Työtön, miksi et kudo sukkaa?
Kommentit (24)
^Murrekysymys. Minä en kudo/neulo tällä hetkellä sukkaa, koska kudon/neulon paitaa.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 17:05"]
Aika taitava saa olla, jos osaa kutoa sukan. Sukan neulominen sen sijaan on todella helppoa.
[/quote]
Hmm? Täällä päin kyllä kudotaan sukkia...
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 17:06"]
Aika taitava saa olla, jos osaa kutoa sukan. Sukan neulominen sen sijaan on todella helppoa.
[/quote]
[/quote]Kangaspuilla kudotaan.
Mulla on keskeneräinen kudin kaapissa. Kudon sen sukan valmiiksi sitten joskus kun satun sille päälle.
Onko sekin murrekysymys, jos väittää että "meilläpäin kissaa sanotaan kyllä koiraksi"?
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 17:07"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 17:06"]
[/quote]
[/quote]Kangaspuilla kudotaan.
[/quote]
Joo, kiitos ja kumarrus, poistun jo tässä vaiheessa tästä ikuisuusväittelystä :D Neulo sinä, minä kudon vastedeskin.
Koska neulon niitä. Varpaat pysyvät lämpiminä. Mutta jos ajattelit että sukkia neulomalla voisi elää, niin turha toivo. Nopea neuloja neuloo yhden parin naisten sukkia paksuhkosta langasta per päivä. Materiaalikulut noin 5-50 euroa, langasta riippuen. Päälle tuntipalkka, niin kuka niitä sukkia enää siihen hintaan ostaa?
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 17:08"]
Onko sekin murrekysymys, jos väittää että "meilläpäin kissaa sanotaan kyllä koiraksi"?
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 17:13"]
[/quote]http://www.suomisanakirja.fi/kudonta
[/quote]Niin? Eihän tuolla mainittu neulomista ollenkaan (kuten ei kuuluisikaan).
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 17:23"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 17:13"]
[/quote]http://www.suomisanakirja.fi/kudonta
[/quote]Niin? Eihän tuolla mainittu neulomista ollenkaan (kuten ei kuuluisikaan).
[/quote]Mutta sukan kudonta mainitaan
Ei taida sukissa paljon olla loimi- ja kudelankoja erikseen.
"Kudonta eli kutominen tarkoittaa kankaan tai muun tekstiilituotteen valmistamista loimi- ja kudelankajärjestelmää käyttäen. Kankaan pituussuunnassa kulkevat langat muodostavat loimen, ja leveyssuunnassa kulkevat langat kuteen. Kangasta kudotaan yleensä käsin kangaspuilla tai teollisesti kutomakoneella."
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 17:25"]
Ei taida sukissa paljon olla loimi- ja kudelankoja erikseen.
"Kudonta eli kutominen tarkoittaa kankaan tai muun tekstiilituotteen valmistamista loimi- ja kudelankajärjestelmää käyttäen. Kankaan pituussuunnassa kulkevat langat muodostavat loimen, ja leveyssuunnassa kulkevat langat kuteen. Kangasta kudotaan yleensä käsin kangaspuilla tai teollisesti kutomakoneella."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kudonta
[/quote]Olisit sitten kaiken kopikoinut tolta sivulta
Monissa Suomen murteissa kudonnalla voidaan tarkoittaa myös neulontaa eli tekniikkaa, jossa tekstiilipinta muodostuu toisiinsa liittyvistä silmukoista.
Olen väärä henkilö vastaamaan otsikon kysymykseen, koska kudon ja vastaankin vain kutomista koskevaan kohtaan: Kyllä minä kudon, sekä puilla että puikoilla. Neulalla minä neulon, ja ompelen kuten myös ompelukoneella.
Jotenkin neula-> neulominen on loogisempaa kuin puikoilla neulominen. Sitä paitsi ne ovat meillä tikut, tarkemmin "ku(d)elmatikut". Meillä kudotaan tikkuri, mutta jossain se työvaihe on tikkuamista.
10: mulla on lankaa liikaakin, voin postittaa sinulle ja tikut kaupanpäälle.
Miksi ihmeessä mun pitäisi neuloa/kutoa sukkaa????
Mulla on myös kamalat kasat kerääntynyt lankaa ja kyllä nyt olen alkanut sivubisneksenä tekemään mitä erilaisimpia töitä myyntiin, yleensä tilauksesta.