Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toimeentulotuesta

Vierailija
15.10.2014 |

Saan tällähetkellä tilapäisesti toimeentulotukea, opiskelen ja jäin äskettäin kaksin lapseni kanssa.Tilanne helpottuu tammikuussa kun työt alkaa, mutta nyt oli pakko turvautua sossun apuun.

Viime kuussa siivosin kaapit ja myin FB-kirpparilla vanhat vaatteet pois, tarkoitus oli kartuttaa joululahjaraha-kassaa. Rahaa tuli yhteensä 49e. Nämä tuli siis n. viideltä eri ostajalta ja minun tililleni. Kun täyttelin ttt-hakemusta älysin että voi jumankautsi, nehän näkyy nyt sitten tuloina tililläni. Ja kaikki panotahan lasketaan tuloiksi.

Niinpä kirjoitin hakemuksen mukaan kirjeen jossa erittelin panot ja kerroin niiden tulleen yksityishenkilöiltä joille olen myynyt vanhoja vaatteita fb-kirppiksillä ja toivoin että ne voitaisiin olla laskematta tuloiksi. No laskettiinhan ne, ja se viisikymppiä lisää tuloissa laskee ttt:tä mukavasti. Olen ihan noviisi näissä sossu-jutuissa, mutta eivätkö he voi antaa todellakaan mitään jouston näissä asioissa. Kyseessä oli kuitenkin suhteellisen pieni summa, enkä todellakaan joka kuukausi myy kymmenillä euroilla, tais olla toka kerta kun edes käytin noita kirppiksiä.

Ja ne "mee töihin sossupummi"-kommentit voi jättää kirjoittamatta. Lähinnä kaipaan vastauksia jos jollain on ihan faktatietoa näistä jutuista.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tässä on vaihtelua. Meille on sanottu että 100€ on raja. Jos on vanhemmat laittaneet rahaa ja olen kertonut että haluavat avustaa, ei laskettu. Kaverin takaisin maksama laina, ei laskettu. Satasen pikavippi jonka otin kun tilillä ei ollut yhtään rahaa, ei laskettu. Jos siis selität tilanteen, ei todennäköisesti lasketa. Maksusitoumuksia ruokaan saatiin silloin kun kaikki tulot käskettiin käyttämään vuokravelkaan. Onneksi nyt on vähän parempi tilanne.

Vierailija
2/50 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse vastaavassa tilanteessa. Kyllähän tuo tuloa on, ei siitä mihinkään pääse. Ei se minusta ole väärin. Sossun asiakkaan kannattaa aina kaikki mahdollinen "ylimääräinen" raha-asia hoitaa käteisellä. Minä olen niin lainkuuliainen etten uskaltaisi mitään toista tiliä ottaa. Kun kaikki tilit pitää ilmoittaa, ja kokemusta on että viranomaiset tekee yhteistyötä, niin miksei ne saisi yhtä pankkitiliä selville.

Minun tililleni tuli vastikään huomattava summa rahaa kun sain vuokravakuudet takaisin. Vakuusrahat olivat ex-mieheni ja jouduin palauttamaan kaiken hänelle. Sain todistettua vanhoista tiliotteista, että rahat eivät ole minun ja niitä ei huomioitu tuloiksi. Todistin siis myös, että heti kun sain rahat, siirsin ne ex-miehelleni.

Tarkkana saa olla, mutta kun tämä on väliaikaista ja tosiaan tarvitsen tämän avun, niin en valita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi sitten ilman jatko-opiskelupaikkaa jäädessäni jouduin työttömäksi muutamaksi kuukaudeksi, ennenkun sain jotain töitä. Silloin mun ihana äiti siirsi mulle tilille silloin tällöin muutaman kympin ihan hyvää hyvyyttään :) Mutta niitä ei katsottu tuloiksi soskassa.  

Vierailija
4/50 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
5/50 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne lasketaan tuloksi.

Vierailija
6/50 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne lasketaan aina. Jatkossa teet kauppaa vaan käteisellä tai pyydät rahat vaikka äitisi tilille.

Vierailija
7/50 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se menee.
Toisaalta minullekin maksetaan palkkaakin vain toisten auttelusta, voisko senkin yrittää selittää joustoksi tttukihakemukseen....

Vierailija
8/50 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan joka ikinen penni lasketaan tuloksi eikä sossua kiinnosta mistä tullut.

Vierailija
9/50 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki rahat mitä sun tilille tulee lasketaan tuloiksi. Jos vaikka lainaat äitiltäs 20e rahaa ja se tulee tilille, niin se lasketaan tuloiksi. Sama jos lainaat kaverille 100e ja se maksaa sen sun tilille takas, niin se lasketaan tuloiksi. Ja mitään joustoa tai inhimillisyyttä sieltä on turha odottaa.

Vierailija
10/50 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 11:02"]Kaikki rahat mitä sun tilille tulee lasketaan tuloiksi. Jos vaikka lainaat äitiltäs 20e rahaa ja se tulee tilille, niin se lasketaan tuloiksi. Sama jos lainaat kaverille 100e ja se maksaa sen sun tilille takas, niin se lasketaan tuloiksi. Ja mitään joustoa tai inhimillisyyttä sieltä on turha odottaa.
[/quote]

Jatkan vielä että arvostan kyllä kaikkea apua mitä valtio tarjoaa, mutta ei se mitään kivaa hommaa ole noita tukia hakea. Onneksi ei ole tarvinnut vuosiin niihin enää turvautua! Tsemppiä ap:lle, toivottavasti tammikuussa helpottaa!

Vierailija
11/50 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noista kannata henkistä painetta ottaa. Sossuntädit ja sedät elää omassa umpiossaan jossa on voimassa ihan oma normaalimaailmasta irrallinen sossulogiikka.

Vierailija
12/50 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virheistä oppii, esni kerralla vain nouto ja käteismaksu.

Vierailija
13/50 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki on viimeinen apu. Miksi sitä pitäisi saada jos on muita tuloja? Yksi tyyppi yritti kerran iskeä ja sanoin etten halua huollettavaa miestä. Hän sanoi, että hän käy pimeissä töissä ja sossunrahat päälle. Samaa sarjaa tämä on, mutta pienemmässä määrin. Eli mikä on sopiva euromäärä, että se on hyväksyttävää? 50? 100?

Vierailija
14/50 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille sossussa sanottiin että 50 euroo on se raja mitä ne EI huomioi. Eikä oo huomioinukkaan. Sanoitko että se raha menee joululahjoihin?

Vierailija
15/50 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin sossuissa on määritelty sisäisesti jostain muutaman kympin satunnaisesta tulosta, jota ei oteta huomioon, mutta se on paikkakuntakohtaista, eikä perustu mihinkään lakiin. Jos päätöksessä tulot on huomioitu, niin asialle ei voi mitään. (Palkkatuloista ei oteta huomioon 100 euron osuutta ihan lakisääteisesti, mutta nämä muut tulot ovat eri asia.)

Vierailija
16/50 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin juu että rahat on tarkoitus laittaa joululahjoihin. En nyt samaan kastiin laskisi pimeän työn tekoa ja yksittäistä kirpparimyyntiä. Tuskin pimeän työntekijät kirjoittaa ttt-hakemuksen kylkeen että "olen tehnyt pimeää duunia mnäin ja näin paljon, nettosin kaks sataa".

Lähinnä just tuota ajattelin että eivät huomioisi kun on kyse alle x summan (esim. just se 50e). AP

Vierailija
17/50 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 11:02"]Kaikki rahat mitä sun tilille tulee lasketaan tuloiksi. Jos vaikka lainaat äitiltäs 20e rahaa ja se tulee tilille, niin se lasketaan tuloiksi. Sama jos lainaat kaverille 100e ja se maksaa sen sun tilille takas, niin se lasketaan tuloiksi. Ja mitään joustoa tai inhimillisyyttä sieltä on turha odottaa.
[/quote]
Ei lasketa tuloksi mikäli näkyy että se esim kaverilta lainattu summa on maksettu takaisin.

Vierailija
18/50 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä helvetin takia yhteiskunnan pitisi maksaa sinulle se 50e, jos kerran olet sen jo muulla tavalla tienannut?? Ei toimeentulotuki ole mikään ylimääräinen tulo sinun tulojesi päälle vaan oikeasti väliaikainen viime hetken apu! Että vituttaa nämä huijaripummit!

Vierailija
19/50 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaako viimekuun pikkusummat tämän kuun tukipäätökseen? Ei kai? Vanhoja maksettuja laskuja ainakin turha tarjota tukipäätökseen mukaan.

Vierailija
20/50 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tullut helposti 100e monena eri kuukausina ylimääräistä eikä ole sossu sanonut mitään.. Ilmeisesti mulla käynyt hyvä tuuri. Asun Vantaalla.