Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

pienten lasten vanhemmat!

Vierailija
15.10.2014 |

Onko täällä muita, joille on lähes pakkomielle pitää koti koko ajan "edustuskunnossa"?

Olen 23-vuotias äiti, lapset 1- ja 3-vuotiaita.
Heti aamulla sijaan vuoteet, täytän pyykkikoneen, viikkaan edellisen päivän pyykit narulta kaappeihin, tyhjennän tiskikoneen ja samalla kuljen lasten perässä keräämässä tavaroita lattioilta. Imuroin joka päivä, moppaan 2-4 kertaa viikossa, samoin pyyhin pölyt. Ruoanlaiton yhteydessä laitan astioita sitä mukaan koneeseen, kun niitä tulee. Kun lapset ovat syöneet, korjaan heti astiat koneeseen, lakaisen ja imuroin pöydän alle pudonneet ruoanmurut samantien. Siivoan äkkiä kaikki lattialta, jopa leikkihuoneesta kaikki ennenkuin ollaan lähdössä ulos. Muuten minua ulkona ollessamme häiritsisi sisällä oleva "kaaos", vaikka lattialla tosiasiassa olisikin vain pari lelua.
Vaihdan myös joka päivä itselle ja lapsille vaatteet, vaikkei niissä suurempaa näkyvää likaa olisikaan.
Pesuhuoneen jynssään kerran viikossa (suihkukopin, wc-pöntön, lavuaarin, peilin, lattian, tasot).

Luulen tämän olevan peräisin omasta lapsuudestani. Äidilläni on seitsemän lasta, ja silti koti oli aina sen näköinen, kuin itse presidentti olisi tulossa lehdistöineen kylään. Olen silti lievempi "versio" äidistäni, vaikka itsekin hyvin nipo olen siivousasiassa.

On vain ihanaa, kun illalla on paikat siistinä, kun koko päivän heilunut luudanvarressa. Pystyn vasta silloin rentoutumaan, ja touhuamaan lapsien kanssa, kun kaikki on tip top. Leikkihuoneessa saa olla leluja lattialla vain, kun siellä leikitään. Ruokailujen, ulkoilujen ja nukkumisaikojen (päivä- ja yöunet) aikana leikkihuonekin on siisti.

Nyt on kämppö aika lailla mallillaan, ja lapset päiväunilla, niin tulin tänne kirjoittamaan. Tiedän aiheuttavani itselleni aivan turhaa stressiä tämän asian takia, varsinkin, kun ei minua kenenkään muun luona sotku haittaa, eli en arvostele kenenkään koteja siellä kyläillessäni.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tossa on ongelma? Väsytkö jatkuvasta siivouksesta, haittaako se miestä tai eikö lapsille jää riittävästi aikaa?

Minäkin viikkaan pyykit suoraan kaappiin, siivoilen jälkiä ruuanlaiton ohessa ja pistän tiskit ruokailun jälkeen koneeseen. Eteisen ja keittiön imuroin usein, ettei murut ja hiekka leviä koko asuntoon. Mulla on laatikko, johon kerään kirppisvaatteita/tavaraa sitä mukaa kun huomaan jonkun tarpeettomaksi/pieneksi, joten esim. lastenvaatekaapit pysyy kuosissa, eikä se ole puolillaan liian pientä tai huonosti istuvaa vaatetta, joka pitäisi käydä ajan kanssa läpi. Musta tää on vain järkevää, koskaan ei tule mitään kamalaa kaaosta ja ei ole tarvetta millekään järjettömälle raivaukselle tai välttämättä edes "siivouspäivälle". Siivous ei ole keneltäkään pois, kun teen sen pienissä paloissa pitkin päivää sopivassa saumassa, esim. ne astiat latoo koneeseen siinä samalla kun pitää muutenkin puhdistaa pöytä ruokailun jälkeen.

Lasten leluja en kerää kesken leikkien enkä kaikkea edes illalla (tai no meillä lapset kerää itse, mutta en vaadi välttämättä keräämään kaikkia), jos näyttää siltä että samaa leikkiä halutaan jatkaa aamulla.

Vierailija
22/23 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

12, tuo miehesi siivoilutapa voi olla ihan vaan keino asettua työpäivän jälkeen kotiin. Siinä touhuillessaan työt tyhjenevät päästä ja vaihtuu "kotimoodi" :D Itselläni on samanlainen rituaali tiskikoneen tyhjentäminen ja täyttäminen. Herään uuteen päivään niin, että olen tiskien äärellä vielä ihan puoliunessa, heräilen vähitellen kun pyykkikonekin pyörii ja lopulta kaikki kodinkoneet tekevät jotakin kun olen ihan hereillä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa teen pitkälti samoja juttuja, mutta en stressaa siitä eikä meillä siltikään ole koti edustuskunnossa. Siis keittiössä likaiset astiat menee heti koneeseen ja haluan pitää pinnat puhtaina. Imuroin joka päivä ja pyyhin ainakin osan lattioista jokatoinen päivä, ihan tarpeeseen tulee kun on koira. Vaatteita vaihdetaan yleensä päivittäin ja pyykit menee suoraan koreihin ja puhtaat taas viikaten kaappiin.

Vaikka mä helposti vien mennessäni ja tuon tullessani, sellaista yleistä järjestelyä niin lasten leikkien olen antanut olla siihen asti mikä mielekkäältä tuntuu. Iltaisin siivotaan turhat pois mutta esim legorakennelmat tai junaradat minkä kanssa jatketaan seuraavana päivänä saavat olla.

Ei toi siivous multa niin hirveästi aikaa vie, menee siinä muun touhun ohessa. Keretään hyvin ulkoilla, lukea ja leikkiä ja mulle jää omaakin aikaa vaikka on kaksi pientä kotihoitossa + eskari & tokaluokkalainen. En mä näe tässä siivouksessa mitään ongelmaa, toisaalta en myöskään stressaa siitä. Tykkään että on kivempi tulla ulkoa siistiin kotiin mutta joskus jos koti jää aamukuntoon kun lähdetään ulos niin ei se mua haittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi