Olen lihonut vuodessa 40 kiloa ja olin lievästi ylipainoinen jo vuosi sitten. Saamani kohtelu on muuttunut radikaalisti esim erikoissairaanhoidossa
Ja joka paikassa muuallakin.
Kävin pienessä päiväkirurgisessa operaatiossa vuosi sitten ja se uusittiin nyt lihomiseni jälkeen ja voin sanoa että eroa oli kuin yöllä ja päivällä.
Kommentit (90)
Huonoa kohtelua ei pidä sietää, mutta tilanteissa on kaksi puolta. Monesti lihavan itsetunto on niin pohjamudissa, että hän ottaa kaiken piikittelynä ja loukkaavana, vaikka sitä ei ole sellaiseksi tarkoitettu. Lihavuudesta pitää pystyä erikoissairaanhoidossa puhumaan, koska se vaikuttaa hoitoon. Ei kellään ole tarkoitus olla tyly, mutta jos on lihava niin on ja siitä pitää pystyä puhumaan, jos kerran pystyy itsensä lihavaksi syömäänkin!
Esimerkiksi leikkausriskit on moninkertaiset normaalipainoiseen verrattuna, koska runsaaseen rasvakudokseen voi jäädä verisuonia vuotamaan, kun ei niitä välttämättä leikkauksessa näe.
Eli ei ihan pikku juttu.
Mikään lääkeaine ei sisällä niin paljon lisäenergiaa, että ihminen vain siksi lihoisi. Jos lääke lisää ruokahalua, siihen on liitettävä ruokavalio ja painontarkkailu mukaan.
Lääkkeestä huolimatta olet syönyt 40kg liikaa energiaa vuodessa.
Huom huom, lihavuuden syy on selvitettävä. Ihan ykkönen on kilpirauhas tutkimukset. Sitten kaikki muutkin verikokeet ja tutkimukset. Jos kyseessä ei ole mikään aineenvaihdunta häiriö, niin pyydä ravintoterapeutin konsultaatioon. Myös jotkin lääkkeet lihottavat todella paljon. Pyydä vaihtamaan lääke, jospa siitä olisi apua.
Jos olet ylipainoinen, niin asia on hoidettava nopeasti. Muutoin paino rasittaa, eli tuhoaa polvia, nilkkoja, lantiota, jalkateriä. Jos sinulla on vain ihon alaista rasvaa, niin parempi, mutta jos sinulla on viskeraalista rasvaa sisäelinten ympärillä, niin nopeasti toimiin. Sieltä se myös lähtee ensimmäisenä.
Hyvä mieli, liikunta uni, sosiaaliset suhteet, näitähän on helppo luetella. Yksi asia kerrallaan ja anna itsellesi aikaa hoitaa itseäsi.
Olet kaunis ihminen, joka kaipaa sinun rakkauttasi.
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino on yhtä paha asia kuin alkoholismi.
Perustele. Jos minun pitäisi valita ylipainoinen tai alkoholisoitunut mies, niin kyllä ottaisin 10 potenssiin 10 kertaa 10 mielummin sen ylipainoisen.
Vierailija kirjoitti:
Saanen huomauttaa että hoitohenkilökunnan vähättely koskee lihavia naisia. Heitä halveksutaan ja joka ikinen vaiva on lihavuuden syy. Mies jos käy samoilla indeksillä ja vaivoilla niin tutkitaan perin pohjin. Miksi?
Sulla on varmaan jotain lähteitä tälle väitteelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustele. Jos minun pitäisi valita ylipainoinen tai alkoholisoitunut mies, niin kyllä ottaisin 10 potenssiin 10 kertaa 10 mielummin sen ylipainoisen.
sinun valinnoillasi ei ole asian kanssa mitään tekemistä. kyllä nyt juopot ja lihavat nauraa viisaudellesi.
On kyllä melkoista omistautumista syömiselle, ei riitä dallaspulla tai pari.
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on haaskata terveydenhuollon resursseja ihmiseen joka ihan ehdoin tahdoin yrittää koko ajan tappaa itsensä.
Taas tätä kehopositiivisten passiivimuotoista lässytystä siitä miten minä lihon aivan kuin kyseessä olisi joku täysin ulkopuolinen prosessi.
Kukaan ei ole tunkemassa väkisin ruokaa naamaasi. Sinä tunget sitä ihan itse lärviisi täysin tietoisena siitä että syöt parhaillaan liikaa mutya jatkat silti samaa päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen.
Tämä!
Mitä positiivista on siinä ettei huolehdi kehostaan?
Tutulla diagnosoitiin diabetes. Kun aloitti lääkityksen, laihtui yli 20 kg hetkessä. Kilpirauhasen sairaudet saattavat myös nostaa painoa reippaasti, samoin lääkitys.
En alkaisi ylilihavana uhriutumaan. Nykyään on monilla sellainen ajatus, että kaikenlaiset asiat pitäisi muiden vain hyväksyä, eikä mitään negatiivista saisi sanoa tai edes ajatella. Ihmisellä pitää olla myös oma vastuu itsestään ja elämästään. Nyt ollaan menossa siihen ettei omaa vastuuta ole, vaan muilla on vastuu ja velvollisuus sopeutua.
Miemaija kirjoitti:
Tutulla diagnosoitiin diabetes. Kun aloitti lääkityksen, laihtui yli 20 kg hetkessä. Kilpirauhasen sairaudet saattavat myös nostaa painoa reippaasti, samoin lääkitys.
Ja kilpirauhanen kun tuottaa vaikka kuinka montaa eri kilpirauhashormonia, mutta Suomessa lääkitään siitä vain yhtä, T4.
Hoikks kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahempi.
Olet toivottoman väärässä.
Ylipaino on ongelma siitä kärsivälle yksilölle. Alkoholismi on ongelma kaikille alkoholistin lähellä eläville ihmisille, mutta alkoholistille itselleen se ei ole ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkisi oli huono. Milloin todellisessa elämässä tuollainen valintatilanne on olemassa? Itse on ottaisi kumpaakaan noista.
Vierailija kirjoitti:
Tosin raitistuminen on helpompaa kuin laihtuminen.
T. Entinen alkoholiongelmainen, mutta edelleen läski.
Vierailija kirjoitti:
En alkaisi ylilihavana uhriutumaan. Nykyään on monilla sellainen ajatus, että kaikenlaiset asiat pitäisi muiden vain hyväksyä, eikä mitään negatiivista saisi sanoa tai edes ajatella. Ihmisellä pitää olla myös oma vastuu itsestään ja elämästään. Nyt ollaan menossa siihen ettei omaa vastuuta ole, vaan muilla on vastuu ja velvollisuus sopeutua.
Mitä se sinulle kuuluu jos joku on ylipainoinen? Pitäisikö sinusta myös esim urheiluvammat kuulua urheilijoiden itse kustannettaviin?
Lihavien mollaaminen ja “vastuun vaatiminen” ei aiheuta mitään muuta kuin lihomista. Laihduttaminen lisää lihomista monella mekanismilla. Lihavuus on suurimmalla osalla vieläpä geeneistä johtuvaa ja pahenee tosiaan sillä laihduttamisella. Tästä on vaikka millä mitalla tutkimuksia, mutta eihän se kiinnosta niitä joiden pitää saada tuntea olevansa parempia edes sillä että pysyvät normipainoisina. Lihavuuteen auttaa monella esim suolistohormonit tai lihavuusleikkaus joka mm lisää noiden hormonien tuotantoa. Mutta näihin ei useinkaan kannusteta kun “itse on itsensä lihavaksi syönyt”, vaikka samalla tavalla se johtuu geeneistä kuin esim syöpä.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä melkoista omistautumista syömiselle, ei riitä dallaspulla tai pari.
Kyllä riittää jos on taipumus lihomiseen. Aivan kuin laihuusgeenin omaavat voivat syödä joka päivä ämpäritolkulla läskisoosia eikä käy kuinkaan, vaikka ei liikkuisi ikinä mihinkään.
Itse en ole huomannut. Olen 117 kg painava lyhyt nainen. Ihan asiallisesti on kohdeltu, tosin käyn vain yksityisellä puolella terveydenhoidossa (työterveys Mehiläisellä).
Mulla myös vähän räjähti koronakilot kun tuli ero ja aloin siihen mättämään ruokaa ja kaljaa lääkkeeksi. 20 kg tullut tässä lyhyessä ajassa. Työterveyteen hakeuduin että saisinko lähetteen ravitsemusterapeutille, kun en tiedä miten pitäisi alkaa laihduttaa (liikaa ristiriitaisia menetelmiä lehdissä yms). Sain, ja lisäksi tehtiiin perus lääkärintarkastus verikokeineen, ettei lihominen johdu mistään sairaudesta. Ei johdu, joten nyt sitten vaan ravitsemusterapeutin määräämällä ruokavaliolla mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet ottaisivat 1000 potenssiin 1000 kertaa mieluummin alkoholisti naisen kuin ylipainoisen.
Vedessä ei ole ollenkaan kaloreita, mutta se on huomattavasti painavampaa kuin vaikka rasva tai öljy. Monet lääkkeet kerryttävät valtavasti nestettä soluihin, mikä todellakin käyttäytyy lihomisena ja painonnousuna. Monesti laihduttaessakin lähtee aluksi aina valtavasti nesteitä ennen todellista painonpudotusta. Tämä johtuu aineenvaihdunnan käynnistämisestä, mikä saa nesteet liikkeelle. Uskon, että myös tästä syystä painonpudotus on alussa nopeampaa. Sen lisäksi monet lääkkeet häiritsevät niitä välittäjäaineita mitkä viestivät kylläisyyden tunnetta ja saavat siten ihmisen haluamaan enemmän energiaa kuin mitä tosiasiassa tarvitsee. Tälläinen ihminen ei välttämättä syö vain tylsyyteen, vaan koska koskee aitoa näläntunnetta, ns. oire on aito. Toki myös masennus tai lääkitys voi tehdä ihmisen apaattiseksi, milloin ainut päivän ilonlähde voi olla ruoka ja herkut.
Luulen, että ilman edellä mainittuja tekijöitä tavallinen ihminen voi lihoa korkeintaan 10-20kg vuodessa. Sitä enemmän johtuu todennäköisesti sairaudesta tai raskaudesta.