Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

T a p p o Turun vanhusyksikössä

Kommentit (548)

Vierailija
61/548 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta kansliassa istuskelusta...

Itse olen "niittänyt mainetta" päiväsalissa turhanpäiten istuskelijana, sekä potilaiden, että henkilökunnan puheissa. Suurin osa hyvällä, mutta jonkin verran myös pahalla sanottua. 

Olen aina siellä missä potilaatkin, koska pidän tärkeimpänä työnkuvanani potilaiden hoitamisen. 

Kansliassa olevat kirjaavat pitkiä kirjauksia, soittelevat turhia puheluita joihin käyttävät liian paljon aikaa, sekä pyörittelevät peukaloitaan ja pelailevat pasianssia. 

Mihin hoivakodissa soitetaan turhia puheluita?

Aika moneenkin paikkaan.

Vierailija
62/548 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan oikeasti mietin, kun "taloomme" tuli uusi asukas, että tappaako/pahoinpiteleekö jonku asukkaan tai hoitajan pahemman kerran. "onneksi" istui pyörätuolissa joten vaara ei ollut niin suuri.

Mutta järjettömän voimakas vanhus ja ikänsä ollut väkivaltainen. Huusi, karjui ja solvasi kaikkia ja ahdisteli hoitajia,välillä joutu juosta karkuun kun oli niin uhkaava.

Ja vanhukset päineen yön,mitä nyt yökkö kävi pari kertaa yössä ja jos tuli hälytys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/548 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista jos tulee julkisuuteen, mitähän hoitajat tehneet? Toinen ollut pyykkäämässä ja toinen leipomassa sämpylöitä?

Tai sitten istuskelleet kansliassa.

Ystäväni omainen oli tuolla ja kuoli siten, että siihen liittyi laiminlyönti. (ystäväni on asiantuntija) mietti kantelun tekemistä.

No mene sinä sinne hoitamaan noita kaheleita, niin katsotaan kestääkö pää ja riittääkö aika. Että minua kyrpii nämä valittajat, jotka eivät ikinä itse tee mitään, vaan valittavat. 

Sinäkin voit sairastua dementiaan. Kuvittelet että nämä kahelit, niin kuin heitä kutsut, ovat itse päättäneet sairastua?

Vierailija
64/548 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän pitäisi pysäyttää miettimään, ollaanko ihmisten oikeuksien varjelussa menty liian pitkälle. Minusta ollaan. Kaikilla, myös agressiivisilla muistisairailla, on vain oikeuksia eikä näitä oikeuksia nykyään saa rajoittaa lainkaan. Lopputuloksen näemme tässä. Yksi vanhus on kalmona ja toinen vakavasti loukkaantuneena sairaalassa.

Tätä samaa olen miettinyt. Rajoitustoimenpiteet ovat kaikkien suojaksi. Hoitajien, rajoitettava ja rajoitettavan oman ryhmän. Pätee niin lapsiin kuin vanhuksiin (muistisairaan kohdallahan ympyrä ikään kuin sulkeutuu ja aletaan muistuttaa taas pientä lasta).

Siinä on kaksi ryhmää joilla ei vain ole kykyä säädellä toimintaansa itse ja siksi on voitava rajoittaa toimintaa fyysisesti. Yhden oikeus olla rajoittamaton ei voi tarkoittaa sitä, että 15 muuta joutuu kokemaan turvattomuutta.

Vierailija
65/548 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asukkaat ovat vanhoja ja hauraita. Voimaa ei välttämättä ole tarvinnut tekijälläkään olla. Toisaalta muistisairaillakin on yllättävän voimakkaat otteet käsissään. Surullista että näin on käynyt. Pitäisikö sitten vartijoita olla vanhustenhoitoyksiköissäkin?

Ei vaan enemmän hoitajia

No ei tarvita.

Vierailija
66/548 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen "niittänyt mainetta" päiväsalissa turhanpäiten istuskelijana, sekä potilaiden, että henkilökunnan puheissa. Suurin osa hyvällä, mutta jonkin verran myös pahalla sanottua. 

Olen aina siellä missä potilaatkin, koska pidän tärkeimpänä työnkuvanani potilaiden hoitamisen. 

Kansliassa olevat kirjaavat pitkiä kirjauksia, soittelevat turhia puheluita joihin käyttävät liian paljon aikaa, sekä pyörittelevät peukaloitaan ja pelailevat pasianssia. 

Porvoon Trollikodissa, jossa on joka työvuorossa ylimiehitys laiskanpulskeita hoitajia huippupalkoilla ja asukkaat lempeitä ja nöyriä, virsiä hymiseviä mummuja.

Vierailija
67/548 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moneenkin paikkaan.

Maitise nyt sitten vaikka kolme yleisintä.

Vierailija
68/548 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homma olisi ratkaistavissa oikeilla toimilla, eli rauhoittavalla lääkityksellä ja tarvittaessa sitomalla aggressiivinen asukas/potilas. Ja tämä ei ole muusta kuin lääkäreistä ja heidän tahdostaan kiinni. Laki mahdollistaa sen kyllä. Olen työskennellyt monessa paikassa ja valitettavasti välinpitämättömimmät ja laiskimmat lääkärit on löytyneet juuri noiden muistisairaiden parista työskennelleistä.

Vierailija
69/548 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Homma olisi ratkaistavissa oikeilla toimilla, eli rauhoittavalla lääkityksellä ja tarvittaessa sitomalla aggressiivinen asukas/potilas. Ja tämä ei ole muusta kuin lääkäreistä ja heidän tahdostaan kiinni. Laki mahdollistaa sen kyllä. Olen työskennellyt monessa paikassa ja valitettavasti välinpitämättömimmät ja laiskimmat lääkärit on löytyneet juuri noiden muistisairaiden parista työskennelleistä.

Lisätään vielä että osa vanhuksista hyötyisi myös psykoosilääkityksestä, mutta tämän alan osaamista noilla vanhuslääkäreillä ei tunnu olevan. 

Vierailija
70/548 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko kyseessä yksityinen palvelun tarjoaja?

Jaha, nyt ilmestyi umpipoliittinen nilittäjäkin paikalle.  Ei kiinnosta asia lainkaan, vaan oma ideologia on taas se typerä syy.  Kasva ihmiseksi, sosialisti nilittäjä.   Aivan sama kuka on palvelun tarjoaja, kun kerran tuossa jo todettiin, että ainoa asia, josta olet kiinnostunut on sääntöjen mukaisessa kunnossa.    

Et näytä ymmärtävän todellisuudesta mitään.  Et tajua, millaisia ovat jotkut muistisairaat.   

Vierailija
71/548 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista jos tulee julkisuuteen, mitähän hoitajat tehneet? Toinen ollut pyykkäämässä ja toinen leipomassa sämpylöitä?

Tai sitten istuskelleet kansliassa.

Ystäväni omainen oli tuolla ja kuoli siten, että siihen liittyi laiminlyönti. (ystäväni on asiantuntija) mietti kantelun tekemistä.

No mene sinä sinne hoitamaan noita kaheleita, niin katsotaan kestääkö pää ja riittääkö aika. Että minua kyrpii nämä valittajat, jotka eivät ikinä itse tee mitään, vaan valittavat. 

Sinäkin voit sairastua dementiaan. Kuvittelet että nämä kahelit, niin kuin heitä kutsut, ovat itse päättäneet sairastua?

No kaheleitahan ne on, mitä sitä kieltämään. Seurailen oman isovanhemman elämää Alzheimerin kanssa ja sekaisin on kuin seinäkello. Siitähän sen taudin tunnistaakin, kun toinen alkaa olla enemmän ja enemmän pihalla.

Nyt alkaa olla pisteessä, että lepositeet tekisivät hyvää. Kaahailee päättömästi sellaisen vanhusmopon kanssa, uhkailee ym. Saa samanlaisia raivareita kuin meidän 3v uhmassaan. Oikein jos kiukkuaa niin lyö primitiivireaktiona. Ihan kuten 3v. Paitsi että kyseessä on aikuinen.

Vierailija
72/548 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olen vanhustyössä laitoksissa ollut niin vihaisten, turhautuneiden, sekavien ja väkivaltaisten vanhusten määrä on nykyään valtava. Hoitajia tarvitaan huomattavasti lisää, samoin tarpeellisia rahoitustoimia ja rauhoittavat lääkitykset kuntoon. Lääkitys on aivan punainen vaate esim lääkäreille ja haluavat yleensä lopuistakin mielialalääkkeistä eroon vaikka niille on tarve, niitä myös tasaisesti vähennetään ja testaillaan et josko nyt tai joska nyt tämä ja tämä voisi olla ilman…

Rajoitustoimia kuten vuoteenlaitoja, magneettivöitä, pyörätuolivöitä yms vastustaa suunnilleen kaikki muut paitsi hoitajat jotka näkevät työssään että niitä todella tarvitaan ettei muistisairas esim pääse satuttamaan itseään tai muita, taikka vain putoamaan sängystä ja tuolista.

Vierailija
73/548 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eutanasia on aliarvostettu ongelmanratkaisukeino.

Vierailija
74/548 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet siis se tyyppi, joka jättää toisten tehtäväksi kaikki tylsät hommat kuten pyykkitilaukset, ruokatilaukset, tarviketilaukset, apteekkitilaukset, kirjaamisen, omaiskontaktit, kuljetusten järjestelyt, ajanvaraukset, jne.

Vierailija
75/548 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisätään vielä että osa vanhuksista hyötyisi myös psykoosilääkityksestä, mutta tämän alan osaamista noilla vanhuslääkäreillä ei tunnu olevan. 

Eikä mielestäni tarvitse. Vanhus voi tarvita psykiatrista hoitoa siinä missä nuorikin.

Ongelma toki nykyisin on siinä että sitä psykiatrista hoitoa ei ole riittävästi tarjolla ja kun vanhuksella on jo hoitopaikka esim. palvelukodissa ensisijaiseti osastohoitoon otetaan niitä joilla sitä hoitopaikkaa ei ole.

Vierailija
76/548 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä olen vanhustyössä laitoksissa ollut niin vihaisten, turhautuneiden, sekavien ja väkivaltaisten vanhusten määrä on nykyään valtava. Hoitajia tarvitaan huomattavasti lisää, samoin tarpeellisia rahoitustoimia ja rauhoittavat lääkitykset kuntoon. Lääkitys on aivan punainen vaate esim lääkäreille ja haluavat yleensä lopuistakin mielialalääkkeistä eroon vaikka niille on tarve, niitä myös tasaisesti vähennetään ja testaillaan et josko nyt tai joska nyt tämä ja tämä voisi olla ilman…

Rajoitustoimia kuten vuoteenlaitoja, magneettivöitä, pyörätuolivöitä yms vastustaa suunnilleen kaikki muut paitsi hoitajat jotka näkevät työssään että niitä todella tarvitaan ettei muistisairas esim pääse satuttamaan itseään tai muita, taikka vain putoamaan sängystä ja tuolista.

Tässäpä se. Lääkärin on helppo olla idealisti, kun ei itse joudu vääntämään näiden kanssa.

Vierailija
77/548 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä mielestäni tarvitse. Vanhus voi tarvita psykiatrista hoitoa siinä missä nuorikin.

Ongelma toki nykyisin on siinä että sitä psykiatrista hoitoa ei ole riittävästi tarjolla ja kun vanhuksella on jo hoitopaikka esim. palvelukodissa ensisijaiseti osastohoitoon otetaan niitä joilla sitä hoitopaikkaa ei ole.

Harhainen ihminen hyötyy psykoosilääkityksestä, ei se keskustelu enää siinä vaiheessa mitään auta. Ja dementikot ovat usein täysin harhaisia. Olen nähnyt miten dementikkoja on saatu rauhalliseksi käyttämällä rahoittavia ja/tai psykoosilääkkeitä. Se on sen potilaankin etu, ettei sillä ole koko ajan levoton oli. Se on ihan siitä lääkäristä kiinni.

Vierailija
78/548 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on seurausta siitä kun Kivimäki päästyään Turun hyvinvointialan asumispalveluiden pomoksi kaikessa viisaudessaan totesi, että muistisairaiden pienet yksiköt suljetaan, " koska siellä ne osastolla menee niinkuin muutkin".

No ei mene. Muistisairaiden hoitaminen on erityisiä taitoja vaativaa hoitoa. Pienryhmät olivat hyviä ja toimivia.

Hienoa, sä olet jo ehtinyt esitutkinnan tehdä 👍

Vierailija
79/548 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koti tai kodinomainen paikka olisi turvallisempi monelle? Noissa paikoissa voi olla kuka tahansa töissä tai asiakkaana. Ei ole normaalia että meno on noin hurjaa.

Et taida ymmärtää missä kunnossa nuo hoivakodin asukkaat ovat. Nykyään ei edes saa palveluasumisen paikkaa ennen kuin on lähes vuoteen omana ja tarvitsee apua kaikissa nostoissa, siirroissa, ruokailuissa ja lisäksi vaipat 24/7. Ei kaikille riitä omaishoitajia, etenkin kun muistisairas tarvitsee vahtia ympäri vuorokauden ja omaishoitajan pitäisi itsekin nukkua välillä. Muistisairaat syövät usein kaikkea mitä käsiinsä saavat, kuten sanomalehtiä ja kukkamultaa. Osa syö jopa omia vaatteitaan. Tukehtumisen riski on suuri. Kodinomaisten olosuhteiden pitäisi olla sisustukseltaan täysin askeettisia, niissä pitäisi lisäksi olla apuvälineet ja sairaalasängyt. Juuri siksi nuo hoivakodit on perustettu, että siellä voidaan huolehtia ympärivuorokautisen hoivan tarpeesta!

NYT, tämä päättäjille ja ahneille sijoittajille tiedoksi! IHAN AIKUISTEN OIKEASTI!

Vierailija
80/548 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koti tai kodinomainen paikka olisi turvallisempi monelle? Noissa paikoissa voi olla kuka tahansa töissä tai asiakkaana. Ei ole normaalia että meno on noin hurjaa.

Et taida ymmärtää missä kunnossa nuo hoivakodin asukkaat ovat. Nykyään ei edes saa palveluasumisen paikkaa ennen kuin on lähes vuoteen omana ja tarvitsee apua kaikissa nostoissa, siirroissa, ruokailuissa ja lisäksi vaipat 24/7. Ei kaikille riitä omaishoitajia, etenkin kun muistisairas tarvitsee vahtia ympäri vuorokauden ja omaishoitajan pitäisi itsekin nukkua välillä. Muistisairaat syövät usein kaikkea mitä käsiinsä saavat, kuten sanomalehtiä ja kukkamultaa. Osa syö jopa omia vaatteitaan. Tukehtumisen riski on suuri. Kodinomaisten olosuhteiden pitäisi olla sisustukseltaan täysin askeettisia, niissä pitäisi lisäksi olla apuvälineet ja sairaalasängyt. Juuri siksi nuo hoivakodit on perustettu, että siellä voidaan huolehtia ympärivuorokautisen hoivan tarpeesta!

NYT, tämä päättäjille ja ahneille sijoittajille tiedoksi! IHAN AIKUISTEN OIKEASTI!

Luuletko ettei asiasta ole huudettu ja valitettu viimeiset 10 vuotta? Ei se ole mitään auttanut eikä auta. Ketään ei kiinnosta ja elämme markkinataloudessa.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän