Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten pukeutuminen: villakangastakki 2-vuotiaalla?

Vierailija
17.10.2014 |

Olen ihmetellyt lähimutsien touhuja, kun tuntuvat joka syksy etsivän 1-, 2- ja 3-vuotiaille ipanoilleen villakangastakkeja. Siis miksi he ostavat villakangastakkeja tuollaisille pienille, rymyikäisille naperoille? Jalathan siinä myös paleltuu, jos pikkutakki päällä tepastelee ulkona kylmällä kelillä. Koskaan en ole kyllä nähnyt villakangastakkeja noiden lasten päällä, vaan kurahaalarit päällä ollaan leikkipuistossa. Osaisiko joku vastata, että missä näitä villakangastakkeja käytetään?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villakangastakin alle laitan villahousut, niitäkin löytyy kirpparilta ja mummot ja kummit neuloo.

Vierailija
42/61 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 09:56"]

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 09:27"]

Kyllä meilläkin oli jo puol vuotiaalle talvella erikseen söpö toppatakki just kauppareissuja jne varten, turhaa pukea jotain haalaria jos ei ole menossa ulkoilemaan. Nytkin syksyllä kaupungille puettu aina tikkitakki ja farkut, ei tulis mieleenköän pukea lasta reiman värikkääseen välikausihaalariin kun mennään esim.kaupungille syömään tai kahville, en itsekkään lähtisi ulkoilupuvussa :)

[/quote]

no on ehkä hieman eri asia ostella aikuiselle useampia erilaisia vaatekertoja, kuin vauvalle. Aikuinen ei kuintekaan kasva enää, joten samat vaatteet käy vuosikausia. Vauva taas kasvaa vuodessa noista vanhoista vaatteistaan ulos.

[/quote]

En mä ainakaan käytä samaa takkia vuosikausia, vaikka koko ei muutukaan. Mielelläni ostan myös lapsille uusia vaatteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 09:56"]

Pitää nyt kuitenkin ottaa huomioon se, että Suomessa on talvella kylmä. Siksi on tärkein panostaa siihen, että lapsella on ne lämpimät ja sääolosuhteita kestävät vaatteet, joilla voi ulkoilla. Monessa perheessä on sille rahalle muutakin käyttöä kuin lasten söpistelyvaatteet, joten ainakin mun mielestä on loogisinta ostaa kunnon talvivermeet ja villakangastakkia vasta sitten, jos rahaa jää.

[/quote]

Totta. Aika monessa perheessä on kuitenkin varaa ostaa niitä siistimpiä vaatteitakin.

Mulla olisi jopa varaa hakea niitä kaupasta, mutta ei kannata kun niitä saa kirpparilta pilkkahintaan, eikä ne edes kulu käytössä niinkuin ne arkivermeet. Osta kympillä - myy kympillä toimii aika hyvin.

Vierailija
44/61 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pojalla on villakangastakki odottamassa käyttöä. Kyllä mun mielestä vauvankin voi pukea tilanteen mukaan. Juhliin juhlavaatteet, kaupungille ja kyläreissuille vähän siistimpää. Niin sitä itsekin tekee. Ja nuo juhlavaatteet, villakangastakit ym.on kaikki hankittu käytettyinä ja todella siisteinä.

Vierailija
45/61 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että Suomessa on hirveän paljon enemmän niitä lapsia, jotka hikoilevat kuumuudessa, kun vanhemmat eivät jaksa edes kaupassa/kauppakeskuksessa riisua sitä haalaria/kauluria/pipoa ja jalassa tietty kuomat. Näitä näkee myös pikaruoka ravintolassa - perhe syö ja lapsilla edelleen haalari päällä... Aika paljon mukavammat oltavat sillä villakangastakki lapsella! Ja ei ap, ei se palellu matkalla! Kun ei moni hiihdä jouluna kilometritolkulla kirkkoon, vaan aika moni kulkee autolla. Missä välissä se lapsi paleltuu sun mielestä?

Vierailija
46/61 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 09:50"]

Tietenkin lapselle hankitaan siistimpi vaatekerta, myös niille nuoremmille. Ei varmaan missään muualla maailmassa edes mietitä tämmöistä ja sen kyllä katukuvassa näkee, anteeksi nyt vain. Muualla kyllä lapsillekin on itsestään selvää, että on olemassa ns. siistit vaatteet ja niitä voi ja kuuluukin muuallakin kuin häissä tai Linnan juhlissa.

[/quote]

Itse asiassa muualla maailmassa on tavallista ettei edes ole muuta talvivaatetta kuin se duffeli edes 4-vuotiaalla. Haalarit tai muut rymyvaatteet on ääriharvinaisuus. Leikkipuistossakin mennään villakangastakissa ja sammareissa.

Vierailija
47/61 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 10:16"]

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 09:50"]

Tietenkin lapselle hankitaan siistimpi vaatekerta, myös niille nuoremmille. Ei varmaan missään muualla maailmassa edes mietitä tämmöistä ja sen kyllä katukuvassa näkee, anteeksi nyt vain. Muualla kyllä lapsillekin on itsestään selvää, että on olemassa ns. siistit vaatteet ja niitä voi ja kuuluukin muuallakin kuin häissä tai Linnan juhlissa.

[/quote]

Itse asiassa muualla maailmassa on tavallista ettei edes ole muuta talvivaatetta kuin se duffeli edes 4-vuotiaalla. Haalarit tai muut rymyvaatteet on ääriharvinaisuus. Leikkipuistossakin mennään villakangastakissa ja sammareissa.

[/quote]

...mikä johtuu varmaankin siitä, että siellä muualla maailmassa on hieman lämpimämpää kuin täällä, eikä siellä välttämättä ulkoilla juuri ollenkaan.

Vierailija
48/61 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se duffeli kyläreissulla kätevämpi ja isäntäväellekin mieluisampi kuin kuralammikossa uitettu haalari, joka riisutaan eteisen valkoiselle matolle.

Vierailija
49/61 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan täällä on kirkossa kävijöitä ;)

Vierailija
50/61 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 10:53"]

On se duffeli kyläreissulla kätevämpi ja isäntäväellekin mieluisampi kuin kuralammikossa uitettu haalari, joka riisutaan eteisen valkoiselle matolle.

[/quote]

Joo, mä aina käyn uittamassa lapset kuralammikossa ennen kyläilyä. Ja valkoinen matto eteisessä on todella käytännöllinen, itsekin suosin semmoista, tietenkin villaista ja pörröistä.

Vierailija
51/61 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te taidatte olla kaikki sitä ikäpolvea, jolla on ollut pienestä asti toppapuvut, enstexit ja goretexit sun muut. Kuvitelkaapa aikaa, kun niitä ei ollut olemassakaan. Pienillä tenavilla oli suojapuku (haalarit vain työmiehillä!), joka oli tehty villakankaasta. Kun se jäi pieneksi, niin tytöt olivat talvellakin ulkona hameessa ja lyhyessä villakangaspompassa. Niin ja sukkahousuja ei ollut. Lumessa möyriessä reidet olivat usein lähes tunnottomat kylmästä, sillä pitkänsukan ja villahousujen lahkeen väliin jäi paljasta reittä. Olin enemmän kuin onnellinen, kun äiti ompeli papan vanhoista sarkahousuista minulle pitkät housut. Enää ei reisiä palellut.

Kylään lähtiessä sitten puettiin päälle parempi siisti takki ja tietysti hame / mekko. Jalkaan vedettiin pitkien sukkien päälle villadamaskit, jotka kylässä tietysti riisuttiin pois. Äiti teki yleensä minullle kaikki vaatteet (oli ompelija), mutta tuo villakankainen takki oli ostettu. Harmi, ettei ole jäänyt muistoksi yhtään kuvaa. No eipä musta-valkoisissa kuvissa kaunis tumma marjapuuron punainen olisi näkynytkään. Hieman hatara muistikuva on vain.

Kyselkääpä vanhemmiltanne ja isovanhemmiltanne, millaisissa vaatteissa he ulkona liikkuivat lapsena!

Vierailija
52/61 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tykkää pukea lapset tilaisuuden mukaan, toisille se toppahaalari kelpaa kaikkialle. Sama pätee aikuisiin. 

Helpottaisi varmaan jos ymmärtäisi että toiset nyt vaan haluaa toimia eri tavalla kuin minä ja toisilla voi olla enemmän rahaakin käytettävissä. Ja niitä hienosteluvaatteita löytyy kirppiksiltä hyväkuntoisina ja saattavat kiertää suvussa eli siitä duffelista ei välttämättä tarvi maksaa täyttä hintaa. 

Vierailija
53/61 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten monet ovat jo vastanneetkin, villakangastakki on sellaisiin tilanteisiin kun ei leikitä pihalla, vaan mennään jonnekin: kauppareissulle (en nyt tarkoita jotain Prisma/S-Market töiden jälkeen -osastoa, vaan vaikka kauppakeskukseen tms.), kutsuille, häihin, hautajaisiin. Kun mennään ulos syömään tai teatteriin tai leffaan. jne. jne.

Ja siis kuten täältäkin saa lukea, monella piltillä on viisikin erilaista talvihaalaria ja viisi välikausihaalaria. Yhden ehkä vois korvata siistillä takilla? 

Vierailija
54/61 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 11:25"]

Te taidatte olla kaikki sitä ikäpolvea, jolla on ollut pienestä asti toppapuvut, enstexit ja goretexit sun muut. Kuvitelkaapa aikaa, kun niitä ei ollut olemassakaan. Pienillä tenavilla oli suojapuku (haalarit vain työmiehillä!), joka oli tehty villakankaasta. Kun se jäi pieneksi, niin tytöt olivat talvellakin ulkona hameessa ja lyhyessä villakangaspompassa. Niin ja sukkahousuja ei ollut. Lumessa möyriessä reidet olivat usein lähes tunnottomat kylmästä, sillä pitkänsukan ja villahousujen lahkeen väliin jäi paljasta reittä. Olin enemmän kuin onnellinen, kun äiti ompeli papan vanhoista sarkahousuista minulle pitkät housut. Enää ei reisiä palellut.

Kylään lähtiessä sitten puettiin päälle parempi siisti takki ja tietysti hame / mekko. Jalkaan vedettiin pitkien sukkien päälle villadamaskit, jotka kylässä tietysti riisuttiin pois. Äiti teki yleensä minullle kaikki vaatteet (oli ompelija), mutta tuo villakankainen takki oli ostettu. Harmi, ettei ole jäänyt muistoksi yhtään kuvaa. No eipä musta-valkoisissa kuvissa kaunis tumma marjapuuron punainen olisi näkynytkään. Hieman hatara muistikuva on vain.

Kyselkääpä vanhemmiltanne ja isovanhemmiltanne, millaisissa vaatteissa he ulkona liikkuivat lapsena!

[/quote]

Onnea! Taidat olla maailman vanhin ihminen joka käyttää tietokonetta.  Tai sitten olet huono muistinen taikka köyhästä perheestä.

Vierailija
55/61 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 09:47"]Ja eihän kaikilla tosiaan ole autoakaan millä ajellaan kylään tai kirkkoon, kyllä on kylmä kyyti lapsella pikku takissa istua rattaissa ilman järkevää syytä. -AP

[/quote]

Jos kirkko, kyläily tai kaupassakäynti eivät mielestäsi ole järkeviä syitä takin käyttämiselle, niin voitko kertoa mikä niiden sijaan olisi?

Vierailija
56/61 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarjassamme turhimpia ostoksia ikinä. Tunnustan nimittäin villakangastakin omalle esikoiselleni hankkineeni, kun hän oli noin parivuotias. Se oli vieläpä maailman söpöin takki - naulakossa. Oikeasti se oli käytössä varmaan n. kaksi kertaa. Lapsiparka paleli, koska täällä tulee aina ja takki ei pitänyt tuulta. Takki oli myös jäykkä ja selvästi hankala päällä. Ja villakangastakki olisi vaatinut kaverikseen farkun tai sammareiden tyyppiset housut, ei toppahousuja, joten siinäkin mielessä erittäin epäkäytännöllistä talvella Suomessa taaperon kanssa.

Vierailija
57/61 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis "tuulee aina"...

36

Vierailija
58/61 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
59/61 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi käsite tuo villalegginsit.. Eikö ne ole ihan vaan villahousut, vai eikö kehtaa käyttää, jos sanoo ihan rehellisesti villahousuiksi? Ohis..

Vierailija
60/61 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:21"]Sarjassamme turhimpia ostoksia ikinä. Tunnustan nimittäin villakangastakin omalle esikoiselleni hankkineeni, kun hän oli noin parivuotias. Se oli vieläpä maailman söpöin takki - naulakossa. Oikeasti se oli käytössä varmaan n. kaksi kertaa. Lapsiparka paleli, koska täällä tulee aina ja takki ei pitänyt tuulta. Takki oli myös jäykkä ja selvästi hankala päällä. Ja villakangastakki olisi vaatinut kaverikseen farkun tai sammareiden tyyppiset housut, ei toppahousuja, joten siinäkin mielessä erittäin epäkäytännöllistä talvella Suomessa taaperon kanssa.
[/quote]

Eikö lapsellasi ole farkkuja tai muita housuja? En edelleenkään ymmärrä, miksi olisi epäkäytännöllinen? Miksi ei pärjäisi housuissa kyläilyreissun, kauppamatkan tai ravintolassa? En ymmärrä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi