Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hoitaisitte meidän raha-asiat (minä ja mies)?

Vierailija
15.10.2014 |

Tienataan molemmat hyvin, kasa lapsia, kaksi autoa, ei naimisissa.

Ollaan aina (kohta 20 vuotta) maksettu laskut kumpi vaan ennättää-periaatteella ja muuten mies on maksanut vuokran, vakuutukset ja muut kiinteät kulut ja luottokortti on yhteinen ja sen lasku on ollut mun heiniä.

Vuokra ja vakuutukset ja vastaavat on n. 2500-3000/kk. Luottokorttilasku vaihtelee kovin, jos ei olla ostettu "mitään" (siis vaan ruuat, bensat molempiin autoihin, junaliput yms.) on se n. 2500/kk. Mutta tosi usein on matkoja (lentoliput, hotellit), vaatteita koko perheelle, jotain laitteita yms.  siella, eli lasku voi hyvin olla yli 5000/kk.

Nyt minusta tuntuu että olen jäänyt "tappiolle" tässä diilissä: mies viettaa vaikka viikonlopun kavereiden kanssa - minä maksan laskun. Mies tilaa urheilukamoja tai teknisiä laitteita tai pelejä itselleen - minä maksan laskun. Esim. vastustin uuden kalliin äänentoistolaitteiston hankitaa (en käytä), se ostettiin silti, luottokortilla, eli minä maksoin.

Miten (kaikkein helpoimmin) tämän raha-asian selvittäisi niin että mua ei ärsyttäisi tilanne näin suunnattomasti? Vai valitanko vaan turhasta?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteinen käyttötili vaikka S pankkiin (=maksuton). Siihen tiliin luottokortit molemmille yhteisiä ostoksia varten. Tuolle yhteiselle tilille siirretään kummankin palkasta molempien omilta tileiltä samat summat. Alussa voi käydä niin, että kun luottokorttilasku pitää maksaa, tilillä ei kate riitä, jolloin tarttee kummankin siirtää omilta tileiltään lisää tuolle yhteiselle tilille. aika pian huomataan kuitenkin kuukausittainen summa mikä riittää pidemmällä aikavälillä kattamaan yhteisen kulututuksen. Kyseiseltä yhteiseltä tililtä tietty e-laskuna tuo luottokorttilasku ja tietty muutkin yhteiset laskut.

Kummallekin tietysti omat kortit omiin tileihinsä josta sitten elaskuna omat laskutkin.

Toimii erittäin hyvin ja tuota on helppo säädellä tarvittaessa tulojenkin suhteessa.

Vierailija
2/31 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko miehen palkka tasan tuo 2500-3000€? Joka menee asumiskuluihin? Mitä hän tekee lopulla rahalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita luottorajaksi 2500 e/kk, siloin ei enemmällä voi ostaa.

Vierailija
4/31 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 12:42"]

Laita luottorajaksi 2500 e/kk, siloin ei enemmällä voi ostaa.

[/quote]

kiitos, mutta ei ole toimiva ratkaisu. Mitäs sitten kun pitää ostaa lentolippuja tms.?

Vierailija
5/31 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luotolla ostetaan vain yhteiset menot, ne ruoka, bensa jne...

Loput harrastuksensa mies maksaa itse.

Sosialisoi miehen säästöt yhteisiksi? Onhan sillä sellaisia, kun sinä kerran maksat muun?

Vierailija
6/31 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustakaa yhteine tili jonne laitatte molemmat automaattisiirron tileiltänne esim 3000 e Kuukaudessa. Sovitte mitä sieltä voi maksaa esim ruuat, bensat ym yhteiset mutta ei äänentoistolaittetita toiselle ym vaan ne maksetaa omilta tileiltä joille kummallekin jää käyttörahaa omiin asioihin. Jos tilille jää rahaa niin käyttäkää yhteisiin juttuihin esim. Lomamatkaan.

Omilla rahoilla voi sitten sijoittaa tai tuhlata mihin haluaa.

Vierailija
7/31 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olisiko teillä taloudellisesti mahdollista ostaa saman verran sinulle? Jos on, laita sinä vastaava summa omalle säästötilillesi/rahastoon/osta osakkeita/osta mitä tahansa. Jos taas varat riittävät vain miehen tuhlailuun, laskekaa kuinka paljon hän voi maksimissaan vuositasolla käyttää. Mies sitten valitsee budjettinsa puitteissa mitä hankkii ja mitä jättää hankkimatta.

Vierailija
8/31 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pitäisin esim. 3-5 kk:n ajan kirjaa tuloista ja menoista. Näin epätasa-arvo, jos sitä on, tulisi esiin. Sen jälkeen tehtäisiin uusi sopimus siitä, mitä kukakin maksaa ja miten tasoitetaan, jos toinen maksaa enemmän.

Meillä matkabudjetit tehdään aina erikseen ja matkan jälkeen enemmän maksanut saa tasoitusta ihan rahana tai sovitaan, että hän maksaa esim. jonkun yhteisen laskun. Harrastus- ym. kamat kumpikin ostaa omilla rahoillan eikä ole niistä tilivelvollinen toiselle. Normielämä menee niin, että toinen maksaa asumisen, toinen ruoat ja valtaosan laskuista.

Vierailija
9/31 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat siirtävät kuukausittain sovitun summan yhteiselle tilillä jolta maksetaan asuminen, vakuutukset, lainat tms. yhteiset kulut ml. yhteiset matkat.

Kumpikin käyttää loppurahat parhaaksi katsomallaan tavalla.

Seuraavaksi tosin voitte riidellä vaikka siitä kumpi maksaa enemmän ruoasta, mutta teidän kulutuksella luulisin että asia ei ole ainakaan heti ajankohtainen.

Vierailija
10/31 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilla on ihan tarpeeksi rahaa (tienataan suunnilleen saman verran, minä vähän enemmän, jos sillä on mitään merkitystä) ja voin itse ostaa ihan mitä vaan haluan, maksanhan itse sen luottokorttilaskun sitten.

Mutta emme ole naimisissa. Rahamme eivät virallisesti ole yhteisiä. Eli jos vaikka eroaisimme joku päivä, olisi miehellä enemmän säästöjä ihan em. syistä. Se mikä minua asetelmassa ärsyttää on että mies ostaa kaikkea ihan turhaa ja hyödytöntä ja en saa asiasta edes valittaa koska ne on "hänen rahojaan". Mutta minähän ne ostokset maksan, vaikka hän heiluttaa korttiaan???

äh, en edes osaa kuvailla mikä tässä on ongelmana. Ehkä koko ongelma on vain mun pään sisällä? Minä maksan omat tuhlaukseni, mutta maksan myös miehen tuhlaukset ja ne miehen tuhlaukset ärsyttää suunnattomasti. Haluaisin, että raha-asiat pysyisi taka-alalla ja sujuisi helposti. Mutta joku uusi malli tälle on varmaan rakennettava. 

Vierailija
11/31 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ehdottaisin kuin numero 4, eli yhteisellä luottokortilla maksetaan vain yhteiset menot (ruoka, lennot yms.) Harrastukset kumpikin ostaa henkilökohtaisella kortilla. Vuokra ja vakuutukset maksetaan puoliksi.

Vierailija
12/31 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 13:00"]

Molemmilla on ihan tarpeeksi rahaa (tienataan suunnilleen saman verran, minä vähän enemmän, jos sillä on mitään merkitystä) ja voin itse ostaa ihan mitä vaan haluan, maksanhan itse sen luottokorttilaskun sitten.

Mutta emme ole naimisissa. Rahamme eivät virallisesti ole yhteisiä. Eli jos vaikka eroaisimme joku päivä, olisi miehellä enemmän säästöjä ihan em. syistä. Se mikä minua asetelmassa ärsyttää on että mies ostaa kaikkea ihan turhaa ja hyödytöntä ja en saa asiasta edes valittaa koska ne on "hänen rahojaan". Mutta minähän ne ostokset maksan, vaikka hän heiluttaa korttiaan???

äh, en edes osaa kuvailla mikä tässä on ongelmana. Ehkä koko ongelma on vain mun pään sisällä? Minä maksan omat tuhlaukseni, mutta maksan myös miehen tuhlaukset ja ne miehen tuhlaukset ärsyttää suunnattomasti. Haluaisin, että raha-asiat pysyisi taka-alalla ja sujuisi helposti. Mutta joku uusi malli tälle on varmaan rakennettava. 

[/quote]

3 korttia: yhteinen (siis rinnakkasikortit molemmille), sinun oma ja miehen oma.

Näin saatte myös tsekattua helposti tiliotteelta että ne yhteiset ostokset suunnilleen vastaavat miehen maksamia yhteisiä laskuja.

Vierailija
13/31 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useampi luottokortti. Miehen käyttämälle kortille pienempi luottoraja.

Vierailija
14/31 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää yhteinen tili jonne kumpikin siirtää rahaa vaikka 60% kuukausituloista ja niistä täytyy maksaa menot, henkilökohtaiset humputukset voi hoitaa omista rahoista

Meillä oli exän kanssa yhteinen tili, jonne meni kummankin tilit ja minä hoitelin laskut tältä tililtä, jos jotakin isompaa tarvi ostaa se katsottiin yhdessä ja sovittiin ostetaanko vaiko eikö

Vierailija
15/31 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä teillä on yhteinen luottokortti?

Vierailija
16/31 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankinnat, jotka eivät ole yhteisiä, ei makseta yhteiseltä luottokortilta tai tililtä. Ei sitten myöskään sinun vaatteita, meikkejä tms. Tuo, että sinä maksat omia juttujasi sieltä, on huono juttu vaikka sinä laskun maksatkin, koska se aiheuttaa epäselvyyttä siitä, kuinka paljon kumpikin maksaa niitä yhteisiä kuluja.  

Vierailija
17/31 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 13:26"]

Miksi ihmeessä teillä on yhteinen luottokortti?

[/quote]

Helppouden. Vain yksi lasku maksettavana (on rasittavaa loggautua pankkiin ja näpytellä laskujen numeroita).

Vierailija
18/31 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki rahat menevät yhteiselle tilille. Ei tarvi kikkailla..

Vierailija
19/31 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis. Ompa käsittämättömän suuret menot. Täytyy olla molemmilla hyväpalkkainen työ. Karsisin menoista paljon, pakolliset menot puoliksi jos on noin sama palkkataso, loput jaettaisiin kummallekin käyttörqhaksi ja kummallekin omalle säästötilille tai yhteiselle säästötilille. Miksi asutte vuokralla noin suurilla tuloilla ja kalliilla vuokralla?

Vierailija
20/31 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteisellä luottokortilla vain yhteiset menot, omat menot erikseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä