Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiistaa saunan käytöstä

Vierailija
06.09.2021 |

Meillä on mieheni kanssa jatkuva kiista siitä miten saunaa käytetään. Minulle on kotona iskostunut päähän seuraavaa: katsotaan että tuli ei pääse sammumaan, että seuraavillekin riittää löylyä, saunan jälkeen lauteet huuhdellaan ja löylyvedet kaadetaan pois, kauha ja kiulu nurinpäin kuivumaan. (Vielä yksi puu kiukaan pesään että sauna kuivuu hyvin.) Mahdolliset käytössä olleet laudeliinat pesuun.

Mies taas antaa saunan sammua, jos olen menossa viimeisenä hänen ja lastensa jälkeen, kiuas on sammunut ja mies sanoo vaan että kyllä sieltä vielä löylyt saa. (Ymmärtääkseni haluaa säästää puita.) Lauteita hän ei huuhtele eikä vesiä kaadeta pois, käytetyt laudeliinat jättää lauteille. Lisäksi haluaa kuivata saunan niin että jättää oven auki sekä saunasta että pesuhuoneesta. Kosteus leviää huoneisiin. En ymmärrä.
Kertokaa nyt, miten saunaa käytetään?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen nyt ihan suoraan yleisohjetta voi antaa. Puulämmitteisissä kiukaissakin on eroa. Meillä on sellainen iso kivikasakiuas, siinä riittää kyllä löylyä vaikka on sammunutkin. Pikkukiuas on eri asia. Kertalämmitteinen se vasta erilainen onkin, saunaan ei mennä ennen kuin tuli on sammunut ja luukut kiinni.

Pefletit meillä huuhdellaan ja jätetään saunaan kuivumaan. Tuuletus kotona kylppärin ikkunasta, mökillä pihalle.

No lauteiden huuhtelemisesta olen samaa mieltä kanssasi.

Vierailija
2/9 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sanoisin, että kiukaaseen lisätään puita seuraavas saunojaa varten. Pefletit ja muut perseenaluset viedään pois jos niitä on käytetty mutta lauteita ei huuhdella. Vesiä ei turhaan kaadeta pois jos joku menee samana päivänä vielä saunaan. Ovet pidetään kiinni ettei löyly karkaa.

Vierailija
4/9 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miestäsi ollenkaan. Tuollainen pihistely saunanlämmityksessä voi olla myötävaikuttamassa kosteusvaurioon jonka jälkeen joudutte uusimaan saunasta vähintäänkin kaikki puuosat, ehkäpä jopa enemmänkin. Itse kaadan vedet piis ja vedän ne vielä kumilastalla niin lauteilta kuin lattialtakin, saunomista lopetettaessa lisään polttopuuta, tosin nuo viimeiset puut ovat sellaista aika ohueksi pilkottua (ja mahdollisimman kuivaa) puuta että ne varnasti palavat ihan tuhkaksi eivätkä jäisi hiillostumaan.

Eli sinä olet oikeassa ja miehesi väärässä.

Vierailija
5/9 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten olen samaa mieltä ap:n kanssa mutta saunan lauteita ei pidä huuhdella vedellä joka saunomiskerran jälkeen koska puumateriaalit saavat paljon vettä, joka imeytyy syvälle ydinpuuhun. Kun saunan lämpö sulkee pintasyyt puusta, jää myös vesi sinne. Itsekin myös kuivaan kylpyhuoneen niin, että jätän saunan oven auki mutta kylpyhuoneen oven pidän kiinni juuri siksi ettei kosteus leviä koko asuntoon.

Vierailija
6/9 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten olen samaa mieltä ap:n kanssa mutta saunan lauteita ei pidä huuhdella vedellä joka saunomiskerran jälkeen koska puumateriaalit saavat paljon vettä, joka imeytyy syvälle ydinpuuhun. Kun saunan lämpö sulkee pintasyyt puusta, jää myös vesi sinne. Itsekin myös kuivaan kylpyhuoneen niin, että jätän saunan oven auki mutta kylpyhuoneen oven pidän kiinni juuri siksi ettei kosteus leviä koko asuntoon.

Jatkan: eli siis lauteiden huuhtelu/pesu pitäisi tehdä vasta siinä vaiheessa kun saunasta on lämpö hävinnyt.

Vierailija
7/9 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene sinä seuraavaksi ensin ja anna pesän sammua ja totea "kyllä sieltä vielä löylyt saa"

Sun mies vaikuttaa kucipäältä.

Vierailija
8/9 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miestäsi. En hänen itsekästä käytöstään enkä hänen saunankäyttöään. Kämppään kaikki kosteus - haloo?

Vierailija
9/9 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Ja juu siis nämä laudeliinojen ja vesien jättämiset ja on siis silloin kun hän on käynyt viimeisenä, ja vaikka asiasta on keskusteltu hän ei muista/halua tehdä toisin. Ei kai ole muuta vaihtoehtoa kuin itse käydä viimeisenä saunassa ja hoitaa viimeiset putsaukset. 

Ap 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi