Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä olet SURVIVALISMISTA?

Vierailija
16.10.2014 |

Survivalismi on maailmanlaajuinen ilmiö, Amerikan Yhdysvalloista maailmalle levinnyt ja internetin mukanaan tuoma. Suomessakin on paljon, paljon ns. survivalisteja. Kyse on ihmisryhmästä, jota ajaa eteenpäin pelko, jopa suoranainen fobia. Eräänlainen alakulttuuri tämäkin.

He pelkäävät sellaista tulevaisuuden tilannetta, jossa esim. valtava luonnonkatastrofi, sota, vallankumous, hallitsematon maahanmuutto tms.  tuhoaa yhteiskunnan rakenteet, esivalta menettää toimintakykynsä ja maahan muodostuu kilpailevien jengien ja klaanien välinen taistelu vallasta.

Absurdia kyllä, osa survivalisteista pelkää sellaistakin tilannetta, jossa yhteiskunnasta tulee ylikontrolloiva isoveli, joka totaalisesti valvoo jokaista ja kieltää ja rajaa kansalaisten toimintaa ja toimittaa toisinajattelijat keskitysleireille. Näin vastakkaisia voivat olla eri survialistien motiivit - toiselle anarkian pelko, toiselle isoveliyhteiskunnan pelko. Tällaisessa tilanteessa survivalisti ( = eloonjääjä) valmistautuu toimimaan.

Survivalistit ovat ihmisiä, jotka rakennuttavat omakotitalojensa alle bunkkereita, hankkivat aseita ja suuria muonavarastoja sekä suojavälineitä, esim. kaasunaamareita, ja opettelevat erilaisia lähitaistelutekniikkoja ja selviytymistä tilanteessa, jossa joudutaan pakenemaan metsään asumaan pelkän teltan ja eloonjäämispakkauksen kanssa. Osalla aseet ovat laillisia, mutta mukana on myös monia, jotka valmistautuvat täystuhoon ostamalla luvattomia aseita.

Osa heistä on uskovaisia maailmanlopun profeettoja, eräät taas vainoharhaisia salaliittoteoreetikkoja, jotkut taas teollisuusvartijoita, armeijan upseereja, poliiseja, bodaajia, itämaisten taistelulajien harrastajia, metsästäjiä, erähenkisiä vaeltajia... Heillä on omat keskustelufooruminsakin netissä, siellä he jakavat kokemuksiaan ja hankkivat tietoa.

Itse en pidä survivalismia mitenkään järkevänä. Kyse on valtavasta pelosta tulevaisuuden uhkien edessä, fobiasta, angstista. Kyvyttömyydestä elää tätä hetkeä. Kellari täynnä säilyketölkkejä ja aseita ei edes ole mikään tae siitä, että selviää hengissä silloin, kun esim. sota syttyy tai jos yhteiskunta alkaa vainota. Lentopommi omakotitaloon sodan aikana tai talon pakkolunastaminen valtion haltuun suuren sotilasjoukon avustuksella lopettaa survivalismin lyhyeen.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän typerinä niitä, jotka eivät ole survivalisteja edes alkeellisella tasolla. Juuri niiden ihmisten takia yhteiskunta on pulassa, kun tulee jotain ongelmia. Millainen ihminen luottaa sokeasti siihen, että itse ei tarvi tehdä mitään, vaan yhteiskunta hoitaa aina kaiken?

Ja tuo yksi, joka ei yritä paeta kuolemaa... Olen sanaton. Toki noinkin voi ajatella, mutta itse kuitenkin käytän heijastimia ja turvavöitä, hoidan terveyttäni ja pyrin muutenkin pitämään itseni elossa. Vahvasti epäilen, ettei hänkään todellisuudessa hädän hetkellä ole siitä vain valmis hyväksymään omaa kuolemaansa, vaan taistelee muiden varautumattomien kanssa nopeasti loppuvista resursseista ja tekee kaikkensa elääkseen.

Vierailija
2/31 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Survivalismin ensiaskel on järkevä pieni kotivara. Se, että jemmassa on ainakin viikon tarpeiksi ruokaa, vessapaperia ja lääkkeitä. Se on pelkästään järkevää. Ennakoida niitä pieniä arjen vastoinkäymisiä, että elämä rullaa suurin piirtein helpohkosti eteen päin, vaikka jotain ikävää sattuisikin. Esim vaikka sellainen skenaario, että haet lapsen päiväkodista töiden jälkeen ja se lapsi on erityisen kiukkuinen ja nälkäinen, pitääkö lähteä sen kitisevän lapsen kanssa kauppaan, vai voitko mennä suoraan kotiin laittamaan perheelle ruokaa kotivaran aineksista.

Meidän perheen survivalismia on se, että käytetään pyöräilykypärää ja turvavöitä. Koiraa ulkoiluttaessa kaikilla osallisilla on heijastavaa pintaa, myös koiralla. Ruokaa on muutaman viikon tarpeiksi, samoin yleisimpiä käyttöhyödykkeitä. Yleisimpiä käsikauppalääkkeita on jokainen sairastaja huomioiden. Auton tankki on aina enemmän täysi kuin tyhjä ja auto on varustettu ensiapupakkauksella, heijastinliiveillä, turvavyöleikkurilla, lumilapiolla ja hiekoitushiekalla, autossa on myös vettä, ruokaa, vaihtovaatetta ja villapeitto. Eteisessä on rivi reppuja, jokaiselle oma. Repussa on 72 tunnin tarpeiksi vaatetta, ruokaa ja hygieniavälineitä. Kaikki tämä varustelu on kertynyt tarpeesta, on tullut joku pattitilanne ja näitä olisi silloin tarvittu, nyt ne on seuraavaa vastaavaa tilannetta varten hankittu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ruokaa on kaapeissa aika moneksi viikoksi, itseasissa vuodeksi. Omassa talossa on tilaa vaikka mille varautumiselle, on agrekaatti ja oma kaivo, ei tule pulaa vedestä ja sähköäkin saa. JOS tulisi jotain, ja on tullutkin.. sähköt pois monta päivää, tie poikki jne. Ei tule hätä.=) Eihän sitä muita varten vaan itseään varten sitä varautuu, ihan fiksua.

Vierailija
4/31 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietty perusvarautuminen on järkevää, tyyliin parin viikon ruokavarasto. Mutta survivalismi menee jo vainoharhaisuuden puolelle. Vaikka se olisi alussa mielenkiintoinen harrastus ja järkevää varautumista, ihmisen mieli on altis pelkäämään ja pian ollaan jo vainoharhaisuuden puolella, kun "iso veli" alkaa vainota.

Vierailija
5/31 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avauksessa saamme lukea heinäsirkan kirjeen muurahaisille.

Vierailija
6/31 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avauksessa saamme lukea heinäsirkan kirjeen muurahaisille.

Vierailija
8/31 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullun hommaa.

Vierailija
9/31 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät pelkää suinkaan, he varautuvat. Siksi juuri ettei tarvitse panikoida sitten kun paska osuu tuulettimeen. Survivalismi on joillekin eräänlainen elämäntapa, ollaan valmiita kohtaamaan mitä vain. Itsekin olen jonkin sortin survivalisti. Kotivaraa löytyy pariksi kuukaudeksi ja osaan myös selvityä luonnossa. Kaikkeen ei tietenkään voi varautua mutta olen kuitenkin levollinen koska tiedän että olen ainakin tehnyt parhaani vaikkei aseita ja maanalaisia bunkkereita olekaan. Ajattelitko itse vain tyytyä osaasi katastrofin tullen vai luuletko että sinua hiukan edes harmittaa ettet ole hankkinut edes paria vesikanisteria ja hiukan säilykkeitä.

Vierailija
10/31 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:51"]

Eivät pelkää suinkaan, he varautuvat. Siksi juuri ettei tarvitse panikoida sitten kun paska osuu tuulettimeen. Survivalismi on joillekin eräänlainen elämäntapa, ollaan valmiita kohtaamaan mitä vain. Itsekin olen jonkin sortin survivalisti. Kotivaraa löytyy pariksi kuukaudeksi ja osaan myös selvityä luonnossa. Kaikkeen ei tietenkään voi varautua mutta olen kuitenkin levollinen koska tiedän että olen ainakin tehnyt parhaani vaikkei aseita ja maanalaisia bunkkereita olekaan. Ajattelitko itse vain tyytyä osaasi katastrofin tullen vai luuletko että sinua hiukan edes harmittaa ettet ole hankkinut edes paria vesikanisteria ja hiukan säilykkeitä.

[/quote]

Mitä sitten? Mitä sitten, jos paska osuu tuulettimeen? Kuolemanpelkoko sinun elämääsi ajaa eteenpäin ja motivoi? Ihmisen elämä loppuu silloin, kun se on loppuakseen, ja jos se tapahtuu meteorin iskun, kommunistisen vallankumouksen, Venäjän hyökkäyksen tms. takia niin mitä sitten? Kuolemaa ei pidä ehdoin tahdoin etsiä, mutta ei sen pakenemisessakaan ole mitään järkeä. Jos "ne" haluavat, "ne" metsästävät sinut esille vaikka kiven kolosta. Siinä ei paljon auta, jos osaa krav magaa tai kickboxingia.  Eletään nyt, ei fobioida huomisen uhkakuvilla. Ap.

Vierailija
11/31 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä minunkin mielestäni nämä Jim-kanavalla bunkkereitaan esittelevät maailmanlopun odottajat ovat himpun verran ampuneet yli :D Järkevällä tasolla pysyessään pieni survivalismi on mielestäni varsin järkevä ja hauskakin elämäntapa. Eihän esimerkiksi suomalaisella Survivalismi-foorumilla ole minkäänlaista pelolla ja maailmanlopun ennustuksilla mässäilyä . Varsin fiksuja tavallisia ihmisiä siellä tuntuu olevan. Pohtimassa esimerkiksi että miten saadaan olutölkistä mahdollisimman toimiva öljytuikku :) t:3

Vierailija
12/31 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ystäväiseni, kuolemanpelko ei aja minua eteenpäin vaan elämänhalu:) Ja mitäs tässä fobioimaan kun parhaansa yrittää. En ole fatalisti, asiat eivät vain tapahdu vaan niihin voi vaikuttaa.

Vierailija
13/31 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tässä maailmassa on oltava joku plan B varmuuden vuoksi. Mitäs jos tulee sota? Pandemia? Vallankumous (poliisi ei auta jne...)? Mitä teet jos se kiva lähellä ollut supermarketti meneekin kiinni tai ryöstetään hyllyjä myöten tyhjäksi? Huomaa, ettei moni Suomalainen ole elänyt sotaa tai muuta katastrofia. On pakko olla kotona jotain millä selviää jos yhteiskunta menee murskaksi. Ja osata elää vaikka sitten metsissä, sytyttää tuli ja etsiä ruokia luonnosta.

Vierailija
14/31 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ebolan saapuessa voi ollakin yllättävää kaukonäköisyyttä

Vierailija
15/31 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua lähinnä naurattaa nämä Maailmanlopun odottajat, joiden yleisin pelko USA:ssa on koko maan  taloudellinen romahdus, jonka seurauksena maan valtaa kaaos ja anarkia eikä poliiseja ja muuta yhteiskunnan turvaa (kuten 911) enää ole. Pitää osata ampua ja tappaa ne, jotka ryöstelisivät ruokiasi.

Eivät tule ajatelleeksi sen hyvinvointinsa keskellä, että suurimmassa osassa maailmaa eletään NYT keskellä sitä talousromahdusta, köyhinä ja nälissään eikä hätänumeroakaan ole. Eikä sielläkään ihmiset teurasta toisiaan ja suojele ruokiaan tappamalla muita, vaan kaikkialla maailmassa ihmiset yrittävät kuitenkin pääosin auttaa toisiaan ja huolehtia toisistaan huonoissa oloissa.

Ja tosiaan, se varautuminen ei auta mitään jos pommi tai tulipalo tai maanjäristys tai tsunami tuhoaa talosi ja bunkkerisi. Kauheissa tapahtumissa on just se huono puoli, että niitä ei voi ennakoida eikä määritellä eikä niihin voi itse vaikuttaa mitenkään.

Vierailija
16/31 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
17/31 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:12"]

Kyllä tässä maailmassa on oltava joku plan B varmuuden vuoksi. Mitäs jos tulee sota? Pandemia? Vallankumous (poliisi ei auta jne...)? Mitä teet jos se kiva lähellä ollut supermarketti meneekin kiinni tai ryöstetään hyllyjä myöten tyhjäksi? Huomaa, ettei moni Suomalainen ole elänyt sotaa tai muuta katastrofia. On pakko olla kotona jotain millä selviää jos yhteiskunta menee murskaksi. Ja osata elää vaikka sitten metsissä, sytyttää tuli ja etsiä ruokia luonnosta.

[/quote]

"Huomaa, ettei moni Suomalainen ole elänyt sotaa tai muuta katastrofia". Ja sinä siis olet? Ap.

Vierailija
18/31 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:05"]

Ei ystäväiseni, kuolemanpelko ei aja minua eteenpäin vaan elämänhalu:) Ja mitäs tässä fobioimaan kun parhaansa yrittää. En ole fatalisti, asiat eivät vain tapahdu vaan niihin voi vaikuttaa.

[/quote]

Kerrohan, poikaseni... Miksi yrittää paeta kuolemaa? Sinä et voi elää ikuisesti, vaikka sinä kuinka survivalisoisit. Jossain vaiheessa sinun arkkusi työnnetään sinne krematorion uuniin, ja jäljelle jää vain... tuhkaa. Ap.

Vierailija
19/31 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole poika mutta kerron silti. En halua elää ikuisesti mutta olen liian utelias jättämään leikin kesken jos ikinä vain voin vaikuttaa siihen että elämäni jatkuu. Kuulostat itse angstiselta vaikka väität survivalisteja sellaisiksi.

Vierailija
20/31 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko AP, vai mikä se oli, tietoinen paljonko nuo laittomat aseet maksavat? Ainakin, jos puhutaan ampuma-aseista, ovat hinnoissaan. Mistä hankit patruunat? Kellarin täyttäminen ei kovin monella ole taloudellisesti mahdollista, vaikka kuinka olisi lepakoita vintillä ja hattivatit uineet mantereelle.