Voiko olla veritulppa?
Vähän aikaa sitten asennettu ehkäisykapseli. Nyt n. 3 päivää vasen jalka ollut puutunut, raskaan tuntuinen ja kipeä. Pahenee kun istuu, jalkaa ei saa oikein mihinkään hyvin. Seisoessa tuntuu suht. normaalilta. Ei ole punainen, ei kuuma, ei turvonnut. Muutenkin ihan normaali olo. Onkohan tää vaarallista?
Kommentit (24)
Ehdottomasti menet lääkäriin heti.
Mulla oli tuollainen hassu pökkelö jalka noin viikon. Tuntui että vedän sitä vaan perässäni, se tuntui niin raskaalta. En olisi varmasti esim jaksanut juosta sillä. Kun menin lääkäriin, oli paksuusero reidessä n 4 cm. Lääkäri ei uskonut että on tulppa mutta vaadin itse tutkimuksia. Illalla olinkin jo sairaalassa ja jalka oli aivan järkyttävän kipeä. Outo tunne kesti siis noin viikon ja sitten paheni nopeasti päivässä.
Olen sairastanut veritulpan niin, että diagnoosi myöhästyi tosi pahasti. Eivät uskoneet, kun nuori nainen ja kaikkea. Ehti mennä myös keuhkoihin ja silloin on kyse tunneista.
Se pökkelyys on yksi oire, joten päivystykseen mars!
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 22:07"]Olen sairastanut veritulpan niin, että diagnoosi myöhästyi tosi pahasti. Eivät uskoneet, kun nuori nainen ja kaikkea. Ehti mennä myös keuhkoihin ja silloin on kyse tunneista.
Se pökkelyys on yksi oire, joten päivystykseen mars!
[/quote]
Mulla kävi samoin. "pöh se mikään tulppa ole, se on tosi harvinainen". Mulla se meni keuhkoon siinä vaiheessa kun lääkitys oli jo aloitettu. Teholla olin vrk:n mutta ei siellä mitään erityistä tehty, kunhan olin tarkkailussa. Valitettavasti en usko että tuohon saisi yöllä mitään apua päivystyksestä :(. Ihan vaan sen perusteella mikä oli minun kohtelu kun lääkäriin menin.
Ja nro 5 oli siis sama kuin kirjoittaja nro 3
Okei, soitan aamulla terveyskeskukseen... Nyt olen lasten kanssa yksin kotona, mies ulkomailla jne. En viitsi ketään sukulaista herättää vahtimaan lapsia kun ei kuitenkaan varmaan tunneista ole kiinni tämä... kiitos kokemuksistanne :)
ap
Ei kun mene nyt heti. Kyllä se voi olla tunneista kiinni. Ihan oikeasti.
Mene etenkin kun on lapset ja kaikki.
9 lisää: mullakin on ollut veritulppa. Se tuli aika pian kun olin uudestaan "aikuisiällä" (kolmekymppisenä) aloittanut e-pillerit.
Todnäk ne antaisi vähän särkylääkettä ja pyytäisi tulemaan aamulla uudestaan. Ei ne tee sille mitään jos ei ole yhtään turvonnutkaan. Mut otettiin vakavasti siinä vaiheessa kun jalka oli nilkasta nivuseen ihan pinkeä. 3
Se voi siirtyä sun keuhkoihin tai sydämeen millon vaan, joten kyllä menisin päivystykseen.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 22:26"]9 lisää: mullakin on ollut veritulppa. Se tuli aika pian kun olin uudestaan "aikuisiällä" (kolmekymppisenä) aloittanut e-pillerit.
[/quote]
Mulla kanssa. Olin aiemmin käyttänyt samoja pillereitä vuosia mutta imetyksen jälkeen aloitin ne uudestaan. Meni 2kk. 3
Kannattaa vaatia tutkimuksia. Itse söin kuukauden E- pillereitä, ja seuraavan vuoden aikana useampi tulppa. Lääkärit eivät uskoneet tulpaksi ikäni vuoksi. Silloin oli vuosi -81
Isoäidilläni oli tulppa 17 vuotiaana ilman mitään hormonisyöntejä. Mee lekuriin.
Väännetään vielä rautalangasta: jos se lähtee liikkeelle, kuolema on lähellä.
Kyllä ne sulle hepariinia iskee siellä päivystyksessä jo, jos viitteitä tulpasta tulee esim. verikokeessa tai kuvauksessa. Arvelisin.
Ei veritulppa ole mikään "menen huomenna sitten tavalliseen virka-aikaan terveyskeskukseen" -asia.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 22:32"]Väännetään vielä rautalangasta: jos se lähtee liikkeelle, kuolema on lähellä.
Kyllä ne sulle hepariinia iskee siellä päivystyksessä jo, jos viitteitä tulpasta tulee esim. verikokeessa tai kuvauksessa. Arvelisin.
Ei veritulppa ole mikään "menen huomenna sitten tavalliseen virka-aikaan terveyskeskukseen" -asia.
[/quote]
Tuossa on vaan se ongelma, että kukaan ei tiedä onko tulppa :( minä sain piikin n 8h sen jälkeen kun menin lääkäriin. Verikokeet kesti ja kesti ... Todella toivon että ei olisi tulppa!! 3
Nosto.