En saa kolonoskopian tyhjennysnestettä alas...
Ihan hirveän makuista! Join ekasta lasillisesta vasta vähän alle puolet, miten muka pitäisi saada vielä litroja tätä alas??? Join senkin nenästä pitäen. :( en ymmärrä miten ikinä tulen saamaan tuon alas, jos edes se onnistuu... vinkkejä maun kestämiseen?
Kommentit (60)
Sain 40min kamppailun tuloksena yhden lasillisen Picoprepiä sitten alas. Kävin juuri ekan kerran vessassa, nyt vaan on ihan järkyttävä ja oksettava olo. Lihaliemikin maistui aivan kamalalle ja mehusta tulo huono olo, nyt syön pientä mehujäätä jotta saisin nesteitä tarpeeksi. Yyh!
T. Ap
Alkoi vatsassa tuntua kummalta taas äsken, meinasin pieraista mutta halleluja että menin varmuudeksi pöntölle! :D onhan se ihan normaalia että tulee nyt jo sellaisena aika haalean veden värisenä ulos?
T. Ap
Täällä kohtalotoveri! Huomenna colonoskopia ja just join litkua, oli siis tosi pahaa, mutta alas meni. Aamulla pitäisi juoda toinen satsi, saa nähdä, kuinka käy. Nyt olen saanut aika hyvin tyhjennyksen alkuu, mutta olo on huono ja palelee.
Missä sut ap tähyttiin? Eri sairaaloissa on isot erot kivunhoidossa. Toisaalla saa just sen panadolin (joka korkeintaan lilluu sulamattomana vastaan jossain kohtaa) ja joissakin sairaaloissa saa suonensisäisesti kipulääkettä. Minun on vaikea ymmärtää, miksi mieluummin tähystys lopetetaan kesken tyyliin sigmasuoleen, kuin koitettaisiin tuikata vähän kipulääkettä suoneen ja sitten yritettäisiin jatkaa. Jälkiseurantaa vaatii tovin juu, mutta olisihan se tutkimus tärkeää saada tehtyä!!!
Omassa sairaalassani kipulääkettä ei saa (vedotaan riskiin että suoli puhkeaa... Toisaalta lapset esim tähystetään aina nukutuksessa, jolloin MITÄÄN kipuvastetta ei saada, ja joissakin sairaaloissa suonensis. lääkettä aikuiset saa, niin tuntuu tekosyyltä), ja itselläni on hyvin kivuliaita tähystyksiä takana. Mulla on suolen mutkat sellaiset korkkiruuvimaiset, ja niistä eteenpäin pääseminen on hyvin hankalaa. Aina on useampi lääkäri yrittämässä. Ja itken ja valitan, mutta haluan kyllä aina että se saadaan loppuun saakka tähystettyä - että selviää mahd solumuutokset. Kamalaa teurastusta ollut minulla ainakin nuo, toisilla ei tee niin kipeää. Ja olen kuitenkin kaksi lasta synnyttänyt täysin ilman kivunlievitystä. Enkä tartte hammaslääkärissä paikattaessa puudutteita. Että siihen kun suhteuttaa, niin voi kuvitella miten kamalan kipeää se sairaan suolen tähystäminen voi olla.
Minä olen tyhjennykseen käyttänyt aina Phosphoralia. Sitä tarvitsee juoda vain pari pienenpientä putelia.
Se on aivan kamalaa. Minä joudun aina ostamaan Moviprepiä, vaikka olenkin noita vähemmän juotavia kysellyt. Omat niksini:
Liemi kylmään, jääpaloja sekaan niin pysyy kylmänä. Seuraksi päärynän makuista Juissi-mehua (olen useampaa kokeillut, tuo jotenkin itsellä toimii Moviprepin kanssa hyvin). Lisäksi kulausten välissä imeskelen salmiaikkitikkaria ja/tai Mynthoneja. Pitää muistaa, että mitään punaista tai violettia väriainetta sisältävää ei saa käyttää! Juo myös tyhjennysjuoman jälkeen PALJON vettä, se auttaa tyhjennystä — varsinkin jos ei saa kaikkea sitä ainetta juotua.
Enkä muuten näistä toimista huolimatta ole kertaakaan onnistunut juomaan sitä kaikkea nestettä, tyhjennys on silti onnistunut ihan tarpeeksi hyvin.
Itse olen käynyt nyt yhteensä kolmessa tähystyksessä, krooninen paksusuolen tulehdus todettu muutama vuosi sitten.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 21:41"]
Minä olen tyhjennykseen käyttänyt aina Phosphoralia. Sitä tarvitsee juoda vain pari pienenpientä putelia.
[/quote]Mullakin oli tätä ja tosi helppo tyhjennyskeino.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 21:36"]Saanko kysyä mistä syystä menette tähystykseen?
[/quote]
Ripulia, ohutta ulostetta, laihtumista ja vatsakipuja ollut pitkän aikaa. Ei ole haavaista paksusuolen tulehdusta/Crohnin tautia koska calpro-arvot normaalit.
T. Ap
Minä niin inhoan tätä mun cu:ta. Se diagnosoitiin muutama vuosi sitten. Ensimmäisen akuutin jälkeen on ollut yksi paha akuutti ja lisäksi pienempää oireilua, mutta jatkuvasti nämä paskahuussiasiat pyörii mielessä. Tuntuu että en ole saanut oikein mitään asiantuntevaa keskusteluapua tai tukea. Pitäisi varmaan mennä jollekin psykiatrille juttelemaan mutta ei sekään tiedä näistä mitään.
Miten voi olla mahdollista että vuonna 2014 lääketeollisuus ei osaa tehdä siedettävän makuisia tuotteita? Mistä niille oikein maksetaan?
Otin tunnin välein väkisin mahdollisimman nopeasti. Sitten sai olla melkein tunnin rauhassa ennen seuraavaa satsia. Hiljaa tissuttelemalla se on vaikeinta. Karseaa on mutta pakko.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 20:24"]Alkoi vatsassa tuntua kummalta taas äsken, meinasin pieraista mutta halleluja että menin varmuudeksi pöntölle! :D onhan se ihan normaalia että tulee nyt jo sellaisena aika haalean veden värisenä ulos?
T. Ap
[/quote]
Noin kuuluu mennä. Jatka vaan että tähystys onnistuu. Ei oikein onnistu jos suolessa on tavaraa.
Joo se on ihan hirveää :( Itse pidin nenästä kiinni ja yritin vain väkisin juoda. Kunnes luovutin jossain vaiheessa kun oli vain niin kamalaa. Silti juotu neste riitti hyvin ja tyhjennys oli onnistunut; menin niin heikkoon kuntoonkin että oksentelin ja mies joutui pukemaan minut ja suurinpiirtein kantamaan tutkimukseen :\
Toinen satsi kahden aikaan yöllä kun aloitin niin myöhään.. odotan kauhulla :(
T. Ap
Terveystalo Pulssissa. Olisi ollut hyvä että olisin saanut sen lääkityksen n. 2h aiemmin, koska kello 10.40 kännykkää selaessani silmät lipsuivat kiinni enkä jaksanut tehdä mitään ja heräsin vasta äsken. Sellainen olotila olisi ollut hyvä siinä tähystyksessä. Kysyin nukutuksen mahdollisuutta ja se vastasi vain että "maksaa liikaa, ei terveyskeskus sitä sulle anna." Kun tulin siis lähetteellä.. toivon niin että olisin ollut yksi niistä joilla toimenpide ei tunnu kuin pienenä nipistyksenä. Luulin oikeasti että nyt kuolen tähän kipuun. En osaa verrata synnytyskipuihin tms. mutta esim tatuoinnin jouduin ottamaan puudutteella, kuten myös hammaslääkärissä aina sekä verikokeet, kun ihan nekin vaan aiheuttavat suurta kipua ja pelkoa. Ja ne hoitajat olisivat voineet selittää mitä tekevät, yhtäkkiä vaan kauhealla ryminällä tunkivat tähystimen sisään (odotin jotain liibalaabaa tyyliin "noniin, nyt rentoudu, lähdetään viemään tätä tähystintä tänne..") mutta ei, eivät edes ilmoittaneet että aikovat laittaa ilmaa. Olisi ehkä vähän rauhoittanut mun pakokauhua.
T. Ap
Lääkärikin murahti vaan että "moi." kun lähtiessäni sanoin kiitos ja moikka... huoh. Jäipä paska maku suuhun tuostakin. Ja kaiken lisäksi ne lääkkeet vaikuttaa vasta nyt, kun vähän yli tunti sitten olisi jo pitänyt..
T. Ap