Tunnetko ketään eliittiluokkaan kuuluvaa?
Tunnetko ketään todella varakasta henkilöä, joka kuuluu Suomen eliittiluokkaan? Miten kyseinen henkilö käyttäytyy? Onko normaali ja mukava, vai jotenkin ylimielinen?
Kommentit (39)
Tunnen myös sellaisia, jotka eivät itse ole eliittiä mutta olisivat kovasti pyrkimässä "piireihin". Hengaavat ja roikkuvat "eliitin" peräsää pelkän nimen tai muhevan pankkitilin vuoksi. He käyttäytyvät mielestäni usein tyhmemmin kuin itse "eliitti".
Yhteiskuntaluokkaan katsomatta mielestäni tyylikkäimmät ihmiset ovat niitä, joilla on hyvät ja ystävälliset käytöstavat.
Tunnen tai no tiedän pari Suomen rikkaimpiin ihmisiin kuuluvaa. Tosi mukavia ja rentoja tyyppejä, eivät minun silmiin ainakaan näyttäneet pätkääkään ylimielisiltä.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:45"]
Tunnen moniakin. Olen huomannut, että eliitti hakeutuu kaltaistensa seuraan voidakseen olla rennosti. Huomattavasti köyhempien tai vähemmän koulutettujen seurassa on aina huomioitava se, että koko perheen käytöstä ja puheita tarkkailaaan suurennuslasin kanssa.
[/quote]
Ehkä kyse ei ole siitä sosiaalisesta statuksesta, vaan siitä, että ihmiset tarkkailevat ihmistä, joka käyttäytyy siten, että antaa ymmärtää, että itse on paljon ylempänä muita. Kohteliaisuudesta toisen "ylempää" asemaa kohtaan, eivät tavalliset ihmiset sano mitään mutta tarkkailevat toisen käytöstä, koska eivät hyväksy sitä asennetta ja käytöstä siltä ylimieliseltä, koketeeraavaa ihmistä. Suomalainenhan hyväksyy ihmisen, jos se osaa olla turhia ylpeilemättä ja hienostelematta. Siksi suomalaiset rakastavat Presidenttejä, jotka jalkautuvat kansan pariin, ja osaavat olla ihan taviksiakin. Mutta jos sellainen Pressa ryhtyy hienohelmaksi, ja diivaksi, niin se on varma, että seuraavaa kautta ei ole, eikä tule.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:33"] Mietinkin mitä tapahtuisi, jos joku ystävä menettääkin kaikki rahansa. Eikö hänen kanssaan enää sitten hengata?
[/quote]Nousukkaat toki hylkäävät ystävän, joka on menettänyt rahansa. Todellinen eliitti ei. Monet vanhan eliitin jäsenistä ovatkin rahallisesti köyhtyneitä, mutta silti edelleen eliittiä.
Tunnen. Itseni. Ollut siellä tehnyt sitä. Ja yhä edelleen. Omistan osakkeita, myös obligaatioita. Enkä vähän.
Koen että yksi tuttuni on jossain määrin eliittiä. Hänellä on sekä oman suvun että avioliiton kautta niin paljon rahaa ettei ole koskaan joutunut tekemään työtä henkensä pitimiksi (on tehnyt kyllä muista syistä), mutta sen sijaan että hän kulkisi lomakeskuksissa shoppaamassa design-bikinejä ja puudeleita, hän käyttää sen ajan ja energian joka muilla menee työntekoon ja raha-asioista huolehtimiseen pitkälti sivistäviin ajanvietteisiin kuten kulttuurin ja politiikan seuraamiseen.
Hän on erittäin pidetty ihminen, ei missään määrin ylimielinen vaan hauska, älykäs ja lämmin.
Asun yhden miljoonaperijättären kanssa. Itse elelen opiskelijana. Syötiin äsken tonnikalapastaa ja katottiin salkkarit. Että näinkin ylimielistä täällä :)
Opiskelukavereitani oli eliittiperheistä. Hekin ovat vain ihmisiä joilla ovat hyvät ja huonot puolensa. Nuorisolla on hieman hatara käsitys rahankäytöstä.
Ähhh, meinasin vastata minä, mutta olen aikas peeaa. Älyllisesti ja koulutuksen puolesta suht eliittiä kuitenkin. Sosiaalisesti olen kuitenkin ollut pirun mörkki, mutta katsotaan nyt, mitä sitä vielä oppii vanha koira tekemään.
Tunnen, ihan tavallisia ihmisiä on.
Oikeasti rikkailla ei vaan ole tarvetta rehvastella. Pikkupomot on niitä ylimielisiä.
Tunnen joitakin. Miten nyt eliitti määritellään...? Eräs on nuoruudesta saakka tuttu, rento ja ihan ok tyyppi, mutta helppo raha jotenkin pilaa elämän, kun näyttäisi olevan vaan golfaamista ja matkustelua ja hienoja autoja elämän sisältö. En osaa edes kadehtia. Toinen on suurtilan omistajapari. Mukavia ihmisiä, mutta hiukan leuhkoja jutut sillä miehellä. Vaimo on kiva, matalaprofiilinen, huumorintajuinen ja hauska, ei yhtään niuho. Yhden suuren yrityksen pomon poika on puolituttu. Erittäin hyväkäytöksinen, asiallinen, mukava ja fiksu nuori mies! Komeakin on, mutta ei millään tavalla leuhka.
En yhtäkään. Kai ne ei viihdy täällä susirajalla...
Ystäväpiirissä on sekä rahallista että koulutuksellista eliittiä, mieheni kuuluu molempiin. Vanhaa rahaa omaavat suhtautuvat omaisuuteensa luontevasti ja pröystäilemättä. Mutta se on totta, että monet alemmalla tulo- ja sivistystasolla olevat suhtautuvat tosi ikävästi hyvätuloisiin ja koulutetumpiin. Olen saanut mieheni takia kuulla joiltakin työkaveriltakin todella halventavia kommentteja ja nähnyt huonoa käytöstä.
Vähän vierastan sanaa eliitti, mutta tunnen joitain tyyppejä, jotka varmaan voisi tähän kategoriaan laittaa. Ovat joidenkin suurten ja tärkeiden sukujen vesoja ja länsinaapurin kuningashuoneen kaukaistakin kaukaisempia serkkuja. Muuten näyttävät ja vaikuttavat ihan samalta kuin muutkin, mutta valinnanvapaus omien tekemisten suhteen on tietenkin havaittavissa, jos raapaisee hieman pintaa syvemmältä. Mitään erityistä ylimielisyyttä en ole havainnut.
Erikoista on ehkä se, että suomen kieli on jäänyt muutamilla täysin oppimatta, vaikka ovat syntyneet ja kasvaneet ihan tässä pääkaupunkiseudulla ja vaikka toinen vanhempi olisi joku supisuomalainen Korhonen. Siitä ehkä huomaa, ettei ihan tavallisen nenänkaivajaväestön keskuudessa kovin paljon sosialiseerata, vaan ennemminkin jossain aatelisten ankkalammikossa.
Eräs miljoonaperijätär oli kanssani samalla vuosikurssilla ammattikorkeassa. Erittäin lämmin, "normaali", mukava ja jalat maassa oleva ihminen. Valmistuttuaan haki töitä kuten me kaikki muutkin, ja edelleen on ihan normaalissa palkkatyössä vaikka ei tarvitsisi. Suhteillakin olisi ollut paikkoja tarjolla, ei ottanut niitä vastaan. Selvästi ei halua, että suvullaan olisi liikaa sananvaltaa hänen elämäänsä.
Asui kyllä Hgin keskustassa vanhempien ostamassa luksusasunnossa jo opintoaikoinaan, ja joskus olin kateellinen kun rankan opiskeluputken jälkeen hän mainitsi menevänsä Herkun kautta kotiin ja tekevänsä jotain oikein hyvää ruokaa rentoutuakseen - itsellä kun oli varaa vain makaroniin. Mutta ymmärrän että aivan kaikkia sanomisiaan ei hänkään voinut jatkuvasti anaysoida muiden näkökulmasta. Hänen kanssaan oli kaiken kaikkiaan tosi mukavaa opiskella.
Nykyään näkyy asuvan ulkomailla ja olevan pitkässä parisuhteessa. Harrastaa aktiivisesti, mutta ei mitään hirveän kallista ja poikkeavaa, vaan asiaa joka liittyy hänen ammattiinsa. Kiva tyyppi!
Tunnen useita ja heitä on laidasta laitaan.