Miten eroon pätemisestä?
Kommentit (44)
Lakkaa ainakin pitämästä muita tyhminä. Edelleen naurattaa mutta samalla todellakin ärsyttää entinen työkaveri joka oli todellinen besserwisseri. Ja se ei ollut edes sitä että itse olisin sanonut jotain väärin vaan hän aina kaikesta oletti etten tiedä tai osaa mitään. Kun joku alkoo laukomaan itsestäänselvyyksiä niin en siihen viitsi tokaista että haloo idioottinako minua pidät.
Sitten nää jotka korjaa virheitä, niin huoh antakaapa välillä olla. Ei minua ainakaan kiinnosta jos joku tekee joskus jotain väärin jos siitä ei ole mitään haittaa kenellekään. Opettele ymmärtäväisemmäksi ja ole vaan hiljaa välillä, sinun ei tarvitse osoittaa olevasi paras pätemällä koska elämä ei ole kilpailu.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 21:18"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 21:15"]
I feel you! Mäkään en voi olla hiljaa jos joku puhuu puuta heinää. Tunnistan kyllä että oikominen on hirveän ärsyttävää, mutta hiljaako pitäis olla jos tietää jotain siitä mistä puhutaan, ja muut selvästikään ei?
[/quote]
Pätemisessähän ei ole aina kyse siitä, että olisi oikeassa. Usein enemmin kyse vaikeudesta nähdä muiden näkökulmasta, asettua toisten asemaan.
[/quote]
Nimenomaan. Esim. tämä työkaverini alkoi pätemään usein työhön liittyvissä jutuissa vaikka todellisuudessa meillä oli vain erilaiset tavat tehdä asioita. Hän oli tietysti sitä mieltä että hänen tapansa on paras ja ainoa oikea tai tehokkaampi. Mutta ihmisillä on eri tavat ajatella, on todella epäkohteliasta opastaa ja neuvoa koko ajan vaikka kuinka olisi sitä mieltä että itse on oikeassa.
Siis miettikää nyt vähän toisen kannalta miltä se tuntuu...
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 21:24"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 21:18"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 21:15"]
I feel you! Mäkään en voi olla hiljaa jos joku puhuu puuta heinää. Tunnistan kyllä että oikominen on hirveän ärsyttävää, mutta hiljaako pitäis olla jos tietää jotain siitä mistä puhutaan, ja muut selvästikään ei?
[/quote]
Sama mulla. Korjaan, kun joku puhuu väärin jostakin asiasta. Tästä usein loukkaannutaan. Miksi?
[/quote]
Koska et älyä olla hiljaa. Siksi. Toisin sanoen sosiaaliset taitosi ovat surkeat. Help me God jos alkaisin aina oikoa jos joku on väärässä tai puhuu asian vierestä. Sosiaalisiin sääntöihin kuuluu yritys pitää ilmapiiriä keveänä ja viihtyisänä, hyväksyvänä ja kuuntelevana. Jos töksäyttelet aina, etteihän se noin mene, annat itsestäsi melko törpön kuvan ja tölvit muita. Annat sellaisen vaikutelman, ettet arvosta muita ja luulet olevasi parempi kuin muut.
[/quote]
Jotenkin tuntuisi tyhmältä jättää ihminen käsitykseen, että maapallo on littana kuin pannukakku. Miksi siinä vaiheessa ei voisi sanoa, että viimeaikaisten tutkimusten mukaan maapallo on "pyöreä", ei littana.
Pätijät ovat usein sellaisia yhden totuuden ihmisiä. Kyvyttömiä näkemään harmaan sävyjä.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 21:32"]
[/quote]
Sama mulla. Korjaan, kun joku puhuu väärin jostakin asiasta. Tästä usein loukkaannutaan. Miksi?
[/quote]
Koska et älyä olla hiljaa. Siksi. Toisin sanoen sosiaaliset taitosi ovat surkeat. Help me God jos alkaisin aina oikoa jos joku on väärässä tai puhuu asian vierestä. Sosiaalisiin sääntöihin kuuluu yritys pitää ilmapiiriä keveänä ja viihtyisänä, hyväksyvänä ja kuuntelevana. Jos töksäyttelet aina, etteihän se noin mene, annat itsestäsi melko törpön kuvan ja tölvit muita. Annat sellaisen vaikutelman, ettet arvosta muita ja luulet olevasi parempi kuin muut.
[/quote]
Jotenkin tuntuisi tyhmältä jättää ihminen käsitykseen, että maapallo on littana kuin pannukakku. Miksi siinä vaiheessa ei voisi sanoa, että viimeaikaisten tutkimusten mukaan maapallo on "pyöreä", ei littana.
[/quote]
Jos toisen ihmisen tiedoissa on isoja aukkoja, on fiksua vaieta. Jos kyse on pienistä tiedonpuutteista, viilaamisesta, on hyvä vaieta. Jos taas keskustelu on lähtökohtaisesti "väittelevää", keskustelevaa, silloin on viisasta tuoda näkemyksensä esille. Minulle on mm. pädetty siitä miten pussilakana "kuuluu" vaihtaa ja mikä on ihmisen peruslämpötila (mielestäni yksilöllistä). Näissä tilanteissa olen nyökkäillyt kohteliaasti ja pitänyt pätijää vähän hupsuna.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 21:22"]
Ap, ooksä mä? Ja mulla on kyllä nimenomaan kyse siitä että olen oikeassa. Päden siis yleensä fakta-asioissa, en mielipiteissä tai näkemyksissä. Musta ois suorastaan epistä olla hiljaa, jos muut sen seurauksena jää väärään käsitykseen jostain yleisestä asiasta.
[/quote]
HAHA ooksä mä? Heti tän ketjun avattuani ajattelin että "ap ooksä mä" :D
Mä päden ihan helvetisti, mutta enemmänkin elämän valinnoissa ja yleisessä "parhaudessa". Olen varmasti todella rasittava ja uskon muutamian ihmisten sen vuoksi mun läheltä kaikonneen.
Olen opetellut nyt tervettä nöyryyttä ja pysähtymistä kanssaihmisten äärelle. Keskityn tähän toiseen, yritän antaa hänen puhua rauhassa ja yritän olla kuulostamatta leuhkalta. Joskus tuntuu että pitäisi olla vaan turpa kiinni kun kaikki kuulostaa leveilyltä.
Väärässäolijat oikaisen surutta ja odotan että mua oikaistaan. Sitä en aio muuttaa koska en tee paskaakaan sellaisilla kavereilla jotka sitä ei kestä. Työpaikalla jne toki eri asia.
ET niin millään jos olet av-mamma. Sorry.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 21:48"]
ET niin millään jos olet av-mamma. Sorry.
[/quote]
kyllä koira koiran tuntee
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 18:50"]
Onpa kumma juttu, kun pilaa! Suorastaan merkillistä!
[/quote]
Olet ihana :D
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyllähän sen voi korjata, mutta sen voi tehdä niin monella tapaa.
Noin sen pitääkin mennä, että jos pädet, niin ihmiset kaikkoavat. Siitä seuraa se, että mahdollisesti muutat käyttäytymistäsi. Ja siitä seuraa sitten taas jotakin, toivon mukaan parempaa. Niin se homma etenee!
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 21:40"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jos toisen ihmisen tiedoissa on isoja aukkoja, on fiksua vaieta. Jos kyse on pienistä tiedonpuutteista, viilaamisesta, on hyvä vaieta. Jos taas keskustelu on lähtökohtaisesti "väittelevää", keskustelevaa, silloin on viisasta tuoda näkemyksensä esille. Minulle on mm. pädetty siitä miten pussilakana "kuuluu" vaihtaa ja mikä on ihmisen peruslämpötila (mielestäni yksilöllistä). Näissä tilanteissa olen nyökkäillyt kohteliaasti ja pitänyt pätijää vähän hupsuna.
[/quote]
Mulla sama. Jos kuulen jotain ihan pöhköä ja siihen vielä päälle "eikö olekin näin", saatan vaan naurahtaa sen sijaan että oikoisin tietoja. Luulen, että se taas johtuu siitä, etten arvosta tätä luulijaa edes sen vertaa, että sanoisin miten asia on. Yleensäkin pätijä mielestäni haluaa olla avuksi, vaikka muut eivät asiaa niin koekaan.
Mun on vaikea hillitä itseäni asioissa, jotka ovat mielestäni "vähän pielessä", ja koen olevani hyvin usein eri mieltä yleisen mielipiteen kanssa. Onneksi esim. facebookissa on aikaa miettiä sanomisiaan ja vaieta, kun näkee typeryyttä, jota muut hihkuvat "ihanaa, tsemppiä, just noin se menee". Jaan ap:n kanssa saman tunteen, että olisi todella kivaa päästä eroon tästä luonteenpiirteestä, joka takertuu vähän kaikkeen, mikä on ns. pielessä.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 21:07"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 19:45"]Millaisissa tilanteissa pädet?
[/quote]
Kun joku on väärässä. -ap
[/quote]
Aaaaarg, tai sä LUULET olevasi oikeassa. Sen takia ne "pätevät" ihmiset ärsyttävätkin. Oletko kuullu että ihmiset ajattelevat asioita eri tavalla? Ei voi sanoa että toinen ajattelee väärin/oikein!!!!
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 18:48"]
Se pilaa kaikki ihmissuhteeni...
[/quote]
onko heikko itsetunto ja pitää esittää tietävänsä aina ja joka paikassa.
mieti että sulla ei ole mitään todistettavaa, etkä kaipaa kenenkään hyväksyntää... eipä tarvitse päteäkään
Pätijöitäkin on niin erilaisia:
1. Eikö olekin näin -pätijät yrittävät syöttää näkemyksiään, aivopestä, he ovat narsisteja
2. Töykeät tölvijät -pätijöillä on huono itsetunto, heidän täytyy päästä sanomaan viimeinen sana
3. Asperger -pätijöillä ei ole sosiaalista silmää, he eivät voi itselleen mitään
4. Virheiden etsijä -pätijät haluavat saada toisen alistumaan, etsivät vikaa, ovat ilkeitä
5. Besserwisser -pätijät ovat aina suuna päänä, he ovat harmittomia
6. En osaa olla hiljaa -pätijät, no, he puhuvat muutenkin jatkuvasti
7. Äiti Teresa -pätijät, he yrittävät aidosti auttaa kaikkia ja kaikkialla
Ikä auttaa.
t. entinen besserwisser
Erityisen surullista ja kiusallista on, kun joku pätee ja onkin kuitenkin väärässä. Pari kertaa on käynyt niin, että kaverin tietotaito on poimittu jostain maitopurkin kyljestä, kun minä olen perehtynyt ekstensiivisesti asiaan. Yleensä olen ollut sitten hiljaa ja besserwisserin aggressiivisesti pätiessä sitten vain kiusaantuneena myönnellyt, että jaa, voi kun taas tyhmä olinkin, olisi pitänyt tehdä sinun tavallasi, oivoi. Jälkeenpäin aina suututtaa, mutta en jaksa inttää. Pitäköön sitten minua tyhmänä ja avuttomana, kun kerran niin on jo etukäteen päättänyt!
Mä olen miettinyt, että eikö överipätemisen sijaan voisi kysyä jotain tyyliin "ai, mä oon aina luullut, että se on ? voin kyllä olla väärässäkin :)" ja antaa toiselle tilaa vastata, miksi ajattelee niin kuin ajattelee. Voisi syntyä jopa ihan keskusteluakin ja pätijäkin voisi oppia jotain.
[/quote]
[/quote]