Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En saa kolonoskopian tyhjennysnestettä alas...

Vierailija
15.10.2014 |

Ihan hirveän makuista! Join ekasta lasillisesta vasta vähän alle puolet, miten muka pitäisi saada vielä litroja tätä alas??? Join senkin nenästä pitäen. :( en ymmärrä miten ikinä tulen saamaan tuon alas, jos edes se onnistuu... vinkkejä maun kestämiseen?

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei saa edes Panacodia vaan Buranaa, jos julkisella puolella tehdään.

Vierailija
22/60 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin, nyt pitäisi alkaa kumoamaan toista lasillista... kävin äsken vessassa ja ei ollut yhtään kirkasta, toivon todella että tyhjenee kunnolla. Onkohan picoprepissä jotain rajoituksia kuten moviprepissä, ettei saa mennä ainakaan kahteen tuntiin nukkumaan lääkkeen juomisesta?
T. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään, minun toimenkuvaan kuuluu tyhjentää se sinun suolesta imetty neste siitä pussista pois. Hyvä että tutkitaan, tsemppiä.

Vierailija
24/60 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
25/60 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 02:05"]Ei mitään, minun toimenkuvaan kuuluu tyhjentää se sinun suolesta imetty neste siitä pussista pois. Hyvä että tutkitaan, tsemppiä.
[/quote]

Höhö :D kiitos! Ootko siis sairaanhoitaja vai millä ammattinimikkeellä tuohon duuniin "pääsee"? :)
T. Ap

Vierailija
26/60 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

6

Vierailija
27/60 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Phosporalia tosiaan pitää juoda vain pari lasillista. Itselle sekin oli jo rankkaa, mutta tahdonvoimalla vaan. Huono olo tulee melkeinpä kaikista, mutta pahoinvointilääkettä (esim primperan) kannattaa pyytää.

Vierailija
28/60 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle annettiin sairaalassa yksi n. 2,5 dl 'mehuputeli' ja sillä tyhjeni. Mitä lie ollut. Viime keväänä olin siis tähyssä.

Vierailija
29/60 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 02:10"][quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 02:05"]Ei mitään, minun toimenkuvaan kuuluu tyhjentää se sinun suolesta imetty neste siitä pussista pois. Hyvä että tutkitaan, tsemppiä.
[/quote]

Höhö :D kiitos! Ootko siis sairaanhoitaja vai millä ammattinimikkeellä tuohon duuniin "pääsee"? :)
T. Ap
[/quote]

Siivooja ihan :) meille ne paskimmat hommat kirjaimellisesti jätetään ;) mm ruumiinavaussalin lattiakaivon puhdistus

Vierailija
30/60 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa aina pyytää pahoinvointilääkettä (esim primperan). Ja juomana phosporal, vain pari tuskallista lasia ja se on siinä.

Vierailija
31/60 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin muuten että taidan oikeasti juoda tätä ihan liian myöhään. Viimeinen annos olisi pitänyt otraa n. 10h sitten, ei tähän aikaan ja 6h ennen toimenpidettä. Ääh! Voikohan sitä suorittaa, mitä jos p*skon alleni siinä? :S
T. Ap

Vierailija
32/60 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 01:57"]Noniin, nyt pitäisi alkaa kumoamaan toista lasillista... kävin äsken vessassa ja ei ollut yhtään kirkasta, toivon todella että tyhjenee kunnolla. Onkohan picoprepissä jotain rajoituksia kuten moviprepissä, ettei saa mennä ainakaan kahteen tuntiin nukkumaan lääkkeen juomisesta?
T. Ap
[/quote]

Valmistaudu siihen ettet pääse juuri ollenkaan nukkumaan, nimimerkillä puolen tunnin välein vessassa tyhjennysyönä :D

Vierailija
33/60 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 02:17"]

Tajusin muuten että taidan oikeasti juoda tätä ihan liian myöhään. Viimeinen annos olisi pitänyt otraa n. 10h sitten, ei tähän aikaan ja 6h ennen toimenpidettä. Ääh! Voikohan sitä suorittaa, mitä jos p*skon alleni siinä? :S T. Ap

[/quote]

todennäköisesti se suoli on riittävän puhdas vaikka nytkin vasta juot. Laita yösiteitä tarpeeksi housuihin ettei tule vahinkoa

Vierailija
34/60 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 02:26"][quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 02:17"]

Tajusin muuten että taidan oikeasti juoda tätä ihan liian myöhään. Viimeinen annos olisi pitänyt otraa n. 10h sitten, ei tähän aikaan ja 6h ennen toimenpidettä. Ääh! Voikohan sitä suorittaa, mitä jos p*skon alleni siinä? :S T. Ap

[/quote]

todennäköisesti se suoli on riittävän puhdas vaikka nytkin vasta juot. Laita yösiteitä tarpeeksi housuihin ettei tule vahinkoa
[/quote]

Postissa tuli kerran Tena-vaippanäyte, pitäisiköhän sellainen laittaa 25min automatkan ajaksi klo 7.40.. neste kuin neste :D pitää vaan keksiä jotkut housut josta tämä ei näy, ja toivoa että kys. sairaalassa on mahdollisuus käydä vessassa jossa on roskis, ettei joudu tutkimuspöydälle vaipan kanssa...
T. Ap

Vierailija
35/60 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
36/60 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähystys kohta ja vatsassa myllää edelleen! Sehän on vaarallista että siellä on paljon suolistokaasua? :s
T. Ap

Vierailija
37/60 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 22:00"]

Minä niin inhoan tätä mun cu:ta. Se diagnosoitiin muutama vuosi sitten. Ensimmäisen akuutin jälkeen on ollut yksi paha akuutti ja lisäksi pienempää oireilua, mutta jatkuvasti nämä paskahuussiasiat pyörii mielessä. Tuntuu että en ole saanut oikein mitään asiantuntevaa keskusteluapua tai tukea. Pitäisi varmaan mennä jollekin psykiatrille juttelemaan mutta ei sekään tiedä näistä mitään.

[/quote]

Etsi Crohn ja colitis nettipalsta, se keskustelupalsta, siellä löytyy vertaistukea. Joko olet crohn ja colitis-yhdistyksen jäsen? Sieltä tulee jäsenlehti, jossa myös hyvää asiaa ja takaosassa lueteltu VERTAISTUKIHENKILÖITÄ!!! Heihin voi ottaa yhteyttä. He ovat koulutettuja tukemaan uusia sairastuneita! Myös on noin viikon sopeutumisvalmennuskursseja, joille voi anoa pääsyä, joitakin on myös puolisoiden kanssa käytäviä. Niillä on mukana alan asiantuntijoita ja saa henkilökohtaista neuvoa, sekä monenlaisia ko sairauteen liittyviä luentoja ja aktiviteetteja. Kela maksaa sen kurssin, ja ne, ketkä eivät ole käyneet, ovat aina etusijalla!

Vierailija
38/60 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on diapamit ja panacodit otettu! Pelottaaaa! 25min aikaa. :(
T. Ap

Vierailija
39/60 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 21:56"]

[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 21:41"]

Minä olen tyhjennykseen käyttänyt aina Phosphoralia. Sitä tarvitsee juoda vain pari pienenpientä putelia.

[/quote]Mullakin oli tätä ja tosi helppo tyhjennyskeino.

[/quote]

Jotkut keskussairaalat, esim KYS, eivät anna juoda kuin tuota Colonsteriliä! Viimeksi sitä kysyin hoitajalta, niin ei! Sitä Colonsteriliä vaan, se kun on kuulemma paras. Eivät siis anna mitään helpompaa, vaikka toiset gastrot antavat juoda tuota Phosphoralia, ja yhdellekin tutulleni oli se gastron lääkäri sanonu, että silöä ei ole mitään merkitystä, mitä niistä käyttää. Tämä tuttavani sai juoda tuota Phosphoralia. Mulla aina 3-4 litraa sitä hirveää Colonsteriliä.

Aloitan tyhjennyksen AAMULLA, eli juon sitä litkua piiiiiiiiitkän päivän, sillä muutoin oksennan sen ulos, eikä juomisesta tule yhtään mitään. Litku on litran kannussa jääkaapissa, josta lasin kerrallaan käyn juomassa henkeä pidätellen, eli vedän sen ns pakolla alas kerralla, sitten äkkiä vahvaa Eckströmin mansikkamehua hörppy päälle ja vähän vettä. Niillä haihtuu se etova maku. Jotain pastilleja on myös varalta, mutta niitä syön harvemmin. Lämmin lihaliemi on välillä hyvä. Loppuajan värjöttelen lehteä lukien huopaan kääriytyneenä. Koko yön saan näin nukkua rauhassa, kun suoli on tyhjä ja litku juotu. Aamulla sairaalalla voi olla, että saan vielä litran juoda, jos on se koko suolen tähy. 

Minulle ei ole koskaan sanonut kukaan, että punaisia mehuja ei saa juoda. Siementen syöntikielto on kyllä , eli mitään mustikoita tai muita pieniä siemeniä sisältävia ei saa vähintäään viikkoonsyödä ennen tähyä. Olen käynyt kolonoskopiassa tai sigmoidoskopiassa jo ainakin 10 kertaa!  Mulla ollut tää suolitulehdus yli 10 vuotta ja suurimman osan ajasta on suoli ollut täysin oireeton ja normiruokaa syöny, siis ihan kaikkee. Alkuun oli tähystys mustaakseni jopa 3 kk välein. Viimeisimpään on kohta 5 vuotta, ja kohta on se koko suolen kolonoskopia edessä.

Nää suolitulehdustaudit on kuulemma nuorten aikuisten tauteja. Lisää sairastuneita tulee koko ajan. Sanovat, että olis periytyvä, mutta ei minun suvussani ole ketään suolitautista ollut. Minusta tää on joku elintasosairaus, ympäristön vaikuttama, ja stressi usein laukaisee, ja myös pahentaa. Oma suolitulehdus oli monia vuosia oireeton, eikä silloin kovakaan stressi sitä akuutiksi laukaisut. Antibiootteja kantsii vältellä, niistä laukeaa akuutti päälle kaikista helpoimmin.

Vierailija
40/60 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin 11v kun tähystettiin. En saanut juotua kuin yhden lasillisen ja loput nenämahaletkulla hoitaja kävi laittamassa. Edelleen samaa tutkitaan ja 7v jälkeen mitään ei ole löytynyt eri tutkimuksista huolimatta. Turhauttavaahan tämä on, lääkäri sanoi kontrollissa että eihän minulle ole tarvetta jatkaa tutkimuksia, olenhan jo tottunut tähän. Vaikka kuinka olen tottunut päivittäiseen kipuun ja ripulointiin, olisi mukava saada jokin diagnoosi jotta koulu ei vahtaisi niskassa vatsasta johtuvien poissaolojen takia. Yläasteella uhattiin jättää luokalle, koska eihän kukaan voi olla niin sairas ilman diagnoosia. Ap, vaikka mitään ei löytyisi, älä kuuntele sitä että olet päästäsi vialla. Se on selitys jos mitään ei löydy. Lähetteet psykologille ja siellä saat kulkea hoitamassa pääsi kuntoon, vaikka se ei vatsan tilannetta muuta. Voimia, sitä tämä vaatii. Onneksi itse pääsin yo:n sairaalan piiriin jossa aloitettiin tutkimukset uudestaan.