Nyt selvisi syy miksi nielussa tuntunut roska (olen tehnyt asiasta monta aloitusta täällä)
Illalla otin oikein taskulampun kanssa ja rupesin kunnolla katsomaan kurkkuun että näkyykö mitään. Ja niinhän siellä näkyi, nielurisan ja kielen " välissä" valkoinen möntti. Ja näitä kuulemma sanotaan propuiksi!! Kun on isot nielurisat niin niitä tulee, mutta epäselvää minulle on edelleen mikä ne aiheuttaa lopen! Itselleni tämä vaiva tuli joskus keväällä, ja siitä lähtein on miltei jatkuvasti ollut se roskan tunne kurkussa. Proppuhan se siellä siis. Ja kuulemma niitä tulee lisää jatkuvasti. Näin tiedotti eräs tuttavani. Jotenkin iljettävää että tuollaisia suuhun tulee!!! Olisi kiva tietää voiko niitä ehkäistä mitenkään, sattuisiko kellään olemaan tietoa tai kokemusta asiasta? Oli meinaan hieman hankalaa saada tuo proppu pois tuolta nielurisan ja kielen välistä, kun meinas koko ajan tulla oksennus kun koetin sorkkia sitä pois =( Ja jos niitä kerta uusia tulee... voih!
Kommentit (27)
Oma nielurisaleikkaukseni suoritettiin paikallispuudutuksessa, mihin ei ollut jonoja kuten nukutusleikkaukseen. Ehdottomasti suosittelen puudutusleikkausta, ei edes samoja riskejä kuin nukutuksessa, eikä tunnu kyllä miltään, äkkiä ohi. Kovat kivut kyllä kestävät tosiaan noin parisen viikkoa (veden juontikin itketti), mutta itselleni oli ainakin SUURI helpotus päästä risoista eroon; mulla oli useita vuosia angiina pahimmillaan useita kertoja vuodessa toistuvana ja risat olivat todella suuret (puuroutti äänenkin).
En ole vuosikausiin juonut maitoa ja silti minulla on noita proppuja.
Siinä on AINA riskinä jäkivuoto. Haavojahan ei edes voi ommella umpeen, ne poltetaan. Joskus haavat repeävät ja alkavat vuotaa hengenvaarallisesti. Joidenkin proppujen takia ei kande siihen operaatioon hinguta.
Nielurisaleikkaus on aikuisella vaarallisempi kuin lapsella.
etenkin silloin kun vielä tupakoin. Nyttemmin ei ole enää ollut,itsekseen vaiva lähtenyt
Käsittääkseni kannattaa olla aika hankalat nielurisat, ennenkuin aikuisen kannattaa niitä leikkauttaa. Komplikaatioita on enemmän ja kivut kauheat.
Leikkaus oli normaalia hankalampi, risat olivat märäntyneet. Ne oli pakko poistaa kun antibiootit eivät tehonneet enää. Tiputuksessa olin vuorokauden tuon tulehdusvaaran vuoksi (antibiootteja ja benisiliiniä suoneen). Mulla kyllä ei ollu kurkku kipee kuin pari päivää ja sen jälkeen en enää särkylääkkeitä ottanut. Eikä vuotanut yhtään. Helpompaa oli kuin yhdessäkään angiinassa. Että joskus näinkin.
hengitystä.