Miksi työttömät suuttuvat, kun heitä yrittää patistaa aktivoitumaan?
Huomasin täällä aloituksen liittyen siihen, miksi työttömät perusta omia yrityksiä nykyistä suuremmassa määrin. Havaitsin, että siihen tuli melko äkäisiä kommentteja. Sama reaktio tuli osittain yhteen aiempaan aloitukseen, jossa ihmeteltiin sitä, miksi työttömät eivät muuta työn perässä tarvittaessa vaikkapa ulkomaille.
Periaatteessa noilla kysymyksillä tarkoitettiin hyvää. Miksi ihmeessä ihmiset vetävät herneet nenäänsä, jos nykyistä asiaintilaa hieman kyseenalaistetaan? Mielestäni pitäisi olla itsestäänselvää, että kaikki aikuiset työkelpoiset ihmiset hankkisivat oman elantonsa. Miksi siitä on tullut itsestäänselvyys, että osa terveistä, parhaassa työiässään olevista ihmisistä saavatkin elellä oloneuvoksina, kun muut paahtavat töissä?
Toki työpaikkojen määrä on vähentynyt, mutta sellaisessa tapauksessa työn perässä kannattaa muuttaa toiselle paikkakunnalle tai ulkomaille. Vaihtoehtoisesti kannattaa myös alkaa tuolloin miettiä omaa liikeideaa oman yrityksen perustamiseksi. Eikö kuitenkin kaikkien pitäisi elättää itsensä? Työnteko on myös ihmisen mielenterveydelle ja henkiselle tasapainolle parasta lääkettä.
Kommentit (154)
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 02:51"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 02:47"]
haluat että toiset pilaavat sen ainoan elämänsä elämällä sinun toiveiden ja odotusten mukaan.
[/quote]eli elämä on parhaimmillaan silloin, kun on työttömänä???
[/quote]
Voi se joillain olla. Ei kaikilla tietenkään. Moni eläkeläinen eli ei-työssä oleva sanoo elävänsä elämänsä parasta aikaa.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 03:09"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 02:50"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 02:41"]
Aivan käsittämättöntä on tämä lannistamisen ilmapiiri. Jos joku on optimistinen ja innokas, niin hänet yritetään lannistaa samaan toivottomuuden ilmapiiriin kuin muutkin. :/ Oikeasti meillä on vain tämä yksi elämä ja jokainen päivä on arvokas. Niin kauan kuin on elämää, on toivoakin. Ja ilman yrittämistä, ei voi myöskään onnistua. Tsempatkaa, hyvät ihmiset! Teissä on valtavasti potentiaalia, kun vain annatte sille mahdollisuuden.
[/quote]Sinähän tässä lannistat kun haluat ihmisten toimivan vastoin omaa persoonaa ja kykyjä. Et hyväksy että kaikki eivät ole mitään yrittäjiä tai ulkomaille lähtijöitä. Sinä luot vihamielistä ja väheksyvää ilmapiiriä "tsemppauksillasi". Ja haluat että toiset pilaavat sen ainoan elämänsä elämällä sinun toiveiden ja odotusten mukaan.
[/quote]Työttömyys, korvauksilla eleleminen, passivoituminen ja ammattitaidon rapistuminenko eivät ole elämän pilaamista?
[/quote]
Kas kun joillain voi elämässä olla muutakin tärkeätä kuin työ. Ja mistä tuon passivoitumisen revit oletusarvona?
[/quote]
Miten se "muutakin tärkeätä kuin työ" elättää nämä ihmiset?
Koska ne aktivointiehdotukset ovat aina sellaisia, jotka sopivat ehdottajille itselleen. Tajutkaa jo, että kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia. Sinusta olisi kiva perustaa oma yritys ja/tai lähteä ulkomaille? Ok, hyvä juttu, mutta minusta siihen ei ole. Äärimmäisen ahdistavaa ja vituttavaa kun koko ajan tyrkytetään vaihtoehtoja, jotka ovat täysin ristiriidassa oman persoonan kanssa.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 03:12"]
Aivan käsittämättöntä on tämä lannistamisen ilmapiiri. Jos joku on optimistinen ja innokas, niin hänet yritetään lannistaa samaan toivottomuuden ilmapiiriin kuin muutkin. :/ Oikeasti meillä on vain tämä yksi elämä ja jokainen päivä on arvokas. Niin kauan kuin on elämää, on toivoakin. Ja ilman yrittämistä, ei voi myöskään onnistua. Tsempatkaa, hyvät ihmiset! Teissä on valtavasti potentiaalia, kun vain annatte sille mahdollisuuden.
[/quote]Sinähän tässä lannistat kun haluat ihmisten toimivan vastoin omaa persoonaa ja kykyjä. Et hyväksy että kaikki eivät ole mitään yrittäjiä tai ulkomaille lähtijöitä. Sinä luot vihamielistä ja väheksyvää ilmapiiriä "tsemppauksillasi". Ja haluat että toiset pilaavat sen ainoan elämänsä elämällä sinun toiveiden ja odotusten mukaan.
[/quote]Työttömyys, korvauksilla eleleminen, passivoituminen ja ammattitaidon rapistuminenko eivät ole elämän pilaamista?
[/quote]
Kas kun joillain voi elämässä olla muutakin tärkeätä kuin työ. Ja mistä tuon passivoitumisen revit oletusarvona?
[/quote]
[/quote]
Varmaan tarkoitus on, että jotkut toiset käyvät töissä ja elättävät sekä itsensä että nämä muut.
Jos työtön joutuu johonkin suojatyöpaikkaan niin se harvemmin nostaa itsetuntoa tai parantaa elämänlaatua millään tavalla. Ei se työ ole ainoa arvo ja autuaaksi tekevä asia tässä maailmassa.
Vilpittömästi minäkin toivon sinun, ap, parastasi että joutuisit itse työttömäksi niin näkisit ja kokisit mitä se voi olla ja mitä realistisia mahdollisuuksia silloin on työllistyä. Ehkäpä se kavattaisi sinua ihmisenä. Nyt olet kovin kapeakatseinen ja jyrkkä.
Ei nyt mulle ainakaan selvinnyt, mistä se suuttuminen johtuu, mutta kovin vihamielisiä kommentteja ja jopa haistatteluja näytti aloittajalle tulevan.
t. ei ap
Sain lopulta oikean vakipaikan,kun ymmärsin hakea kauhuleffatason työpaikasta alan koulutukseen (ettei voitaisi enää hyväksikäyttää ja itsevarmuus kasvaisi), ja sen jälkeen raadoin pari vuotta sijaisuuksia. Työllistyminen oli kuitenkin yhtä paljon tuurista kiinni.
Vanhan alan työtä hain vuosikausia. En päässyt haluamaani/tarvitsemaani täydennyskoulutukseen silloin kun olisin sitä tarvinnut, tein silppu-ja vuokratyötä jne. Menin minne pydettiin.Tein muutakin kuin yhtä ja samaa hommaa. Pyöritin kamalaa paperisirkusta. Väsyin siihen. Kun ei ole vakipakkoja, ei niitä ole, eikä kunnat saa juuri palkata sijaisiakaan. Niin kauan kuin joku jaksaa, niin kauan vajaa systeemi pyörii, eikä se ole kenenkään etu.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Se on totta. Kun siis lähtökohtaisesti aikuisen työkykyisen pitäisi elättää itsensä. Toki monissakin tapauksissa omasta harrastuksesta ja intohimonkin kohteesta voi tulla myös työ, kuten asia on monesti esimerkiksi taiteilijoiden, muusikoiden, peliohjelmoijien ja muiden koodareitten jne. osalta tilanne. Oma firma voi myös olla seurausta siitä, että ihminen seuraa intohimoaan ja kiinnostuksenkohteitaan ja perustaa firman sen ympärille. Monesti parhaat työntekijät ja menestyneimmät yrittäjät ovat juuri sellaisia, jotka toteuttavat itseään työnsä avulla.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 03:20"]
Jos työtön joutuu johonkin suojatyöpaikkaan niin se harvemmin nostaa itsetuntoa tai parantaa elämänlaatua millään tavalla. Ei se työ ole ainoa arvo ja autuaaksi tekevä asia tässä maailmassa.
Vilpittömästi minäkin toivon sinun, ap, parastasi että joutuisit itse työttömäksi niin näkisit ja kokisit mitä se voi olla ja mitä realistisia mahdollisuuksia silloin on työllistyä. Ehkäpä se kavattaisi sinua ihmisenä. Nyt olet kovin kapeakatseinen ja jyrkkä.
[/quote]Onneksi ap:lle vastanneet (esim. kakkonen) eivät olleet kapeakatseisia eikä jyrkkiä :D
Firmoja ei noin vain perusteta. Ei moneenkaan työhön noin vain mennä. Siivoustyöhönkin vaaditaan usein tutkinto, ainakin jos haluaa vakipaikan. Ilman ajokorttia ja autoa et saa töitä. Helpommin saatavat duunit ovat matkan päässä epätavalliseen aikaan.
Minä olen yli neljäkymmentä, kaksi ammattitutkintoa suoritettuna. Ikäni olen tehnyt pätkätöitä, välillä työttömyysjaksoja. Olen hakenut vakitöitä vaikka kuinka, en ole saanut. Harva työpaikka on saanut minut voimaan hyvin. Olen ollut alinta ö-luokkaa koska olen ollut vain sijainen. Itsetunto on ollut kovilla kun aiempi kokemukseni ja koulutukseni kummasti nollaantuu aina uuteen paikkaan mennessäni. Monia itkettyjä öitä, ahdistuneena aamuisin työpaikalle raahautumista, työterveydessä ja työterveyspsykologilla käyntejä kun olen luullut että olen turhan herkkä ja heikko kun en kestä - ja olenkin saanut kuulla olevani vain yksi jatkumossa..
Työttömänä ollessa elämä on toki rahallisesti niukkaa mutta mikä ihana mielenrauha ja tunne arvokkaana ihmisenä eikä minään sylkykuppina olemisesta!
Niin että mitä ap ja muut vilpittömät hyväntahtoiset oikein tarkoitatte "työ tuo elämään mielekkyyttä ja ihmisarvoa yms"?
Ehkä mun pitää tappaa itseni kun en ole saanut vähään aikaan töitä, ulkomaille en todellakaan lähde enkä yrittäjäksi rupea. Etten ole muiden elättinä täällä inhottamassa teitä parempiosaisia.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 02:20"]
Tähän ei kannata lähteä mukaan. Jos ei ole provo niin on niin tyhmä ettei ymmärrä vaikka kuinka rautalangasta vääntäisi.
[/quote]Voi kun näin ois tehty. Monet mieliharmit tältä illalta ois jääneet pois :(
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 03:30"]
Minä olen yli neljäkymmentä, kaksi ammattitutkintoa suoritettuna. Ikäni olen tehnyt pätkätöitä, välillä työttömyysjaksoja. Olen hakenut vakitöitä vaikka kuinka, en ole saanut. Harva työpaikka on saanut minut voimaan hyvin. Olen ollut alinta ö-luokkaa koska olen ollut vain sijainen. Itsetunto on ollut kovilla kun aiempi kokemukseni ja koulutukseni kummasti nollaantuu aina uuteen paikkaan mennessäni. Monia itkettyjä öitä, ahdistuneena aamuisin työpaikalle raahautumista, työterveydessä ja työterveyspsykologilla käyntejä kun olen luullut että olen turhan herkkä ja heikko kun en kestä - ja olenkin saanut kuulla olevani vain yksi jatkumossa..
Työttömänä ollessa elämä on toki rahallisesti niukkaa mutta mikä ihana mielenrauha ja tunne arvokkaana ihmisenä eikä minään sylkykuppina olemisesta!
Niin että mitä ap ja muut vilpittömät hyväntahtoiset oikein tarkoitatte "työ tuo elämään mielekkyyttä ja ihmisarvoa yms"?
[/quote]
Samoin, paitsi että olen nyt saanut vakavastiotettavan vakipaikan, mistä ei tee mieli paeta vapauteen kuten edellisistä paska-sellaisista. Ilmankos ovat olleet auki ja työllistäneet ensimmäisen tarjoutujan. Olemme väliinputoajapolvea,koska lama sotki duunarien kuviot.
Kumma kun eläkkeellä pitäisi joka päivän olla nautinto, mutta työttömän kuuluisi vain naputtaa pöytää ja kärsiä. Olen keksinyt joka päivä jotain tekemistä kotonakin, perhe nuoresta asti on auttanut asiaa. Aina ei olisi edes aikaa lähteä työpaikalle.
Jos tehtäis sellainen vaihto että te ulkomaille niin kovasti tahtovat menette sinne niihintyöpaikkoihin joita siellä kaikille halukkaille riittä, toiset perustatte firmoja ja ne teidän vapautuneet työpaikat saa nää nykyiset työttömät? Kaikilla kaikki hyvin :) Tai jääkää te työttömiks ja nauttikaa siitä kun se niin kadehdittavaa on. Muille varmaan kelpais teidän työt.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 02:16"]
Eikö kuitenkin kaikkien pitäisi elättää itsensä? Työnteko on myös ihmisen mielenterveydelle ja henkiselle tasapainolle parasta lääkettä.
[/quote]
Koita tehdä työtä jota vihaat koko sydämesi pohjasta (plussaa jos palkkakin on surkea) ja kerro sitten miten paljon se parantaa henkistä tasapainoa.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 03:33"]
Ehkä mun pitää tappaa itseni kun en ole saanut vähään aikaan töitä, ulkomaille en todellakaan lähde enkä yrittäjäksi rupea. Etten ole muiden elättinä täällä inhottamassa teitä parempiosaisia.
[/quote]
Aloituksen tarkoituksena ei ollut pahoittaa kenenkään mieltä. Olet arvokas ihminen omana itsenäsi. Omalta osaltani pahoittelen, jos noista teksteistä tuli masentava olo. :( Ajatuksena noissa aiemmissa ketjuissa oli vain antaa ideoita ja pohtia niitä syitä, jotka voisivat olla esteitä uusille urille työllistymisen osalta. Ei ollut tietenkään tarkoitus syyllistää, vaan enemmänkin kannustaa. T. Ap
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Miten se elättäminen liittyy siihen mikä on elämässä tärkeätä? Oletko joku Neuvostoliiton Työn Sankari jostakin historian pimeydestä?
Onko sulle "itsensä elättäminen" joku kunnia-asia, esim. samalla lailla kuin oman jälkeläisen siiittäminen tai armeijan käyminen?
Aikoinaan kyllästyin, kun oman alan työt menivät paremmin koulutetuille. Aloin aliyrittäjäksi, paljastui k-pääksi. Ei olisi kannattanut, velat sain viimein maksetuksi tänä vuonna. Sitä ennen velkajärjestelijä hävitti paperini.
[/quote]