Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toimeentulotuesta

Vierailija
15.10.2014 |

Saan tällähetkellä tilapäisesti toimeentulotukea, opiskelen ja jäin äskettäin kaksin lapseni kanssa.Tilanne helpottuu tammikuussa kun työt alkaa, mutta nyt oli pakko turvautua sossun apuun.

Viime kuussa siivosin kaapit ja myin FB-kirpparilla vanhat vaatteet pois, tarkoitus oli kartuttaa joululahjaraha-kassaa. Rahaa tuli yhteensä 49e. Nämä tuli siis n. viideltä eri ostajalta ja minun tililleni. Kun täyttelin ttt-hakemusta älysin että voi jumankautsi, nehän näkyy nyt sitten tuloina tililläni. Ja kaikki panotahan lasketaan tuloiksi.

Niinpä kirjoitin hakemuksen mukaan kirjeen jossa erittelin panot ja kerroin niiden tulleen yksityishenkilöiltä joille olen myynyt vanhoja vaatteita fb-kirppiksillä ja toivoin että ne voitaisiin olla laskematta tuloiksi. No laskettiinhan ne, ja se viisikymppiä lisää tuloissa laskee ttt:tä mukavasti. Olen ihan noviisi näissä sossu-jutuissa, mutta eivätkö he voi antaa todellakaan mitään jouston näissä asioissa. Kyseessä oli kuitenkin suhteellisen pieni summa, enkä todellakaan joka kuukausi myy kymmenillä euroilla, tais olla toka kerta kun edes käytin noita kirppiksiä.

Ja ne "mee töihin sossupummi"-kommentit voi jättää kirjoittamatta. Lähinnä kaipaan vastauksia jos jollain on ihan faktatietoa näistä jutuista.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 11:48"]

Minkä helvetin takia yhteiskunnan pitisi maksaa sinulle se 50e, jos kerran olet sen jo muulla tavalla tienannut?? Ei toimeentulotuki ole mikään ylimääräinen tulo sinun tulojesi päälle vaan oikeasti väliaikainen viime hetken apu! Että vituttaa nämä huijaripummit!

[/quote]

Tämä ketju on taas joku kokoomusnuoren provo, jolla pistetään köyhät tappelemaan keskenään jostain vitun viiskymppisestä, kun samaan aikaan suuret herrat puhaltaa valtiolta miljoonia.

Vierailija
22/50 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä helvetin takia yhteiskunnan pitisi maksaa sinulle se 50e, jos kerran olet sen jo muulla tavalla tienannut?? Ei toimeentulotuki ole mikään ylimääräinen tulo sinun tulojesi päälle vaan oikeasti väliaikainen viime hetken apu! Että vituttaa nämä huijaripummit!

[/quote]

Jos on ostanut takin satasella vuosi sitten ja myy sen nyt viidellä kympillä, niin paljonko siitä silloin tulee tuloa? Minusta siinä tulee 50€ menoa, eli tappiota. Se olisi eri asia jos olisi ostanut takin viidellä kympillä ja myisi sen satasella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae sosisalityöntekijältä harkinnan varaisena voit saadakkin sen rakas. Ne voi auttaa Eli ei etuus käsittelijä. Sit seurakunnalta saa esim 40 € maksusitomuksia 3 kpl vuodessa ruokaan esim s-market. Tsemppiä!

Vierailija
24/50 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näin se menee. Toimeentulotuki on ihan oikeasti _VIIMESIJAINEN_ tukimuoto, ja jos olet onnistunut jollain muulla keinolla tienaamaan sen 50e niin se lasketaan tienestiksi. Muutenhan saisit tavallaan 50e enemmän toimeentulotukea kuin mitä sinulle kuuluisi. Ikävää, mutta näin se vaan menee ja on reiluinta kaikkia kohtaan. Missä se muuten menisi se raja että mikä on vielä "pientä" lisätienestiä? Miten sitä sitten perusteltaisi, että miksi sossusta ei voi jonain kuuna saada sitä viittäkymppiä enemmän rahaa?

Vierailija
25/50 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin saada rakas en rakas

Vierailija
26/50 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 11:53"]

[/quote]

Jos on ostanut takin satasella vuosi sitten ja myy sen nyt viidellä kympillä, niin paljonko siitä silloin tulee tuloa? Minusta siinä tulee 50€ menoa, eli tappiota. Se olisi eri asia jos olisi ostanut takin viidellä kympillä ja myisi sen satasella.

[/quote]

Mistä se sossu tietää onko se takki itse ostettu vai esim. saatu? Tai ostettu alesta? Menisi niin hiusten halkomiseksi, että yhteinäinen linja on helpompi ja reilumpi pitää. Kaikki tilillepanot on tuloa ja that's it.

Vierailija
27/50 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme saanneet 2 v toimeentulotukea. Kun on monta pientä lasta jota pitää hoitaa kotona. Opiskelen lisä ammattia ja hoidan kaoset itse

Vierailija
28/50 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 11:57"]

Me olemme saanneet 2 v toimeentulotukea. Kun on monta pientä lasta jota pitää hoitaa kotona. Opiskelen lisä ammattia ja hoidan kaoset itse

[/quote]

Miksi ne pitää hoitaa kotona?

Vierailija
29/50 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monillahan on toinen tili missä plussat ei nät. Suositelen, se on sama asia kun käteistä saisi.

Vierailija
30/50 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisitko itse 2v ja 9 kk koko päiväksi päiväkotiin?

Vierailija
31/50 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

+ yksi koululainen

Vierailija
32/50 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei Ole tuloja niin sähkölaskut ja maksusitomus lääkkeisiin kannattaa + terveydenhuolto kulut

Vierailija
33/50 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan käsittelijästä, että ottaako ton rahan huomioon tulona vai ei.

Vierailija
34/50 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 11:47"][quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 11:02"]Kaikki rahat mitä sun tilille tulee lasketaan tuloiksi. Jos vaikka lainaat äitiltäs 20e rahaa ja se tulee tilille, niin se lasketaan tuloiksi. Sama jos lainaat kaverille 100e ja se maksaa sen sun tilille takas, niin se lasketaan tuloiksi. Ja mitään joustoa tai inhimillisyyttä sieltä on turha odottaa.
[/quote]
Ei lasketa tuloksi mikäli näkyy että se esim kaverilta lainattu summa on maksettu takaisin.
[/quote]

Voi olla että on sitten muuttunut ja hyvä niin. Mulle kävi joskus just noin, oli pakko lainaa vähän rahaa ja ne katsottiin tuloiksi. Tosin tästä on jo joku 10 vuotta aikaa. :)

Vierailija
35/50 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 12:02"]

Laittaisitko itse 2v ja 9 kk koko päiväksi päiväkotiin?

[/quote]

No laittaisin, jos toinen vaihtoehto olisi toimeentulotuella eläminen. 

Vierailija
36/50 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, epäoikeudenmukaista. Meidän kunnassa 2 ihmisen taloudessa saa tienata/lainata tuon 50e.3 ihmisen talodessa 100e. Minusta on väärin että tällainen on kuntakohtaista, asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan.

Vierailija
37/50 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
38/50 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

S

Vierailija
39/50 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 11:02"]

Kaikki rahat mitä sun tilille tulee lasketaan tuloiksi. Jos vaikka lainaat äitiltäs 20e rahaa ja se tulee tilille, niin se lasketaan tuloiksi. Sama jos lainaat kaverille 100e ja se maksaa sen sun tilille takas, niin se lasketaan tuloiksi. Ja mitään joustoa tai inhimillisyyttä sieltä on turha odottaa.

[/quote]

Mulla ei nykyään lasketa tuloksi, jos äitini (tai kuka vaan) lainaa rahaa, koska aina kirjoittaa viestikenttään isolla LAINA ja sit kun maksan takaisin kirjoitan "lainan takaisinmaksu". Sossussa sanoivat, että tämä on OK kunhan näkyy samat summat tiliotteessani eli laitetut ja maksetut. Aina siis kaikessa pitää lukea laina ja lainan takaisinmaksu ja summien ja tilin saldon pitää täsmätä.

Vierailija
40/50 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En äänestä kokoomusta enkä ole kolmikymppisenä enää järin nuorikaan. :)

Mutta opinpahan tämänkin. Ja ei mun mielestä yhteiskunta ei ole velvollinen maksamaan mulle ylimääräistä, ja olen ollut todella nöyrän kiitollinen siitä mitä ollaan sossusta saatu nyt parina kuukautena. Jopa lääkkeet on maksettu, samoin bussikortti. Että en valita.

Niukilla ollaan, mutta mun mielestä sossun ei tarvitsekkaan mulle kustantaa luksuselämää vaan välttämättömin. Että pärjätään pieni jakso elämässä jolloin menee huonommin, on ruokaa ja katto pään päällä. Ja onhan tässä vielä 2kk aikaa kerätä muutama kymppi lahjoihinkin.