Miten hoitaisitte meidän raha-asiat (minä ja mies)?
Tienataan molemmat hyvin, kasa lapsia, kaksi autoa, ei naimisissa.
Ollaan aina (kohta 20 vuotta) maksettu laskut kumpi vaan ennättää-periaatteella ja muuten mies on maksanut vuokran, vakuutukset ja muut kiinteät kulut ja luottokortti on yhteinen ja sen lasku on ollut mun heiniä.
Vuokra ja vakuutukset ja vastaavat on n. 2500-3000/kk. Luottokorttilasku vaihtelee kovin, jos ei olla ostettu "mitään" (siis vaan ruuat, bensat molempiin autoihin, junaliput yms.) on se n. 2500/kk. Mutta tosi usein on matkoja (lentoliput, hotellit), vaatteita koko perheelle, jotain laitteita yms. siella, eli lasku voi hyvin olla yli 5000/kk.
Nyt minusta tuntuu että olen jäänyt "tappiolle" tässä diilissä: mies viettaa vaikka viikonlopun kavereiden kanssa - minä maksan laskun. Mies tilaa urheilukamoja tai teknisiä laitteita tai pelejä itselleen - minä maksan laskun. Esim. vastustin uuden kalliin äänentoistolaitteiston hankitaa (en käytä), se ostettiin silti, luottokortilla, eli minä maksoin.
Miten (kaikkein helpoimmin) tämän raha-asian selvittäisi niin että mua ei ärsyttäisi tilanne näin suunnattomasti? Vai valitanko vaan turhasta?
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 13:31"]
Ohis. Ompa käsittämättömän suuret menot. Täytyy olla molemmilla hyväpalkkainen työ. Karsisin menoista paljon, pakolliset menot puoliksi jos on noin sama palkkataso, loput jaettaisiin kummallekin käyttörqhaksi ja kummallekin omalle säästötilille tai yhteiselle säästötilille. Miksi asutte vuokralla noin suurilla tuloilla ja kalliilla vuokralla?
[/quote]
Asuntomme markkinahinta on yli miljoonan. Jos ottaisimme sen verran lainaa, olisi pelkat korot ja yv jo enemmän kuin mitä asumisesta nyt maksamme. Eli asumme vuokralla koska se on halpaa. Asunto ei ole hieno, eikä edes tarpeeksi iso, mutta sijainti on loistava lapsia ajatellen - koulut, harrastukset ja kaverit vieressä.
Aloitatte siitä, että säästötkin laitetaan tasan puoliksi, koska menotkin on tarkoitus mennä puoliksi.
Miksi maksatte kaiken luottokortilla? Ihan oikeasti ihmettelen siis, ei millään pahalla.
t. En edes omista luottokorttia
Jeesus sentään.
Laitatte paperille kiinteät kulut (laskut vakuutukset, yms) ja jos niiden loppusumma on keskimäärin vaikka 4000E/kk, niin kumpikin siirtää taloustilille vaikka 2000e/kk.
Yhteinen luottokortti lopetetaan, ja kummallakin on oma, minkä maksavat.
Jos lähdetään matkalle, se maksetaan puoliksi, samoin muut yhteiset isommat hankinnat.
Ei voi olla taas kovin iso ongelma.
Miksi ette ole naimisissa, kun teillä on yhteinen talous?
Jos mies päättä nyt häippästä, niin hän saa ihan lain mukaan ottaa mukaansa kaikki sinun maksamat tekniset laitteet, jotka hän on ostanut.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 14:34"]
Jeesus sentään.
Laitatte paperille kiinteät kulut (laskut vakuutukset, yms) ja jos niiden loppusumma on keskimäärin vaikka 4000E/kk, niin kumpikin siirtää taloustilille vaikka 2000e/kk.
Yhteinen luottokortti lopetetaan, ja kummallakin on oma, minkä maksavat.
Jos lähdetään matkalle, se maksetaan puoliksi, samoin muut yhteiset isommat hankinnat.
Ei voi olla taas kovin iso ongelma.
[/quote]
Ja jos laskujen näpyttely on raskasta, tilaatte E-laskun tai suoraveloituksen.
Menkää naimisiin vaikka maistraatissa. Ei avioehtoa. Sitten kaikki menisi eron sattuessa puoliksi.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 14:34"]
Miksi ette ole naimisissa, kun teillä on yhteinen talous?
Jos mies päättä nyt häippästä, niin hän saa ihan lain mukaan ottaa mukaansa kaikki sinun maksamat tekniset laitteet, jotka hän on ostanut.
[/quote]
Miksi saisi? Ap on ne maksanut. Toinen juttu on, että mitä ap niillä tekisi ja eiväthän ne ole enää saman arvoisia kuin ostaessa.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 14:29"]
Miksi maksatte kaiken luottokortilla? Ihan oikeasti ihmettelen siis, ei millään pahalla.
t. En edes omista luottokorttia
[/quote]
Taloudelliselta kannata tämähän on juuri parasta - ostan vaikka tänään jotain, maksan sen vasta ensi kuun lopussa. Saan rahat ilmaiseksi käyttööni 45 päiväksi. Ja samaan aikaan tuloa 45 päivän ajalle rahoista jotka ovat vaikka tilillä tai sijoituksissa. Tiedäthän, että jos luottokorttilaskun maksaa ajallaan, ei luottokortista tule mitään kustannuksia. Ja bonuksena: lottokorttiyhtiöt antavat kaikenlaisia arvokkaita "lahjuksia" hyville asiakkaille - kuten me .
Lisäksi helposti nakee mihin kuukauden aika rahaa käytti. Ja miten muuten maksaisit matkustelut (lentoliput, hotellit, rahat ulkomailla jne.), jos ei olisi luottokorttia? Esim. tänä vuonna olen ollut 8 eri maassa, 6 eri valuuttaa. Jos ei ole dollareita kotona, helpointa (ja halvinta) vaan ottaa kentällä pieni määrä käteistä automaatista (luottokortilla) ja muuten höylätä kaikki ostokset paikanpäällä. Saa parhaat vaihtokurssit.
Kannattaisi harkita korttia! :)
Yhteiset kulut jokseenkin puoliksi senttejä laskematta, myös yhteiset matkat, mutta kummankin omat ostokset omalla rahalla.
Mahdollisessa erossa tosiaan tavarat omistaa se, jonka nimi on papereissa (takuukuiteissa, rekisteripapereissa), eli olisi melkoinen souvi selvittää, kuka mitäkin on maksanut. Siksi vähintään kaikki OMAT pitäisi maksaa omilla rahoilla.
Kerro nyt vielä, että kaikki rahanne ovat yhteisellä tilillä. Vähäntä mitä teette on se, että kumpikin käyttää omaa luottokorttiaan ja maksaa itse sen laskut.
Ehdotaisin yhteistiliä mille molemilla on kortti ja molemmat siirtävät sen 2500-3000€/kk tillille ja sieltä maksetaan sitten laskut/ruoka/bensa/yhteisten lasten kulut/muut juoksevat kulut. Sitten teillä voisi molemmilla olla omille pankkitileille luotolliset kortit jolloin omat asiat maksetaan niillä. Ja vaikka lisänä yksi säästötili jonne yhteinen käyttötili aina "tyhjennetään" kerran kuussa (rahat käytetään yhteisiin asioihin kuten koko perheen lomamatkoihin yms.) sekä tietenkin ne omat säästö/sijoitustilit tmv.
Mutta nyt ihan aluksi alkakaa pitämään kirjaa yhteisistä menoista sekä omista, se on helpoin tapa katsoa miten perheen rahat jakautuvat kenenkin käyttöön.