Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

LOPETTAKAA E-PILLERIT

Vierailija
16.10.2014 |

Oon miettinyt oikeasti jo helvetin kauan, että minkä takia gynet ynnä muut ehdottaa lähes aina ensimmäiseksi e-pillereitä ehkäisymuodoksi. Jopa 16-vuotiaille ilman, että edes ehdotetaan kondomin käyttöä yms.! Kaikki varmaankin tietävät mitä erikoisempia sivuvaikutuksia mitä e-pillereistä voi saada; ärtyneisyyttä, itkuisuutta, mielialan vaihteluita, haluttomuutta, aknea, lihoamista, kohonneet riskit veritulppiin yms. Kaikista pahin on kuitenkin se miten e-pillerit vaikuttavat siihen millaisena maailman koemme. Suurin osa varmaan tuntee suurta inhoa ajatellessaankin menkkojen alkamisen ensimmäistä päivää ja sitä, kuinka kaikki vituttaa ja itkettää ja on ärtynyt olo. Tämä johtuu siitä, että (saa korjata jos menee pieleen, pääajatus kuitenkin täysin oikea) lutropiinin ja follatropiinin määrät kehossa laskevat ja estrogeeni ja progesteronitasot nousevat, milloin menkat alkavat ja sinä päivänä ei voi tulla raskaaksi. E-pillerit saavat meidät elämään ikuista menkkojen ensimmäistä päivää! Monet ovat myös varmaan huomanneet sen, miten menkkakierron eri vaiheissa eri tyyppinen mies miellyttää silmää ja muitakin aisteja. Jätän sen tarkastelun tarkemmin sikseen. Kuitenkin, kuukautiskierrossa korkean estrogeeni- ja prpgesteronitasojen vaihe on lyhyt ja suurimman osan kuukaudesta oletkin "toisenlainen". Kuinka moni palstalainenkin tuntee pareja, jotka ovat eronneet esikoisen ollessa vielä vauva tai sitten lapsettomuuden tuloksena? Uskon ja tiedän, että taustalla on muutakin, mutta tässä erittäin mielenkiintoinen, tällä hetkellä maailmalla tieteilijöiden parissa oleva kuuma tutkimuskohteen hypoteesi; Mitä jos suurin osa eroista johtuukin siitä, että hormonaalinen ehkäisy on jätetty pois ja parien välinen kemia yhtäkkiä "vain lakkaa". Täälläkin kun lukee erilaisista junttimiehistä niin välillä tulee mietittyä, että mikä näitä pareja oikein yhdessä pitää. Välillä kun tuntuu, että on paljon pareja joiden elämän arvot yms. eivät kohtaa yhtään, on vain "sitä jotain", joka kuitenkin pitää lapsettomatkin parit yhdessä (viittaan siis siihen, ettei yhdistävä voima ole lapset). Entä kun lopettaa hormonaalisen ehkäisyn? Herääkö vain yhtäkkiä siihen fiilikseen, että eihän toi tyyppi kiinnosta mua yhtään? Loppuko parien välinen kemia vain siihen, ja syyksi tiedostamatta verhotaan muut vastoinkäymiset? 

Itselläni on aurallista migreeniä, eikä muita hormonittomia ehkäisykeinoja ole minulle kuin kondomi ja kuparikierukka. Jos kondomi ei innosta, niin entäs kuparikierukka? Olen itse 19-vuotias synnyttämätön nainen ja minulle asennettiin vuosi sitten kuparikierukka enkä voisi olla tyytyväisempi. Kuparikierukka maksaa n. 100e ja kestää 5vuotta, riippuen pillereiden hinnasta hidasjärkisimpikin tajuaa, että kuparikierukka peittoaa e-pillerit kustannuksissa 6-0! Mitään ei tarvitse muistaa ottaa, senkus elät ja nautit! Ja siitä kivusta, ehkä minulla on mummon paikat tai ei, mutta en edes huomannut itse kierukan asentamisvaihetta! Ja vaikka sattuisikin, niin mielummin yksi suhteellisen lyhyt kivulias hetki, kuin pitkä, hidas ja huomaamaton vaihe kohti elämänhaluttomampaa elämää. Olen itsekin kärsinyt nuorempana niin pahoista kuukautiskivuista, että taju on meinannut lähteä, mutta kuparikierukka ei ole pahentanut niitä yhtään. Tämäkin toki yksilöllistä. Nuoret, vaatikaa, kysykää ja kyseinalaistakaa! Elätte kuitenkin vain kerran.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ihan 19-v on 'ajatellut'. Aplodeerataanpa kaikki, koska tässähän nyt tuli Totuus ja Ratkaisu \o/

Vierailija
22/55 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä joku katkera, jota vituttaa oma, väärä miesvalinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä yleistystä. Mitäpä sitten, jos ei itketä lainkaan, mielialat ei vaihtele ja halut on tallella? Olen iloinen, energinen ja halukas. "Menkat" on nykyään tosi helpot, ei tarvitse lukittautua neljän seinän sisään potemaan kuten ennen ja ne alkavat päivälleen samaan aikaan joka kerta. Nykyään pystyy myös hyppäämään vaikka aina joka toiset "menkat" ohi. Seksi on paljon nautinnollisempaa.

Miksi siis lopettaisin?

Vierailija
24/55 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 21:57"]Ihmeellistä yleistystä. Mitäpä sitten, jos ei itketä lainkaan, mielialat ei vaihtele ja halut on tallella? Olen iloinen, energinen ja halukas. "Menkat" on nykyään tosi helpot, ei tarvitse lukittautua neljän seinän sisään potemaan kuten ennen ja ne alkavat päivälleen samaan aikaan joka kerta. Nykyään pystyy myös hyppäämään vaikka aina joka toiset "menkat" ohi. Seksi on paljon nautinnollisempaa.

Miksi siis lopettaisin?
[/quote]

Seurusteletko? Oletko onnellinen suhteessasi? AP

Vierailija
25/55 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole mitään ongelmia pillereiden kanssa. Menkat ovat niukemmat, ei ole kipuja, akne lievempi, ja halut on tallella. Mitään mielialamuutoksia ei ole, olen niin tasainen luonne muutenkin ja olen harvoin kiukkuinen. Olen suhteessa joka alkoi yli puoli vuotta ennen pillereiden aloittamista joten ei huolta ettemme sopisi toisillemme, viisi vuotta oltu yhdessä :)

En minäkään toki ikuisesti näitä halua syödä, mutta paras keino tällä hetkellä.

Kaikille pillerit eivät varmaan sovi.

Vierailija
26/55 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan sama vaikka ei söisi niitä...vesistöissä ja lihassa niitä on vit*st muutenki... Eli niit saa kyl ihan ilmatteekskin 

Vierailija
27/55 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
28/55 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun elämänlaatu, seksielämä ja parisuhde paranivat käsittämättömän paljon kun jätin pois pillerit. Mitä menetinkään niinä kymmenenä vuotena, kun niitä söin... Mies kyllä löytyi pillereitä syödessä, ja miellyttää edelleen, hyvää tuuria?

Vierailija
29/55 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:07"]

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 21:57"]

Ihmeellistä yleistystä. Mitäpä sitten, jos ei itketä lainkaan, mielialat ei vaihtele ja halut on tallella? Olen iloinen, energinen ja halukas. "Menkat" on nykyään tosi helpot, ei tarvitse lukittautua neljän seinän sisään potemaan kuten ennen ja ne alkavat päivälleen samaan aikaan joka kerta. Nykyään pystyy myös hyppäämään vaikka aina joka toiset "menkat" ohi. Seksi on paljon nautinnollisempaa. Miksi siis lopettaisin?

[/quote]

Seurusteletko? Oletko onnellinen suhteessasi? AP

[/quote]

Kyllä seurustelen ja olen todella onnellinen mieheni kanssa. En usko lainkaan, että jos nyt lopettaisin pillerit niin en pitäisi miehestäni. Makuni miesten suhteen on ollut aina sama ja pillerit eivät ole muuttaneet minua millään muullakaan tavalla.

Itseasiassa olen kerran pitänyt lyhyehkön tauon pillereistä ja mies oli tuon tauon aikanakin yhtä ihana.

Vierailija
30/55 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jouduin lopettamaan e-pillerit koska tulppa riski kasvoi aivan liian suureksi. :s

Tuli vaikka mitä pelottavia oireita liittyen verisuonten tukkeutumiseen eli tulppien syntyyn. Hyi kamala!

Alunperin hankin ne ehkäisyyn, lieventämään kuukautiskipuja ja akneen.

Lopettamisen jälkeen kuukautiskivut ovat siedettävät tavallisilla kipulääkkeillä ja aknea ei näy eikä kuulu (lähinnä satunnaisia finnejä silloin tällöin mutta se on ymmärrettävää kun olen vielä nuori ja hormonitasapaino on mitä on).

Eli mua ei haittaa vaikka lopetin ne, ehkäisy hoituu kumilla oikein hyvin ja itseasiassa kun on 6 vuotta käyttänyt e-pilsuja niin kortsulla paneminen miehen kanssa on tuhmaa koska ei ole kortsullista seksiä harrastettu sitten pilsujen alottamisen. :P

Ei enään ikinä e-pilsuja koska en halua yht äkkiä lyyhistyä ja kuolla (kun tukos menee aivoihin, keuhkoihin tai sydämeen)!

Vierailija
31/55 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kokeillut kaikki kierukat sun muut ja pillerit ovat toimineet minulla parhaiten. Minulla oli TODELLA runsaat ja kivuliaat kuukautiset ja voin pillereiden kanssa paljon paremmin. Joskus koitin lopettaa, mutta vuoden kärsittyäni päätin palata takaisin pillereihin.
Miksi sinua noin kovasti haittaa se, että ihmiset huolehtivat ehkäisystä ja/tai helpottavat kuukautisiaan?

Vierailija
32/55 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nojaa, olen 17v, ja e-pillereiden ansiosta pystyn käymään koulua viitenä päivänä viikossa, neljänä viikkona kuusta. Ilman pillereitä olisin vähintään 4-5 päivää pois koulusta joka kuukausi kuukautiskipujen vuoksi, makaisin nämä päivät suihkun lattialla oksennellen, järkyttävissä vatsakrampeissa ja verta vuotaen. Ei kiitos, ei enää ikinä. Neljä vuotta kärsin menkkahelvetistä, enkä aijo enää palata siihen. Fiilikseni poikaystävääni kohtaan ei ole muuttunut, aloimme seurustelemaan ollessani 14v, pillerit aloitettiin 1,5v myöhemmin ja yhä meillä menee hyvin. Ehkäisy menee siinä samalla, vaikka sen tarve tulikin päälle vasta vuoden pillereiden aloituksen jälkeen.

Vierailija
33/55 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut 10 vuotta naimisissa ja erittäin tyytyväinen elämääni pillereiden kanssa!

Vierailija
34/55 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:36"]Nojaa, olen 17v, ja e-pillereiden ansiosta pystyn käymään koulua viitenä päivänä viikossa, neljänä viikkona kuusta. Ilman pillereitä olisin vähintään 4-5 päivää pois koulusta joka kuukausi kuukautiskipujen vuoksi, makaisin nämä päivät suihkun lattialla oksennellen, järkyttävissä vatsakrampeissa ja verta vuotaen. Ei kiitos, ei enää ikinä. Neljä vuotta kärsin menkkahelvetistä, enkä aijo enää palata siihen. Fiilikseni poikaystävääni kohtaan ei ole muuttunut, aloimme seurustelemaan ollessani 14v, pillerit aloitettiin 1,5v myöhemmin ja yhä meillä menee hyvin. Ehkäisy menee siinä samalla, vaikka sen tarve tulikin päälle vasta vuoden pillereiden aloituksen jälkeen.
[/quote]

Aknen unohdin, minulle iski akne 11-vuotiaana, eikä mikään auttanut näppyihin. 16-vuotiaaseen mennessä näpyt olivat hävinneet kokonaan, kiitos pillerien. Joillekkin pillerit aiheuttaa naaman kukkimisen, mutta minulta finnit hävisivät. Onneksi, koska näytin siltä, kuin joku olisi ampunut minua haulikolla naamaan.

Vierailija
35/55 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, että pillerit yleensä vievät haluja. En ole niitä koskaan käyttänyt. Minulla on kovimmat halut juuri ennen menkkoja ja menkkojen ekoina päivinä.

Todella monet ovat lopettaneet pillerien käytön viime vuosina Suomessa. Oliko peräti 1/4.

Vierailija
36/55 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:41"]

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:36"]Nojaa, olen 17v, ja e-pillereiden ansiosta pystyn käymään koulua viitenä päivänä viikossa, neljänä viikkona kuusta. Ilman pillereitä olisin vähintään 4-5 päivää pois koulusta joka kuukausi kuukautiskipujen vuoksi, makaisin nämä päivät suihkun lattialla oksennellen, järkyttävissä vatsakrampeissa ja verta vuotaen. Ei kiitos, ei enää ikinä. Neljä vuotta kärsin menkkahelvetistä, enkä aijo enää palata siihen. Fiilikseni poikaystävääni kohtaan ei ole muuttunut, aloimme seurustelemaan ollessani 14v, pillerit aloitettiin 1,5v myöhemmin ja yhä meillä menee hyvin. Ehkäisy menee siinä samalla, vaikka sen tarve tulikin päälle vasta vuoden pillereiden aloituksen jälkeen. [/quote] Aknen unohdin, minulle iski akne 11-vuotiaana, eikä mikään auttanut näppyihin. 16-vuotiaaseen mennessä näpyt olivat hävinneet kokonaan, kiitos pillerien. Joillekkin pillerit aiheuttaa naaman kukkimisen, mutta minulta finnit hävisivät. Onneksi, koska näytin siltä, kuin joku olisi ampunut minua haulikolla naamaan.

[/quote]

Saat näpyt sitten takaisin kun lopetat. Siirsit vain ongelmaa.

Vierailija
37/55 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
38/55 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sterilisaatio tehty pari viikkoa sitten, jotta kierto pääsisi paremmin rytmiin niin käytän ennen operaatiota aloittamani laatan loppuun.

Vierailija
39/55 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitten tullut Ap:lle mieleen, että kaikki eivät näitä haittoja saa ja joissain tapauksissa pillereiden haitat ovat pienempiä verrattuna ongelmiin ilman pillereitä. Lisäksi tuo ehkäisyteho on plussaa, niin kauan kuin ehkäisyä tarvitsee. Ei pidä yleistää tässäkään asiassa.

Vierailija
40/55 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en vain usko, että on terveellistä pumpata omaan kehoon hormoneja.