Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

T a p p o Turun vanhusyksikössä

Kommentit (548)

Vierailija
41/548 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelu menee ojasta allikkoon.

Vierailija
42/548 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koti tai kodinomainen paikka olisi turvallisempi monelle? Noissa paikoissa voi olla kuka tahansa töissä tai asiakkaana. Ei ole normaalia että meno on noin hurjaa.

Et taida ymmärtää missä kunnossa nuo hoivakodin asukkaat ovat. Nykyään ei edes saa palveluasumisen paikkaa ennen kuin on lähes vuoteen omana ja tarvitsee apua kaikissa nostoissa, siirroissa, ruokailuissa ja lisäksi vaipat 24/7. Ei kaikille riitä omaishoitajia, etenkin kun muistisairas tarvitsee vahtia ympäri vuorokauden ja omaishoitajan pitäisi itsekin nukkua välillä. Muistisairaat syövät usein kaikkea mitä käsiinsä saavat, kuten sanomalehtiä ja kukkamultaa. Osa syö jopa omia vaatteitaan. Tukehtumisen riski on suuri. Kodinomaisten olosuhteiden pitäisi olla sisustukseltaan täysin askeettisia, niissä pitäisi lisäksi olla apuvälineet ja sairaalasängyt. Juuri siksi nuo hoivakodit on perustettu, että siellä voidaan huolehtia ympärivuorokautisen hoivan tarpeesta!

Lisäisin tähän vielä muistisairauden mukana tulevat pakko-oireilut, kuten huutamisen. Miten hoidat esim. kerrostalo-olosuhteissa vanhusta, joka huutaa vartin välein AAAAAAAAAAAA!! niin kovaa kuin keuhkoista lähtee. Myös yöllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/548 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko kyseessä yksityinen palvelun tarjoaja?

Vierailija
44/548 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös Turussa ollut juurikin psykogeriatrisella se juttu, että hoitajat oli laitelleet potilaita lepareihin ja lääkinneet miten sattuu? Siis ainakin oikeuden mukaan. Olisivatko sittenkin tienneet mitä tekevät.. no, heidät on potkittu pihalle, joten sillä selvä. Nyt on hyvä.

Vierailija
45/548 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 190/98 mies ja nuorempana olin yksin yökkönä parissa psyk.geriatrisessa yksikössä. Täytyy kyllä myöntää, että joskus nuori ja iso mieskin pelkäsi olla yksin töissä tuolla.

Meno oli ajoittain todella hurjaa.

No sitten ala ei sopinut sinulle. Ei siellä pidä alkaa tärisemään, vaan hoitaa ne hommat. Jos ei ole luonnetta, niin ihan sama miten iso olet. Nähty monta kertaa, kun itseään sankarina pitävä mies alkaa jänistämään. T. psyk sh

No höpöhöpö nyt taas sä ole mikään psyk sh :D :D 

Jokainen alalla oleva kyllä tietää ettei pysk potilaiden kanssa saa olla yksin töissä edes yöllä.

Vierailija
46/548 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei noissa laitoksissa hoitajia tarvita vaan aseistettuja vartijoita.

Vierailija
47/548 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista jos tulee julkisuuteen, mitähän hoitajat tehneet? Toinen ollut pyykkäämässä ja toinen leipomassa sämpylöitä?

Tai sitten istuskelleet kansliassa.

Ystäväni omainen oli tuolla ja kuoli siten, että siihen liittyi laiminlyönti. (ystäväni on asiantuntija) mietti kantelun tekemistä.

No mene sinä sinne hoitamaan noita kaheleita, niin katsotaan kestääkö pää ja riittääkö aika. Että minua kyrpii nämä valittajat, jotka eivät ikinä itse tee mitään, vaan valittavat. 

Vierailija
48/548 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko kyseessä yksityinen palvelun tarjoaja?

Ilmeisesti ei. "...poliisi tutkii Turun kaupungin vanhuspalveluyksikössä tiistai-illalla tapahtunutta väkivallantekoa..."

Vierailija
49/548 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turustakin on kuulemami mukaan vanhuspsykiatriset lopetettu raha pulan takia ja nyt psykavanhuksetkin sijoitetaan näihin isoihin vanhuslaitoksiin joita varsinkin isoissa kaupungeissa löytyy. Eikä enää pieniä muistisairaiden yksiköitä vaan pelkästään näitä megalaitoksia joissa hoitaminen tulee mahd halvaksi.

Vierailija
50/548 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu ei noissa laitoksissa hoitajia tarvita vaan aseistettuja vartijoita.

"Aseet" rauhoittamiseen on useinin hoitajilla, kun vain pystytään niitä aseita käyttämään.

Vierailija
51/548 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvaamattomat, aggressiiviset ja väkivaltaiset muistisairaat ovat vaarallisia. He ovat vaaraksi muille asukkaille, omaisille ja henkilökunnalle. Muistisairas kiroilee, hu#rittelee, ho#ottelee, uhkailee, käy käsiksi, sylkee, raapii, repii hiuksista, lyö, heittää esineitä kohti, potkii ja yrittää jopa kuristaa. Väkivaltaisissa muistisairaissa on sekä naisia että miehiä. Suusta tulee ketterästi kaikki suomen kielen kirosanat. 

En ihmettele Suomen hoitajapulaa. Hoitoalalla hoitaja vaarantaa pahimmillaan oman terveytensä ja jopa henkensä! En antaisi omien lasten olla arvaamattoman ja muistisairaan vanhuksen seurassa valvomatta. En ymmärrä, miten joku vanhempi antaa lapsensa käydä yökylässä muistisairaan isovanhemman luona mummolassa. Itse en ikinä päästäisi lastani sellaiseen kotiin, jossa lapsen turvallisuus on vaarassa.

Vierailija
52/548 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja herää kysymys, että onko tekijä siirretty toiseen vanhusyksikköön? 

Usein vastaavissa tilanteissa se agressiivinen vanhus siirretään ensin hoidettavaksi sairaalaan. Tehdään lääkemuutoksia ja arvioidaan mikä jatkohoitopaikka hänelle parhaiten soveltuu, joskus voi olla myös niin että tuon jälkeen hän palaa sinne samaan yksikköön.

Omat kokemukseni ovat hyvin toisenlaisia. Näitä ei saa siirrettyä minnekään, vaan mellastavat siellä yksikössä vaikka mikä olisi.

Kuinka usein pahoinpitelyjä tapahtuu?

Meidän yksikössä 16 asukkaasta 3 on vaaraksi muille. Kaikki miehiä. Yrittävät mm. ajaa rollaattorin kanssa muita asukkaita tai hoitajia päin. Heittelevät välillä muita kaikella mitä käsiinsä saavat ja sen vuoksi myös rikkovat muiden tavaroita. Muistisairaus aiheuttaa monessa miehessä aggressiivisuutta ja törkypuheita ja monessa naisessa pelokkuutta ja itkuisuutta. Yhdistelmänä Ihan kamala, olen ollut jo ajat sitten sitä mieltä että miehille eri osastot.

Ennen oli Turussa Ukkokoti aggressiivisille miespuolisille vanhuksille. Tuskin on enää, en tiedä.

Ei se ukkokoti ole aggressiivisille. Mun isoisän isä oli siellä noin vuonna 1930. Ei dementiaa eikä aggressiivisuutta.

Sen jälkeen tiedän siellä olleen 2 naista ja yhden miehen tässä parinkymmenen vuoden sisällä. Eivät aggressiivisia. Mutta ainakin yksi sai kyllä lähiaikoina siellä huonoa hoitoa.

Vierailija
53/548 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista jos tulee julkisuuteen, mitähän hoitajat tehneet? Toinen ollut pyykkäämässä ja toinen leipomassa sämpylöitä?

Ystäväni omainen oli tuolla ja kuoli siten, että siihen liittyi laiminlyönti. (ystäväni on asiantuntija) mietti kantelun tekemistä.

Hoitajan vikahan se on aina kuten ihmisten sairaudet ja toisten potilaiden tekemät väkivaltarikokset. Kukaan muu ei ole vastuussa. Vain se yksinäinen hoitaja.

Pitää muistaa että myös ajatus lääkityksestä on muuttunut (muutettu). Rauhattomilla ja väkivaltaisille ei enää kirjoiteta rauhottavia lääkkeitä koska ne saattavat nukuttaa….

Vierailija
54/548 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

99.9% varmuudella väli- ja ylätaso tekee tästä "selvityksen" jonka syyllisiksi todetaan paikalla olleet hoitajat. Keski- tai muussakaan johdossa tai resusseissa ei ole koskaan mitään vikaa ja ohjeistukset ovat suorastaan loistavasti ajan tasalla. Selvitysten tekemiseen mennee iloiset 6-12kk ja moisiin osallistuvat saavat taas lisää mukavaa palaveri-aikaa ja kahvitusta pullineen talon puolesta. Useampikin johtoportaan veitikka saanee tästä "selvityksestä" vielä merkinnän ansioluetteloon, jottei varmasti jää mitään ikäviä tuntemuksia.

Vierailija
55/548 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta kansliassa istuskelusta...

Itse olen "niittänyt mainetta" päiväsalissa turhanpäiten istuskelijana, sekä potilaiden, että henkilökunnan puheissa. Suurin osa hyvällä, mutta jonkin verran myös pahalla sanottua. 

Olen aina siellä missä potilaatkin, koska pidän tärkeimpänä työnkuvanani potilaiden hoitamisen. 

Kansliassa olevat kirjaavat pitkiä kirjauksia, soittelevat turhia puheluita joihin käyttävät liian paljon aikaa, sekä pyörittelevät peukaloitaan ja pelailevat pasianssia. 

Vierailija
56/548 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä helvetti, että kun lain mukaan on kirjattava potilastietokantaan KAIKKI ja etenkin tarvittaessa otettavien lääkkeiden antoajat kellonaikoineen, niin silti siellä kansliassa ei saisi työajalla olla. Se koneen ääreen meneminen on välttämätön paha ja jos et vaikka rauhoittavan lääkkeen antamista tai kipulaastarin laittoa sinne kirjaa, se voi olla tietyissä tapauksissa jopa rikos. Silti se hoitaja siellä kansliassa on joillekin omaisille niin punainen vaate, että tullaan jopa nyrkillä hakkaamaan lasikopin ikkunaa. Omaiset on hakanneet myös henkilökunnan vessan ovea ja tulleet puhumaan hätäpuhelun päälle. Ensiksi mainitussa tilanteessa syynä oli 'joko äiti on juonut kahvia? ' ja toisessa 'missä on äidin punainen neuletakki?' En keksi mitään epäkiitollisempaa työtä kuin hoitotyö!!!!!

Vierailija
57/548 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mene sinä sinne hoitamaan noita kaheleita, niin katsotaan kestääkö pää ja riittääkö aika. Että minua kyrpii nämä valittajat, jotka eivät ikinä itse tee mitään, vaan valittavat. 

Tietämässäni tapauksessa silkka välinpitämättömyys.

Vierailija
58/548 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös Turussa ollut juurikin psykogeriatrisella se juttu, että hoitajat oli laitelleet potilaita lepareihin ja lääkinneet miten sattuu? Siis ainakin oikeuden mukaan. Olisivatko sittenkin tienneet mitä tekevät.. no, heidät on potkittu pihalle, joten sillä selvä. Nyt on hyvä.

Siellähän se oli. Muistaakseni kyse oli juuri noista levottomista ja aggressiivisista potilaista, joita sitten oli lääkitty kunnolla ja pistetty eristykseen yöksi etteivät tule silmille. Osa näistä jutuista oli tietysti ylilyöntejä, mutta en tiedä onko tämä nykyinenkään systeemi kovin kaksinen, että annetaan noiden mellastaa ja nyt lähti henki ja toinen vammautui.

Vierailija
59/548 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta kansliassa istuskelusta...

Itse olen "niittänyt mainetta" päiväsalissa turhanpäiten istuskelijana, sekä potilaiden, että henkilökunnan puheissa. Suurin osa hyvällä, mutta jonkin verran myös pahalla sanottua. 

Olen aina siellä missä potilaatkin, koska pidän tärkeimpänä työnkuvanani potilaiden hoitamisen. 

Kansliassa olevat kirjaavat pitkiä kirjauksia, soittelevat turhia puheluita joihin käyttävät liian paljon aikaa, sekä pyörittelevät peukaloitaan ja pelailevat pasianssia. 

Mihin hoivakodissa soitetaan turhia puheluita?

Vierailija
60/548 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietämässäni tapauksessa silkka välinpitämättömyys.

Ja sitähän sinä et varmaksi tiedä. Äläkä tule tähän ketjuun pätemään, ennen kuin tästä tapauksesta on saatu tarpeeksi tietoa. Asenteesi on perseestä ja sinun kaltaistesi takia moni hoitaja oppii vihaamaan työtään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi