Äänestäisitkö nyt EU:lle kyllä vai ei?
Suomalaiset sanoivat EU-jäsenyydelle kyllä kansanäänestyksessä 16.10.1994. Puolesta äänesti 56,9 %. Tuoreen gallupin mukaan kyllä-ääniä kertyisi nyt 59 %. Kaikkien muiden puolueiden kuin persujen kannattajista enemmistö äänestäisi kyllä. Persuista peräti 71 % äänestäisi ei.
Miten sinä äänestäisit?
Kommentit (61)
Ei. Jauskon edelleenkin Suomen olevan eka, joka eroaa. Suomen euhun liittyessä, muistan kuinka joku saksalainen ulkosuomalainen sanoi"olitte tyhmiä liittyessänne"
Kyllä.
Jos silloin olisi voittanut ei-äänet, ei täällä enää äänesteltäisi vapaasti vaan tähän malliin http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/mtv-krimilla--aanestys-taydessa-kaynnissa---tunnelma-vakinainen/3106106
Äänestin kyllä, en ole katunut, joten kyllä sanoisin taas. Suomi astui 20 vuotta sitten pois idän varjosta ja liittyi juuri oikeaan joukkoon.
Ei. Suomen itsenäisyys meni sen siliän tien kun liityttiin EU:seen.
Erityisesti juuri nykyisessä maailmantilanteessa äänestäisin kyllä! Jos EU-jäsenyydestä tulisi kansanäänestys ja Suomi eroaisi EU:sta, muuttaisin EU-alueelle kovaa kyytiä.
Persujen kannattajien enemmistö ehkä kannattaa EU:sta eroamista, mutta puolueen virallinen linja ei. Persut kyllä kalastelevat noilla "EU-kriittisillä" kannanotoillaan EU-vastaistenkin äänet, mutta oikeasti persuilla ei ole mitään tarkoitusta erota EU:sta. Jopa siinä puolueessa se tajutaan.
Itse kannatan myös liittovaltiokehitystä, valitettavasti alkaa olla jo myöhäistä...
Äänesti aikoinaan ei ja äänestin tuolloin myös presidentinvaaleissa ehdokasta joka vastusti eu:ta... tai silloin puhuttiin ey:stä.
Nyt äänestäisin kyllä. Eurosta on ollut paljon hyötyä. Ei ole enää suhtanteiden mukana heiluvaa markan rääpälettä jonka arvoa pelaamalla ajettiin suurteollisuuden etuja ja syötiin ihmisten palkankorotuksista ostovoima pois. Korot ovat pysyneet matalalina. Matkustaminen EU:ssa helppoa, ei tarvi edes valuttaa vaihtaa ja EU on vaihtovaluutta myös EU:n ulkopuolella. Ennen piti ensin vaihtaa markat dollareiksi tai matkashekeiksi kun lähti ulkomaille, nyt voi ottaa euroja mukaan. Kaupankäynti on vapaampaa ja kilpailu kovempaa, joka pitää hintoja vähän paremmin kurissa.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 12:57"]
Erityisesti juuri nykyisessä maailmantilanteessa äänestäisin kyllä! Jos EU-jäsenyydestä tulisi kansanäänestys ja Suomi eroaisi EU:sta, muuttaisin EU-alueelle kovaa kyytiä.
Persujen kannattajien enemmistö ehkä kannattaa EU:sta eroamista, mutta puolueen virallinen linja ei. Persut kyllä kalastelevat noilla "EU-kriittisillä" kannanotoillaan EU-vastaistenkin äänet, mutta oikeasti persuilla ei ole mitään tarkoitusta erota EU:sta. Jopa siinä puolueessa se tajutaan.
Itse kannatan myös liittovaltiokehitystä, valitettavasti alkaa olla jo myöhäistä...
[/quote]
EU:lle pitääkin olla kriittinen. Eihän kriittinen tarkoita samaa kuin kielteinen, vaikkakin sitä usein siinä sävyssä käytetään. Kriittisen vastakohta on kritiikitön. Siis sellainen kuin erään dosentin suhtautuminen Venäjään. Itse olen ehdottomasti Suomen EU-jäsenyyden kannalla, mutta samalla olen valmis terävään kritiikkiin unionissa ilmeneviä älyttömyyksiä kohtaan.
Vaihtoehdot 20 vuotta sitten olivat kyllä ja njet. Valitettavasti ne olisivat samat edelleen. Joten eipä tarvitsisi miettiä: Kyllä!
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 13:05"]
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 12:57"]
[/quote]
EU:lle pitääkin olla kriittinen. Eihän kriittinen tarkoita samaa kuin kielteinen, vaikkakin sitä usein siinä sävyssä käytetään. Kriittisen vastakohta on kritiikitön. Siis sellainen kuin erään dosentin suhtautuminen Venäjään. Itse olen ehdottomasti Suomen EU-jäsenyyden kannalla, mutta samalla olen valmis terävään kritiikkiin unionissa ilmeneviä älyttömyyksiä kohtaan.
[/quote]
Enhän minä tuossa sanonutkaan että kannatan EU:ta kritiikittä, tosin kritiikkini painottuu vähän toisin kuin perussuomalaisten kritiikki. Minusta EU:n suurin ongelma on juuri sen hajanaisuus, nyt kun EU:n pitäisi yrittää pitää pintansa yhtenäisenä alueena, europarlamenttiin valittiinkin valtava määrä EU:n vaikutusvaltaa tarkoituksella heikentäviä puolueita ja edustajia, persut eivät ole edes pahimmasta päästä.
Kannatan yhteistä ja notkeampaa ulkopolitiikkaa sekä yhteistä puolustusta. Talousasioissa ollaan syvällä, mutta ei sieltä ainakaan minkään markan avulla kaivauduta. Lisää yhteistyötä, vähemmän pankkien suojelua (tässä samaa mieltä persujen kanssa) ja enemmän yritysten liikkuvuutta. Heikompia alueita saataisiin nousemaan jos yritykset vain rohkeasti siirtäisivät tuotantoaan niihin. Halvemmista palkkakustannuksista kannattaa hyötyä, siitä hyötyvät myös ne halvemmat maat! Suomessa taas pitäisi panostaa sellaiseen kehitykseen, missä olemme oikeasti kilpailukykyisiä: huipputeknologia, tuotesuunnittelu, design. Suomalaista rakennusosaamista kannattaisi myydä tehokkaammin. Ihmisten pitäisi muuttaa enemmän työn perässä EU-alueella.
Ei. Euro on tuhonnut koko euroopan kilpailukyvyn, ei ainoastaan suomen.
Äänestin silloin EI ja nyt äänestäisin ihan samoin. Ei EU:sta ole ollut mitään hyötyä, kaikenmaailman säädöksiä vaan tullut enemmän ja maksetaan suuria jäsenmaksuja mihin ei olisi Suomella varaa. Eihän Suomi edes ole kunnolla EU:ssa, näkeehän sen jo siitä, että ei täällä ole vapautettu tuontia minkään kohdalla niinkuin sen pitäisi olla.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 13:18"]
Ei. Euro on tuhonnut koko euroopan kilpailukyvyn, ei ainoastaan suomen.
[/quote]
EU:hun liittyminen ja euroon liittyminen ovat kyllä ihan toisistaan erillään olevia asioita.
Itse sanoisin Eu:hun liittymiselle kyllä, siitä on ja ollut hyötyä
Euroon liittymiselle sanoisin ei, mutta sitähän ei kansalta kysytty aiemminkaan, taisi olla Lipposen junailema juttu.
Äänestin silloin ei ja äänestäysin yhä ei. Nyt todellakin suuremmalla syyllä. Eu ei ole tuonut mitään hyvää ja Suomen itsenäisyys tosiaan meni sen tien.
Mitään luvatuista asioista ei ole toteutunut. Ruoka ja kaikki tavarat on yhä sairaan kalliita.
En ole alkanut tuntea suurta vetoa Venäjän, Valko-Venäjän, Ukrainan, Kazakhstanin jne. suuntaan, joten äänestäisin Suomen länteen. Ja täydennykseksi vielä Natoonkin. Sitten olisi pitkä tie kuljettu perille saakka.