillä!
Älä tunne huonoa omaatuntoa uupumuksestasi. Terve vanhempi on lapsille tiptop-kunnossa olevaa kotia tärkeämpi. Lapsukaiset kainaloon ja sohvalle katsomaan jotain hyvää perhe-elokuvaa. Paljon voimia sinulle!
Kiitos! Lapset on ihanar ja heistä saa energiaa. Olen vaan ajautunut johonkin suorituskierteeseen. Pitää tehdä sitä ja tätä, koti pitää olla niin ja niin siisti. Lapsille puuhaa ja virikettä ja sitten viimisillä voimilla siivoan sotkuja. Kaikki sotku hermostuttaa ja hävettää ja en halua sitä itekään katella mutta neuroosi mikä neuroosi.
Liikunta on auttanut tosi paljon mut nyt pimenevän syksyn myötä alkaa paukut loppua.
Vanhin lapsi on 4 eikä nuku enää päivisin niin lepohetket on vähissä. Välillä laitan lastenleffan pyörimään.
Ei kaduta lastenteko jos joku tulee sitä ilkkumaan. Tämä sama väsymys voi tulla työstä tai vaikeasta parisuhteesta, toivottavasti ymmärrättecettä lapset ei ole se ongelma sinänsä.
Ap
Olen rv 6 ja pelkään hysteerisesti, että tuommoista siitä sitten tulee. Kerran ostan eineksiä aj jätän suursiivouksen tekemättä ja heti olen ruoskimassa itseäni, "tuntuu pahalta perheen puolesta". Mikä? Se että nyt kerran ostit siivutettua leipää ja punajuurisalaattia?
Unohda suorittaminen ja nauti perheestäsi! Ei niitä lapsia kiinnosta kauanko olet aikaa käyttänyt ruoanlaittoon tai siivoukseen.
Kiitti kaikille! Tänään on muutenkin parempi fiilis. Nyt otan tehtäväkseni vain relata. Katotaan tuleeko siitäkin pakkomielle ;)
Ap
Jatkossa yritä löytää tasapaino arkeesi eri osa-alueiden välille. Vaikka kerran viikkoon einespäivä ;)
Töihin vaan, olet masentumassa kotona olemiseen. Nimim been there