Olen menettänyt otteeni 15-vuotiaaseen tyttööni!
Hän katsoo oikeudekseen olla vaikka yli vuorokauden pois kotoa, majailee yleensä poikakaverinsa kotona ja ulkona. Arkena tulee klo 23 kotiin ja viikonloppuina kahdelta. Hän on pois koko ajan. Viimeksi näin tytön eilen päivällä. Puhelimeen tiuskii ettei tule vielä, kun soitan että nyt kotiin. Poikakaverin vanhemmat ei näe mitään ongelmaa asiassa. Ei auta mun sanomiseni mitään.
Olen yksinhuoltaja eikä toisesta vanhemmasta ole mitään apua. Koulukuraattorin kanssa juttelimme yhteisistä säännöistä ja siellä tytär vain nakkeli niskojaan. Hän on avoimen vihamielinen mua kohtaan. Halveksii ja irvistelee kun yritän asettaa sääntöjä. Kun sanon että otan puhelimen tai skootterinavaimet pois, tytär ei vain anna niitä. Tytär uhkailee että jos poikakaveri ei saa tulla meille yöksi, hän menee sitten sinne. Meiltä pitää vieraiden lähteä klo 21 pois, koska pienemmät lapset käyvät nukkumaan ja itsekin olen överiväsynyt. En kestä sitä että vieras teinipoika kekkuloi puoliltaöin keittiössäni paistamassa lihapullia, menee suihkuun kuin olisi kotonaan ja kekkuloi täällä puolialasti sänkysessioiden jälkeen. Olen lopen uupunut taisteluun. En jaksa enää kauheaa tunnelmaa kun tytär on kotonaan "vastentahtoisesti". Täällä kun on hänen mielestään kamalaa.
Olen niin surullinen ja väsynyt.
Kommentit (57)
Onpa kamala tilanne :( kertoisin seuraavalla kerralla kun näätte rauhallisesti säännöt ja seuraukset jos ei totella. Ja mainitsisin senkin, että lastensuojeluun otetaan seuraavaksi yhteyttä, koska et enää hänen kanssaan pärjää. Koita pysyä ymmärtäväisenä, jos hän yrittää jossain vaiheessa kertoa tai purkaa mieltään. Mutta jos ei edelleenkään tottele, katkaisisin myös puhelinliittymän heti, älä anna rahaa. Älä kiinnitä mitään huomiota, jätä vaikka ruokakin hänelle tekemättä niin johan alkaa totella. Voi mennä hetki mutten usko että poikaystävänkään perhe häntä jaksaa kauaa loisena katella? Paljon tsemppiä! Ja tosiaan lastensuojeluun yhteyttä, jos tilanne ei suju:( t.20 vee ja nähnyt paljon
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:33"]Mikähän sussa on ollut vikana? Miten olisit voinut olla parempi vanhempi? Onko teillä aiemmin ollut läheiset välit, oletko viettänyt paljon aikaa hänen kanssaan? Väkivaltaa? Vai onko miesystävä/baarit/alkoholi/muu hömppä mennyt aina tyttäresi edelle? Jos on, en ihmettele lainkaan tyttäresi käytöstä. Mutta jos olet ollut hyvä äiti, niin pahoittelut viestistä ja tilanteesta.
[/quote]
Turha sitä on äitiä syyllistää kun teini muuttuu hirviöksi. Meillä aina huolehdittu lapsista ja oltu heidän kanssaan arjessa mukana. Oltu kannustavia ja asetettu oikeat rajat ja säännöt elämään. Ohjattu ja näytetty omalla esimerkillä miten elämää eletään ja ollaan hyviä toisillemme. Mutta niin vain on yksi lapsi myöhäisteini-iässä eksynyt mieron tielle. Siinä häntä auttoi juuri tuon poikaystävän vanhempien tapaiset vanhemmat. He ovat muka hyviä aikuisia ja tietävät miten nuorten kanssa pitää olla. Eli antaa tehdä mitä lystää. Jossakin vaiheessa heillä oli myös otsaa huutaa meille päin naamaa että on vähän myöhäistä kasvattaa jos kasvatus on mennyt jo pieleen. Lapsiamme oli aina kehuttu hyvinkasvatetuiksi ennen kuin tuo yksi tieltä eksyi. Väärä seura ja valinnat voi pilata aivan uskomattomasti asioita.
Pysy mielipiteissäsi ja laita rajoja ja anna rangaistuksia . Jos vaan milloinkaan niin koita päästä juttelemaan; miltä seukkaaminen ny tuntuu, mitä tyttö aattelee perheestään (sinä yh ja nuoremmat sisarukset?) Miten koulus menee..vastavuoroin kerro omista fiiliksistä. Hyvässä hengessä positiivisen kautta!!!!Tytär kapinoi ja tämä on vaihe jossa sinun tulee näyttää että rakastat, nuoren kiukuttelusta huolimatta.
Kerran myös kokee olevansa likka niiiiin aikuunen niin pistä myös hoitamaan itte asiansa: puhelinlaskut, hammaslääkärit, reseptit. Herää ehkä siihen mitä kaikkea äiti huolehtiikaan vielä hänen puolestaan. Tai sitten kehittyy jällen kohti aikuisuutta.
Seuraan tällaista tilannetta naapurissa. Arvostan teitä todella korkealle, teinien äidit. Luja hali teille.
Minäkin lopettaisin rahoituksen ja liittoutuisin lujemmin koulun ja muiden viranomaistahojen kanssa. Tuo on karmivaa, että pojan vanhemmat ovat ilmeisestikin täysiä juntteja. Toisaalta taas tyttö sentään voi olla siellä ja siellä on perhe, monia ihmisiä, onhan nimittäin monella hankalalla teinitytöllä parikymppisiä, jo omillaan asuvia kundeja, tai sitten joitain syrjäytyneitä tapauksia, joiden kanssa karataaan ties minne, kun ei ole asuntoa - sinun tyttösi lienee ainakin helppo paikallistaa tuolta pojan kodista.
Eiks vasta teiniäideissä se mummo kertonu et oli pyytänyt apua sossuilta ja lapsi huostaan. Ja vielä väärin perustein.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:57"][quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:33"]Mikähän sussa on ollut vikana? Miten olisit voinut olla parempi vanhempi? Onko teillä aiemmin ollut läheiset välit, oletko viettänyt paljon aikaa hänen kanssaan? Väkivaltaa? Vai onko miesystävä/baarit/alkoholi/muu hömppä mennyt aina tyttäresi edelle? Jos on, en ihmettele lainkaan tyttäresi käytöstä. Mutta jos olet ollut hyvä äiti, niin pahoittelut viestistä ja tilanteesta.
[/quote]
Turha sitä on äitiä syyllistää kun teini muuttuu hirviöksi. Meillä aina huolehdittu lapsista ja oltu heidän kanssaan arjessa mukana. Oltu kannustavia ja asetettu oikeat rajat ja säännöt elämään. Ohjattu ja näytetty omalla esimerkillä miten elämää eletään ja ollaan hyviä toisillemme. Mutta niin vain on yksi lapsi myöhäisteini-iässä eksynyt mieron tielle. Siinä häntä auttoi juuri tuon poikaystävän vanhempien tapaiset vanhemmat. He ovat muka hyviä aikuisia ja tietävät miten nuorten kanssa pitää olla. Eli antaa tehdä mitä lystää. Jossakin vaiheessa heillä oli myös otsaa huutaa meille päin naamaa että on vähän myöhäistä kasvattaa jos kasvatus on mennyt jo pieleen. Lapsiamme oli aina kehuttu hyvinkasvatetuiksi ennen kuin tuo yksi tieltä eksyi. Väärä seura ja valinnat voi pilata aivan uskomattomasti asioita.
[/quote]
Hienoa, että teillä ja ilmeisesti ap:lla näin. Mutta on oikeasti olemassa surullisen paljon niitäkin vanhempia, jotka ovat hylänneet lapsensa emotinaalisesti jo lapsena, eikä ole kasvatettu eikä huolehdittu edes perustarpeista kunnolla. Kotona mies- tai naisystävät vaihtuu, alkoholia kuluu ja vanhemmat masentuneita eikä lapsen kanssa kiinnosta olla, ei kuunnella eikä välitetä. Sitten, kun lapsi tulee teini-ikään, niin huudellaan sossua ja huostaanottoa apuun, kun lapsi on niin kauhea, oireileva ja vaikea. Kaikki vika on tietysti lapsessa, eikä osata mennä itseen tai huomata omaa surkeaa "vanhemmuutta". Eiköhän tähänkin ketjuun joku vastaava ihana äiti tai isä eksy...
Ota yhteys lastensuojeluun ennen kuin tapahtuu jotain pahempaa. Tyttö sijoitukseen vähäksi aikaa niin alkaa kodin säännöt kelvata sen jälkeen.
Edellä on paljon hyviä ohjeita. Itse kyllä kertoidin myös miltä teinin käytös (halveksunta) itsestäni tuntuu. Ei mitenkään itkunsekaisessa tunnekuohussa, vaan rauhallisesti jossain neutraalissa välissä jos mahdollista. Muutenkin puhuminen, kuunteleminen ja rehellinen läsnäolo ovat mielestäni tärkeitä, vaikka hankalia toki.
Älä anna nyt periksi. Varmasti teini sen huomaa, että olet hiukan nyt luovuttanut. Teet selväksi, mitkä on säännöt ja mitä niiden rikkomisesta seuraa. Kyllä routa porsaan kotiin ajaa. Älä anna viedä itseäsi kuin pässiä narussa.
Lastensuojelua kannattaa harkita tosi tarkkaan (siis ennen kuin yhteyttä ottaa). On nimittäin hyvin todennäköistä, että lopputuloksena on huostaanotto. Hyvien perheiden lapsia on huostaanotettu pelkkiien kouluvaikeuksien tai siksi, että kotiintuloajat eivät ole pitäneet, pyörinyt huonossa seurassa tms.. Lastensuojelussa asiat kärjistetään potenssiin tuhat ja sitten se onkin jo huostaanoton paikka. Vanhemmat luulevat saavansa mukavaa tukea ja apua sossuilta, mutta haluavatko he sitä huostaanottoa mihin sitten usein päädytään juuri teini-iän ongelmien vuoksi?
Tuossa ei kyllä auta mitkään säännöt 21.00 vieraat pois. Ei ole mikään pikku tyttö. Olet tiukkana niin ajat vaan tytön pois.
Itse ottaisin tytön ja pojan kotiini. Sopisin säännöt että miten eletään iltaisin. Mitä saa tehdä ja mitä ei. Nyt suljet oven poikaystävältä niin noinhan siinä käy. Toisilla ei ole noita ongelmia koska monet ei kuitenkaan seurustele tuossa iässä. Yhden asian olen oppinut että kodin ovi pitää olla auki teinin vieraille niin saat heidät lähellesi ja voit heitä ohjata ja opastaa. Näin aion itse toimia ja vihoviimeinen vaihtoehto on se että lapseni olisi muualla.
Nuori seurustelee niin yritä tajuta se. Itse seurustelin tuossa iässä ja saatiin olla kummankin kotona. Seurustelu kesti 4 vuotta. Jos poikaystävä ei olisi päässyt kotiini niin oltaisiin oltu heillä. Onneksi minulla on vain poikia. Nyt on joustettava jos haluat lapsesi lähellesi. Pakottamalla lietsot vain vihaa sinua kohtaan.
Luuletteko, että sijoituksen kestoa voi itse määrätä? Jos sinne joutuu, se on niin, että sossut saattavat arvioida kestoksi vuosikaudet....Sitten 18v pois pääsee.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 00:13"]Ota yhteys lastensuojeluun ennen kuin tapahtuu jotain pahempaa. Tyttö sijoitukseen vähäksi aikaa niin alkaa kodin säännöt kelvata sen jälkeen.
[/quote]
Minusta huono idea. Ei tyttö sentään niin hurjalta kuulosta. Miettisin itse jotain tuollaista, jos olisi varkauksia tai muuta rikoksia, huumeita ym. kuvioissa mukana. Sijoitus ei ole mikään kevyt juttu tai leikin asia, saattaa olla vaikeaa saada lapsi takaisin ja tilanne vain pahenee. Lapselle aivan kamala asia, ei laitokset mitään ihania paikkoja ole. Tyttö saattaa masentua pahasti ja sitten ollaankin oikeiden ongelmien äärellä :( Teidän pitäisi luottaa toisiinne ja kunnioittaa toisianne, tuollainen ratkaisu voi pilata välit iäksi ja traumatisoida pahasti. Koittakaa hoitaa asia perheen kesken, tai yksityinen terapeutti/psykiatri tueksi.
Kuulostaa uuvuttavalta! Itekkin sanoisin, että rahahanat kiinni. Ja jos syö sitten kavereilla, niin syökööt, ei kai niiden kavereiden vanhemmatkaan pidemmän päälle jaksa yhtä ylimääräistä suuta ruokkia.
Kuitenkaan en ehkä ymmärrä tuota ongelmaa poikaystävässä. Kun olin itse 15v niin kyllä mun poikaystävä oli viikonloppuna yökylässä, kävimme yhdessä saunassa ja suihkussa, valvoimme myöhään ja kokkailimme keittiössä. Ehkä voisit yrittää tutustua tähän poikaan.
Voi olla, että sitä arvostusta olisi pitänyt lähteä hakemaan jo aikaisemmin. Jämäkkä, mutta oikeudenmukainen käytös vanhemmalta on usein sitä, mikä toimii parhaiten ihan pienestä asti. Jos rupeaa kynnysmatoksi, saa olla sitä lopouelämänsä.
Itse olin samanlainen tuonikäisenä, kummasti rauhoittunut tähän 24v ikään mennessä :) rajat silti olla pitää, niitä voi sitten sovitusti laskea ikää tullessa. Ei muuta kun jaksamista ja toivoa tulevasta!
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:33"]Rahahanat kiinni heti. Tarvittaessa puhelin pois tai liittymä. Sinä olet vanhempi ja sinä määräät. Kuulostaa siltä, että ei arvosta sinua.
[/quote]
Samaa mieltä. Todellakin sinä olet se aikuinen ja määräät. Tyttäresi ei arvosta sinua tippaakaan.
Miksi ihmiset on noin hukassa omien lapsiensa kanssa? Dynamiikka näyttää olevan se, että teini määrää ja vanhempi vikisee. Ihan niinkuin tavallaan pelkäisi omaa lastaan. Mikä siinä rajojen asettamisessa on oikeasti noin vaikeaa?
Et anna teinille enää mitään jos ei osaa käyttäytyä. Jos tiuskii niin käyttäydy sinäkin tätä kohtaan kuin pieni kakara, nyt kunnon rajat! Hyvä että olet huomannut tilanteen etkä vain ummista silmiäsi, alan olemaan niin täynnä nyky nuorten paskaa käytöstä joten ihana huomata että kyllä joku sentään yrittää. Itse menisin tuossa jo niin pitkälle että uhkaisin jo lastenkodilla..