Tervetuloa nuorekkaaseen tiimiimme - minkä mielikuvan herättää?
Haluaisin tietää, millaisia mielikuvia muilla syntyy tällaisesta "nuorekkaasta tiimistä" ja millaisia johtopäätöksiä vedätte tuollaisen työpaikan työolosuhteista...vai vedättekö minkäänlaisia? Ovatko mielikuvat pääosin myönteisiä ja vai kielteisiä?
Kommentit (46)
Mutta eihän nuori ole sama kuin nuorekas?
Lähes kaikki puhuvat nyt täällä nuorista työntekijöistä.
Mulle nuorekas merkitsee ihan eri asiaa kuin olla nuori. Eihä parikymppinen ole nuorekas ikänsä takia vaan nelikymppinen asenteensa ja tyylinsä takia.
Vastaaja 3.
Kiitos vastauksista. Ajattelin että olen niin jäykkis että tuollainen nuorekkaaseen tiimiin hakeutuminen herättää juurikin sellaisia mielikuvia, että tessistä ei ole niin väliksi, mennä huseerataan vähän sinnepäin ja tärkeintä on että se nuorekas pomo tykkää susta. Mut en sitten ollutkaan ainoa jonka kohdalla tällainen mielikuvamainonta ei oikein pure. :)
Sellainen, että oikeasti paikka kärsii omista pölyttyneistä asenteistaan mutta sitten johonkin projektiin halutaan uusia tyyppejä ja halutaan korostaa, että ollaan "nuorekkaita", vaikka organisaatio ei kannustaisikaan projektilaisia uusiin ja hyviin työmenetelmiin.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 10:12"]
Kuulostaa jotenkin säälittävälle. Ei tule positiivinen kuva itselleni ainakaan. Omalla alallani en ole moiseen törmännyt - onneksi.
t. Asiakaspalvelija, myyjä
[/quote]
Mulla tulee juurikin asiakaspalvelu ja myynti mieleen. Dna-kaupan nuoret jannut ja puhelinmyyjät.
Eli erittäin negatiivinen kuva. On joskus jopa kallistanut mua olemaan hakematta työpaikkaa.
Pomolla hiukset ponnarilla kiinni, muuten normi menoa.
Tulee mieleen 40-50-vuotiaat "nuorekkaat" täti- ja setäihmiset.
Näin 15-vuotiaan mielestä "nuorekas tiimi" kuulostaa jollekkin päälle 30-vuotiaiden työryhmälle, missä pitkin hampain yritetään mukahauskasti olla nuoria ja rentoja, vaikka se juna meni jo.
Haetaan nuorta ja kokematonta työntekijää, jolle ei tarvitse maksaa isoa palkkaa ja jonka odotetaan tekevän pitkää työpäivää ilman erillistä korvausta.
Oman kokemuksen pohjalta sanon, että "nuorekas tiimi" tarkoittaa pomon vittuilua, omiin asioihin puuttumista ja laitonta irtisanomista.
Hehe, olin kaivamassa hauskaa esimerkkiä tyhmästä työhakemuksesta, mutta törmäsinkin sellaiseen ilmoitukseen johon itse vastasin :)
Täällä kanssa herää lähinnä mielikuva työpaikasta, missä kaikki osaavat yli neljäkymppiset on potkittu pois, ja tilalle on "palkattu" harjoittelijoita, työssäoppijoita ja muuta halpaa työvoimaa.
Nuori ei voi olla nuorekas. Samoin kuin lapsi ei ole lapsellinen tai naiivi. Noissa ilmoituksissa haetaan mielikuvaa innovatiivisesta ja luovasta työyhteisöstä, HALUAVAT olla sellainen vaikka vanhat työntekijät eivät ehkä sellaisia olekaan.
Puhelinmyyjät, dna-kauppiaat, Gigantti-myyjät yms. ovat juuri tällaista "nuorekasta" sakkia. Eli toisin sanoen, ammattiosaamisella, asiakkaan kuuntelulla tai vastuunkannolla ei niin väliä, kunhan on pomon mielestä hyvä tyyppi ja saa kusetettua mahdollisimman montaa asiakasta.
Joudun töihin huonosti käyttäytyvään kakaratiimiin. Jos nyt ihan suoraan sanon niin nuorekas tuossa yhteydessä käytettynä ei ole plussa.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 10:35"]
Puhelinmyynti
[/quote]
Tämä tulee mullekin ensimmäisenä mieleen. Jostain syystä juuri puhelinmyyntitöiden ilmoituksissa käytetään tuota "nuorekas tiimi" -ilmausta.
Työntekijät on nuoria ja kokemattomia. Pomo vanhempi, yrittää pukeutua nuorekkaasti. Kulkee lippis väärinpäin päässä, nostelee peukkuja ja hokee "nyt jäbät kliffaamaan".
Tulee mieleen just tuo mitä ekana kommentointu sanoi. Kaikki nuoria ja kokemattomia ja ihan pyröiteltävissä. Työkokemuksesta ei makseta ja "esimiehet" ei tiedä työturvallisuudesta tai työehtosopimuksista mitään.
En lähtis palkkalistoille.
No entä kun koulu mainostaa henkilökuntaansa nuorekkaaksi? Siis vanhoja mutta nuorekkaita? Että ei ole kääkkiä heillä duunissa?
Tässä myös "nuorekas " ilmoitus.
https://www.tyonhaku.vantaa.fi/JobsDescription.asp?AD_ID=16569&SUMMER=&PRACTICE=&AD_LANGUAGE=1&FI=1&SV=0&L=1&IE=2&Z=V&AD_LOCATION=&AD_DURATION_ID=&AD_PART_REASON=&AD_TYPE_ID=&AD_JOBKEY=&AD_LAN_ID=&FREE_TEXT=