Plussasin, mitä seuraavaksi? :)
Eli tosiaan toissapäivänä ilmestyi ne kaksi maagista viivaa tikkuun, niin kuin myös eilen ja tänään :) Ehkä jo uskon.
Mitä teen seuraavaksi? Soitan neuvolaan? Mitä tehdään ensimmäisellä käynnillä? Jutellaan? Sisätutkimus? Miten? Miltä tuntuu? K
Olen pahasti lääkärikammoinen ihminen, sen takia haluaisin selkeitä ja yksityinkohtaisia vastauksia :) Kiitos jos jaksatte nähdä vaivaa, jotta saisin infoa ja tarkennusta asiaan.
Kommentit (55)
Soitto neuvolaan, kysyy millon edelliset menkat ja laskee siitä viikot ja tulevan LA:n. Sitten saat ajan th:lle noin rv 9-10. Riippuen paikkakunnasta saatat saada myös ajan lääkärille ultraan (itse sain, alakautta ultrattiin eli sisätutkimus tehtiin myös). Ekalla th:n käynnillä lähinnä juteltiin ja käytiin läpi taustoja parisuhteesta, elämäntilanteesta yms. Ja sit sovittiin uusia aikoja neuvolaan ja nt-ultraan rv.12.
Eikö sitä raskautta varmisteta mitenkään? Tai niin kuin onko tuo apteekin testi nyt sitten 100% varma? :) Niin ja kiitos, vaikka kauhean varauksella tähän asiaan suhtaudunkin.
Haluaisitko tarkentaa mitä siinä sisätutkimuksessa sitten tehdään? En ole koskaan ollut gynellä :S Asia vaivaa erittäin paljon.
AP
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 16:55"]Soitto neuvolaan, kysyy millon edelliset menkat ja laskee siitä viikot ja tulevan LA:n. Sitten saat ajan th:lle noin rv 9-10. Riippuen paikkakunnasta saatat saada myös ajan lääkärille ultraan (itse sain, alakautta ultrattiin eli sisätutkimus tehtiin myös). Ekalla th:n käynnillä lähinnä juteltiin ja käytiin läpi taustoja parisuhteesta, elämäntilanteesta yms. Ja sit sovittiin uusia aikoja neuvolaan ja nt-ultraan rv.12.
[/quote]
Se eka ultra oli siis varhaisraskauden ultra ja siinä lähinnä katsottiin, että kohdussa on elämää. Minulla oli silloin viikkoja 7+1 ja LA vähän siirtyi.
Kaikki kunnat eivät taida kustantaa kyseistä ultraa odottajille, mutta täällä sellainen onneksi tarjotaan :)
Niin ja onnea kovasti! :)
Pissa näytteen annat ainakin, voi olla että siitä varmistetaan ekalla kerralla.. Varma en ole..
Alakautta ultraaminen, miltä tuntuu? Jännittää muutenkin ajatus olla ilman pikkareita, siis ollaanko siinä jalat levällään jonkun edessä? Vai onko siinä joku peitto jalkojen päällä ettei se hoitaja tuijottele :S
Tiedän naurettavaa, mutta ette uskokkaan kuinka pelkään ja intoilen asiasta yhtä aikaa :S Olen vain niin epävarma ihminen itsestäni ja niin peloissani tuosta neuvola käynnistä...
AP
Siis sisätutkimus on ihan helppo juttu! Sitä ei kannata jännittää:) lääkäri katsoo levittimillä ja sormilla tunnustelee. Ei satu jos et jännitä lihaksia. Eli paikat rentona niin on ihan helppo homma:)
Alakautta ultraus ei tunnu miltään. On niin ohut se anturi. Ja ei ole peittoa ainakaan täällä Tampereella. Mutta suht pimeä huone kuitenkin :)
Ja jalat on sellaisilla tuilla. Eikä se hoitaja mitään tuijottele!:D
Sisätutkimusta ei nykyään alussa suositella jos ei ole vuotoja, tulehdusoireita tai tehtyjä operaatioita.
Tähän mennessä (rv16) ollut itsellä:
Varhaisultra yksityisellä (omasta halusta) (rv6)
1. Neuvola: pissanäyte, verenpaineet, hemoglobiini, paino, lähinnä juttelua ja elämäntilanteen kartoitusta, sydänäänien kuuntelu. (Rv9)
1. Neuvolalääkäri: elämäntapojen kartoitusta, terveydellisten ongelmien läpikäyntiä jos jotain on, paino, verenpaine, pissanäyte. Sydänäänien kuuntelu ja kohdun tunnustelu mahan päältä (rv14)
1. Ultra, niskaturvotusseulonta. Alakautta tehty, ei satu. (Rv12)
Tulossa on:
2. Neuvolakäynti rv 20
2. Ultra, rakenneultra rv 20
Alakautta ultraus ei juuri tuntunut. Itse jännitän hirveästi sisätutkimuksia, mutta jos sen kertoo etukäteen lääkärille niin varmasti osaa ottaa sen huomioon.
Niin ja verikokeet oli nt-ultran yhteydessä.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 17:02"]
Alakautta ultraus ei tunnu miltään. On niin ohut se anturi. Ja ei ole peittoa ainakaan täällä Tampereella. Mutta suht pimeä huone kuitenkin :)
[/quote]
Entä sitten tällänen hieman yksityiskohtaisempi kysymys eli kuinka monet sheivaa paikat ennen sinne menoa? Käyttekö myös jossain vessassa ennen sitä pesulle vai aamulla kotona lukuunottamatta vaikka olisi iltapäiväaika?
Entä jos on mekko niin riittää varmaan että on pikkarit alta pois, muttei mekko? :)
AP
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 17:05"]
Niin ja verikokeet oli nt-ultran yhteydessä.
[/quote]
Verikokeet huuh mihin mä olenkaan itseni laittanut :D Näin lääkärikammoiselle se saa jo sykkeen nousemaan, pelkällä ajatuksella. Edelliset minulta on otettu ollessani 10 vuotias, hyvin olen vältellyt ;)
AP Nykyään siis ikää kuitenkin päälle 20!
Itse ainakin sheivasin ja kävin pesulla ensin:D pitäkää vaan pinnallisena mutta jokainen tyylillään:D
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 16:57"]
Eikö sitä raskautta varmisteta mitenkään? Tai niin kuin onko tuo apteekin testi nyt sitten 100% varma? :) Niin ja kiitos, vaikka kauhean varauksella tähän asiaan suhtaudunkin.
Haluaisitko tarkentaa mitä siinä sisätutkimuksessa sitten tehdään? En ole koskaan ollut gynellä :S Asia vaivaa erittäin paljon.
AP
[/quote]
Ei varmisteta, ellet sitten itse välttämättä halua verikoetta. Kaikki kauppojen ja apteekkien raskaustestit ovat 100% luotettavia, halvimmatkin. Ekalla neuvolakerralla otetaan liuta verikokeita (HIV, kuppa ja ehkä jotakin muutakin, mutta ei raskaustestiä ellet erikseen pyydä), verenpaine, paino, kysellään terveystiedot susta ja vauvan isästä, sekä lähisukulaisista kummaltakin puolelta ja jutustellaan muutenkin.
Alkuraskauden ultraa ei ole kunnallisella puolella käytössä juuri missään, tuskin siis sinunkana kunnassasi/kaupungissasi, eka ultra on n. rv 12.
Hauskat otsikot peräkkäin!:
Plussasin, mitä seuraavaksi? :)
Olen viimeisilläni raskaana, mies pitkällä työmatkalla
Verikokeista voi varmaan kieltäytyä? Jos ei koe tarpeelliseksi tutkia mitään sukupuolitauteja.
ap
Ja itsellä ainakin sanottiin että housut pois ja paita ylös:) koska tutkii varmaan myös mahanpäältä:) eli ultraajalle paras ettei siinä ole mekkoja tiellä:) tosin voit kyllä sanoa jos haluat jonkun peitteen:)
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 17:13"]Verikokeista voi varmaan kieltäytyä? Jos ei koe tarpeelliseksi tutkia mitään sukupuolitauteja.
ap
[/quote]
Ehkä ne ois kuitenkin syytä tutkia, jos ei kerran ikinä oo tutkittu. Niistä kun voi olla haittaa lapsellekin.
Nt seulonnassa niistä etsitään myös riskiarvoja kromosomipoikkeavuuksiin.
Onnea!!!:) Soitat neuvolaan ja varaat ajan. Ensimmäisellä käynnillä jutellaan, mitataan verenpaine, hemoglobiini, paino ja annetaan lappuja mukaan. Rv 15 about on neuvola lääkäri missä tehdään sisätutkimus. On siis ihan samanlainen kun gynekologilla:) joten ei hätää. Kaikki menee varmasti hyvin!:)