LOPETTAKAA E-PILLERIT
Oon miettinyt oikeasti jo helvetin kauan, että minkä takia gynet ynnä muut ehdottaa lähes aina ensimmäiseksi e-pillereitä ehkäisymuodoksi. Jopa 16-vuotiaille ilman, että edes ehdotetaan kondomin käyttöä yms.! Kaikki varmaankin tietävät mitä erikoisempia sivuvaikutuksia mitä e-pillereistä voi saada; ärtyneisyyttä, itkuisuutta, mielialan vaihteluita, haluttomuutta, aknea, lihoamista, kohonneet riskit veritulppiin yms. Kaikista pahin on kuitenkin se miten e-pillerit vaikuttavat siihen millaisena maailman koemme. Suurin osa varmaan tuntee suurta inhoa ajatellessaankin menkkojen alkamisen ensimmäistä päivää ja sitä, kuinka kaikki vituttaa ja itkettää ja on ärtynyt olo. Tämä johtuu siitä, että (saa korjata jos menee pieleen, pääajatus kuitenkin täysin oikea) lutropiinin ja follatropiinin määrät kehossa laskevat ja estrogeeni ja progesteronitasot nousevat, milloin menkat alkavat ja sinä päivänä ei voi tulla raskaaksi. E-pillerit saavat meidät elämään ikuista menkkojen ensimmäistä päivää! Monet ovat myös varmaan huomanneet sen, miten menkkakierron eri vaiheissa eri tyyppinen mies miellyttää silmää ja muitakin aisteja. Jätän sen tarkastelun tarkemmin sikseen. Kuitenkin, kuukautiskierrossa korkean estrogeeni- ja prpgesteronitasojen vaihe on lyhyt ja suurimman osan kuukaudesta oletkin "toisenlainen". Kuinka moni palstalainenkin tuntee pareja, jotka ovat eronneet esikoisen ollessa vielä vauva tai sitten lapsettomuuden tuloksena? Uskon ja tiedän, että taustalla on muutakin, mutta tässä erittäin mielenkiintoinen, tällä hetkellä maailmalla tieteilijöiden parissa oleva kuuma tutkimuskohteen hypoteesi; Mitä jos suurin osa eroista johtuukin siitä, että hormonaalinen ehkäisy on jätetty pois ja parien välinen kemia yhtäkkiä "vain lakkaa". Täälläkin kun lukee erilaisista junttimiehistä niin välillä tulee mietittyä, että mikä näitä pareja oikein yhdessä pitää. Välillä kun tuntuu, että on paljon pareja joiden elämän arvot yms. eivät kohtaa yhtään, on vain "sitä jotain", joka kuitenkin pitää lapsettomatkin parit yhdessä (viittaan siis siihen, ettei yhdistävä voima ole lapset). Entä kun lopettaa hormonaalisen ehkäisyn? Herääkö vain yhtäkkiä siihen fiilikseen, että eihän toi tyyppi kiinnosta mua yhtään? Loppuko parien välinen kemia vain siihen, ja syyksi tiedostamatta verhotaan muut vastoinkäymiset?
Itselläni on aurallista migreeniä, eikä muita hormonittomia ehkäisykeinoja ole minulle kuin kondomi ja kuparikierukka. Jos kondomi ei innosta, niin entäs kuparikierukka? Olen itse 19-vuotias synnyttämätön nainen ja minulle asennettiin vuosi sitten kuparikierukka enkä voisi olla tyytyväisempi. Kuparikierukka maksaa n. 100e ja kestää 5vuotta, riippuen pillereiden hinnasta hidasjärkisimpikin tajuaa, että kuparikierukka peittoaa e-pillerit kustannuksissa 6-0! Mitään ei tarvitse muistaa ottaa, senkus elät ja nautit! Ja siitä kivusta, ehkä minulla on mummon paikat tai ei, mutta en edes huomannut itse kierukan asentamisvaihetta! Ja vaikka sattuisikin, niin mielummin yksi suhteellisen lyhyt kivulias hetki, kuin pitkä, hidas ja huomaamaton vaihe kohti elämänhaluttomampaa elämää. Olen itsekin kärsinyt nuorempana niin pahoista kuukautiskivuista, että taju on meinannut lähteä, mutta kuparikierukka ei ole pahentanut niitä yhtään. Tämäkin toki yksilöllistä. Nuoret, vaatikaa, kysykää ja kyseinalaistakaa! Elätte kuitenkin vain kerran.
Kommentit (55)
19: Siitähän oli juuri HS:säkin miten lasten älykkyys on virallisesti lähtenyt laskuun viimeisten vuosikymmenien jälkeen! Ei siis puhuta nyt koulumenestyksestä vaan tavallisesti ÄO:sta mitä mitataan mm. intissä ja joissakin kouluissa. Yksi hypoteesi on myös se, että voisiko tätä selittää e-pillereitä syövien naisten "väärillä" miesvalinnoilla, jolloin jälkeläisten geenit eivät rekombinoidu optimaalisella tavalla. Ps. Todella outoa ettei kukaan ole vielä yrittänyt korjata käsitystäni kuukautiskierron tapahtumista. Tietävätkö palstalaiset menkoista edes muuta kuin ovulaation ja sen, että kerran kuussa vuotaa verta muutaman päivän kuukaudesta? AP
Kierukka on kuulemma hankala ja kivulias asentaa synnyttämättömälle. Näin gyne mulle sanoi. Lisäksi kupaikierukka voi lisätä huomattavasti vuodon määrää.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 09:46"]
19: Siitähän oli juuri HS:säkin miten lasten älykkyys on virallisesti lähtenyt laskuun viimeisten vuosikymmenien jälkeen! Ei siis puhuta nyt koulumenestyksestä vaan tavallisesti ÄO:sta mitä mitataan mm. intissä ja joissakin kouluissa. Yksi hypoteesi on myös se, että voisiko tätä selittää e-pillereitä syövien naisten "väärillä" miesvalinnoilla, jolloin jälkeläisten geenit eivät rekombinoidu optimaalisella tavalla. Ps. Todella outoa ettei kukaan ole vielä yrittänyt korjata käsitystäni kuukautiskierron tapahtumista. Tietävätkö palstalaiset menkoista edes muuta kuin ovulaation ja sen, että kerran kuussa vuotaa verta muutaman päivän kuukaudesta? AP
[/quote]
Miksi sun käsitys täytyisi korjata?
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 10:02"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 09:46"]
[/quote]
Miksi sun käsitys täytyisi korjata?
[/quote]
Nokun tällä palstalla on hyvinkin yleistä, että joka kirjoitusvirheeseen tartutaan eikä edes huomata itse sanomaa viestin takana. Löytyy myös paljon alapeukkuja ilman tieteellisempää argumentointia vastaan. AP
Samaa mieltä, ei enää ikinä pillereitä! Niitä syödessäni luulin, että kaikki on ok ja ne sopii mulle, mutta lopettamisen jälkeen huomasin miten olo helpottui. Ihan kuin olisi otettu vanne pään ympäriltä pois.
Maksatko sä mun abortin kun pamahdan paksuks kun lopetan pillerien syönnin?
En lopeta. Minulla ei ole mitään ongelmaa. Menkat lyhyemmät ja kivuttomat, akne lähtenyt kokonaan pois. Ennen tuli aina roaccuttan-kuurinkin jälkeen takaisin. Olen onnellinen, halut eivät ole hävinneet mihinkään. Parisuhde voi loistavasti. Minulla ei ole siis mitään syytä lopettaa :)
Täällä yksi kahden teinin äiti jolla ei ole ikinä ollut kierukkaa enkä ole syönyt pillereitä kuin kaksi kpl elämäni aikana
Mä itse en ole kokenut mitään haittoja näiden käytöstä ja vaikka kokisinkin niin menkat 4 kertaa vuodessa on niin luksusta että olisin valmis kestämään.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 20:53"]En lopeta. Mulla toimii loistavasti, ei ole haluttomuutta, iho on paremmassa kunnossa, epäsäännölliset menkat tasaantui ja menkat ei ole runsaat.
[/quote]
sama täällä. miehenkin valitsin ennen kuin aloitin pillerit että eiköhän se hyvä ole :)
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 20:47"]
Mä käyttäisin varmoja päiviä ja aborttia jos abortti olisi helppo kivuton ja vailla fyysisiä seuraamuksia oleva toimenpide. Hormonit ei vois vähempää kiinnostaa, hirveitä myrkkyjä, tappaa mun halut ja ne ovat muutenkin vaakalaudalla, joten ei käy tosiaankaan.
[/quote]
Kuparikierukka...?
Mua mielyttää aina saman tyyppinen mies ja e-pillereistä oon saanu sen avun, että voin pitää mun helvetin kivuliaat kuukautiset 2kk välein
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 20:34"]Tarkoitan siis sitä, että jos nainen olisi käyttäyt hormonitonta ehkäisyä, hän ei olisi ehkä ikinä kiinnostunut kumppanistaan, mutta koska kierron alkuvaihe saa naisen miesmaun olemaan erilainen kuin "tavallisesti", valitseekin hän itselleen oikeasti ihan vääränlaisen miehen! Ei ehkä täysin vääränlaisen, mutta sellaisen jossa ei loppujen lopuksi vain ole sitä jotain. AP
[/quote]
Niin ja oon ollu kiinnostunu miehestäni n. 13 vuotiaasta asti, joten pillereillä ei oo vaikutusta
En todellakaan lopeta pillereitä. :D ei kannata yleistää. Jotkut toki saavat pahoja sivuoireita, ja niin sain itsekin muutamalla pillerimerkillä. Nyt on kuitenkin sopivat käytössä, menkat jääneet pois kokonaan enkä huomaa olossa mitään huonoa. Seksihalut ovat huimat, eikä mitään kuivumista ole havaittavissa. Ja kyllä, seurustelen ja olen onnellinen suhteessani ja niin on myös mieheni.
Nro41: Joo tuli kyllä mieleen, mutta paheksunkin sitä miten jopa 16-vuotiaillekin vaan kirjoitetaan e-pilleriresepti edes esittelemättä sen kummemmin muita ehkäisykeinoja. Sitä paitsi pillerin unohtamisella voi olla seurauksensa, kuparukierukasta ei tarvitse stressata päivittäin. Miksei 16-vuotiaallekin voisi asentaa kuparikierukkaa? Itselleni ei ole sitä ikinä edes ehdotettu, kun ollaan gynellä ehkäisystä puhuttu! AP