Tällaisia elätämme / toisesta keskustelusta
Tässä erään keskustelijan kommentti toisesta keskustelusta
"Kyllä elävät. Itse jättäydyin n. 3 vuotta sitten kaupan kassatädistä työttömäksi huomattuani että työttömyystuki + asumistuki on paljon isompi kuin palkkani. Lisäksi saan lapsilisät + elatustuet. Olen kolmen lapsen yh ja maksan tuloillani isoa neliötä ja lasteni lisäksi elätän osittain myös miesystävääni joka asuu arkiviikot meillä osallistumatta kustannuksiin. Säästän paljon rahaa tekemällä itse kaikki ruoat, käymällä kirppiksillä, tuunaamalla, leipomalla ja leikkaamalla itse perheen hiukset - asiat joita ei jaksanut/ehtinyt kun teki vuorotöitä. Ei ole mikään kiire takaisin töihin, todellakaan! "
Me, jotka olemme töissä, elätämme tällaisia kyynisiä sosiaalipummeja, jotka heittäytyvät tarkoituksella meidän edelleen työssäkäyvien eläteiksi.
Hei, jos tulet lukemaan tämän avauksen, niin eikö sinua hävetä? Kuinka paljon näitä oikein on?
Kommentit (33)
Minut yllätti se ketju pari päivää sitten, jossa nainen oli jäämässä pois töistä miehen tuloille. No se ei ihmettänyt, mutta se kuinka moni jäisi heti pois töistä, jos mahdollisuus olisi siihen.
Ja samaan aikaan minä olen varmaan saanut aikaan kauhistelua kun harkitsin ilmoittavani työpaikalleni että olisin jouluna käytettävissä. Vauva olisi sillon 6kk. Toki voisin hieman sanella milloin en olisi töissä. Olen varmaan se toinen ääripää, kaipaan kovasti töihin, vaikka kotonakin on kiva olla.
Kunnon kansalainen voi auttaa valtiontaloutta polttamalla tupakkaa, juomalla viinaa, parkkeeraamalla väärin ja ajamalla kaikki matkat bensasyöpöllä autolla, mieluummin silloin tällöin kunnolla ylinopeutta. Jos joskus erehtyy julkisiin, niin ehdottomasti pummilla, tekemällä lapsia jne...eikä käymällä töissä.
Eikö tuossa tapauksessa todellakin ole ongelma, että palkka on niin pieni, että jopa tuilla pärjää paremmin? Minusta se on isompi ongelma, että työtä teetätetään niin pienillä tunneilla, että käteenjäävällä palkalla ei oikeasti pysty elämään. Sitäpaitsi työkkärinkin kannalta työstä voi irtisanoutua ilman karenssia, mikäli palkka jää tuen suuruiseksi tai pienemmäksi, tai jos matkojen ja muiden kustannusten jälkeen palkasta jää käteen tuen suuruinen tai pienempi summa.
Kerron esimerkin: olin itse töissä, jossa työpanokseni oli usein kokopäivätyön luokkaa (joskus jopa pidempi), mutta sain silti osa-aikatyön suuruista palkkaa. En saanut kuukaudelta kuin juuri ja juuri summan, jonka olisin saanut työttömänä. Laillistahan tuo ei ollut, enkä nyttemmin enää olekaan töissä kyseisessä paikassa.
Ja kuinka moni painaa esimerkiksi sellaisissa töissä, joissa saa silloin tällöin tehdä töitä muutaman hassun tunnin, ja olla jatkuvasti juoksemassa palkkalaskelmien kanssa Kelassa soviteltua päivärahaa anoen. Toimii sekin, jos niitä tunteja olisi edes jonkin verran. Mutta jos silloin tällöin on tunti siellä ja toinen täällä, niin kuka sellaisesta hyötyy?
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 09:50"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 09:38"]
Mitä väliä teille työssäkäyville jotka maksatte muutaman satasen veroja on sillä että onko joku vapaaehtoisesti vai pakosta työtön?
[/quote]
Haista lutka vittu. Minä olen keskituloinen ja maksan yli 20 % veroja palkastani. Se veromäärä on tuhansia euroja vuodessa ja siihen päällä ay-maksut ym! Ja kuten täällä on sanottu, haluan, että se raha menee TYÖLLISTÄVIIN hankkeisiin eikä kaltaistesi pierujen elättämiseen.
[/quote]
Joo, työttömät maksavat siitä muutaman satasen korvauksesta 20% veroja. Ja sinä saat niistä AY-maksuista verohelpotusta, kuten monesta muustakin asiasta. Kyllä jostain 3500€ kuukausitulosta pitääkin se 20% maksaa, se on pieni raha kun sulle jää itselle niin paljon, ja kulutat varmasti ihan itse sen maksamai huiman verokertymäsi verran. Paljonko teidän kaupungissa on kuntavero%? Varmaan pyörii tuon parinkymmenen tienoilla, eli et maksa valtiolle veroa juuri mitään, ja kuitenkin nautit valtion kustantamista asioista päivittäin.
Kyllä vituttaa tuollaiset loiset!!! Niitä kuuluu myös minun sukuuni, valitettavasti :(
Mä teen arkisin töitä klo: 8-16 ja lisäksi noin kerran kuussa viikonlopun toisessa paikassa sekä usein lomillani, jolloin maksan veroa 40% Mutta pakko tehdä, että pärjään!
Oon sitä mieltä, että Sossun ym.tukien eteenkin pitäis tehdä jonkinlaista työtä. Esim.rakennusten ja pihojen siivousta!
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 10:45"]
Kyllä vituttaa tuollaiset loiset!!! Niitä kuuluu myös minun sukuuni, valitettavasti :( Mä teen arkisin töitä klo: 8-16 ja lisäksi noin kerran kuussa viikonlopun toisessa paikassa sekä usein lomillani, jolloin maksan veroa 40% Mutta pakko tehdä, että pärjään! Oon sitä mieltä, että Sossun ym.tukien eteenkin pitäis tehdä jonkinlaista työtä. Esim.rakennusten ja pihojen siivousta!
[/quote]
Sitten rakennusten ja pihojen siivoamiseen palkataan väkeä. Se, että työtön joutuu tekemään jo olemassa olevia töitä tuella (=ilman palkkaa), syö jo olemassa olevia, perinteisesti palkattuja ammatteja.
Mua ei kyllä haittaa yhtään, vaikka maksankin yli 30 000 € veroja vuodessa. Olisinhan minäkin - halutessani - voinut hankkia liudan lapsia ja heittäytyä yhteiskunnan tukien varassa elämään. Halusin kuitenkin elää toisin, tein vain kaksi lasta, hankin hyvän koulutuksen (parikin) ja hyväpalkkaisen työn. Olen vapaa kuin taivaan lintu vaikkapa pitämään sapattivapaata ja lähtemään vuodeksi jonnekin päin Aasiaa reppureissaamaan ilman, että Kela tai työkkäri kyselee perään. Jokainen euro, jonka saan lisää, nostaa elintasoani. Päinvastoin kuin tukien varassa elävä, jolla tulojen lisääntyminen pienentää aina jotain tukea. Puhumattakaan eläkkeestä.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 10:49"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 10:45"]
Kyllä vituttaa tuollaiset loiset!!! Niitä kuuluu myös minun sukuuni, valitettavasti :( Mä teen arkisin töitä klo: 8-16 ja lisäksi noin kerran kuussa viikonlopun toisessa paikassa sekä usein lomillani, jolloin maksan veroa 40% Mutta pakko tehdä, että pärjään! Oon sitä mieltä, että Sossun ym.tukien eteenkin pitäis tehdä jonkinlaista työtä. Esim.rakennusten ja pihojen siivousta!
[/quote]
Sitten rakennusten ja pihojen siivoamiseen palkataan väkeä. Se, että työtön joutuu tekemään jo olemassa olevia töitä tuella (=ilman palkkaa), syö jo olemassa olevia, perinteisesti palkattuja ammatteja.
[/quote]
No eikö täällä jo sanottu, että problem solved: palkkatyössä olevat voisivat siirtyä näiden työllistettävien esimiehiksi. Hommassa on vaikeuksia, mutta tuosta yksinkertaisesta lähtökohdasta (= pakkotyöllistettävien määrän lisääminen ei saa heikentää töissä jo olevien tilannetta) voidaan saada aikaan toimiva systeemi.
Ansiosidonnainen on liian iso. Monet palkat taas liian pieniä. Mutta monessa maassa on normaalia tehdä vähintään kahta matalapalkkatyötä selvitäkseen.
Itselläni ainakin tulot tippuivat työttömyyden takia. Työttömyyden pitkittyessä olen oikeastaan ongelmissa. Toivoa on paremmasta, toisin kuin matalapalkka-aloilla.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 11:26"]
Ansiosidonnainen on liian iso. Monet palkat taas liian pieniä. Mutta monessa maassa on normaalia tehdä vähintään kahta matalapalkkatyötä selvitäkseen.
[/quote]
Eikö näitä kahta rahamäärää voisi jotenkin päikseen tasata?
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 09:20"]Tässä erään keskustelijan kommentti toisesta keskustelusta
"Kyllä elävät. Itse jättäydyin n. 3 vuotta sitten kaupan kassatädistä työttömäksi huomattuani että työttömyystuki + asumistuki on paljon isompi kuin palkkani. Lisäksi saan lapsilisät + elatustuet. Olen kolmen lapsen yh ja maksan tuloillani isoa neliötä ja lasteni lisäksi elätän osittain myös miesystävääni joka asuu arkiviikot meillä osallistumatta kustannuksiin. Säästän paljon rahaa tekemällä itse kaikki ruoat, käymällä kirppiksillä, tuunaamalla, leipomalla ja leikkaamalla itse perheen hiukset - asiat joita ei jaksanut/ehtinyt kun teki vuorotöitä. Ei ole mikään kiire takaisin töihin, todellakaan! "
Me, jotka olemme töissä, elätämme tällaisia kyynisiä sosiaalipummeja, jotka heittäytyvät tarkoituksella meidän edelleen työssäkäyvien eläteiksi.
Hei, jos tulet lukemaan tämän avauksen, niin eikö sinua hävetä? Kuinka paljon näitä oikein on?
[/quote]
Miksi aina aletaan kiljuatukien "suuruudesta" miksi ei palkkoja tedä houkuttelevaksi? Me lapsettomat perheettömät työttömät peruspäivärahalaiset ei paljon suuria neliöitä maksella . tv. Ankara haku päällä.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 10:24"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 10:18"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 10:11"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 10:02"]
Valtion ja kuntien velkakin jo sen kertoo, että sinäkin vitun lutka keskituloisena maksat vähemmän mitä keskimäärin pitäisi, että voisit sanoa olevasi maksajaosapuoli kuormasta syöjan sijaan. Sitä helposti ajattelee olevansa maksaja, mutta se on vaan silkkaa tietämättömyyttä.
[/quote]
Ja kuka sinä olet näin sanomaan? Oma asemasi? Palkkasi? Veroprosenttisi?
Vai: oletko saatana työtön tuhnuperse, joka yrittää lieventää omantunnontuskiaan väittämällä, että MINÄ 5/8 töissäkäyvä, tasan kuukauden kesäloman viettävä keskituloinen veronmaksaja käyn jotenkin sinua enemmän valtion kukkarolla?
Tosiaan, mitkä ovat omat speksisi?
[/quote]
Minä olen ajanvietteenä käytettävällä keskustelua palstalla keskustelemassa ihan yleisellä tasolla, enkä kirjoittamassa oman elämäkertaa kirjoittamalla itsestäni sankaria ja muista syypäitä kaikkiin yhteiskunnan ongelmiin.
Enkä myöskään tuomitse yllämainittua tapausta, koska ei ole mitään ihanne maailmaa, jossa kaikki menisi aina tismalleen oikein niinkuin ohjeissa sanotaan, eikä elämässä ole sitä ennustettavutta ja sinäkin voi joutua tekemää ratkaisuja, jotka eivät sovi yhteiskunnan ihanteisiin ja normeihin.
[/quote]
75-vuotias, miespuolinen eläkepappa, joka kärsinyt koko ikänsä suuruusharhoista ja nyt on aikaa jakaa muille tämän harhan mukaista "viisauden viljaa". Kukaan ei valitettavasti tarvitse sitä sinulta, koska sinussa on tiedollisia aukkoja muiden huonosti pyyhittyjen aukkojesli lisäksi. Otahan keppisi ja teputahan sivistymätön, yleistiedoltasi matala, matala-äoinen käntty pois täältä.
[/quote]
Harvoin näkee näin verbaalisesti lahjakasta av-palstalla. Kiitos sinulle vaivan näöstä, enkä törmäämme toisaalla palstalla veilä tänään. Miksi kertoisin oman asemani, tuloni ja veroprosenttini?! Ensinnäkään et uskosi ja joka tapauksessa olisi yhtä saatanallisen epäkypsä...