Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikea päätös, tehdäkö abortti vai ei...

Vierailija
16.10.2014 |

Tunteet on kyllä ihan sekaisin. Käytin pillereitä, mutta sitlti kävi näin. Onneksi raskaus on vasta aivan alussa, joten on vielä muutama viikkoa aikaa päättää.

Abortti olisi "helpoin" vaihtoehto, ja ehkä järkevin tässä tilanteessa. Olemme molemmat opiskelijoita, ja opintojen takia joudumme asumaan eri paikkakunnilla. Sopisiko vauva mitenkään tähän tilanteeseen?

Toisaalta minun olisi ehkä mahdollista käydä opinnot loppuun suurimmaksi osaksi etäopintoina, jolloin voisin muuttaa poikaystäväni luo vauvan synnyttyä. Ja olen aina halunnut lapsia, samoin poikaystäväni. Tuntuu kamalalta ajatukselta, että voisin vain päättää kuka "vauvoistani" saa syntyä ja kuka ei. Vaikka tämä vielä onkin vain pienenpieni solumöykky, tulisi se muutamien kuukausien päästä olemaan jo vauva. 

Mutta pärjättäiskö me opiskelijoina vauvan kanssa? Opintoja olisi kuitenkin tämänkin vuoden jälkeen vielä kaksi edessä. 

Olisiko täällä kokemuksia vauvan ja opintojen yhdistämisestä? Tai onko sinulla ollut vaikeuksia päättää raskauden keskeytyksen ja jatkamisen välillä? Kumman päätöksen teit ja onko kaduttanut? Onko täällä ketään jota olisi abortti kaduttanut?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelu ja lapsi ei ole todellakaan mahdoton yhdistelmä! Ihan yleistäkin. Ei elämää tarvitse elää tietyssä "järjestyksessä", ne on vaan hassuja ennakkoluuloja. Varmasti pärjäätte :) Tsemppiä mietintöihin ja Onnea!!

Vierailija
22/39 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin näin. Moni asia onnistuu kun laittaa sen onnistumaan. Taloudellisesti tekee tiukkaa opiskella ja huolehtia lapsesta, mutta se on vain sen muutaman vuoden. Opiskelijanelämään tottuneelle ei varmasti tuota vaivaa keksiä miten saadaan sentit venymään. Itse en enää opiskele mutta en halua käyttää rahaa sellaiseen minkä voi saada halvemmalla enkä tuhlata turhuuksiin.

Tässä muutamia vinkkejä:

- Vauvan tavarat käytettynä. Vauva ei tiedä onko pinnasänky uusi vai jopa 30v vanha. Kunhan on ehjä.

- Vaatteet myös kirpparilta, koko perheelle löytyy käyttökelpoista.

- Ruoka tehdään itse tuoreista raaka-aineista. Makaronilaatikko ei maksa paljoakaan eikä muutkaan perus kotiruuat. Juureksia saa edullisesti usein ympäri vuoden. Myös vauvan soseet tulevat halvalla kun teet itse. Puurot alusta lähtien hiutaleista, alkuun pilkot ne tehosekoittimella jauhemaiseksi ja asteittain totutat karkeampaan.

- Ei ostella turhia juttuja eikä osamaksulla. Osamaksu ainoastaan jos on ihan pakko saada uusi pesukone jne. Ne korot on kamalat.

- Ekat 6kk kantsii pyrkiä imettämään. Rintamaito on ilmaista, korvike kallista. Muista eduista en ala paasata, jokainen osaa googlata tietoa jos haluaa.

- Jos on energiaa säästät rahaa pidemmän päälle kestovaipoilla. Netistä saa käytettyinä edullisesti. Aloita ostaminen ajoissa niin ei tule kertaheitolla isoa summaa maksettavaksi. Harsovaipoilla pärjää ainakin ekat 4kk, joskus pidempäänkin. Vertailun vuoksi: 1 paketti kertakäyttövaippoja maksaa 10-15eur, harsopaketti+kuorivaipat saa noin 30eur hintaan. Tässä hieman vertailua. Lisäksi on ekologisempaa mikä itselleni on tärkeintä. Kertakäyttövaippapaketti kestää noin viikon, harsovaipat ne ekat 4kk ainakin. Synnytyssairaalasta voit pyytää apuja siihen miten taitellaan harsovaippa tai sit katsot netistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaks

Vierailija
24/39 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna pikkuisellesi mahdollisuus <3

Vierailija
25/39 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
26/39 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyynelsilmin luen näitä vauvan pitämistä tukevia juttuja. Sinun aloituksesi, ap, kuulsi läpi sitä, että olet sen sorttinen, että mieluummin pidät lapsen. Se on oikeasti parempi ratkaisu. En tiedä itse ketään, joka ei olisi katunut aborttiaan myöhemmin. Eräs sukulaiseni kertoi seuraaville lapsilleen, että heillä on jo yksi sisarus Taivaassa. Se tuntui sydäntä raastavalle. Tuo abortin aiemmin teettänyt mielsi senkin abortoidun omaksi lapsekseen, siihen lapsikatraaseen kuuluvaksi, ja mitä ilmeisimmin katui aborttiaan, eli varmasti ajatteli itse surmanneensa lapsensa, kun hänhän sen päätöksen teki. Se on surullisin päätös, eikä koskaan unohdu.

Siksi ala nyt odottaa onnellisena sitä ihanaa pientä, joka olisi nyt kovasti tulossa tähän mailmaan. Siinä et ainakaan tee mitään väärää. Ja jos vauvan isäkin on myötämielinen, niin siitä alatte perustaa yhdessä perhettä. Asioilla onntapana järjestyä, opintoja voi tuossa tilanteessa vähän joustaa, valmistut hiukan myöhemmin, mutta silti on pitkä aika vielä olla työelämässäkin. Et ole ensimmäinen, joka saa vauvan kesken opintojen. Pärjäätte kyllä! Asutaan Suomessa, jossa lapsiperheitä edelleen tuetaan, ja vaikka tiukkaa olisikin välillä, niin joskus valmistut ja pääset töihin, ja sitten helpottaa. Tuolla on aiemmilla kirjoittajilla jo hyviä vinkkejä, mm kirppisten hyödyntämisestä ym. Niitä vinkkejä poimit taloutenne tueksi.

Vierailija
27/39 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi

Vierailija
28/39 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
29/39 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:27"][quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:22"]

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:16"]Kumpi ylläolevista on valmis adoptoimaan ap:n lapsen, jos tämä ei haluakaan sitä pitää? [/quote]ainakin minä eka vastaaja. Tärkeintä on ettei ketään tapeta.

[/quote]

Montakos lasta olet adoptoinut? Vai eivätkö nykyiset adoptiota odottavat kelpaa sinulle?
[/quote]

Suomessa halukkaat vanhemmat joutuvat noin 6 vuotta odottaa, jotta saavat adoptio lapsen. Eli enemmän on pulaa adoptoitavista suomalaisista lapsista kuin vanhemmista.

Vierailija
30/39 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:18"]

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:16"]Kumpi ylläolevista on valmis adoptoimaan ap:n lapsen, jos tämä ei haluakaan sitä pitää? [/quote] Harvoin tuollaista tapahtuu. Normaali ihminen rakastaa ja kiintyy lapseensa vaikka olisikin vahinko.

[/quote]

Mutta jos ei jaksa/pysty pitämään lasta? Otatko sinä?

Vierailija
31/39 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioilla on tapana järjestyä. Jos olet aina halunnut lapsia niin tiedät itsekin mitä tehdä. Tsemppiä!

Vierailija
32/39 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:16"]Kumpi ylläolevista on valmis adoptoimaan ap:n lapsen, jos tämä ei haluakaan sitä pitää?
[/quote]ainakin minä eka vastaaja. Tärkeintä on ettei ketään tapeta.

Vierailija
33/39 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee aborttia jos olo kertoo, että katuisit kuitenkin. Yhteiskunta tukee lapsen syntymän jälkeen seuraavat 9kk melko avokätisesti, sen jälkeen voi lapsen laittaa vaikkapa päivähoitoon ja lähteä töihin mikäli raha ei kerta kaikkiaan riitä peruskuluihin (asunto,ruoka,vaatteet jne.) Kirpparilta kantsii katsoa kaikki vauvanjutut ja vaatteet, muutamalla kympillä saa ison kasan tavaraa! Vauvan saadessa on usein myös oikeus hakea vapaata opintoihin, sitä etäopiskelua kantsii myös harkita ja kokeilla onnistuisiko. Kokeilematta ei voi tietää.

Jos elämäntilanne on aivan sekaisin niin sitten abortti tai adoptio. Tällä kyl tarkoitan, että päihteet=arkipäivää tai elämänhallinta on muuten päin persettä. Se, että opiskelet ei tee sinusta epäkelpoa vanhempaa vaan on kyse oletko henkisesti valmis vanhemmuuteen. Vaikeaa se on mutta ihan pirun palkitsevaa kun kasvattaa omaa rakasta lastaan.

Minulla ei ole koulutustaustaa mutta lapsi tuli ennen koulutusta. Olen palkkatyössä ja tulemme hyvin toimeen. Syksystä lähden kouluun. Tulee olemaan haasteellista mutta mikään ei ole mahdotonta ellei siitä tee mahdotonta ;)

Vierailija
34/39 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan sinun oma päätös. ei me voida sanoa mitään

Vierailija
35/39 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti, älä tapa minua. Minulla on vain tämä yksi ainoa elämä. Annathan minun kasvaa isommaksi ja vahvemmaksi, jotta voin puolustaa itseäni.

Vierailija
36/39 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:20"][quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:18"]

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:16"]Kumpi ylläolevista on valmis adoptoimaan ap:n lapsen, jos tämä ei haluakaan sitä pitää? [/quote] Harvoin tuollaista tapahtuu. Normaali ihminen rakastaa ja kiintyy lapseensa vaikka olisikin vahinko.

[/quote]

Mutta jos ei jaksa/pysty pitämään lasta? Otatko sinä?
[/quote]
Kuten sanoin, normaali ja terve ihminen jaksaa ja pystyy. Ap kyllä kykenee hoitamaan lapsen itsekin.

Vierailija
37/39 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
38/39 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen saanut opintojen aikana kaksi lasta. Toivottuja olivat ja hyvin pärjättiin, valmistuminen ammattiin viivästyi 6kk. Ja ihan aikuisena-ohis. Olin 28 kun tähän toiseen ammattiini valmistuin.

Vierailija
39/39 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia taas vastauksistanne ja neuvoistanne! Meillä on molemmilla vanhemmat ja isovanhemnat ovat tukeneet paljon rahallisesti, joten se taloudellinen pärjääminen ei ole se huolista suurin. Vaikka vähän mietityttää, että onko meillä ''oikeutta'' ottaa muilta rahallista avustusta, kun ollaan ihan oikea perhe. Eikö sillon pitäisi pärjätä itsekseen?

Eniten tosiaan huolestuttaa opinnot ja meidän parisuhde. Emme ole koskaan asunut yhdessä kuukautta pidempään, joten kestääkö se kun yhteenmuutto ja vauva tulisi samassa paletissa...

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan