Miksi hoitajat joutuvat pesemään pyykkiä, tiskaamaan ja tekemään ruokaa?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse teen ainakin mielelläni tiskaukset ja ruoanlaitot mikäli kiire ei ole ihan hirveä. Tekisin 12-13 euron tuntipalkalla ihan mielellään tuota. Eihän se tuntuisi edes työltä. Olen keittiöhommia joskus tehnytkin muttei se ole sama isolla koululla. Ap
Lähihoitajan tuntipalkalla tiskaisit :)
Ilmeisesti hoitajienkaan ei kannata tehdä töitä privaatissa...en mäkään vanha kanttura tiskaa alle 13 euron, julkisella.
Itse olen johtavassa työssä akateemisella tutkinnolla, ja silti tietyissä koulutuksissa käyn kaupassa, teen ruoat ja tiskit. Ei olisi mitään järkeä erillistä henkilöä tuoda paikalle pikku hommaan.
Sairaalassa laitoshuoltajat siivoavat ja vievät pyykit huoneeseen, josta ne menevät pesulaan pestäväksi. Laitoshuoltajat jakavat myös ruoat.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen johtavassa työssä akateemisella tutkinnolla, ja silti tietyissä koulutuksissa käyn kaupassa, teen ruoat ja tiskit. Ei olisi mitään järkeä erillistä henkilöä tuoda paikalle pikku hommaan.
Ei varmastikaan. Sairaalaosastolla 20-32 henkeä syö viidesti päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole luullut että hoitajia työskentelee vain sairaaloissa tai että pyykkejä ei pestä missään muualla kuin pesuloissa!
Halusin vain tuoda esille sen, että todellakaan kaikkea pyykkiä ei hoitajat pese, koska näyttää tuo fakta olevan liian monelle vieras asia. Sairaaloissa (ja laitoksissa) työskentelee suorasti tai epäsuorasti muitakin ammattilaisia kuin hoitajat, joten älkää kaikista töistä vierittäkö kunniaa hoitajille! Tiedän kyllä, että pienissä yksiköissä laitoshuoltaja voi tehdä laidasta laitaan kaikkea (siivota, laittaa ruokaa, pestä pyykkiä ja ihmisiä), mutta ei joka terveydenhuollon yksikössä näin ole.
Tässä keskustelussa nyt satutaan keskustelemaan niistä paikoista, joissa hoitajat tekevät tuota kaikkea em. sen varsinaisen hoitotyön ohella.
Esim. oma kaveri työskenteli aikanaan vammaispalvelussa eli tällainen kehitysvammaisten palvelukoti tms (mikä nyt onkaan virallinen termi). Kyseisessä paikassa kaikki hoitajat (ei ole laitoshuoltajia erikseen) tekivät niin siivousta, pyykkäystä, ruoanlaittoa, leipomista jne. Lisäksi vielä suunnittelivat kauppalistat ja hakivat (yhdessä asukkaiden kanssa) ostokset kaupasta.
Tuo kyseinen kaveri oli aivan uupunut työhönsa. Esim. ei ollut muutenkaan mikään innokas kokkailija, niin ahdistui siitä, että piti osata isolle porukalle tehdä oikea määrä ruokaa. Tai osata leipoa. Ja harmitus tietenkin siitä, että sille varsinaiselle hoitotyölle ei jää riittävästi aikaa.
Eli todellakin osoitan kaiken kunnian tällaisille hoitajille, jotka hoitavat monen eri ammattikunnan töitä, sen varsinaisen hoitotyön ohella.
Oliko yksityinen hoitokoti, jolloin omistaja päättää?
Työnjako kannattaisi senkin takia, että olisi paljon enemmän ihmisiä, jotka olisivat valmiita tekemään näitä hommia kuin ihmisiä, jotka tekemään suoraa hoitotyötä.
Lähihoitajan tuntipalkalla tiskaisit :)