Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkkeellinen tyhjennys ja vuotaminen

11.08.2008 |

Tiistaina (5.8) sairaalassa otin ensimmäiset kaksi suun kautta.

Keskiviikko oli välipäivä.

Torstaina laitoin 4kpl cytotec:ia emättimeen. 7h vuosin jonka jälkeen alkoi helpottaa.

Perjantaina otin vielä suun kautta 2kpl cytotec:ia.

Viikonlopun ajan vuotoa on tullut vaihtelevasti; välillä pieniä verinoroja ja välillä taas vähänlaisesti.

Ilmeisesti panacodit ovat aiheuttaneet jonkin verran ummetusta koska isolla asialla käydessäni "joudun" pinnistelemään aika paljon. Nyt äsken kävin isolla asialla ja samalla alapäästä tipahti (pienehkö?) veriklöntti; äänestä päätellen klöntti oli reilusti puolukkaa isompi. Pitäisikö/saako näitä klönttejä tai hyytymiä vielä tulla?!

Entäs kivut sitten; vuodon määrän ollessa suurempi on myös kivutkin pahemmat, vuodon ollessa pienempi myös kivut ovat helpompia. Mulla potilasohjeessa luki että buranaa saisi ottaa; vatsa ei vain oikein tykkää siitä. Sairaalassa sanottiin myös ettei panadolia saa ottaa silloin kun on ottanut panacodia. Kummatkohan nyt sit olisi parempia kipuun, burana vai panadol? Kumpaakin kyllä löytyy mutta vain ilman reseptiä saatavia eli burana 400mg ja panadol 500mg. Lääkkeistä huolimatta istuminen tuntuu inhottavalta tai jos istuu siitä huolimatta niin tunnin parin päästä on alavatsakivutkin sitten sen mukaisia...

Kuinkahan kauan tämä lääkkeellinen tyhjennys kestää? Tai siis noiden hyytymien vuotaminen... Pitäisiköhän tässä soittaa sairaalaan naistentautien puolelle...?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koin keskeytyneen keskenmenon lokakuussa 2007 päivä oli keskiviikko. olin sillon rv 12 mutta sikiön koko vastasi rv 8+6.. sain sitten sairaalassa samantien lääkkeellisen keskeytyksen jolloin otin sairaalassa jo 2 cytotec:ia ja sieltä lähdettäessä ei vielä minkäänlaista vuotoa pahemmin tullut ja menin sitten vielä äitini ja kahden lapseni kanssa kaupungille käymään kirpparilla ja kaupassa. siellä ollessa sitten vuoto alkoikin ja tuli sitten kiire kotiin..

vielä samana iltana laitoin 4kpl cytotec:ia emättimeen. sen jälkeen vuotoa tuli jonkun verran ja kipuja oli ihan mielettömästi ja pieniä verihyytymiä tuli. itse söin 600 buranoita joita minulla vielä kotona oli. vuotoa siis tuli keskiviikosta sunnuntai-iltaan ihan normaalin menkkojen verran mutta sitten sunnuntai-iltana joskus 23 aikoihin tulemaan vuotoa ihan mielettömästi ja sitä tuli ihan solkenaan pöntöllä sain istua sitten seuraavat reilu pari tuntia.. kivut oli ihan mielettömät ja tuntui samalta kuin aiemmin olin edellisiä lapsia synnyttänyt.. sitten sieltä loiskahtikin pönttöön nyrkin kokoinen möhkäle joka osottautui sikiöpussiksi! suurin vuoto loppui siihen ja myös kivut.

Vuoto sen jälkeen jatkui vielä yli 2vk ja hcg- arvot olivat vasta suht normaalit 3vk tapahtuneen jälkeen. yhteensä vuotoa tuli 3vk ja sen aikana tuli vähän väliä verihyytymiä. sit olikin viikon tauko ja vuoto alkoikin uudestaan. sen jälkeen jopa menkat tulivat säännöllisesti!

itse en soittanut vuodosta mihinkään ja olisin varmaan soittanut jos olisi pitkälti yli neljättä viikkoa jatkuneet...

näin minulla...

Vierailija
2/14 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla samantapainen tapaus kuin Kaitkalla: keskeytynyt keskenmeno huomattiin 12+3 ja alkion koko vastasi n. 8+3.

Keskenmeno ei meinannut käynnistyä lääkkeilläkään, kivut kestivät melkein vuorokauden ja olivat lopulta sietämättömiä. Panacodit eivät auttaneet yhtään. Tulikuuma vesi oli ainoa mikä vähän auttoi ja istuinkin suihkussa pitkiä aikoja.

Lopulta lähtö päivystykseen, kun en enää pysynyt tolpillani. En tajunnut lähteä aiemmin sairaalaan, koska en tiennyt kuinka kauan keskenmenon kuuluu kestää. Kun lääkäri veti pihdeillä "raskausmateriaalia" pois kohdusta, kipu loppui kuin seinään.

Mutta vielä melkein viikkoa myöhemmin yllätyin vessareissulla, kun pönttöön putosi puolennyrkin kokoinen kimpale. En tiedä mikä se oli, vähän sellainen istukannäköinen möhkäle. En ollut odottanut, että sieltä noilla viikoilla tulisi mitään niin suurta.

Vuoto taisi jatkua viikon-pari ja kuukautiset tulivat ajallaan.

Jos sama tilanne tulee vielä joskus eteen, valitsen kaavinnan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole varma mutta itse mietin tässä ja ajattelin että mielestäni tuossa keskeytyneessä keskenmenossa kuitenkin tuo istukka ja ja sikiöpussi kenties kasvavat vaikka sikiö onkin kuollut... siksi siis on noilla viikoilla jo niinkin iso kuin nyrkin kokoinen. en ole asiantuntija mutta näin ajattelin..

Vierailija
4/14 |
21.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaitka: niin se varmaan sitten on. Hassua vaan, ettei lääkärissä puhuttu mitään tuollaisesta. Vain verenvuodosta ja hyytymistä, mutta ei sitä kimpaletta kyllä hyytymäksi voi nimittää.

5/14 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olo tosiaan helpottui tuona maanantai-iltapäivänä jolloin kirjoitin aloitusviestin. Oikeastaan olo helpottui sen viimeisen veriklöntin tipahdettua koska sen jälkeen vuoto niukentui ja loppui sitten seuraavan päivän aikana. Viikon verran tuhrutteli ja nyt on kuudetta päivää ilman mitään vuotoa tai tuhruttelua :) Limoja on aika lailla ollut; johtunee varmaan siitä että oli kierron puoliväli... Nyt siis kp19 (jos tyhjennyspäivä lasketaan kp1). Mitään pupuilua ei ole ollut sillä haluan varmistaa että kaikki raskausmateriaali tulee varmasti pois ennen uutta yritystä! Voishan sitä kumin kans pupuilla mutta me ei olla koskaan käytetty joten emme aloita nytkään :p

Eli fyysinen olo on hyvä mutta muutoin on kyllä vähän pas** fiilis :( Siihen ei taida auttaa kuin aika... Sunnuntaina olis kummipojan veljen 4vuotis synttärit... Lapset eivät tuota tuskaa mutta siitä en tiedä jaksanko olla seurallinen... Olo kun on sellanen ettei kiinnosta tavata ketään vieraita tai ylipäänsä ketään mutta pakkohan se on asioita hoitaa ja avokin sukulaita jututtaa kun käyvät (meidän lisäksi tästä asiasta ei tiedä kukaan muu kuin äitini ja isäpuoleni jotka asuvat 3h matkan päässä). Kulisseja pidellessä siis..

Kiitos vastauksista Ruijanpallas, Kaitka ja Amena

Danja, kp19 (19pv tyhjennyksestä)

Vierailija
6/14 |
27.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläpä on ollut vilkasta jutustelua !

Mukava lukea, että elämä kantaa eteenpäin vaikka välillä tuntuu mahdottomalta..

Meillä tietää miehen vanhemmat, kun asuvat tuossa naapurissa ja ovat lapsia hoitaneet sairaalareissujen ajan. Tuntui kurjalta ilmoittaa suoraan huonoja uutisia, kun ei ehditty raskaudesta vielä kenellekään kertoa.Lähimmille ystäville ilmoitin siis suoraan km:stä. Nyt tuntuu siltä seuraavan kerran hyvistä uutisista haluan kertoa lähimmille aika pian!

Danja lasketko mahdollisen ovis ajankohdan raskautta edeltävän kierron mukaan? Minulla kierron pituus on vaihdellut, 2ssa viimeisimmässä 24 ja 28 päivää hankala laskea! En ajatellut vielä kuitenkaan tikutella.. Mies jo malttamattomana odottaa pupuilua.. vaikka viimeksi myönsi ettei "pakkopulla" ole niin kivaa (+:n jälkeen häntä sitten halutti jatkuvasti..) Selittämättömiä ovat miesten aivoitukset ; )

Voimia ja onnea yritykseen =)

7/14 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulumisia vain tulin kirjottaan; joskaan tänne ei mitään erityistä kuulu. Odottava fiilis on; ensimmäisiä menkkoja odottelen alkavaksi.

*mami79*: Tyhjennys oli 7.8 ja lasken sen kp1 joten tänään olis kp27. Ennen tyhjennystä kierto oli 27-30pv joten toivottavasti ne tässä lähipäivinä alkaisi... Mitään tuhruttelua ei ole ollut kahteen viikkoon mutta en kyllä sitä tuhrua laskisi menkoiksi... Ovista lähden sitten laskemaan kun menkat alkavat niin 28pv:n mukaan eli samaan tyyliin kuin ennen tyhjennystä. Jos kierto heittelee niin sitten mennään sen mukaan mutta ainakin näin alkuun lasken tuon mukaan että tiedän milloin odottaa seuraavia menkkoja. Tikuttamisesta en vielä tiedä milloin aloitan... Varmaan sitten kolmannesta kierrosta kun en viitsi päivätolkulla alkaa...

Tein tänään myös mammaksin raskaustestin eikä minkäänlaista viivaa tullut näkyviin; loppuviikosta vois siis varmaan käydä labrassa verikokeissakin kun mulla on sinne lähete. Toivoisin vain että ne menkat alkais että pääsis uudestaan yrittään!

Henkiset fiilikset alkavat olla aikalailla kasassa. Aikaisemmin en siis halunnut mennä ihmisten ilmoille, tavata ketään, käydä kaupassa, tehdä ruokaa, siivota... siis ei mikään huvittanut. Nyt viime viikon lopusta lähtien olen tehnyt kaikkia noita :)

Danja, kp27, yk1

Vierailija
8/14 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gyne ennakoi tavallista pidempää kiertoa ja runsaampia kuukautisia, mutta saa nyt nähdä. Omituista kyllä, keskenmenosta tuntuu nyt olevan kuin ikuisuus. Varsinkin kun silloin oli täysi kesä ja nyt melkein talvi...

Vierailija
9/14 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunsin oviksen kp 12, itseasiassa jo ed illalla nippaili ja kun se seuraavana päivänä alkoi uudelleen, niin tikutin. Heti ilmestyi testiviiva ja myöhemmin controlviiva.. Eilen sama juttu, ajattelin tänään viel testata et onko haalenemaan päin.. vai jatketaanko harjoituksia.. siis pupuilua ollut ilmassa =) Ovista en ole ennen tuntenu ja tässäkuussa ei ollut tarkoitus viel tikuttaa..

Mulla pahimmat fiilikset oli kun fyysinen kipu loppui.. Nyt olo ihmeen hyvä ja rauhallinen.. (tyyntä myrskyn edellä..) Olen laulanut singstaria sain sen uuden suomirock pelin.. menee nämä päivät mukavasti!! Siivioomisesta en pidä muutenkaan joten siitä on tullut lipsuttua.. ja mies ottaa ilon irti ja valkkaa kaupasta kaikkia herkkujaan (lihapiirakkaan nakkia, makkaraa, ranskalaisia..) Normaalisti eineksiä ostetaan harvoin...

Mutta huomaan et mulla on tarve puhua ja purkaa tunteita.. Koiran kans lenkillä kävelles tulee soiteltua kavereille.. ja toisaalta sitä kaipaa jotain muuta ajateltavaakin.. Viimeksi soitetun puhelun alussa sanoin anteeksi soitan taas...

Onneksi on kavereita ja läheisiä joille soitella.. ja näil palstoilla ihmisiä joille purkautua!!

Mulla 15.9 labra.. saas nähä ottaako ne pissa vai verinäytteen, kun kotiohjeissa luki pissanäyte ja epikriisissä verinäyte.. verinäytteestä oli puhe jo tyhjennyspäivänaamuna.. Pitää varmaan soitella labraan ja tiedustella asiaa..

Taidan mennä keittelemään koiralle ruokaa ja virittämään pleikkarin päälle =)

Nautitaan hyvästä olosta!! Ja syksystä!!

Mami kp14 (yk1)

10/14 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menossa kp32/27-30 eikä vieläkään ensimmäisiä menkkoja :/ Taitaa tosiaan tulla pitempi kierto... "Uusinta"raskaana en voi olla koska ei oikein ole ollut fiiliksiä pupuilla.

Danja, kp32/27-30, yk1 (tyhjennyksen jälkeen)

Vierailija
11/14 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni keskeytynyt keskenmeno huomattiin rv 15+3 ja sikiö vastasi 15+0. Huomasin liikkeiden loppuneen ja menin neuvolaan kuuntelemaan sydänääniä, joita ei kuulunut. Polille sain ajan ja siellä ei näkynyt ultrassa enää liikkeitä ja eikä sykettä. Sain ensimmäisen tabletinsairaalassa keskiviikkona ja perjantaina olin osastolla tyhjennyksessä, pääsin illalla kotiin. klo 13:10 syntyi pieni poikamme ja istukkakin tuli varmasti miltei kokonaan, oli niin iso.

Se mikä minua häiritsee on vuodon väri. Vuoto on edelleen kirkasta verta ei sellaista tummaa kuin kuukautisten aikana. Alavatsakin hiukan kipuilee, ei mitenkään jatkuvaa jomotusta. Kuumettakaan ei ole eikä ole enää tullut isoja hyytymiä. Pitäisikö olla huolissaan?

Vierailija
12/14 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla viimeisten hyytymien jälkeen vuoti muutamanpäivän niukasti kirkasta verta. Kivut loppuivat "hyytymiin". Sen jälkeen vuoto niukkeni huomattavasti ja lopuksi sellaista vaaleaa"tuhrua" pikkuhousunsuojassa. Toki kohdunseutu oli arka, vielä viimeviikolla kyykyssä oleminen tuntui epämukavalta, ei kuitenkaan kipeältä.

En usko että vielä tarvitsee huolissaan olla. Jos kipuilu lisääntyy, vuoto lisääntyy tai alkaa haisemaan, kuume nousee niin sitten. Jos huolettaa soita neuvolaan terveyskeskukseen tai sairaalaan jossa olit tyhjennyksessä.

Palautuminen tyhjennyksestä vastaa synnytyksestä palautumista, jokaisen keho palautuu yksilöllisesti. Henkinen toipuminen vie kuitenkin kovasti voimia!

Mami kp19 (yk1)

13/14 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään sitten viimeinkin alkoi menkat; niukanlaiset mutta menkat kuitenkin =) Mitään menkkatuntemuksia ei ole ollut mutta ihan pienen pienen pientä tuhruttelua on ollut viimepäivinä. Eiköhän se tästä taas!

Tuosta tyhjennyskierrosta tuli 34pv joten ei kuitenkaan mikään mahdottoman ylipitkä siihen normaaliin 28pv:ään verrattuna.

Vierailija
14/14 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein lääkkeellisen tyhjennyksen kotona, minulla oli 2 cytotecia. N. 4h päästä tulin todella kipeäksi, minkä yhteydessä vuoto voimistui. Pahimmat kivut kestivät pari tuntia, se oli yhtäjaksoista. Sitä ennen ja sen jälkeen kipu oli lähinnä aaltoilevaa. Kuten saamissani ohjeissakin sanottiin, olo helpottui heti kun suurimmat klöntit ja "veriholahdukset" olivat tulleet ulos. Kaiken kaikkiaan tyhjennykseen tuntui menevän aikaa n. 6-7h (lääkkeen ottamisesta lukien).

Tämän jälkeen melko reilua vuotoa oli 5 päivää. Sen jälkeen vuoto lakkasi kuin seinään, mitä nyt hyvin pientä tuhrua on tullut (lähinnä muutama vaaleanpunainen tai rusehtava pisara). Hyytymiä ei juurikaan tullut tuon viiden päivän aikana.

Olen käsittänyt, että tyhjennyksen jälkeinen vuoto voi kestää parikin viikkoa, mutta jos kovin paljon tulee hyytymiä, niin kannattaa ottaa yhteyttä polille.

Itse otin tyhjennyspäivänä panacodia, mikä ei oikeasti tuntunut helpottavan kipua lainkaan pahimmassa vaiheessa. Olin todella kipeä. Kuitenkin kun kipu lakkasi, se ei tullut takaisin. Joinakin hetkinä kun vuoto oli runsaampaa, tunsin jomotusta, mutta se ei ollut mitenkään kovin pahaa.

Panadolia ja panacodia ei tosiaan saa ottaa päällekkäin, koska parasetamolin annostuksia ei saisi ylittää. Voithan ottaa hyvin 2 panadolia samaan aikaan - tai 2 buranaa. Tai ottaa yhteyttä päivystykseen, kertoa olostasi ja pyytää käynnin yhteydessä reseptia vahvempaan särkylääkkeeseen.

Voihan olla, että kaikki on hyvin ja kunnossa, mutta yhteydenotto ei minusta näissä asioissa koskaan ole liioiteltua. Itselläni on aika jälkitarkastukseen 10 päivän päästä. Tein tyhjennyksen 1,5 viikkoa sitten ja oloni on täysin hyvä ja normaali.