Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi hoitajat joutuvat pesemään pyykkiä, tiskaamaan ja tekemään ruokaa?

Vierailija
08.09.2021 |

Olen työtön ja tekisin mielelläni noita hommia.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö pyykit pestä yövuorossa? Ainakin tuttavani kertoi näin.

Vierailija
22/67 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain kaupungin paikoissa otetaan vähäksi aikaa joku tekemään palkkatuella, toinen ilmaiseksi harjoittelijaksi, välillä on myös vankeinhoidosta ihmisiä ilmaiseksi tekemässä näitä - tyyliin yksi neljä tuntia kerran kahdessa viikossa.

Siis avustaviin hommiin revittään jostain, mistä kaikkein halvimmalla saadaan.  Ja sitten leuhkana esitetään että meillä on "avustavaa henkilökuntaa". Yksityisissä paikoissa nämä lasketaan jopa hoitovahvuuteen. Että näin. Kyllä sekä yksityinen sektori että kaupunki osaa kaikki kepulikonstit tempputyöllistämisessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin että yövuorossa ei oo muuta tekemistä kuin pestä pyykkiä?

Vierailija
24/67 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain kaupungin paikoissa otetaan vähäksi aikaa joku tekemään palkkatuella, toinen ilmaiseksi harjoittelijaksi, välillä on myös vankeinhoidosta ihmisiä ilmaiseksi tekemässä näitä - tyyliin yksi neljä tuntia kerran kahdessa viikossa.

Siis avustaviin hommiin revittään jostain, mistä kaikkein halvimmalla saadaan.  Ja sitten leuhkana esitetään että meillä on "avustavaa henkilökuntaa". Yksityisissä paikoissa nämä lasketaan jopa hoitovahvuuteen. Että näin. Kyllä sekä yksityinen sektori että kaupunki osaa kaikki kepulikonstit tempputyöllistämisessä.

Ja nämä ovat laadultaan pirun huonoja. Kokemusta on. Ei heitä kiinnosta se vähäinenkään työ ja ovat usein jotenkin ahdistavia tyyppejä. Outoja.

Vierailija
25/67 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse teen ainakin mielelläni tiskaukset ja ruoanlaitot mikäli kiire ei ole ihan hirveä. Tekisin 12-13 euron tuntipalkalla ihan mielellään tuota. Eihän se tuntuisi edes työltä. Olen keittiöhommia joskus tehnytkin muttei se ole sama isolla koululla. Ap

paljonko luulet lähihoitajan palkan olevan????

Vierailija
26/67 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kuuluivat laitoshuoltajan töihin. Yksityinen sektori säästi laitoshuoltajat ulos muistaakseni vuosituhannen vaihteessa, ja koska ne työt (keittiö, pyykki, siivous) on jonkun tehtävä, ne siirrettiin hoitajille. Joissakin paikoissa siivous on ulkoistettu.

Sittemmin keksittiin pyörä uudelleen, hoiva-avustajan nimellä. Missään ei kauheasti huudella sitä, että hoiva-avustajan peruspalkka on ainakin täällä melkein 200 euroa pienempi kuin laitoshuoltajan, mutta ehkä se on sitten se tavoiteltu säästö, mene ja tiedä.

Vierailija
27/67 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut sellaisessa paikassa töissä, jossa piti jakaa lääkkeet ja hoitaa 25 asiakasta, lämmittää ja tarjoilla näille ruoat, siivota yleiset paikat ja varmistaa yleinen turvallisuus. Ja iltavuorot oltiin yksin. Kiirettä pukkasi, täyttä paskaa yksityisen touhu. Palkka brutto 2200 euroa.

Tämä on inhottavaa, koska se työn laatu kärsii ja jatkuvassa kiireessä esimerkiksi lääkkeiden jakaminen on hyvin riskialtista puuhaa. Yksikin moka tietyissä lääkkeissä, niin se on sairaalareissu tai vastaava. 

Vierailija
28/67 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielelläni itse hoitajana olisin ottanut avustajan töihin iltavuoroihin ja viikonloppuihin. Monikansalluselle firmalle tälläinen ei käynyt. Paikkaa ei ollut edes haussa.

Entisessä työpaikassa hoiva-avustaja oli klo 12 asti käytettävissä esim. tiskien hoitoon ja aamupalassa avustamiseen arkisin, sen jälkeen hän siirtyi siivoukseen, mikä tietysti tärkeää. Vaikka kovin siistiä ei ollutkaan, kun huoneet siivottiin 2x/ kk...

Huvittavaa, juuri tämän piti muuttua: hoitajien ei tarvitse siivota, tiskata ja pyykätä... Sama jatkuu. Puurot keitellään, smoothiet pyöräytetään ja ruuat lämmitetään tietysti myös.

Tuo viimeinen kappale: on ihan järkyttävää ammattitaidon haaskausta, että hoitoalan koulutuksen saaneet ihmiset laitetaan keittelemään puuroa ja pesemään pyykkiä jne. Miksi hoitoalan ihminen haluaisi tällaiseen paikkaan töihin?!

Ap:n tavoin olen työtön (sairastumisen myötä uutta alaa etsimässä) ja aivan mielelläni tekisin tällaista hoiva-avustajan työtä. Jos vaan sellaisia olisi tarjolla.

Olen sairaanhoitaja, ja työntekijäpulassa minut lähetettiin 80km päähän rokotekeskukseen. Siellä istuin 8h valvomassa jälkihoitosalissa ettei kukaan rokotetuista saa kohtausta. Ei saanut. Mietin että olisi varmaan kannattanut joku pienempipalkkainen tuohon hommaan laittaa, sellainen olisi myös varmasti löytynyt lähempää.

Vierailija
29/67 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että yövuorossa ei oo muuta tekemistä kuin pestä pyykkiä?

Unilääkettähän siellä käsittääkseni annetaan.

Vierailija
30/67 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa johtua hoitajamitoituksista. Eli hoitopaikassa on oltava tietty määrä koulutettua henkilökuntaa ja tämä mitoitus on tehty nykytilanteessa (jossa siis sairaanhoitajat pyykkää, tiskaa ym). Kärjistettynä mitoitus vaatii kaksi hoitajaa, vaikka pärjättäisiin vain yhdellä jos aputyöt tekisi joku muu. Mutta näin ei voida säännösten vuoksi toimia. Ei siis kannata siirtää apuhommia vähemmän koulutetuille henkilöille kun sairaanhoitajien määrää ei kuitenkaan voida pienentää.

Vierailija
31/67 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielelläni itse hoitajana olisin ottanut avustajan töihin iltavuoroihin ja viikonloppuihin. Monikansalluselle firmalle tälläinen ei käynyt. Paikkaa ei ollut edes haussa.

Entisessä työpaikassa hoiva-avustaja oli klo 12 asti käytettävissä esim. tiskien hoitoon ja aamupalassa avustamiseen arkisin, sen jälkeen hän siirtyi siivoukseen, mikä tietysti tärkeää. Vaikka kovin siistiä ei ollutkaan, kun huoneet siivottiin 2x/ kk...

Huvittavaa, juuri tämän piti muuttua: hoitajien ei tarvitse siivota, tiskata ja pyykätä... Sama jatkuu. Puurot keitellään, smoothiet pyöräytetään ja ruuat lämmitetään tietysti myös.

Tuo viimeinen kappale: on ihan järkyttävää ammattitaidon haaskausta, että hoitoalan koulutuksen saaneet ihmiset laitetaan keittelemään puuroa ja pesemään pyykkiä jne. Miksi hoitoalan ihminen haluaisi tällaiseen paikkaan töihin?!

Ap:n tavoin olen työtön (sairastumisen myötä uutta alaa etsimässä) ja aivan mielelläni tekisin tällaista hoiva-avustajan työtä. Jos vaan sellaisia olisi tarjolla.

Olen sairaanhoitaja, ja työntekijäpulassa minut lähetettiin 80km päähän rokotekeskukseen. Siellä istuin 8h valvomassa jälkihoitosalissa ettei kukaan rokotetuista saa kohtausta. Ei saanut. Mietin että olisi varmaan kannattanut joku pienempipalkkainen tuohon hommaan laittaa, sellainen olisi myös varmasti löytynyt lähempää.

Ei. Vaan jokainen pystyy tuohon hommaan, kun kaikki menee hyvin. Sairaanhoitajaa tarvitaan silloin, kun ei mene.

Vierailija
32/67 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Vaan jokainen pystyy tuohon hommaan, kun kaikki menee hyvin. Sairaanhoitajaa tarvitaan silloin, kun ei mene.

Ne seinän toisella puolella olevat hoitajat ei voi sitten auttaa, jos joku sen kohtauksen saa? Näin niinkuin maalaisjärjellä ajateltuna.

Vierailija
33/67 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kunnassa terveyskeskukseen etsittiin ja pikakoulutettiin Hoiva-avustajia. Olisin itsekin voinut aivan hyvin lähteä, mutta mulla on tällä hetkellä muuta työtä. Mutta sitten kun ei ole, niin tämä on hyvä vaihtoehto. Sitten joku sairaanhoitaja tossa ylempänä kertoi vahtineensa korona rokotettuja jos nää saa kohtauksen. Täällä vahtimaan oli laitettu laitoshuoltaja. Se oli ihan hyvä, koska sairaanhoitaja oli saman käytävän varrella rokottamassa, joten jos joku ois saanu slaagin niin hoitaja olis ollu kuitenkin heti paikalla. Välillä tuntuu, että tässä meidän pikkukunnassa monet asiat hoidetaan yllättävän hyvin. Iloinen pitää siitä olla. Lapsillakin esim. pyörii oikomishoidot tosi sujuvasti.

Vierailija
34/67 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä pyykkiä on niin paljon, että yövuoro ei yksistään riitää sitä pyörittämään.

Liinavaatteet ja asukaspyykki, ei niitä millään pikapesulla saa pyörittää. Päälle kuivaus ja viikkaus sekä vienti paikoilleen ja asukashuoneisiin. Ja sama rumba joka päivä.

Ja mitä jos tulee jotain yllättävää, ei silloin ensimmäisenä pyykkejä pestä, vaan otetaan vitaaleja, seurataan, konsultoidaan lääkäriä ja odotellaan mahdollisesti lanssia.

Mutta kyllä, yöllä sitä siis myös pestään pyykkiä. Ja tehdään paljon muutakin.

Vierailija
35/67 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei pyykkejä pestä pesulassa?

Vierailija
36/67 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeestiko liinavaatteet pestään kaikki joka päivä?

Vierailija
37/67 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se valvojatyyppi on siellä vain valvomassa ja hälyttämässä jos jotain tapahtuu. Vakihenkilökunnalla on hallussa sitten ne toimenpiteet mitä kohtauksen jälkeen tehdään.

Näin meillä ainakin, T: lainaamasi sh

Vierailija
38/67 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä on rokottamassa monta sairaanhoitajaa jotka tulevat siihen kymmenen metrin päähän kun valvoja hälyttää apua.

Vierailija
39/67 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei pyykkejä pestä pesulassa?

Kallista.

Vierailija
40/67 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ne hoitajat joka paikassa pese kaikkea pyykkiä! Sairaaloihin toimittaa liinavaatteita, potilastekstiilejä, henkilökunnan työvaatteita yms yms esim. Uudenmaan sairaalapesula. Siellä ne kusi-, paska-, veri- ja koronapyykit pestään ja toimitetaan sairaaloihin puhtaina ja viilattuina/mankeloituina jne.