soseiden syönnistä 6 kk ikään täysimetetyillä
Moi ! Täysimetin siihen suositeltuun 6 kk ikään asti ja nyt on yritetty syöttää soseita kohta kolme viikkoa. Ja siitä ei tule yhtään mitään! Poika ei ollenkaan ymmärrä mistä on kyse; aluksi hän vain työnsi ruoan pois suusta, mutta nyt ei edes avaa suuta tai työntää kielellä lusikkaa vastaan niin että jo lusikan suuhun saaminen on melkoista kikkailua. Kaksi vanhempaa lastamme ovat tajunneet sosejutun muutaman päivän harjoittelun jälkeen, mutta heitä oliäysimetetty vanhojen suositusten mukaan 4 kk. Onko kellään muulla vastaavia kokemuksia tai hyviä vinkkejä?
Hermostuttaa, kun pitäisi saada jo menemään lihasoseita ja vaikka mitä, mutta poika ei ollenkaan tajua mistä on kyse.
Kommentit (15)
mä vannon myös tuon äidinmaidon nimeen. Esikoinen söi, mitä tahansa, kun joukkoon lypsi vähän tuoretta maitoa. Nyt harjoitellaan kuopuksen kanssa syömistä. Olin jo unohtanut tuon kikan, kunnes tänään tein tosi lirua " sosetta" eli 2/3 maitoa ja 1/3 maissia. Ekan kerran poika suostui avaamaan suunsa. Voihan olla, että oli sattuma...
Päätettiin sitten pitää vähän taukoa kun poika kuitenkin kasvoi ihan hyvin pelkällä äm:llä, eikä ilmeisesti ollut vielä valmis kiinteisiin. Tauon jälkeen soseet meni heti tosi hyvin alas ja siitä lähtien on ruoka alkanut maistumaan oikein kunnolla.
Eli jos ei kasvun yms. takia kauheaa hoppua kiinteiden kanssa ole niin kannattaa aloitella pikkuhiljaa ja vaikka jättää koko homma vähäksi aikaa, ainakaan ei kannata kauheaa stressiä ottaa.
- Libelula
ekat 2 viikkoa työnsi soseet ulos suusta, ei avannut suutaan lainkaan tai vain naureskeli meidän syöttöyrityksille. Bataattia, maissia ja banaania taidettiin alussa yrittää. Sitten tein yhtenä iltana riisihiutaleista puuroa, vähän äidinmaitoa sekaan ja mustikan tms. kanssa annoin. Veteli yhtäkkiä useamman teelusikallisen. Siitä eteenpäin myös kasvissoseet ja siis puuro maistuneet. En tiedä oliko sattumaa, vai tykästyikö heti puuro/marja juttuun ja tajusi syömisen ihanuuden! Nyt on syönyt puoltoista viikoa mitä vaan annetaan. Kärsivällisyyttä vaan, olin itsekin ihan " varma" , ettei meidän vauva syö ikinä;)
joka tähän puolen vuoden ikään asti täysimetetty. Meillä ruoka uppoaa hyvin ja poika on ihan innoissaan saamastansa herkusta (nyt bataatti, porkkana ja maissi listalla viikon jälkeen). Raukka on vain niin huvittavan näköinen, kun haluaa ruokaa suuhunsa, muttei vielä älyä suutansa avata.
Mitään vinkkiä en osaa sanoa. Lohdutan vain, ettei mitään hätää ole. Eräs tuttavani, " vauva-alan ammattilainen" , imetyksen vakaa kannattaja, ison perheen äiti sanoi, ettei vauvan tarvi osata syösä kiinteitä kuin vasta 8-kuisena. Siihen asti se on totuttelua ja harjoittelua vain. Mulla vanhemmat lapset ovat olleet kiinteiden suhteen hankalampia. On totisesti saanut tehdä töitä, kunnes on alkanut sujua.
Itse annan kiinteää ruokaa kerran päivässä. Muuten tissillä roikutaan enemmän ja vähemmän. Mitä kasvuun tulee 6 kk:n neuvolassa käyrä nousi jyrkästi ylöspäin.
Meilläkin täysimetettiin 6 kk:een ja alku soseiden kanssa oli tahmeaa. Vauvalle tuli syöttöpuuhissa nälkä ja huusi kun syötävä, että ruokaa pitäisi saada, tajuamatta, että sosekin olisi ruokaa - hänelle tissi olisi se ainoa ja oikea. ;) Nyt kuukauden treenillä homma kuitenkin sujuu jo - ennemmin tai myöhemmin niin käy varmasti myös teillä. Tsemiä!
syljeksi ja yökki peunat pois vaikka kuinka lirua tein. Sitten kokeiltiin perunamaissisosetta ja se alkoi kelvata vähän paremmin. (Todellakin kannattaa lantrata äidinmaidolla aika velliksi.)
Mies mietti ääneen, että oppiikohan se ikinä syömään, mutta kappas vaan kun annettiin pari lusikallista banaania. Johan osasi poika niellä niin ettei mitään ja tuon herkun innostamana on mennyt maissiperunatkin alas mukisematta. nyt ajattelin keitellä kukkakaalia ja perunaa maistettavaksi. Tosin suuria odotuksia ei mulla ole sen kelpaavuudesta.
Meillä siis avainasemassa löysä koostumus ja herkku jonka avulla poika innostui suutaan avaamaan. (-Tai sitten se vaan tajusi vihdoin matkia äitiä joka suu ammollaaan tunki lusikkaa suuhun.)
useamman ruuan päivässä ja milloin ilta vellit/puurot ? Riippuu kai vauvasta mut en ole löytänyt suosituksia 6kk imettäneille vain semmoisia ohjeita ja opuksia on paljon kun aloittaa kiinteät 4kk.
Pakko vähän sivusta huudella..
Kun meidän kiva kokenut neuvolatäti sanoo aina, että peruna ois hyvä aloittaa viim. 5kk iästä alkaen, kun vauva tottuu liiaksi makeaan äidinmaitoon ei soseet tee kauppaansa sitten enään. Ikäänkuin se herkkyys olisi parhaimmillaan siinä 4-5kk:n paikkeilla.
Minun kolmas lapseni alkoi syömään omalla suullaan maiskutellen, kun näki muiden syövän, joten siitä aloitettiin sitten isolla ruokahalulla peruna. Ikää 5kk.
Mielenkiintoinen aihe kyllä... Mutta eiköhän teidänkin lapsoset siihen kuitenkin alkukankeuksien jälkeen totu, kun mikään ei tietenkään voi olla liian helppoa!!
Ei niitä soseita ole pakko syödä. Meillä ei soseet menneet koskaan(aina kakisteltiin ja syljettiin pois), nyt 2v4kk tyttö ei syö vieläkään mössömäisiä ruokia, kuten perunamuussia. Aloiteltiin syömisen harjoittelua sitten maissinaksuilla ja myöhemmin erilaisilla nakerrettavilla(sitten kun oli jo pari hammastakin), leivän paloilla, makaronilla, jauhelihamuruilla yms. kaikki mitä sai itse laittaa suuhun natusteltavaksi, kiinnostivat. Syöminenhän on sellaista harjoittelua vasta aluksi, ruokaa tunnustellaan ja se suun motoriikkakin ottaa oman aikansa että alkaa luistaa. Ekoja ns.ruoka-annoksia meni vasta yli vuotiaana ja nyt kun raskauden myötä minulta ei maitoa enää tullut, tyttö triplasi saman tien ruokamääränsä.
Varmasti lapsi syö sitten jos on tarpeen(pienen harjoittelun jälkeen), mutta meillä ainakin tyttö on mennyt aina painokäyrillä plussalla ja ollut paremminkin pullakka, vaikka pääasiallinen ruoka oli tisumaito ties kuinka pitkään. Kun tulee seuraavan lapsen kiinteiden aloitus, osaan varmasti ottaa jo rennommin. Olin ihan hermona aluksi kun mitään ei mennyt ja yritin keksimällä keksiä kaikkea eri makuista ja rakenteista syömistä mikä menisi, toiset muksut kun vetelivät 5 ateriaa päivässä tuosta vain. Meillä syöminen ei kuitenkaan ollut loppujen lopuksikaan kiinni sen kummemmasta kun että lapsi valitsi maidon pääasialliseksi ruuakseen ja alkoi syödä kiinteitä vasta kun oli tarvis. Seuraava muksu on tietysti sellainen, joka heti alkaa syödä valtavia määriä ja huutaa lisää joka lusikallisen välissä;-) Toivottavasti ei kuitenkaan, sillä oli itseasiassa aika helppoa kun soseita ei tarvinnut mössätä, niitä kun meni se yksi tai kaksi lusikallista kerrallaan. Puuroa alkoi sitten jossain vaiheessa mennä paremmin ja edelleenkin on aikamoinen puurotyttö.
poju vähän päälle 5,5 kk, eli vielä reilu viikko siihen maagiseen 6 kk. Mutta " onneksi" aloitin jo nyt, alkoi tuntumaan siltä että nyt jo tarvitsisi.
Ja eihän se ole täälläkään sujunut ongelmitta. Pojulla ollut mieletön kiinnostus ruokaan jo pitkään, maiskuttanut tahdissa kun muut syöneet ja ihaillen katsellut ja yrittäyt saada käsiinsä kaikkea pöydäst.
Mutta perunaa ja peruna-porkkanaa on kokeiltu ja eihän poju edes tajua että miten niitä nielläään. Kurkkuu jaa kakomaan ja kieli työntää ulos. Olen laittanut sekaan myös vähän tuttelia (kun en jaksa alkaa lypsää omaa maitoa, sitä ei ole nyt herunut niin hirveästi).
Tänään tosin tuntui että josko alkaisi sujua, kun tein omatekemästäni peruna-porkkanasoseesta TOSI löysää, ihan vedellä laimensin, lähes keitoksi asti. Oli kai helpompaa niellä. Joten nyt luulen että eka kertaa jotain ehkä meni ihan mahaankin asti.
Lisäksi olen antanut vähän imeskellä/nuolaista raakaa porkkanaa ja kurkkulohkoa (huom! isoa palaa ja hetken vain vierestä vahtien ettei tukehdu, hampaita ei vielä ole), jotta saa vähän erilaista tuntumaa.
Lisäksi olen antanut lusikankärjestä maistaa milliriikkisen kurkusta raaputettua sisustaa ja valmista marja- ja hedelmäsosetta.. ei mitään menestyksiä nekään.
Mutta luulen että nyt alkaa vähitellen sujumaan kun teen vaan tosi nestemäisen oloiseksi alkuun nuo ruoat. Ja porkkanan imeskely tuntui kiinnostavan myös.
Puuroja/vellejä ei ole vielä ehditty kokeilla.
Täysimetyksellä mentiin 6kk ikään saakka ja sitten yritin tarjota perunaa... huonolla menestyksellä. Pikkumies otti aina mielellään lusikallisen suuhunsa ja pyöritteli ruokaa huvittuneena kielellään ympäriinsä suussaan - kunnes työnsi kielellään kaiken perunan ulos.
Viikon kuluttua kokeilin riisivelliä, siis ihan pelkkää riisihiutaletta veteen keitettynä, ja sen seuraksi sokeroimatonta päärynäsosetta. Ja johan alkoi upota! Parin viikon kulutta tästä syötiin jo hyvällä ruokahalulla ja suurin osa ruoasta päätyi mahaan saakka.
Aloittelin siis varsinaisesti kiinteät riisillä yhdistettynä eri (sokeroimattomiin) hedelmiin ja marjoihin, ja siirryimme liha-vihannesosastoon vasta myöhemmin. Poika on nyt 13kk ja syö hyvällä ruokahalulla oikeastaan ihan kaikkea (paitsi selleriä ja fenkolia sisältävät ruoat). Eli ei sekään pidä välttämättä paikkaansa, että lapsi ei hyväksy mitään muita, jos aloittaa ruoat hedelmillä.
Me oltiin reissussa just kun puoli vuotta tuli täyteen, joten täysimetin 6,5-kuiseksi. Reissun loppupuolella jo vähän poikani imeskeli kurkunpaloja ja sitten, kun itseäni alkoi himottaa hirveästi parsakaalinsyönti ajattelin, että josko poikakin haluisi sitä. Se on ollut meidän hitti. Annan sellasia höyrystämällä kypsennettyjä isoja " kukintoja" siitä, joita saa itse syödä. Vähän olen muussannut niitä kans ja laittanut perunaa sekaan ja antanut lusikalla. Mutta parhaiten syö lusikkaruokaa, jos saa samalla itse syödä maissinaksuja. Niitä menee varmaan 10 päivässä ja muuta ruokaa pari lusikallista. Ollaan vasta viikko oikeesti jo yritetty syömistä.
Minä kanssa mietin nuita, että missä tahdissa puolivuotiaalle saa antaa mitäkin ja kävimmekin ravintoterapeutin puheilla, kun kasvisruokavalio (lakto-ovo) on tähtäimessä pojallekin, niin hän sanoi tällaisen järjestyksen:
puolivuotiaana kasvikset,
7-kuisena viljat ja kananmuna,
7-8-kuisena linssit, 8-kuisena soijarouhe ja -jauho sekä tofu (eli sama kuin liha ois varmaan tämä ikä),
10-12-kuisena hapanmaitotuotteet ja tomaatti
yli vuoden vanhana muut maitotuotteet ja pähkinät
Mutta se jäi mietityttämään, että eihän noita voi viikon välein antaa uusia makuja, kun niitä on alkaapäällekin niin kauhean montaa sorttia.. Mutta kai se tosiaan ajan kanssa sitten alkaa sujumaan. Oli ihanaa lukea näitä kannustuksia, kun sitä on itsellä jotenkin nyt kauhea kiire saada tuo homma sujumaan. Eikä malta..
nemma&poika vajaa 7 kk
Kiva kuulla samanlaisista kokemuksista.
Meidän tyttö on jo 8kk ja puoli vuotiaana aloitettiin kiinteät. Hänellä tuntuu olevan periaatteena, että mitään mitä joku yrittää laittaa lusikalla suuhun, hän ei syö. Muutaman lusikallisen voi joskus syödä, esim. bataatista tuntuu tykkäävän niin, että suostuu syömään lusikastakin. Yhdessä vaiheessa söi myös kaikkea, jos sai itse laittaa lusikan suuhun - nyt ei innostu niin siitäkään.
Sen sijaan lähes kaiken minkä hän saa itse syödä sormin, hän mielellään syö. Herkkua ovat etenkin kaikki marjat ja muu pieni ruoka kuten herneet sekä kurkku. Ainoastaan leipä ei niin kiinnosta, liekö liian kuivaa?
Koitan opetella ottamaan asian rennosti, onhan se tavallaan helppoa, kun ei tarvitse toista syöttää vaan voi samalla vaikka lukea lehteä :-) Äidinmaito on pääasiallinen ruoka ja hyvin on sillä kasvanut. Pakastamistani soseista teen sitten itselleni vaikka sosekeittoa :-)
Tosin ne oli aloitettu jo 4kk iässä. Homma muuttui dramaattisesti, kun poika sai ensimmäisest hampaansa 5,5kk iässä. Yhtäkkiä hän osasi avata suutansa, vaikka oli aiemmin pitänyt sen visusti kiinni.
En sitten tiedä olivatko ikenet olleet niin arkana, ettei syöminen kiinnostanut. Olen kuullut myös, että hampaiden tulo on yhteydessä herkkyyskauteen, jolloin syöminen on helppo oppia. Tähän kauteen kuului myös kiinnostus muiden syömiseen.
Nyt ajattelen, että olisi kannattanut antaa asian olla vaikka viikon ja kokeilla sitten uudelleen. Turha yritys turhauttaa ja harmittaa heittää ruokaa pois. Toisaalta 6kk iässä on vähän eri tilanne, kun meillä oli.
Meillä sama juttu. Poika 6kk1,5vkoa ja kohta 2 vkoa syöty soseita. Mutta tosiaan päristelee melkein kaiken pois tai työntää ulos kielellä. Mutta sitten keksin keittää bataattia ja sekaan laitoin kesäkurpitsaa ja paljon äidinmaitoa. Sitä meni tänään vähän paremmin alas. Osuutta voi olla myös sillä, että poika sairasti tässä myös flunssan ja nyt on siitä parantunut. Joten en tiedä sitten mistä johtui kun tänään söi soseita vähän paremmin. Tuo bataatti antaa kyllä tosi herkullisen maun ja sitten se on vielä niin pehmeääkin että ehkä siksi upposi paremmin? Lisäksi yritin länträtä sen todella ohueksi tuon maidon avulla.
Muuten olen kyllä lukenut ja kuullut, että voi kestää useita viikkoja ennen kuin soseet alkavat todella upota. Joillain kai jopa kuukaudenkin. Eihän siinä auta muu kuin sinnikkäästi vaan tarjota kiinteitä ja imettää tiuhaan.
Itse tarjoan nyt myös hedelmiä iltapäivällä, jos edes niitä saisi menemään. Päärynästä on tykännyt eniten, muutaman lusikallisen sentään nielee, sitten alkaa päristely.