Alhainen verenpaine
Moikka!
Olen raskaana viikolla 10-11, en nyt ihan tarkalleen muista ja eka neuvola oli maanantaina. Olo on ollut huono ja heikko, pahempi kuin esikoista odottaessa, jolloin myös olin huonovointinen aika pitkälle raskautta. Nyt kuitenkin voin huomattavasti paremmin kuin pari viikkoa sitten.
Neuvolassa mitattiin verenpaine ja tulos oli 99/71, eli ilmeisesti aika matala. Itselläni on yleensä paineet olleet tossa 130/80 luokkaa muistaakseni. Sattuuko joku tietämään, mitä toi matala verenpaine voi mahdollisesti aiheuttaa esim. sikiölle, vaiko vaikuttaako mitenkään? Neuvolan täti huomautti kyllä, että paine on alhainen ja huono vointini varmaankin osittain johtuu siitä, muttei tullut siinä sitten sen enempää kyseltyä (kysyin kuitenkin, että kai se veri nyt sitten kuitenkin vähän vielä kiertää ;). Nyt kotona tuo on alkanut vähän vaivaamaan.
Eli tiedättekö miten vaikuttaa ja mihin? Yritin netistä kaivella, mutta sieltä vähän huonosti löysin.
Kiitos jo etukäteen!
Kommentit (7)
Enpä osaa kertoa mitä se vaikuttaa jos on liian alhainen, kärsisikö sikiön hapensaanti? (Viisaammat kertokaapa!) Mulla on kuitenkin ollu 90/50 alimmillaan, eikä ole ollut liian matala, toki omaa oloa heikentää, mutta sikiölle ei vielä haittaa. Kysypä neuvolassa seuraavalla kerralla, kuinka matala olis liian matala.
Minulla hoidettiin korkeaa verenpainetta raskauden viimeisellä viikolla, olin sairaalassa sisällä. Silloin lääkitystä varottiin visusti, jotta verenpaine ei laskisi liian nopeasti. Nopea verenpaineen lasku voi muistaakseni irroittaa istukan. Sinulla ei tällaisesta kuitenkaan kyse ole.
Korkea verenpaine on sikiölle huono juttu (voi haitata napasuonien virtauksia). Matalasta en ole varma - nopeasti se ei kuitenkaan siis saisi laskea. Kaiketi pysyvästi matalasta ei ole haittaa? Huono olo ei toki ole kiva juttu, joten jollakin tavalla kannattaisi ehkä saada hieman nousemaan.
Marjo
Olen karsinyt matalasta verenpaineesta melkein raskauden puolivaliin asti (nyt rv 28, paineet edelleen vain n. 100/60). Laakari on sanonut minulle etta ainoa vauvalle koituva haitta voisi olla se, etta pyörtyisin ja löisin vatsani johonkin ja isku jotenkin vahingoittaisi vauvaa. Eli mitaan muuta haittaa vauvalle ei voi olla. Pyörryin kylla yhden kerran kaupan kassalle...Ohjeeksi sain etta jos alkaa silmissa sumeta niin pitaa nopeasti istua lattialle (ei siis tuolille, ettei putoa ja satuta itseaan) ja pysya rauhallisena. Itse sain laakarilta homeopaattisia tippoja joita otin joka aamu, ja ne auttoivat tosi hyvin pyörrytykseen. Mutta asun kylla saksassa ja niita tippoja ei varmaan ehka suomessa saa.
Joo, pitää yrittää taas relata tänkin asian kanssa =). Minä itsekin ajattelin, että varmaan tarve syödä salmiakkia (mitä en tavallisesti juurikaan syö) pitkin päivää karkki kerrallaan varmaan auttaa jonkun verran hetkellisesti siihen paineeseen.
Hyviä vointeja teillekin!
Edellisessä raskaudessa ei ollut ongelmia, mutta nyt toisessa on ajoittaista heikotusta ja huonoa oloa. Ja aina noustessa pimenee maailma...
Mutta se ei ollut se mitä piti kommentoida, vaan rakas lääkeherkku LAKRITSI!!
[color=red]Hyviä puolia...
Kohottaa verenpainetta
- 200 grammaa lakritsia voi kohottaa verenpainelukemia 10%. Erityisen herkästi reagoivilla jo 50 gramman annoksesta voi olla jopa haittaa.[/color] [color=blue][B](Suuret muutokset saattavat vaikuttaa sikiöön.)[/color][/B]
[color=red]
Lievittää yskää ja astmaa
- Lakritsijuuri voi lievittää yskää, keuhkoputkentulehdusta ja astmaa, sillä se sisältää limaa irroittavia aineita.
Tervehdyttää mahaa
- Lakritsijuuren mahaa rauhoittava vaikutus on tiedetty pitkään. Vaikutus johtuu lakritsin karvaisaineista, jotka tehostavat maha-suolikanavan toimintaa edistävien nesteiden eritystä.[/color] [color=blue][B](Haittapuolena löysentää mahaa...)[/color][/B]
[color=red]
Vahvistaa hampaita
- Lakritsi hillitsee hammaskariesta aiheuttavien bakteerien toimintaa.[/color] [color=blue][B](Haittapuolena liika lakritsin syöminen tummentaa hampaita.)[/color][/B]
[color=blue]Huonot puolet!
Liika salmiakki/lakritsi vaikuttaa nestetasapainoon
-Suuren lakritsiannoksen syöminen voi aiheuttaa turvotusta, sillä lakritsi tehostaa nesteen sitoutumista kehoon. Lisäksi lakritsi saattaa järkyttää nesteen, suolan ja kaliumin välistä tasapainoa kehossa. Lakritsi saattaa vaikuttaa kehon kaliumin tasoon siinä määrin, että sen liikasaanti voi aiheuttaa sydämen rytmihäiriöitä.[/color] [B][color=red](Muista myös sikiön sydänhäiriöt.)[/B][/color]
[color=blue]
Ennenaikaisen synnytyksen vaara
-Raskaana olevan tulee rajoittaa lakritsilla herkuttelu palaan tai pariin silloin tällöin. Joidenkin tutkimustulosten mukaan lakritsi saattaa käynnistää synnytyksen ennen aikojaan.
Voi aiheuttaa päänsärkyä
- Suklaan tavoin lakritsin epäillään laukaisevan migreenikohtauksia.[/color]
[color=green]Noi edelliset on kopioituja tietoja uusimmasta KuntoPlus-lehdestä, jossa oli lakritsista juttua. Sattui vaan sopivasti silmään tämä aihe juuri luettuani lehden... =)
En siis halua hysterisoida enkä muutenkaan ota kantaa kenenkään lakun syömiseen, mutta jotkin näistä mainitsemista asioista kannattaa muistaa. Etenkin toi ylimääräinen turvotus ei houkuttele, rytmihäiriöistä puhumattakaan...
Lakupussin ääreen palaileva
~Murmutti 7+6[/color]
Ei siitä alhaisesta verenpaineesta mitään haittaa ole, se on vaan kestettävä. Ikävä vaivahan se on. Itselläni viikkoja 35 ja edelleen mennään alhaisilla paineilla. Terveydenhoitaja sanoi, että " salmiakkia vaan syömään, niin pysyt tolpillas" ; )