Haluaisimme risteilylle syyslomalla, mutta teiniä ei voi jättää yksin kotiin
MIten te muut olette menetelleet tilanteessa, jossa teiniin (17v) ei voi luottaa niin paljon, että taloa voisi jätttää hänen vastuulleen. Teini ei myöskään missään tapauksessa halua mukaan. Jääkö muu perhe sitten kotiin ja toivoo parempia aikoja tulevaisuudessa. Muut lapset 8, 10 ja 12 ja ikävä tuottaa heille pettymys. Ei ole mummia tms. muuta vastaavaa, jota voisi laittaa talovahdiksi.
Kommentit (22)
Tuo tänne niin minä vahdin. Niin tekee moni muukin lähipiirissäni. Itselläni pieniä lapsia ja näin ollen olen aina kotona :)
Onko siis historiaa luottamuksen pettämisessä? Musta tuntuu niin oudolta, ettei tuon ikäistä voisi pariksi päiväksi jättää yksin kotiin. Itse ASUIN jo omillani 17-vuotiaana. Tuttavapiirissäkään ei ole sellaista teiniä, joka ei suoriudu luottotehtävästä. Jotain teillä on pielessä ap. Voisitko saada sovittua nuoren kanssa, että talon hoito suoritetaan mallikkaasti, jotta muu perhe saa lomareissunsa. TAI tyyppi vaan lähtee mukaan, mököttäkööt sitten hytissä vaikka.
Voisiko teinin saada mukaan jos lupaa asiallisesta käytöksestä jotain mieleistä ta freestä? Oma tuon ikäisenä kyllä tuli vielä mielellään ilman lahjuksiakin. Harmillista että teillä on luottamus mennyt lapseen. Joka tapauksessa suosittelen ottamaan vanhemmuuden nyt näppeihin ja laittamaan lapsen ruotuun. ei 17v voi pompottaa koko perhettä. Tsemppiä ja toivon mukavaa reissua teille ja kaikkea muutakin hyvää elämään!
Sääli että teillä on melkein aikuinen nuori jota ei voi jättää yksin kotiin edes risteilyn ajaksi!
Pakota se mummolaan tai sitten pakota mukaan risteilylle sillä tuskin se nyt kuolemaksi on sille teinillekään.
Hankalaa. Me olemme jättäneet 17v:n yhden kaverin kanssa ja luottaneet... Yrittäkkää kesksutella säännöt selviksi ja sopikaa vaikka jonkun naapurin kanssa, että pitää silmällä taloa ja teiniä, jos alkaa bileporukkaa kertyä.
Jos 17v on tyttö niin minä voin tulla teininvahdiksi ;)
T: setämies
Ei ole mitään sukulaisia talovahdiksi? Vähän naurettavaa ton ikäsellehän on hommata lastenvahtia mutta oletan että on sen käytöksellään ansainnut (tai toivon, ei kai kukaan muuten voi olla jättämättä noin vanhaa yksin)
Itse en ottaisi meille asumaan ketään, johon en voisi luottaa.
Teini mukaan reissuun. Jos on mokannut sillä tavalla, että luotto on mennyt, niin voi voi.
No mutta onhan sitä vastuuta teininkin opeteltava.... teette selväksi että ei hölmöillä selvät sanktiot mitä mokailusta tulee.
On parempi harjoitella nyt eikä sitten kun omilleen muuttaa.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 19:40"]
Teini mukaan reissuun. Jos on mokannut sillä tavalla, että luotto on mennyt, niin voi voi.
[/quote]
No mutta jossain vaiheessa pitää antaa uusi mahdollisuus, Ja mahdollisuus näyttää että on oppinut!
jokainen tekee virheitä, ei vähiten teini, mutta ei rangaistus voi olla loppuelämän mittainen
Mikä sitten mättää..? Itse olen ollut kavereiden tai poikaystävän kanssa ulkomaillakin jo tuon ikäisenä.
Ja todellakin ilman vanhempia.
Eikö teinillä ole ketään kaveria, jonka luokse voisi mennä risteilyn ajaksi?
Olisiko teinillä ketään kaveria, jonka vanhemmat tunnet ja jonne teinin voisi laittaa "hoitoon"?
Toisaalta kohta hän on jo täysi-ikäinen eli pikkuhiljaa täytyisi alkaa luottamaan. Ette voi kuitenkaan lopun ikää vahtia. Tietysti, jos on riskinä kämppä remonttiin-bileet, niin ehken itsekään jättäisi kotiin yksin.
Mitä sitten vaikka 17-vuotias järjestäisi bileet sillä välin? On melkein täysi-ikäinen. Höllätkää vähän.
Voisiko teini ottaa kaverin mukaan risteilylle?
Tai siis onko kyseessä risteily Tukholmaan ja takas vai viikon reissu Välimerelle?
Naapurin teini järjesti aina valtavat bileet, kun vanhemmat olivat vaikka mökillä. Joka kerta se siellä juhli ja talo oli sitten sen näköinen. Naapurustoon asti lensi kananmunia ja muuta sälää.
Minkä takia luottamus on mennyt ja mitä teinin pitää tehdä saavuttaakseen luottamuksen takaisin?
Jos on mokaillut ja asiat on käsitelty niin sen pitäisi tarkoittaa myös luottamuksen palautumista ennalleen...
Jos saisitte naapurin apuun? Kahtelis ja kuuntelisi että on rauhallista, mahdollisesti kävisi tarkistamassa että on talo tyhjillään. Kerrotte tästä myös teinille niin ei ajattelekkaan bileitä. Naapurille teidän numero johon soittaa jos jotain ilmenee.
No eikö toinen vanhemmista voi lähteä yksin noin isojen lasten kanssa ja toinen jää kotiin. Mahtuisitte yhteen hyttiinkin...