Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten pukeutuminen: villakangastakki 2-vuotiaalla?

Vierailija
17.10.2014 |

Olen ihmetellyt lähimutsien touhuja, kun tuntuvat joka syksy etsivän 1-, 2- ja 3-vuotiaille ipanoilleen villakangastakkeja. Siis miksi he ostavat villakangastakkeja tuollaisille pienille, rymyikäisille naperoille? Jalathan siinä myös paleltuu, jos pikkutakki päällä tepastelee ulkona kylmällä kelillä. Koskaan en ole kyllä nähnyt villakangastakkeja noiden lasten päällä, vaan kurahaalarit päällä ollaan leikkipuistossa. Osaisiko joku vastata, että missä näitä villakangastakkeja käytetään?

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
2/61 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäähän lapsille olla kaupunki- ja kyläilyvaatteet. Ei ostoksille mennä kurahaalareissa yms. ulkoilukamppeissa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 11:56"]

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 11:25"]

Te taidatte olla kaikki sitä ikäpolvea, jolla on ollut pienestä asti toppapuvut, enstexit ja goretexit sun muut. Kuvitelkaapa aikaa, kun niitä ei ollut olemassakaan. Pienillä tenavilla oli suojapuku (haalarit vain työmiehillä!), joka oli tehty villakankaasta. Kun se jäi pieneksi, niin tytöt olivat talvellakin ulkona hameessa ja lyhyessä villakangaspompassa. Niin ja sukkahousuja ei ollut. Lumessa möyriessä reidet olivat usein lähes tunnottomat kylmästä, sillä pitkänsukan ja villahousujen lahkeen väliin jäi paljasta reittä. Olin enemmän kuin onnellinen, kun äiti ompeli papan vanhoista sarkahousuista minulle pitkät housut. Enää ei reisiä palellut.

Kylään lähtiessä sitten puettiin päälle parempi siisti takki ja tietysti hame / mekko. Jalkaan vedettiin pitkien sukkien päälle villadamaskit, jotka kylässä tietysti riisuttiin pois. Äiti teki yleensä minullle kaikki vaatteet (oli ompelija), mutta tuo villakankainen takki oli ostettu. Harmi, ettei ole jäänyt muistoksi yhtään kuvaa. No eipä musta-valkoisissa kuvissa kaunis tumma marjapuuron punainen olisi näkynytkään. Hieman hatara muistikuva on vain.

Kyselkääpä vanhemmiltanne ja isovanhemmiltanne, millaisissa vaatteissa he ulkona liikkuivat lapsena!

[/quote]

Onnea! Taidat olla maailman vanhin ihminen joka käyttää tietokonetta.  Tai sitten olet huono muistinen taikka köyhästä perheestä.

[/quote]

Juuri työpaikallani noin 55-56-vuotiaat rouvat muistelivat samoja sukkanauhajuttuja, heillä oli pienet liivit, joihin sukkanauhat kiinnitettiin. Ja kuulepas aivan sujuvasti nämä päällikkötason naiset käyttävät ipadejaan, macbookejaan ja iphonejaan. Ajatella, entiset sukkanauhakapset ovat jopa facebookissa ja instagramissa!

Niin se maailma on muuttunut, kysypä omalta äidiltäsi oliko sukkahousut ja vaaleanpunaiset punttikalsarit?

Vierailija
4/61 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:41"]Uusi käsite tuo villalegginsit.. Eikö ne ole ihan vaan villahousut, vai eikö kehtaa käyttää, jos sanoo ihan rehellisesti villahousuiksi? Ohis..
[/quote]

Villahousut mahtuu vaatteiden päälle välivaatteeksi, lötköttää kuten collarit.
Legginsit on ihoa myötäilevät ja alle menee korkeintaan sukkahousut -> sopii mekon kaveriksi toisin kuin lökäpökät.

Kellään vinkkiä mistä löytyy 130 valkoiset legginsit? Miel. netistä.

Vierailija
5/61 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukkahousut tulivat käyttöön vasta 60-luvun alkupuolella. Siihen saakka käytettiin pitkiä sukkia, jotka kiinnitettiin sukkanauhoilla liiveihin, sellaisiin vaaleanpunaisiin!  Olen syntynyt -51 ja minulle teetettiin pitkät housut talvea varten, kun menin kouluun.  Mutta muistan luokkakaverini, jonka äiti ei tahtonut hyväksyä pitkiä housuja tytöillä. Tällä kaverillani oli talvella välillä kolmet sukat päällekkäin, ettei olisi  palellut. En muista, että hänellä olisi ollut villadamaskeja, ihme kyllä!  Sitten hänen isänsä osti tytölle pitkät housut ja muistan vieläkin, minkä näköiset ne olivat.   Oma äitini oli syntynyt v. 1917 ja hänellä jo oli ollut hiihtohousut, mikä oli ollut silloin aika harvinaista!  Tämä meni nyt  ohi aiheen, mutta kiinnitti huomioni tuo yksi kirjoittaja mielipiteineen meistä vanhoista!   Ja aiheesta mummonkin mielipide: vaatteet tilanteen mukaan lapsillakin!

Vierailija
6/61 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 10:03"]Mulla olisi jopa varaa hakea niitä kaupasta, mutta ei kannata kun niitä saa kirpparilta pilkkahintaan, eikä ne edes kulu käytössä niinkuin ne arkivermeet. Osta kympillä - myy kympillä toimii aika hyvin.[/quote]

Näin meilläkin tehdään, kylä/kauppavaatteeksi käy ihan hyvin joku "halpamerkin" siisti takki, koska eivät joudu mitenkän kovan kulutuksen kohteeksi, ja niitä saa halvalla uutenakin, saati jos ostaa alesta tai kirpparilta. En itsekään käy samoissa vaatteissa kaupungilla ja metsäretkellä, joten miksi lapsetkaan? Eihän se ole edes käytännöllistä, niissä lämpimissä haalareissa tulee ostoskeskuksessa kuuma. Ymmärrän toppapuvun tarpeen ostosreissulla, jos sinne mennään rattailla tmv. mutta näin maalta kaupunkiin autoilevan näkökulmasta kevyemmät vaatteet autossa istumista ja kaupoilla liikkumista varten ovat ihan tarpeelliset.

Vierailija
7/61 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kyllä lähiömutsi, mutta... Mikä hitto on rymy_ikä?? Meillä lapset kävelee ja leikkii, ei rymyä, enkä ymmärrä miksi lapsen pitäisi sellaista antaa edes tehdä.

Vierailija
8/61 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en asu Suomessa, jossa ainoa oikea vaihtoehto on pukea lapselleen rymyhaalari, jossa on sitten mukava saada lämpöhalvaus esim. kaupassa, ja joka on vain näennäisesti lämmin pakkasilla (mahdollisimman halpa, koska lapsiin ei tarvitse panostaa!). Mikäli valitset mitä tahansa muuta ja pitäisit huolen siitä ettei lapsi palele, olet huono äiti.

Vierailija
9/61 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taaperoikäisten Pirjo-Petterien duffelit ja villatakit ovat vain vanhempien harjoittamaa kilpavarustelua. Saadaan Pirjo-Petteri näyttämään niin söpöltä pikkuaikuiselta, hih. 

Vierailija
10/61 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on selvästi yksi niistä tänään cittarissakin parveilleista haalarijengin jäsenistä. Lapset rumissa roikkuvissa, epäistuvissa ja likaisissa haalarirytkyissä, goret ja saappaat repsotti jalassa, hiukset kampaamatta, räkä poskella, klähmivät kaikkea käsiinsä saamaa (Ostetaan tätä! Mä haluan...!!!), lampsivat niillä liian ison näköisillä kengillään, vinkuivat, lällättelivät ja tukkivat kaikki reitit. Matami saapui vihdoin mäkättämään jengilleen ja Veetihän sieltä paljastui nimeksi yhdelle lapsista (ylläri....). Rouva itse yhtä homssuinen ja epäsiisti repsottavissa verkkareissaan, tupakka löyhkäsi ja joku muu ällöttävä, minkä lähdettä en osaa yksilöidä. Kaakatti toiselle niin ikään epäsiistille naiselle (isoäiti?) minkä ehti ja välissä rääkyi lapsille. Olivat kuin suoraan jotain Putous-hahmoja.

Olisi naurattanut elleivät olisi olleet ihan todellisia. Nyt katsottiin vain lasten ja miehen kanssa suu auki tätä näytelmää. Meinasin sortua irtokarkkeihin, mutta sitten bongasin nämä mölyäjät sörkkimässä niitä laareja ja sain varmaan elinikäisen yökötyksen irtokarkkeihin (Vilpitön kiitos siitä!).

Mutta joo, ei varmaan palellu lasten jalat, sen kyllä myönnän :D Enkä tiedä olisiko se villakangastakki auttanut noiden päällä mitään. Sekin pitäisi kuitenkin osata kantaa asiallisesti, jotta vaikutelma olisi siisti.

Vierailija
11/61 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset eivät tajua tyylin, laadun tai käytännöllisyyden päälle. Tämä on perintömme jälkikasvullemme, joten haalarit heilumaan, hermannit!

Vierailija
12/61 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 01:28"]Taaperoikäisten Pirjo-Petterien duffelit ja villatakit ovat vain vanhempien harjoittamaa kilpavarustelua. Saadaan Pirjo-Petteri näyttämään niin söpöltä pikkuaikuiselta, hih. 
[/quote]

Pikkuporsaat pitääkin vuorata kokovartalokondomiin, sillä emakot ei jaksa katsoa lastensa perään ja venyttävät penniä kylpyvedestä.

Vierailija
13/61 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsi ei saisi näyttää hyvältä, jos asu on muuten käytännöllinen? Entä saako vain aikuisten vaatteisiin käyttää rahaa?

Vierailija
14/61 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 10:11"]Mä luulen, että Suomessa on hirveän paljon enemmän niitä lapsia, jotka hikoilevat kuumuudessa, kun vanhemmat eivät jaksa edes kaupassa/kauppakeskuksessa riisua sitä haalaria/kauluria/pipoa ja jalassa tietty kuomat. Näitä näkee myös pikaruoka ravintolassa - perhe syö ja lapsilla edelleen haalari päällä... Aika paljon mukavammat oltavat sillä villakangastakki lapsella! Ja ei ap, ei se palellu matkalla! Kun ei moni hiihdä jouluna kilometritolkulla kirkkoon, vaan aika moni kulkee autolla. Missä välissä se lapsi paleltuu sun mielestä?
[/quote]

Tässä on asiaa.

Vierailija
15/61 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohi asian mutta joku täällä mainitsikin että haalareita pitää olla viisi yms. Mä en ole tätä ymmärtänyt ikinä. Neljä lasta meillä,ja jokaisella yksi vuoden aikaan sopiva ulkovaatekerta. Hanskoja ja pipoja useammat,lämpimämpää ja ohuempaa. Joskus jollakin saattaa olla viime talvinen haalari,jota käytetään alkutalvesta mutta koskaan en ole ostanut samaa kokoa olevaa haalaria kuin yhden kappaleen. Tai takki-housut -yhdistelmää. Hyvin pärjätään! Koskaan ei ole vaatteet olleet märät ulos lähtiessä,vaikka meillä ulkoillaankil todella paljon.
kylä- ja kauppareissuille laitetaan siistit takit ja kengät,ei ulkoiluvaatetta.

Vierailija
16/61 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 11:56"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 11:25"]

Te taidatte olla kaikki sitä ikäpolvea, jolla on ollut pienestä asti toppapuvut, enstexit ja goretexit sun muut. Kuvitelkaapa aikaa, kun niitä ei ollut olemassakaan. Pienillä tenavilla oli suojapuku (haalarit vain työmiehillä!), joka oli tehty villakankaasta. Kun se jäi pieneksi, niin tytöt olivat talvellakin ulkona hameessa ja lyhyessä villakangaspompassa. Niin ja sukkahousuja ei ollut. Lumessa möyriessä reidet olivat usein lähes tunnottomat kylmästä, sillä pitkänsukan ja villahousujen lahkeen väliin jäi paljasta reittä. Olin enemmän kuin onnellinen, kun äiti ompeli papan vanhoista sarkahousuista minulle pitkät housut. Enää ei reisiä palellut.

Kylään lähtiessä sitten puettiin päälle parempi siisti takki ja tietysti hame / mekko. Jalkaan vedettiin pitkien sukkien päälle villadamaskit, jotka kylässä tietysti riisuttiin pois. Äiti teki yleensä minullle kaikki vaatteet (oli ompelija), mutta tuo villakankainen takki oli ostettu. Harmi, ettei ole jäänyt muistoksi yhtään kuvaa. No eipä musta-valkoisissa kuvissa kaunis tumma marjapuuron punainen olisi näkynytkään. Hieman hatara muistikuva on vain.

Kyselkääpä vanhemmiltanne ja isovanhemmiltanne, millaisissa vaatteissa he ulkona liikkuivat lapsena!

[/quote]

Onnea! Taidat olla maailman vanhin ihminen joka käyttää tietokonetta.  Tai sitten olet huono muistinen taikka köyhästä perheestä.
[/quote]

Minä en ole tuo vastaaja, mutta olen syntynyt -73, ja silloin ei vielä ollut myynnissä nykyisen kaltaisia ulkohaalareita. Äiti minullakin ompeli, ja olen ihan keskiluokkaisesta perheestä.

Vierailija
17/61 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takkeja käytetään, kun lähdetään muualle kuin ulkoilemaan, esim. kauppaan, ravintolaan, kylään tai sisäleikkipuistoon. Lapsen ollessa pieni meillä oli myös semmoinen lämpöpussi rattaissa, joten takki oli näillä reissuilla haalaria sopivampi. Nyt isompi lapsi kävelee itse, joten jalat pysyvät matkalla yläkroppaa lämpimämpinä, samoin kuin aikuisella. Takkia käytetään myös silloin, kun keli on kuivaa ja vielä sen verran lämmintä, että haalari tuntuu liioittelulta. Meillä on lapselle kaikkiin keleihin sekä haalari- että takkivaihtoehdot, ja olen huomannut, että takeiille on meillä paljon enemmän käyttöä.

Vierailija
18/61 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takeissakin on sitten eroa. Pelkästään se, että siitä puuttuu lahkeet ei tee takista siistiä ja tyylikästä kaupunki- ja juhlavaatetta. Toki se välttämättä ei ole kurainen, mutta ei se puhtaus tee tuulitakista/laksetteluvaatteista/ulkoilukuteista aikuisellakaan mitään siistimpään menoon tarkoitettua ulkovaatetta. Ei se lian puute ei ole yhtä kuin siisti takki. Siisti takki on malliltaan ja ulkonäöltään sellainen, ettei sitä voi sekoittaa normaaliin ulkouluasuun. Esim. duffeli, villakangastakki, hyvin siisti parkatakki, istuva ja tyylikäs untuva- tai toppatakki.

Vierailija
19/61 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 08:28"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 11:56"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 11:25"]

[/quote]

[/quote]

Minä en ole tuo vastaaja, mutta olen syntynyt -73, ja silloin ei vielä ollut myynnissä nykyisen kaltaisia ulkohaalareita. Äiti minullakin ompeli, ja olen ihan keskiluokkaisesta perheestä.
[/quote]
Mä olen syntynyt 1972 ja mulla oli reiman enstex-suojapuku irroitettavalla tikkivuorilla punaisena, sinisenä ja 80-l alussa vielä ruskeana.. Oli myös veljen vanhat vanuvuoriset takki ja henkselihousut.

Vierailija
20/61 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 00:36"]En ole kyllä lähiömutsi, mutta... Mikä hitto on rymy_ikä?? Meillä lapset kävelee ja leikkii, ei rymyä, enkä ymmärrä miksi lapsen pitäisi sellaista antaa edes tehdä.
[/quote]

Se on se ikä kun lapsi kierii keskellä kaupan lattiaa. Lapsessa on pahasti vikaa jos se ei rymyä. Lapsen täytyy saada olla lapsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä