Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

6v lapsi ja pakkoliikket

Vierailija
15.10.2014 |

Mistähän mahtaa olla kyse kun 6v lapsellani on pakkoliikkeitä. Aiemmin oli silmin räpsytteli ja kun asiallisesti lapselta kysyin miksi tekee niin,hän vastaa että pakko eikä voi lopettaa.

Nyt hän pitää pieniä lyhyitä ääntelyitä ja näihinkin vastaa samanlaisesti. Silmien räpsytteli kesti ehkä pari kuukautta ja sen jälkeen meni kauan ettei mitään ollut ja nyt tätä on kestänyt kuukauden.

Esikoulussa hänellä menee kuitenkin hyvin eikä ikinä tule valituksia vaan enemmänkin kehuja koska hän on hoitajan mukaan ns. suosiossa kavereiden keskuudessa. Olen huomannut että hän muistuttaa minua kokoajan että esikoulussa ei saa kavereille eikä hoitajille sanoa jos hän on itkenyt esim hammaslääkärissä tai kotona kiukutellut. Pitää kauhean tärkeänä että mitään noloa ei saisi sanoa vaikka yritän kertoa ettei niissä ole mitään pahaa ja ei kannata salailla asioita.

Olen kuullut jostain tic liikkeistä,mistä ne johtuu ja onko kenelläkään kokemusta vastaavasta?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jestas mikä yhteensattuma, juuri googlettelin samaa aihetta. Meillä samanikäinen poika ja ennen räpsytteli vaan silmiä mutta nyt mukaan on tullut olkapäiden kohottelu. Googlettelin ja nuo vaikuttaisi vaarattomilta tic-oireilta :)

Vierailija
2/6 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu meilläkin olkapäiden kohottelua ja nukkumaan mennessä niiskuttelee sekä yrittää sillä verukkeella saada jäädä kotiin eskarista että olisi kipeä. Lapsella oli myös sellaista "yskää" eli yksi yskäisy joka oli myös pakonomaista.

Googletin itsekkin ja luin tic oireista. Hauska yhteensattuma tosiaan :)

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän molemmilla pojilla on ollut tic oireita n. 5-10 vuotiaana, välillä ei ollut mitään, ja sitten tuli taas uusi repertuaari joko liikkeitä tai ääntelyjä.

Ohimenevää, eikä niihin kannata kiinnittää isompaa huomiota. Omat pojat yrittivät hillitä niitä koulussa, ja sitten kun kotona rentoutuivat niin niitä tuli enemmän.

Jos kysyy miksi, niin vastaus on että pakko vaan tehdä..

Älkää huoliko, loppuvat aikanaan :)

Vierailija
4/6 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tic-oireet lievenevät ja häviävät yleensä iän myötä. Jostain syystä ne ovat yleisempiä pojilla kuin tytöillä.

Vierailija
5/6 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin pojalla oli, juuri tuossa 6-7 v. iässä. Menivät ohi aikanaan. Oli siis kausia, jolloin oli selvemmin nähtävissä sitten taas hiljaisempi jakso ja sitten alkoi uudelleen. Loppuivat ehkä n. 9v:nä. Kukaan ei kuulemma kiusannut asiasta vaikka minun oli esim joskus vaikea saada selvää /jaksaa keskittyä puheeseen, kun poika ryki kesken sanojenkin välillä. 

Vierailija
6/6 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 6 v. tyttö ja hänelle on nyt kesällä alkanut alapään painelu/ kaivelu. Olen kysynyt kutiaako alapää ei kuulemma, on vain pakko tehdä niin. Olen miettinyt jos on pakkoliike, niin ehdottanut että esim. painaisi napaa. En tiedä sitten miten saisin tapaa/pakkoliikettä pois?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi