Miksi hoitajat joutuvat pesemään pyykkiä, tiskaamaan ja tekemään ruokaa?
Kommentit (67)
Itse teen ainakin mielelläni tiskaukset ja ruoanlaitot mikäli kiire ei ole ihan hirveä. Tekisin 12-13 euron tuntipalkalla ihan mielellään tuota. Eihän se tuntuisi edes työltä. Olen keittiöhommia joskus tehnytkin muttei se ole sama isolla koululla. Ap
Koska esim. muistisairas ei kaipaa ulkoilua tai muuta aktiviteettia. Sängyssä makaaminen 24/7 pskat housuissa riittää. Hoitaja voi keskittyä tiskeihin.
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska se vie päivästä niin vähän aikaa, että siihen ei kannata palkata ketään erikseen tekemään pari tuntia päivässä.
Sitähän hoitajat valittavat, että tämä jää heille. Eikö tämä menisi hyvin avustajan tyyppisestä työstä? Muutama tällainen asiakas per päivä vaikka niin siinä on työpäivä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Koska esim. muistisairas ei kaipaa ulkoilua tai muuta aktiviteettia. Sängyssä makaaminen 24/7 pskat housuissa riittää. Hoitaja voi keskittyä tiskeihin.
Tämä on ihan älytöntä. Käytännön työt sopisivat itselleni näin vaikka asiakkaalta toiselle päivän aikana pomppien. Itse hoitotyö ei niin kiinnosta. Miksei näitä töitä voi jakaa? Voisi hoitaja käyttää asiakasta ulkona vaikka kun apulainen tiskaa ja lämmittelee ruoan joka tulee keskuskeittiöltä.
Ei tuohon mitenkään pala 30 min enempää kun tiskaa tiskit, pyykkää ja lämmittää ruoan joka sekin tullee jostain keskuskeittiöltä. Hirveä säätäminen sillä hoitajalla. Ap
Ei palkata laitoshuoltajia eikä ruokapalvelutyöntekijöitä, säästää palkoissa, hinnan maksaa lähihoitajat,, en yhtään ihmettele että vaihtavat työpaikkoja muille aloille.
Mielelläni itse hoitajana olisin ottanut avustajan töihin iltavuoroihin ja viikonloppuihin. Monikansalluselle firmalle tälläinen ei käynyt. Paikkaa ei ollut edes haussa.
Entisessä työpaikassa hoiva-avustaja oli klo 12 asti käytettävissä esim. tiskien hoitoon ja aamupalassa avustamiseen arkisin, sen jälkeen hän siirtyi siivoukseen, mikä tietysti tärkeää. Vaikka kovin siistiä ei ollutkaan, kun huoneet siivottiin 2x/ kk...
Huvittavaa, juuri tämän piti muuttua: hoitajien ei tarvitse siivota, tiskata ja pyykätä... Sama jatkuu. Puurot keitellään, smoothiet pyöräytetään ja ruuat lämmitetään tietysti myös.
On olemassa niin pieniä hoivakoteja, että ei ole mitään järkeä palkata tiskaajaa erikseen. Itse vierailen sellaisessa, jossa on jotain isohkon perheen verran hoidettavia. Siivooja kyllä on, en tiedä onko kokopäiväinen ja tietysti useita hoitajia, koska kokopäiväiseen hoitoon tarvitaan 5 henkilöä. Osittain siitä johtuu tuo monille käsittämätön kalleus hoivakodeissa. Kuvitellaan, että yksi hoitaja se siellä asuu ja hoitaa kaikki asiakkaat yötä päivää viikonloppuisinkin ja lomailematta ja sairastumatta-
Avustavan henkilön ei kyllä välttämättä tarvitsisi mitään ihmeellistä koulutusta. Hoidettavien kanssa juttelu ja ulkoiluttaminen ja syöttäminenkin sujuisi vaikka minulta ihan hyvin.
Toisaalta, kun nyt on mitoituksessa oltava iso määrä hoitajia, niin kai he ihan mielellään tekevät sitten muutakin, jos ei varsinaista ammattitaitotyötä riitä koko päiväksi. Mutta varmaan riittää, kun vaatimukset kasvaa koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Mielelläni itse hoitajana olisin ottanut avustajan töihin iltavuoroihin ja viikonloppuihin. Monikansalluselle firmalle tälläinen ei käynyt. Paikkaa ei ollut edes haussa.
Entisessä työpaikassa hoiva-avustaja oli klo 12 asti käytettävissä esim. tiskien hoitoon ja aamupalassa avustamiseen arkisin, sen jälkeen hän siirtyi siivoukseen, mikä tietysti tärkeää. Vaikka kovin siistiä ei ollutkaan, kun huoneet siivottiin 2x/ kk...
Huvittavaa, juuri tämän piti muuttua: hoitajien ei tarvitse siivota, tiskata ja pyykätä... Sama jatkuu. Puurot keitellään, smoothiet pyöräytetään ja ruuat lämmitetään tietysti myös.
Tuo viimeinen kappale: on ihan järkyttävää ammattitaidon haaskausta, että hoitoalan koulutuksen saaneet ihmiset laitetaan keittelemään puuroa ja pesemään pyykkiä jne. Miksi hoitoalan ihminen haluaisi tällaiseen paikkaan töihin?!
Ap:n tavoin olen työtön (sairastumisen myötä uutta alaa etsimässä) ja aivan mielelläni tekisin tällaista hoiva-avustajan työtä. Jos vaan sellaisia olisi tarjolla.
Ei meillä ole rahaa. Oma kansa ensin ajattelu on vahingollista.
-Demarien arvopohja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan älytöntä. Käytännön työt sopisivat itselleni näin vaikka asiakkaalta toiselle päivän aikana pomppien. Itse hoitotyö ei niin kiinnosta. Miksei näitä töitä voi jakaa? Voisi hoitaja käyttää asiakasta ulkona vaikka kun apulainen tiskaa ja lämmittelee ruoan joka tulee keskuskeittiöltä.
Ei tuohon mitenkään pala 30 min enempää kun tiskaa tiskit, pyykkää ja lämmittää ruoan joka sekin tullee jostain keskuskeittiöltä. Hirveä säätäminen sillä hoitajalla. Ap
Näillä hoitolaitoksilla ei ole halua palkata ylimääräisiä henkilöitä näihin avustaviin tehtäviin, kun kaikki on tähänkin asti saatu revittyä hoitohenkilöstön selkänahasta. Olet ihan oikeassa, että sinunkaltaisiasi oikeasti tarvittaisiin ja kaivattaisiin, mutta me hoitajat emme siitä valitettavasti päätä.
Koska ahneet tykkää säästää hoitajien ja hoidettavien kustannuksella.
Olen ollut sellaisessa paikassa töissä, jossa piti jakaa lääkkeet ja hoitaa 25 asiakasta, lämmittää ja tarjoilla näille ruoat, siivota yleiset paikat ja varmistaa yleinen turvallisuus. Ja iltavuorot oltiin yksin. Kiirettä pukkasi, täyttä paskaa yksityisen touhu. Palkka brutto 2200 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näillä hoitolaitoksilla ei ole halua palkata ylimääräisiä henkilöitä näihin avustaviin tehtäviin, kun kaikki on tähänkin asti saatu revittyä hoitohenkilöstön selkänahasta. Olet ihan oikeassa, että sinunkaltaisiasi oikeasti tarvittaisiin ja kaivattaisiin, mutta me hoitajat emme siitä valitettavasti päätä.
Samaa mieltä ja meillä tätä on ehdotettukin. Vastauksena on ollut "katsellaan" viimeiset viisi vuotta.
Eivätpä veny tuntikausia kahvilla.
Olin hoivakodissa töissä jokunen vuosi sitten ja kyllä keittiövuoro sitoi yhden hoitajan koko vuoron ajaksi. Ja siinä oli vain keittiötyöt, ei esimerkiksi 30 asukkaan pyykinpesu, mikä vei mielettömästi aikaa. Varsinkin se puhtaiden pyykkien lajittelu ja pois laitto. Totesin, että en opiskellut tätä varten sairaanhoitajaksi ja lähdin pian pois.
Kotihoitoon ja vanhustenhoitoon pitäisi palkata lisää hoiva-avustajia töihin. On koulutuksen ja resurssien tuhlausta, että lähihoitaja, sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja siivoavat, tiskaavat ja pesevät likapyykkiä.
Vanhuksissa on himohamstraajia, joilla on kämppä lattiasta kattoon täynnä tavaraa. Asunnossa pitäisi tehdä ensin kunnon raivaussiivous ammattitaitoisen siivousliikkeen toimesta. Monen vanhuksen koti on paloturvallisuusriski. Ensihoitajat ja palokunta eivät saa hätätilanteessa ulko-ovea auki ja pääse kävelemään himohamstraajan kotona.
Joissakin paikoissa ruoka tehdään kokonaan itse, siivotaan, pestään pyykit jne. Kaksi hoitajaa vuorossa, asukkaita paljon hoitajiin nähden. Toinen hoitaja tekee ruuat ja siivous jaetaan sitten, kun asukkaat on pesty ja puettu. Kyllä tiskeihinkin aikaa menee vaikka on tiskikone. Astiat eivät itsestään mene kaappeihin. Pöydät tietenkin täytyy pyyhkiä. Pullat, sämpylät ym myös leivotaan itse. Arvatkaas jääkö asukkaille aikaa muuta kuin hätäiseen perushoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Joissakin paikoissa ruoka tehdään kokonaan itse, siivotaan, pestään pyykit jne. Kaksi hoitajaa vuorossa, asukkaita paljon hoitajiin nähden. Toinen hoitaja tekee ruuat ja siivous jaetaan sitten, kun asukkaat on pesty ja puettu. Kyllä tiskeihinkin aikaa menee vaikka on tiskikone. Astiat eivät itsestään mene kaappeihin. Pöydät tietenkin täytyy pyyhkiä. Pullat, sämpylät ym myös leivotaan itse. Arvatkaas jääkö asukkaille aikaa muuta kuin hätäiseen perushoitoon.
Tuo itse leipominen on kyllä ihan naurettavaa. Ihan niinkuin sitä pullaa ja sämpylää ei saisi kaupasta ostettua :D Ja aivan hyvää sellaista vieläpä.
Siksi koska se vie päivästä niin vähän aikaa, että siihen ei kannata palkata ketään erikseen tekemään pari tuntia päivässä.