Neuvolan terveydenhoitaja vaatii minua antamaan lapselleni maitoa
Siis lehmänmaitoa. Lapsi saa kyllä kalsiuminsa muualtakin. En ymmärrä, että maitotuotteita olisi pakko antaa. Saako teidän kaikkien lapset maitoproteiinia? Lapsi 3 vuotta.
Kommentit (81)
En ymmärrä edellinen (esikoisen) hoitaja sanoi, että asia on ok, mutta tämä hoitaja ei ymmärrä ollenkaan maidottomuutta (eikä muuten lihattomuuttakaan). Sanoi nimenomaan, että ehdottomasti täytyy antaa muistaakseni 6 dl maitoa / vrk.
Päiväkodissa saavat syödä mitä haluavat, mutta maitotuotteet eivät mene alas. No, jäätelö joskus. Ap
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 22:32"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 22:28"]
Siis mietin vaan, että juovatko kaikki lapset maitoa? Minäkään en ole koskaan juonut. Ehkä ala-asteella söin jogurttia ja joskus teininä saattoi olla juustoa pitsan tai hampurilaisen kanssa. Ja olen ihan terve. Ap
[/quote]
katsotaan sit kun alat vanhentua. Työkaverni onhiukan yli 40 v, ja hänellä on paha osteoporoosi.
[/quote]
Ei maidon juomattomuus aiheuta osteoporoosia.
Mieheni pitkäaikaisessa asuinmaassa ei saa maitotuotteita kuin harvoista paikoista, eikä osteoporoosista ole kansalla tietoakaan. En täysin siis usko tuohon maidon tarpeellisuuteen. Esim. Kaalit kuuluvat päivittäiseen ruokavalioon. Ap
Siis mietin vaan, että juovatko kaikki lapset maitoa? Minäkään en ole koskaan juonut. Ehkä ala-asteella söin jogurttia ja joskus teininä saattoi olla juustoa pitsan tai hampurilaisen kanssa. Ja olen ihan terve. Ap
[/quote]
katsotaan sit kun alat vanhentua. Työkaverni onhiukan yli 40 v, ja hänellä on paha osteoporoosi.
[/quote]
Suomi on kärjessä sekä maitotuotteiden kulutuksessa että osteoporoositapauksissa. Kuinkas nyt näin, jos maidonjuonnin piti suojata osteoporoosilta?
Ei, jos huolehtii kalsiumin saannista muuten.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 22:29"]
Ok. Kiitos lääkäri. En siis tee hallaa lapselleni näin. Ap
[/quote]
Mä en itse asiassa ottanut kantaa siihen, mitä mieltä itse asiasta olen enkä tällä palstalla mielelläni niin teekään: olen ihan eri alan lääkäri noin muutenkin. Kommentoin vain terkan ammattirollia. Meenköön kuitenkin: Mikäli huolehdit kalsiumin saannista, niin en usko, että teet hallaa.
[/quote]
[/quote]
Olen samaa mieltä, maidosta saa myös fosfaattia, jota tarvitaan yhtä lailla luuston kehittymiseen. Kalkkitableteista ei saa. Kun on kyse kehittyvästä lapsesta luustoineen, menisin kyllä AP:nä käymään vaikka laillistetun ravitsemusterapeutin luona varmistamassa mitä kaikkea ruokavalioon pitää kuulua jos maitotuotteita ei käytetä lainkaan. Millä turvataan lapsen fosfaatin ja myöskin sen kalsiumin päivittäinen saanti?
Ootteko vegaaneja? Pakotatteko lapset omalle ruokavaliollenne?
Jos vastaus on kyllä, niin mielestäni on epäreilua tehdä noin iso päätös lapsen puolesta. Hänen on sitten aikuisenakin vaikea valita vegaani-, kasvis- ja sekaruokavalioiden tai niiden yhdistelmien väliltä, kun ei elimistö ole tottunut.
Olen itse moniallerginen. Olisi uskomattoman mahtavaa pystyä syömään mitä vain, ja tuntuu itsestäni epäreilulta, että lapselle aiheutetaan allergian kaltainen tila (rajoitettu ruokavalio) vapaaehtoisesti.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 22:36"]
[/quote]
[/quote]
Suomi on kärjessä sekä maitotuotteiden kulutuksessa että osteoporoositapauksissa. Kuinkas nyt näin, jos maidonjuonnin piti suojata osteoporoosilta?
[/quote]
Suomessa ei paljon aurinko paistele. Kauko-Idässä jossa ei käytetä maitovalmisteita paistaa aurinko ja siellä syödään monipuolisesti kaikenlaista kalsiumia ja fosfaattia sisältävää kasviperäistä ravintoa, kuten tofua, seesaminsiementahnoja ym.
Keski-Euroopassa taasen syödään paljon juustoja, siellä paistaa myös enemmän aurinko kuin meillä.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 22:36"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
mietä tämä tieto, että suomi olisi kärjessä? Kansainvälisen osteoporoosisäätiön tietojen mukaan esim. kiinassa yli 50 vuotiaista naisista yli puolet kärsii osteoporoosista.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 22:39"]
[/quote]
[/quote]
Olen samaa mieltä, maidosta saa myös fosfaattia, jota tarvitaan yhtä lailla luuston kehittymiseen. Kalkkitableteista ei saa. Kun on kyse kehittyvästä lapsesta luustoineen, menisin kyllä AP:nä käymään vaikka laillistetun ravitsemusterapeutin luona varmistamassa mitä kaikkea ruokavalioon pitää kuulua jos maitotuotteita ei käytetä lainkaan. Millä turvataan lapsen fosfaatin ja myöskin sen kalsiumin päivittäinen saanti?
[/quote]
Fineli on hyvä paikka tutkia ruoka-aineiden ravintosisältöä. Kannattais sunkin käydä vilkasemassa.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 22:37"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 22:29"]
Ok. Kiitos lääkäri. En siis tee hallaa lapselleni näin. Ap
[/quote]
Mä en itse asiassa ottanut kantaa siihen, mitä mieltä itse asiasta olen enkä tällä palstalla mielelläni niin teekään: olen ihan eri alan lääkäri noin muutenkin. Kommentoin vain terkan ammattirollia. Meenköön kuitenkin: Mikäli huolehdit kalsiumin saannista, niin en usko, että teet hallaa.
[/quote]
Lääkärin koulutukseen eivät ravitsemusasiat juuri kuulu. Tokihan terveydenhoitaja opastaa juuri niin kuin suositukset sanovat, johtuu vain resurssipulasta minkä vuoksi alkuperäistä kysyjää ei ole lähetetty sieltä ammattilaisen pakeille. Luulisi että jollakin olisi aikaa edes laatia joku ohjelappu asian tiimoilta, maitotuotteita karttavia vanhempia kun kuitenkin on aika paljon. Lapsen luusto kehittyy kovaa vauhtia nyt ja pohja koko loppuelämän luustoterveydelle luodaan lapsuusiässä, ei mikään ihan pikkujuttu kun tarkemmin miettii.
Osteoporoosi tulee niille, jotka polttaa paljon, liikkuu liian vähän tai väärin (esim. uinti ja pyöräily) ja saa liian vähän d-vitamiinia. ei osteoporoosin ehkäisyyn maitoa tarvita, pänvastoin monista kasviksista kalsium imeytyy paremmin.
Emme pakota. Kylässä ja päiväkodissa saavat syödä mitä haluavat. Kotona syödään kaikki samaa ruokaa. Laillistettu ravintoterapeutti antoi tämänkaltaiset ohjeet:
Käyttösuositus
Peruna, riisi ja pasta
Perunaa / riisiä / pastaa / muuta viljaa kahdella aterialla päivittäin.
Leipä ja puuro
Leipää tai puuroa joka aterialla, suosien täysjyväviljaa. Myös raffinoidut viljatuotteet voivat auttaa energiantarpeen tyydyttämisessä (kuidun saanti vähenee).
Kasvikset (eli juurekset, vihannekset ja sienet)
Ainakin kaksi annosta päivittäin vaihtelevasti (annos = raakoja / keitettyjä kasviksia vajaa dl - yksi dl). Erityisesti vihreitä lehtivihanneksia kalsiumin ja B2-vitamiinin (riboflaviinin) lähteeksi.
Hedelmät ja marjat
Ainakin 3 annosta päivittäin (Annos sama kuin kasvisryhmässä).
Äidinmaito ja kasvimaidot
Ainakin 3 - 5 dl täydennettyä soija- tai kauramaitoa (kalsium ja mahdollisesti B12, ja D-vitamiinit) tai äidinmaitoa.
Palkokasvit, pähkinät ja siemenet
Vähintään 2 annosta, joista toinen annos on pähkinöitä ja siemeniä tai soijatuotteita. Yksi annos on ½ - 1 dl papuja, linssejä, soijatuotteita tai 60 g tofua sekä 2 rkl pähkinöitä, manteleita, siemeniä tai pähkinä- tai siementahnaa.
Rasva 3 - 6 tl margariinia tai öljyä päivässä suosien runsaasti alfalinoleenihappoa sisältäviä rasvoja (esim. rypsiöljy)
Juomat
Janojuomana vesi, mehut aterioiden ja välipalojen yhteydessä.
Toki ohjeet ovat tarkemmat. Ohje on tehty 2-vuotiaalle.
Jos Mummo tarjoaa suklaata, suklaata saa ottaa!
Ap
Mitä mieltä siitä, että terkkarin mielestä mun täytyy antaa 1,5v lapselle lehmänmaitoa, vaikka imetän 3-5 kertaa päivässä. Lapsi syö myös päivittäin juustoa, viiliä, jugurttia tai raejuustoa. Lapsi ei siis tykkää lehmänmaidosta. Sylkee vain pois.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 22:40"]
Jos vastaus on kyllä, niin mielestäni on epäreilua tehdä noin iso päätös lapsen puolesta. Hänen on sitten aikuisenakin vaikea valita vegaani-, kasvis- ja sekaruokavalioiden tai niiden yhdistelmien väliltä, kun ei elimistö ole tottunut.
Olen itse moniallerginen. Olisi uskomattoman mahtavaa pystyä syömään mitä vain, ja tuntuu itsestäni epäreilulta, että lapselle aiheutetaan allergian kaltainen tila (rajoitettu ruokavalio) vapaaehtoisesti.
[/quote]
Miksi pitäisi pakottaa lapsi syömään lihaa? Varsinkin, kun tiedetään, miten haitallista nykyisenkaltainen lihansyönti on esim. suolistolle. Kaikki me tiedämme, että tasapainoinen ja ajatuksella koostettu kasvis- tai vegaaniruokavalio on se kaikkein terveellisin ihmiselle ja ympäristölle.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 22:47"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 22:39"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Fineli on hyvä paikka tutkia ruoka-aineiden ravintosisältöä. Kannattais sunkin käydä vilkasemassa.
[/quote]
Olen käynytkin, lapset ei kauhean mielellään ehkä tykkää tofuja vedellä jos niitä ei ole esim. syötetty pienestä pitäen, tai jos vanhemmat eivät niitä syö ja osaa niitä laittaa. Mitä sä syöt jotta sun kalsiumin- ja fosfaatin tarve täyttyy, jos et maitotuotteita? Aloituksesta päättelen, että ette ole vegaaneja, ettekä siten ole tietoisia näistä koukeroista. Se, että sulla ei ole oireita, ei tarkoita sitä että sun luustoterveytesi olisi hyvä. Voit selvittää sen vain luustontiheysmittauksella, tai joskus talvella kaatumalla ja murtamalla ranteesi.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 22:52"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 22:40"]
[/quote]
Miksi pitäisi pakottaa lapsi syömään lihaa? Varsinkin, kun tiedetään, miten haitallista nykyisenkaltainen lihansyönti on esim. suolistolle. Kaikki me tiedämme, että tasapainoinen ja ajatuksella koostettu kasvis- tai vegaaniruokavalio on se kaikkein terveellisin ihmiselle ja ympäristölle.
[/quote]
Ei taritse pakottaa, mutta lihavaihtoehdon voisi antaa. Samoin maitotuotteita ja kananmunaa tarjolle.
Ihan vain, että ei pakota lastaan tekemään elämästään hankalaa. Vaan jos lapsi haluaa karsia jotain ruokavaliostaan, niin hän tekee sen sitten oma-aloitteisesti, eikä vanhempiensa pakottamana. Elämä on helpompaa, jos ei ole ruokarajoitteita.
T: se allergikko, joka toivoisi olevansa kaikkiruokainen
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 22:48"]
Osteoporoosi tulee niille, jotka polttaa paljon, liikkuu liian vähän tai väärin (esim. uinti ja pyöräily) ja saa liian vähän d-vitamiinia. ei osteoporoosin ehkäisyyn maitoa tarvita, pänvastoin monista kasviksista kalsium imeytyy paremmin.
[/quote]
Monet kasvispohjaiset tuotteet ja kasvikset ovat todella hyviä kalsiumin- ja fosfaatin lähteitä. Mutta esim. peruna, porkkana, tomaatti ja kurkku eivät. Eli ne tyypilliset suomalaisen perheen kasvikset. Sen takia asiaa pitää vähän tarkemmin miettiä. Kenenkään ei tarvitse juoda maitoa!
Itse jouduin lapsena juomaan jotain iljettävää poretablettijuomaa apteekista kyseisten aineiden saannin turvaamiseksi, mutta silloin jostakin tofusta tai seesaminsiemenistä ei kyllä ollut kuullutkaan kuin marginaalijoukko suomalaisia ja mulla oli niin paha laktoosi-intoleranssi, että ainut maitotuote siihen aikaan (laktoosittomia ei ollut...) mikä oli laktoositon oli se rasvainen Edam ja muu vastaava kova, kypsytetty juusto, joka ei pienelle tytölle maittanut.
[/quote]